Bromsa och växla ned - tips till nybörjare

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Bra matematiker i tråden...

En tanke som dök upp:
Gaffelvinkeln ändrar sig och får en flackare vinkel när man använder bakbroms innan frambromsen. Detta borde förändra trycket på framdäcket vilket i sin tur borde minska fästet vid en inbromsning, vilket i sin tur borde förlänga bromssträckan. Är detta mätbart eller försumbart?
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Bra matematiker i tråden...

En tanke som dök upp:
Gaffelvinkeln ändrar sig och får en flackare vinkel när man använder bakbroms innan frambromsen. Detta borde förändra trycket på framdäcket vilket i sin tur borde minska fästet vid en inbromsning, vilket i sin tur borde förlänga bromssträckan. Är detta mätbart eller försumbart?

Ursäkta min dagisfysik här, men borde inte momentet från ett bromsande bakdäck komprimera framfjädringen (och således ge en snävare vinkel) långt snabbare än en vanlig svensson hinner aplicera frambromsen efter att ha tryckt till med foten på bakbromsen :confused:
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
de ja hört e att många roadracing killar ej använder bak bromsen!
De måste ju va en anledning varför dom inte använder den

Roadracing är ju extremt och på gränsen till vad som går att uppnå. Under hård acc är ju trycket i princip noll på framhjulet, ibland är det ju lite i luften, då är det lika bra att skicka all kraft till bakhjulet då bara det har markkontakt.

Tvärs om vid inbromsning då bromsar man så hårt att all vikt flyttats över till framhjulet så bakhjulet knapp trycks mot marken alls, ingen ide att försöka bromsa något med bakhjulet då.

Roadracnigföraren sätter ju sig också rakt upp för att flytta tyngpunkten bakåt och på köpet få lite luftbroms av kroppen.
 
Last edited:

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
äh, man bromsar med framhjulet å motorbromsar med bakhjulet i en ljuv harmoni. samtidigt, det gör jag på bana, på väg är det väl lite hipp som happ eftersom det oftast inte är samma hastigheter
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Råkar däcken rulla på något med lite sämre friktionskoefficient än vanlig torr asfalt, t.ex. grus eller blöt asfalt, så kan man gå på lite mer med bakbromsen då man inte bromsar så hårt med frambromsen att bakhjulet börjar lätta.

Men jag har fullt upp att hantera frambromsen, så i praktiken använder jag "aldrig" bakbromsen. Borde kanske ta och träna lite på grusvägen jag ändå åker sista biten hem varje dag.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
psxcare: det skadar nog inte att träna bromsning. Det ingår även i utbildningen när man tar körkort idag.

När man fått skitbra tips i tråden och är sugen på att börja träna fick jag idag reda på att jag inte kommer att kunna övningsköra pga skada ..jag som köpte hoj förra veckan!
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Vid ett givet tryck på bromshandtaget är det lättare att låsa framhjulet och ha tillräckligt med friktion mellan framhjul och asfalt för att få bakhjulet att lyfta vid 50km/h än vid 100km/h. Vad är det som är svårt att förstå?

Inte för att vara dryg men, källa på det? Eller iaf. en motivering?
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Inte för att vara dryg men, källa på det? Eller iaf. en motivering?

Vid högre hastighet har bromsskivan högre hastighet, alltså blir det svårare att låsa hjulet vid högre hastighet eftersom du måste applicera mer kraft på skivan för att få samma retardation.

Dock så blir jag tveksam på hur det fungerar med friktionen i högre hastigheter, rakt fram torde den inte förändras så extremt mycket, men det är bara spekulation. Har aldrig räknat ut så värst mycket när det gäller vägfordon. (Pluggar till civ.ing)
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Träffade Filip Backlund på GR förra året. Han hävdade att han då precis börjat
att träna aktivt på att använda bakbromsen för att vinna lite stabilitet under
hårda inbromsningar, särskilt på ojämnt underlag.
Han tyckte att det var "lite knepigt".

Men grabben är ju ung, han lär sig nog med tiden så att han åtminståne
klarar kraven vid uppkörning med lite träning...
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Träffade Filip Backlund på GR förra året. Han hävdade att han då precis börjat
att träna aktivt på att använda bakbromsen för att vinna lite stabilitet under
hårda inbromsningar, särskilt på ojämnt underlag.
Han tyckte att det var "lite knepigt".

Men grabben är ju ung, han lär sig nog med tiden så att han åtminståne
klarar kraven vid uppkörning med lite träning...

Om Filip med sin talang tycker det är knepigt så är det ju enkelt att förstå att det är väldigt svårt för vanliga dödliga:)
Jag läste just på i Norska Full Kontroll om bromsning. Hett tips att kolla vad som står där...

Fjärde uppifrån:

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=3713
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Skitgött att bromsa med bakbromsen. Jag använder den hejvilt överallt :tummenupp
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det finns fler aspekter på't med (har inte läst hela tråden...så be gentle :hihi ) - det är lätt att låsa bakhjulet, det kan vi väl alla vara överens om, under en inbromsning, just för att det är så lite vikt på det när frambromsen gör det den skall.

Bakhjulet har en stor del i balansen på hojen, gyrokrafterna det ger är bra skit, och för att det skall generera sådan bra skit, så måste det rotera...

Jag använder bakbromsen ytterst sporadiskt när det åks aktivt, enda stället jag använt den på är Mantorp faktiskt, det kändes som man behövde all broms man kunde få tag i på slutet av långa rakan. :crash
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag använder bakbromsen ytterst sporadiskt när det åks aktivt, enda stället jag använt den på är Mantorp faktiskt, det kändes som man behövde all broms man kunde få tag i på slutet av långa rakan. :crash

Du får säga som Kevin Schwantz... "-Först ser jag gud, sedan bromsar jag...":)
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Varför är vissa anti bakbromsen? Bromsar man med lite bakbroms så blir hojen stabilare, annars hade dom inte byggt hojar med bakbroms om den inte var till någon nytta det lovar jag.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Varför är vissa anti bakbromsen? Bromsar man med lite bakbroms så blir hojen stabilare, annars hade dom inte byggt hojar med bakbroms om den inte var till någon nytta det lovar jag.

...provat en riktigt tung inbromsning från 200+ någon gång? Bakhjulet kommer att vara mer eller mindre i luften, eller med väldigt lite vikt på't. :) /J
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Varför är vissa anti bakbromsen? Bromsar man med lite bakbroms så blir hojen stabilare, annars hade dom inte byggt hojar med bakbroms om den inte var till någon nytta det lovar jag.


Det är ingen som är anti-bakbroms, men vi är människor och om du inte är en övergud på hojkörning så fixar du inte att dosera bägge bromsarna i en paniksitution utan låser bak. När du låser bak så kommer du att tappa gyrot av ett roterande hjul och dessutom "förhoppningsvis" så kommer du att släppa trycket på bakbromsen, när du då släpper trycket på bakbromsen så kommer du även instinktivt att släppa trycket på frambromsen och du slutar bromsa... vilken nytta ger då bakbromsen?

Förutom det faktum att bakhjulet är i luften mer eller mindre hela tiden?
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Ibland använder jag bara bakbroms och ibland bara frambroms, Sällan båda faktiskt.

På grus brukar det oftast bli bakbroms, och på asfalt frambroms.


Men du tråd skaparn, Nu får du väll ta och lycka till iallafall! :tummenupp

Varför är vissa anti bakbromsen? Bromsar man med lite bakbroms så blir hojen stabilare, annars hade dom inte byggt hojar med bakbroms om den inte var till någon nytta det lovar jag.

Hojen blir stabilare när du får vikt på bakhjulet, Alltså gasar.


Ibland är det bättre att gasa sig undan en olycka än att bromsa.
 
Last edited:

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
...provat en riktigt tung inbromsning från 200+ någon gång? Bakhjulet kommer att vara mer eller mindre i luften, eller med väldigt lite vikt på't. :) /J

Jo man får ju självklart dosera mängden bakbroms, och gör man det rätt blir hojen stabilare vid inbromsning.
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
detta är mitt sätt och jag råder ingen annat att göra det men det funkar. Knipa med knäna, bromsa hårt framsamtidigt som dunpetar dig ner mellan växlarna så att du motorbromsar så hårt att bakhjulet nästan börjar studsa. Detta är dock inte ofta man gör
 

Mr.G

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 955i 2006 - svart
#Jämn gas i 60-70 km/h

#Släpp gasen och dra in kopplingen samtidigt

#Växlar ner och släpp kopplingen samtidigt som du ger lite gas

#Bromsa med 90% fram och 10 % bak om det behövs, men oftast räcker faktiskt motorbromsen om du åker lagligt! :tummenupp

Ärligt talat är det svårt att ge exakta instruktioner, du måste pröva själv. Sånt här sker utan att man ens tänker ute på vägen.

Lycka till!:D

Ovanstående kan jag skriva under på. Du bör alltid använda motorbroms tycker jag. Det som kan vara svårt att få att klaffa perfekt är hur mycket gas du behöver ge när du släpper kopplingen efter du växlat ner. Kör man *host* på ganska höga varv när man växlar ner så kan bakhjulet låsa sig en kort stund när du släpper kopplingen om du inte ger tillräckligt med gaspådrag, det är inte bra.

Men för att göra en riktigt hård inbromsning (om det blir panik av någon anledning) så skall du bromsa på tre sätt enligt mig:
Frambroms (tar mest).
Motorbroms (tar mycket).
Bakbroms (tar inte fullt så mycket).

Fördelningen mellan dem vet jag inte, jag vågar inte ge mig på att gissa procent mellan dem, men det är i vilket fall klart mindre på bakbromsen.

Dock, precis som ovanstående person skriver så räcker det (vid normala inbromsningar) med motorbroms. Jag brukar faktiskt försöka tänka på det när jag kör i stan och se det som ett misslyckande om jag behöver använda varesig hand eller fotbroms förutom möjligen där man behöver stanna helt och hållet (rödljus, köer som står still, stopp plikt m.m.).
Du som förare bör kunna hantera hojen så pass att du kan bromsa med motorbromsen om inte det händer något oförutsett.

My 5 cents, for what they are worth.

...provat en riktigt tung inbromsning från 200+ någon gång? Bakhjulet kommer att vara mer eller mindre i luften, eller med väldigt lite vikt på't. :) /J

Nu är detta en smula overkill när originalpostaren pratade om att vara nybörjare. När man pratar om inbromsningar från så pass höga hastigheter bör man inte vara nybörjare på att köra hoj tycker jag.
Man behöver bli hyfsat bra på att framföra fordonet MC först innan man ger sig på att tokbromsa i 200+ knyck.

Glöm det trafikskolan lär ut!!!
Du ska inte använda bakbromsen!!!

*host* Om man tittar på ovanstående så kan man tro att bakbromsen är av ondo, men så är inte fallet.
Som jag skriver ovan så försöker jag jobba med motorbroms i princip hela tiden ENDAST. Klarar man det så använder man ju (givetvis) inte bakbromsen.

Vid panik inbromsningar så anser jag att bakbromsen behövs för stabilitet. Anledningen till att många är skeptiska mot bakbromsen är att det är lätt att låsa bakhjulet. Stampar du som en överviktig elefant på bakbromsen så gör du fel, definitivt, men att säga att den aldrig skall användas håller jag inte med om.
Jag föreslår att du testar lite själv och märker hur just din hoj reagerar med eller utan bakbroms. Det är ju skillnad på en cross, super motard, super sport hoj och en HD på många olika sätt vilket påverkar bromsförmågan.
Testa, pröva och bedöm själv.
Bakbromsen är till för att stabilisera hojen vid en kraftig inbromsning samt ge extra bromskraft, även om den inte är så vansinnigt stark.

Bakbromsen är inte livsviktig, vid en panik situation kommer du med stor sannolikhet att ha bättre kontroll på hojen om du bromsar lagom med bakbromsen, men inbromsningen kommer att bli sämre om du bromsar för mycket (hjulet låser sig).
Bygg din egen uppfattning om hur mycket du behöver använda den normalt och testa gärna lite så att du vet hur mycket du kan bromsa utan att bakhjulet låser sig när du börjar känna dig bekväm med att hantera hojen.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top