#Jämn gas i 60-70 km/h
#Släpp gasen och dra in kopplingen samtidigt
#Växlar ner och släpp kopplingen samtidigt som du ger lite gas
#Bromsa med 90% fram och 10 % bak om det behövs, men oftast räcker faktiskt motorbromsen om du åker lagligt!
Ärligt talat är det svårt att ge exakta instruktioner, du måste pröva själv. Sånt här sker utan att man ens tänker ute på vägen.
Lycka till!
Ovanstående kan jag skriva under på. Du bör alltid använda motorbroms tycker jag. Det som kan vara svårt att få att klaffa perfekt är hur mycket gas du behöver ge när du släpper kopplingen efter du växlat ner. Kör man *host* på ganska höga varv när man växlar ner så kan bakhjulet låsa sig en kort stund när du släpper kopplingen om du inte ger tillräckligt med gaspådrag, det är inte bra.
Men för att göra en riktigt hård inbromsning (om det blir panik av någon anledning) så skall du bromsa på tre sätt enligt mig:
Frambroms (tar mest).
Motorbroms (tar mycket).
Bakbroms (tar inte fullt så mycket).
Fördelningen mellan dem vet jag inte, jag vågar inte ge mig på att gissa procent mellan dem, men det är i vilket fall klart mindre på bakbromsen.
Dock, precis som ovanstående person skriver så räcker det (vid normala inbromsningar) med motorbroms. Jag brukar faktiskt försöka tänka på det när jag kör i stan och se det som ett misslyckande om jag behöver använda varesig hand eller fotbroms förutom möjligen där man behöver stanna helt och hållet (rödljus, köer som står still, stopp plikt m.m.).
Du som förare bör kunna hantera hojen så pass att du kan bromsa med motorbromsen om inte det händer något oförutsett.
My 5 cents, for what they are worth.
...provat en riktigt tung inbromsning från 200+ någon gång? Bakhjulet kommer att vara mer eller mindre i luften, eller med väldigt lite vikt på't.
/J
Nu är detta en smula overkill när originalpostaren pratade om att vara nybörjare. När man pratar om inbromsningar från så pass höga hastigheter bör man inte vara nybörjare på att köra hoj tycker jag.
Man behöver bli hyfsat bra på att framföra fordonet MC först innan man ger sig på att tokbromsa i 200+ knyck.
Glöm det trafikskolan lär ut!!!
Du ska inte använda bakbromsen!!!
*host* Om man tittar på ovanstående så kan man tro att bakbromsen är av ondo, men så är inte fallet.
Som jag skriver ovan så försöker jag jobba med motorbroms i princip hela tiden ENDAST. Klarar man det så använder man ju (givetvis) inte bakbromsen.
Vid panik inbromsningar så anser
jag att bakbromsen behövs för stabilitet. Anledningen till att många är skeptiska mot bakbromsen är att det är lätt att låsa bakhjulet. Stampar du som en överviktig elefant på bakbromsen så gör du fel, definitivt, men att säga att den aldrig skall användas håller jag inte med om.
Jag föreslår att du testar lite själv och märker hur just din hoj reagerar med eller utan bakbroms. Det är ju skillnad på en cross, super motard, super sport hoj och en HD på många olika sätt vilket påverkar bromsförmågan.
Testa, pröva och bedöm själv.
Bakbromsen är till för att stabilisera hojen vid en kraftig inbromsning samt ge extra bromskraft, även om den inte är så vansinnigt stark.
Bakbromsen är inte livsviktig, vid en panik situation kommer du med stor sannolikhet att ha bättre kontroll på hojen om du bromsar lagom med bakbromsen, men inbromsningen kommer att bli sämre om du bromsar för mycket (hjulet låser sig).
Bygg din egen uppfattning om hur mycket du behöver använda den normalt och testa gärna lite så att du vet hur mycket du kan bromsa utan att bakhjulet låser sig när du börjar känna dig bekväm med att hantera hojen.