Bromsa och växla ned - tips till nybörjare

Morgan N

Motard eller Sporthoj?
Gick med
14 May 2011
Ort
Gotland, Hemse
Hoj
Honda Varadero XL125V
Nu blev jag osäker på allt snack med att inte använda bakbromsen.

Bör väl vara självklart att man använder frambroms, bakbroms samt motorbromsningen tillsammans? Det var så jag lärde mig det på körskolan iaf.

Kan någon vara schysst och klara upp det hela för mig?

Tack!
 

succe

Hojtroll
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mumindalen
Hoj
Offroad
När jag tog kortet 1988 då skulle man använda både bakbroms och frambroms.

Man skulle lägga foten på bakbromsen (mjukt,öva på att inte låsa) ngr hundradels sekunder före man nyper i bestämt med frambromsen.Bakbromsen trycker ner hojen lite mot marken,sedan får man inte fega med frambromsen..75 %-80 % av bromskraften ska komma från framhjulet.

Har anammat detta som körskolan lärde mig och funkar bra i trafik.
Vad är det för fel på det?Trafikskolan lär folk att överleva i trafiken.Tävlingsförare på bana kör så fort de kan får att vinna. en jäkla skillnad.Kanske inte så bra att förväxla dessa olika tekniker för nybörjare!

Det är klart tävlingsförare de växlar ner och bromsar på ett annat sätt för optimal fart.Vi på gatan ska bara undvika respiratorn....Men visst är det kul att kunna köra som de stora grabbarna...Gasa hårt bromsa hårdare..Rock on
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nu blev jag osäker på allt snack med att inte använda bakbromsen.

Bör väl vara självklart att man använder frambroms, bakbroms samt motorbromsningen tillsammans? Det var så jag lärde mig det på körskolan iaf.

Kan någon vara schysst och klara upp det hela för mig?

Tack!

Det beror på cykel. Vissa hojar går det utmärkt att använda bakbroms. Tunga och långa cyklar framförallt. Där gör bakbromsen stor nytta plus att customhojar i regel är för lätta fram så det låser lätt. På dessa hojar är det nödvändigt att bromsa med både fram och bakbroms men man måste likafullt lära sig att dosera dessa rätt.
Tyvärr är ju inte customfolket direkt överrepresenterade på bankurser med SMC och därför drar jag slutsatsen att dessa inte tränar på att bromsa, och kommer därför gå omkull eller köra in i hindret när det väl händer.

På en sporthoj eller en cykel som är relativt kort med mycket vikt fram så kommer man vid en hård inbromsning att lyfta bakhjulet, det är lika säkert som amen i kyrkan.
Om jag har ett bakhjul som är mer eller mindre luftburet under inbromsningen så förstår jag inte nyttan med att överhuvudtaget lägga en fot på bakbromsen. Minsta tryck där kommer att låsa bakhjulet och som jag skrev tidigare så tappar jag gyrot i hjulet, denna gyrokraft som hjälper hojen att balansera upprätt. Vill jag det? Nä, sulle inte tro det.

Motorbromsen är alldeles tillräcklig i det här fallet så låt den göra jobbet så får ni fullständigt fokus på att bromsa fram istället.

Tittar man på en ABS hoj som CBR1000RRA till exempel så ser man tydligt hur den börjar bromsa bak och hojen sänker sig en aning, dvs exakt det som man får lära sig på körskolan. Ett proffs som bromsar till stopp använder också bakbromsen på det "rätta" sättet. Men "svensson" klarar inte det i en paniksituation.

Det här var en ganska infekterad debatt inom STR för ett par år sedan och jag var själv på ett möte och berättade om hur bromsning fungerar i verkligheten på en motorcykel. Nu pratar man på ett annat sätt inom STR om hur man bromsar med hoj så många körskolor har anammat det verkliga sättet att bromsa, dvs att man måste anpassa sig efter hojtyp vilket jag tycker är självklart. Uppkörningsinspektörerna kör dock fortfarande på det gamla sättet så där är det viktigt att man använder bakbroms, där är det å andra sidan inte "panik" mer än nervös sådan...:)

Precis som flera påpekar härovan så är det vissa som använder bakbroms inom racingen, men det är lika många som inte anvädnder det och att jämföra racing med gatåkning är hål i huvet, det är som att jämföra bowling och skatebord.:rolleyes::)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
När jag tog kortet 1988 då skulle man använda både bakbroms och frambroms.

Man skulle lägga foten på bakbromsen (mjukt,öva på att inte låsa) ngr hundradels sekunder före man nyper i bestämt med frambromsen.Bakbromsen trycker ner hojen lite mot marken,sedan får man inte fega med frambromsen..75 %-80 % av bromskraften ska komma från framhjulet.

Har anammat detta som körskolan lärde mig och funkar bra i trafik.
Vad är det för fel på det?Trafikskolan lär folk att överleva i trafiken.Tävlingsförare på bana kör så fort de kan får att vinna. en jäkla skillnad.Kanske inte så bra att förväxla dessa olika tekniker för nybörjare!

Det är inget fel alls med det, speciellt som du kör en offroadhoj. Där är det nödvändigt att använda bakbromsen eftersom lång fjädringsväg och nabbdäck inte bromsar upp bakhjulet i luften som en sporthoj gör. Du har helt enkelt anpassat dig efter hojen:tummenupp

Men försök att göra samma sak på en CBR600 eller en ZX10 så kommer du att låsa bakhjulet, så enkelt är det. Du kan naturligtvis träna dig till att använda bakbromsen även på dessa hojar men nu snackar jag PANIK, när överlevnadsreaktionen slår till, när alla tanka på försiktigthet är som bortblåsta. Är du van att använda bakbromsen så kommmer du att klappa till för kung och fosterland och du går i backen. Det är därför Trafikverket tjatar om ABS, det är därför ABS är så viktigt, mycket viktigare än för biliarna när ABS infördes för många år sedan.

Körskolorna lär dig inte att överleva i trafiken, de lär dig ta körkort, många gånger baserat på ålderdomlig kunskap från när motorcyklarna varken hade bromsar eller däck för att kunna låsa hjulen.

Jag sågar inte trafikskolorna nu, det finns många VÄLDIGT duktiga körskolelärare, jag känner flera stycken personligen. Det finns också många riktigt dåliga lärare så klart men huvudproblemet är att vi som kunder bara är intresserade av att få körkortet så snabbt som möjligt, inte att lära oss att köra hoj...
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
...
desustom får du för mycket vikt förskjutet till framdäcket och det vill man heller inte ha.
mottryck på bakhjulet= du förskjuter vikten bakåt,och kan därmed bromsa hårdare med framhjulet utan att riskera att låsa upp.

Fast det här stämmer inte alls. Ju mer du bromsar desto mer vikt får du på framhjulet, oavsett vilken broms du bromsar med. Ju mer vikt du har framåt desto mindre risk att låsa framhjulet eftersom du har bättre fäste fram (fäste =~ friktionskoefficient * tryck) och desto mer risk att låsa bakhjulet eftersom du har sämre fäste bak.

Niklasnorr verkar ha rätt bra koll. Hur du ska bromsa beror helt på vilken hoj du har. På en sporthoj/motard med tillräckligt bra däck kan du bromsa upp dig på framhjulet. Alltså är bakbromsen onödig vid inbromsningar på asfalt. Vill du bromsa mer, bromsa mer fram. Det enda du kommer göra med bakbromsen är att låsa bakhjulet och riskera sladd med omkullkörning. Det var det FÖRSTA man lärde sig när man började köra bana och man lärde sig det SNABBT efter några close calls. Har du däremot en custom finns det inte en teoretisk chans att du bromsar upp dig på framhjulet och därmed har du alltid fäste kvar bak. Då är bakbromsen nyttig igen, för att utnyttja det extra fäste som finns bak. Men kom ihåg, ju mer du bromsar, oavsett bak eller fram, desto sämre fäste har du bak, så var försiktig med den bromsen.

Sen vill jag fråga Niklasnorr, vad är poängen med att bromsa lite bak först så att hojen sänker sig? Den enda jag kan se är att man sänker tyngdpunkten lite och därför minskar risken för en stoppie, men den effekten lär minska ju mer du bromsar fram (och mindre du kan bromsa bak) så när man väl är framme vid bromsning som kan ge en stoppie är hojen inte sänkt längre och poängen är alltså inte kvar. Man får ju INTE mer totaltryck på däcken nedåt för bättre fäste av att hojen sänker sig när man bromsar med bakbromsen, så man får inte mer möjlig total bromsverkan.

Om vi ska återgå till originalfrågeställningen så gör jag såhär när jag bromsar från 70km/h inför t.ex. ett rödljus. Detta oftast på en Yamaha Virago. :)

1. Börja bromsa fram.
2. När varvet går ner, koppla, växla ner ett steg, släpp upp kopplingen ganska snabbt, men ändå mjukt. Motorbromsen hjälper till. Bromsar hela tiden jämnt med frambromsen.
3. Gör 2. tills du har ettan i och det är dags att koppla ur för att undvika motorstopp.
4. Koppla ur, stanna, sätt ut benet.

När jag tänker efter gör jag nog exakt samma sak på bana inför en kurva, fast jag justerar bromsningen fram beroende på hur mycket bakändan svajar. (och jag stannar inte... :) )
 
Last edited:

Morgan N

Motard eller Sporthoj?
Gick med
14 May 2011
Ort
Gotland, Hemse
Hoj
Honda Varadero XL125V
Det beror på cykel. Vissa hojar går det utmärkt att använda bakbroms. Tunga och långa cyklar framförallt. Där gör bakbromsen stor nytta plus att customhojar i regel är för lätta fram så det låser lätt. På dessa hojar är det nödvändigt att bromsa med både fram och bakbroms men man måste likafullt lära sig att dosera dessa rätt.
Tyvärr är ju inte customfolket direkt överrepresenterade på bankurser med SMC och därför drar jag slutsatsen att dessa inte tränar på att bromsa, och kommer därför gå omkull eller köra in i hindret när det väl händer.

På en sporthoj eller en cykel som är relativt kort med mycket vikt fram så kommer man vid en hård inbromsning att lyfta bakhjulet, det är lika säkert som amen i kyrkan.
Om jag har ett bakhjul som är mer eller mindre luftburet under inbromsningen så förstår jag inte nyttan med att överhuvudtaget lägga en fot på bakbromsen. Minsta tryck där kommer att låsa bakhjulet och som jag skrev tidigare så tappar jag gyrot i hjulet, denna gyrokraft som hjälper hojen att balansera upprätt. Vill jag det? Nä, sulle inte tro det.

Motorbromsen är alldeles tillräcklig i det här fallet så låt den göra jobbet så får ni fullständigt fokus på att bromsa fram istället.

Tittar man på en ABS hoj som CBR1000RRA till exempel så ser man tydligt hur den börjar bromsa bak och hojen sänker sig en aning, dvs exakt det som man får lära sig på körskolan. Ett proffs som bromsar till stopp använder också bakbromsen på det "rätta" sättet. Men "svensson" klarar inte det i en paniksituation.

Det här var en ganska infekterad debatt inom STR för ett par år sedan och jag var själv på ett möte och berättade om hur bromsning fungerar i verkligheten på en motorcykel. Nu pratar man på ett annat sätt inom STR om hur man bromsar med hoj så många körskolor har anammat det verkliga sättet att bromsa, dvs att man måste anpassa sig efter hojtyp vilket jag tycker är självklart. Uppkörningsinspektörerna kör dock fortfarande på det gamla sättet så där är det viktigt att man använder bakbroms, där är det å andra sidan inte "panik" mer än nervös sådan...:)

Precis som flera påpekar härovan så är det vissa som använder bakbroms inom racingen, men det är lika många som inte anvädnder det och att jämföra racing med gatåkning är hål i huvet, det är som att jämföra bowling och skatebord.:rolleyes::)

Ah, så det är så det ligger till, tack för ett grymt svar! :)
 

unbi

Ny medlem
Gick med
14 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
cb600 -08 SVERT!
Hajjar inte varför man ska släppa gasen under nedväxling och sen möta upp igen? Man hinner ju ligga kvar med samma gas, slänga i en lägre växel och släppa upp kopplingen lagom till motorn har hamnat i högre varv för den lägre växeln. sen vrider man ju handtaget successivt till nollgas och får lite skön motorbroms på vägen.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Sen vill jag fråga Niklasnorr, vad är poängen med att bromsa lite bak först så att hojen sänker sig? Den enda jag kan se är att man sänker tyngdpunkten lite och därför minskar risken för en stoppie, men den effekten lär minska ju mer du bromsar fram (och mindre du kan bromsa bak) så när man väl är framme vid bromsning som kan ge en stoppie är hojen inte sänkt längre och poängen är alltså inte kvar. Man får ju INTE mer totaltryck på däcken nedåt för bättre fäste av att hojen sänker sig när man bromsar med bakbromsen, så man får inte mer möjlig total bromsverkan.

En bromsning är inte en statisk funktion, allting ändras när farten sänks.
I början av bromsningen så är risken för hjullåsning minimal, även bak. Det är därför det är såååå viktigt att bromsa riktigt hårt när farten är hög, det är då man tjänar metrar på slutet.
När du då applicerar bakbroms och sänker tyngdpunkten så vinner du dels bromsverkan bak och dels får du en hoj som är "utdragen" dvs stabil. Kolla filmer på Youtube när de bromsar med ABS på CBR1000RR, det är ganska tydligt där och det är enbart därför att det är effektivast.

Själv använder jag motorbromsen aktivt i stället. Jag växlar ner flera steg, minst två så att jag har riktigt mycket bakbroms. Sen använder jag kopplingen till att "bromsa" med så att säga. Det är lättare att dosera olika med händerna än olika med fötterna (som en trummis:)
Dvs mycket handbroms och halv koppling ut så bakhjulet får slira. Det här en teknik jag lärt mig när jag kört motard, för att få bakhjulet att sladda in i kurvorna. Jag använder samma teknik på sporhojarna nu för att få bakänden att glida in i kurvorna, på bana då skall tilläggas. Men det är också ett effektivt sätt att bromsa hojen utan hjullåsning.
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Niklasnorr verkar ha rätt bra koll. Hur du ska bromsa beror helt på vilken hoj du har. På en sporthoj/motard med tillräckligt bra däck kan du bromsa upp dig på framhjulet. Alltså är bakbromsen onödig vid inbromsningar på asfalt. Vill du bromsa mer, bromsa mer fram. Det enda du kommer göra med bakbromsen är att låsa bakhjulet och riskera sladd med omkullkörning

Ju mer du får upp hojjen på framhjulet ju längre bromssträcka får du. Av exakt samma anledning accelererar en motorcykel saktare på bakhjulet än med båda hjulen i marken, när du accelererar så går en del kraft åt att lyfta framhjulet och inte att skjuta hojjen rakt fram.

Samma sak när du bromsar, en del kraft går åt att lyfta bakhjulet och inte stoppa hojjen (vanlig gymnasie/högskolefysik).

Vill du få maximal bromsverkan ska du alltså hålla bakhjulet i marken och bromsa med båda bromsarna. :fakta
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
En bromsning är inte en statisk funktion, allting ändras när farten sänks.
I början av bromsningen så är risken för hjullåsning minimal, även bak. Det är därför det är såååå viktigt att bromsa riktigt hårt när farten är hög, det är då man tjänar metrar på slutet.
När du då applicerar bakbroms och sänker tyngdpunkten så vinner du dels bromsverkan bak och dels får du en hoj som är "utdragen" dvs stabil. Kolla filmer på Youtube när de bromsar med ABS på CBR1000RR, det är ganska tydligt där och det är enbart därför att det är effektivast.

På vilket sätt menar du att man vinner bromsverkan bak när hojen sänker sig? Du får inte mer vikt bak. Du får väl inte heller en "utdragen" hoj för att den sänker sig? Framgaffeln lär tryckas ihop något eftersom du får mer vikt framåt samtidigt som bakdämparen trycks ihop av att du drar i bakdäcket. Justeringen på hjulen bakåt jämfört med hojen lär väl vara ungefär densamma på båda hjulen, nån centimeter hit och dit.


Ju mer du får upp hojjen på framhjulet ju längre bromssträcka får du. Av exakt samma anledning accelererar en motorcykel saktare på bakhjulet än med båda hjulen i marken, när du accelererar så går en del kraft åt att lyfta framhjulet och inte att skjuta hojjen rakt fram.

Samma sak när du bromsar, en del kraft går åt att lyfta bakhjulet och inte stoppa hojjen (vanlig gymnasie/högskolefysik).

Vill du få maximal bromsverkan ska du alltså hålla bakhjulet i marken och bromsa med båda bromsarna. :fakta

Nja, inte helt riktigt. Ja, du vill inte gå upp på framhjulet eller bakhjulet, men det är inte för att kraft går åt till att lyfta hojen. Det funkar inte riktigt så. Anledningen är att du får en kortare hävstång mellan kontaktpunkten i marken och tyngdpunkten på hojen och att det därför krävs en mindre bakåtkraft (framåtkraft) för att balansera hojen på det hjulet. Du bromsar som effektivast när du precis ligger och ska lätta bakhjulet. Då finns ingen bromsverkan att hämta där bak, speciellt inte när du räknar in att motorn redan ligger och bromsar bakhjulet. Dock vill du inte bromsa riktigt så mycket eftersom markkontakt för bakhjulet hjälper till att stabilisera hojen.

Alltså, vill du få maximal bromsverkan ska du hålla bakhjulet så nära marken som möjligt. :fakta Vill du dessutom bromsa stabilt ska du bromsa lite mindre, så att motorbromsen precis inte får bakhjulet att sladda. :tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
På vilket sätt menar du att man vinner bromsverkan bak när hojen sänker sig? Du får inte mer vikt bak. Du får väl inte heller en "utdragen" hoj för att den sänker sig? Framgaffeln lär tryckas ihop något eftersom du får mer vikt framåt samtidigt som bakdämparen trycks ihop av att du drar i bakdäcket. Justeringen på hjulen bakåt jämfört med hojen lär väl vara ungefär densamma på båda hjulen, nån centimeter hit och dit.

Hojens totala tyngdpunkt sänks en aning, den sätter sig lite grann och det hjälper till att få mer gummi i backen från bakhjulet. Detta gäller ju dock bara fram till att farten gått ner så pass mycket att bakhjulet börjar lyfta, men då måste man sänka bromskkraften fram för att bibehålla bakhjulet i backen, för bland annat stabilitet som du själv påpekar. Som sagt, kolla hur CBR:en bromsar med ABS och kombibromsar. Det finns en anledning till att de har ställt in datorn att göra så.

Det är stor skillnad på att bromsa hårt från säg 150 än från 50, olika krafter spelar in och därför måste man också anpassa bromstekniken till detta.
Chris Walker, känd engelsk tävlingsförare från BSB och MotoGP är en erkänt duktig bromsare. Jag såg data från hans loggning från den Gixxer 750 superbike han tävlade med och han hade en konstant bromskraft på 1,2 G från 250 till 50 knutar. Det är ungefär max vad de däcken tålde. Han tog i i handtaget så pass mycket i 250 att han nådde 1,2 G direkt, sen fick han succesivt minska kraften i handtaget hela vägen ner, både för att kompensera för ökad massakraft men också för ökad fading i bromsarna beroende på värmen. Man skall ha en gudabenådad känsla i handen för att fixa det. Han gjorde detta konstant, i alla kurvor på alla banor. Imponerande!

Det där med "utdragen" hoj är ganska viktigt. Det är en känd teknik från enduro/offroadkörning där man i långa utförbackar med löst underlag, exempelvis nedför en sandvägg i ett sandtag, använder bakbromsen samtidigt som man gasar. Sjävla bromsningen gör man med frambromsen. När man gasar och bromsar samtidigt bak så "låser" man upp fjädringen plus att allt flex i chassi, hjul- styrlager hjul och däck "drar" ut hojen så att den blir stabil. Hojen går som på räls nedför en sådan backe och man kan köra ganska fort. Släpper man då gasen eller bakbromsen för att man blir rädd så klotar man direkt, jag vet, jag har testat...:tungan

Ju mer du får upp hojjen på framhjulet ju längre bromssträcka får du. Av exakt samma anledning accelererar en motorcykel saktare på bakhjulet än med båda hjulen i marken, när du accelererar så går en del kraft åt att lyfta framhjulet och inte att skjuta hojjen rakt fram.

Ännu ett tillfälle när teori och praktik skiljer sig. I teorin så har du rätt, i praktiken så är det ett fästesproblem när moderna hojar accar.
Titta på en dragracinghoj till exempel, där ställer de in sina wheeliebars (de långa utstickande grejerna med stödhjul längst bak) så att hojen accar full med fram framhjulet några centimeter upp i luften. Tanken är att hojens vikt får en nedåtgående kraft som håller fast bakhjulet i backen och man minskar hjulspinn. Moderna 1000 kubikare gör samma sak, det accar som bäst när framhjulet är precis några centimeter upp i luften. Kör man högre så lyfter den, kör man lägre så kommer små ojämnheter i backen att få framhjulet att studsa lite grann och då lyfter en på grund av detta...
 
Last edited:

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Hojens totala tyngdpunkt sänks en aning, den sätter sig lite grann och det hjälper till att få mer gummi i backen från bakhjulet. Detta gäller ju dock bara fram till att farten gått ner så pass mycket att bakhjulet börjar lyfta, men då måste man sänka bromskkraften fram för att bibehålla bakhjulet i backen, för bland annat stabilitet som du själv påpekar. Som sagt, kolla hur CBR:en bromsar med ABS och kombibromsar. Det finns en anledning till att de har ställt in datorn att göra så.

Kollade på några videor om CBR:en och där snackar de om att de får bättre stabilitet när de tar bakbromsen lite tidigare och det går jag med på. Däremot tror jag inte du får bättre bromsverkan av det. Det du nämner om att du får mer gummi i backen från bakhjulet är jag väldigt skeptisk till. Får att få det kräver det mer vikt på bakhjulet som ger större nedåtkraft, men det får vi inte.

Jag är inte riktigt med på vad du menar med att man måste sänka bromskraften när farten går ner för att bakhjulet annars skulle lyfta. Den kraft som krävs för att lyfta bakhjulet är oberoende av hastigheten, om vi inte räknar med det moment som luftmotståndet ger som ändras med hastigheten. Nedan säger du t.o.m. själv att Chris Walker har samma bromskraft oavsett hastighet, vilket verkar rimligt.


Det är stor skillnad på att bromsa hårt från säg 150 än från 50, olika krafter spelar in och därför måste man också anpassa bromstekniken till detta.
Chris Walker, känd engelsk tävlingsförare från BSB och MotoGP är en erkänt duktig bromsare. Jag såg data från hans loggning från den Gixxer 750 superbike han tävlade med och han hade en konstant bromskraft på 1,2 G från 250 till 50 knutar. Det är ungefär max vad de däcken tålde. Han tog i i handtaget så pass mycket i 250 att han nådde 1,2 G direkt, sen fick han succesivt minska kraften i handtaget hela vägen ner, både för att kompensera för ökad massakraft men också för ökad fading i bromsarna beroende på värmen. Man skall ha en gudabenådad känsla i handen för att fixa det. Han gjorde detta konstant, i alla kurvor på alla banor. Imponerande!

Ökad "massakraft"?


Det där med "utdragen" hoj är ganska viktigt. Det är en känd teknik från enduro/offroadkörning där man i långa utförbackar med löst underlag, exempelvis nedför en sandvägg i ett sandtag, använder bakbromsen samtidigt som man gasar. Sjävla bromsningen gör man med frambromsen. När man gasar och bromsar samtidigt bak så "låser" man upp fjädringen plus att allt flex i chassi, hjul- styrlager hjul och däck "drar" ut hojen så att den blir stabil. Hojen går som på räls nedför en sådan backe och man kan köra ganska fort. Släpper man då gasen eller bakbromsen för att man blir rädd så klotar man direkt, jag vet, jag har testat...:tungan

Fast nu pratar vi om stabilitet igen. :)



Ännu ett tillfälle när teori och praktik skiljer sig. I teorin så har du rätt, i praktiken så är det ett fästesproblem när moderna hojar accar.
Titta på en dragracinghoj till exempel, där ställer de in sina wheeliebars (de långa utstickande grejerna med stödhjul längst bak) så att hojen accar full med fram framhjulet några centimeter upp i luften. Tanken är att hojens vikt får en nedåtgående kraft som håller fast bakhjulet i backen och man minskar hjulspinn. Moderna 1000 kubikare gör samma sak, det accar som bäst när framhjulet är precis några centimeter upp i luften. Kör man högre så lyfter den, kör man lägre så kommer små ojämnheter i backen att få framhjulet att studsa lite grann och då lyfter en på grund av detta...

Nja, wheeliebarsen är ju för att du har mer fäste än vad som krävs för att göra en wheelie och vill utnyttja även detta fäste utan att tippa över bakåt. Att du låter framhjulet ligga några cm över backen är för att du vill försäkra dig om att all vikt ligger på bakhjulet för maximalt fäste, utom det lilla som ligger på hjulet på wheeliebarsen men det är rätt litet eftersom du har lång wheeliebar för att få stor hävstång. Hade du haft fästesproblem så hade bakhjulet börja spinna istället. Om du tittar på RR så har du båda dessa scenarier i utgången av en kurva. När man börjar gasa på ut ur kurvan så försöker du använda fästet till att både svänga och accelerera och du börjar spinna för att fästet inte räcker till. Ju mindre du svänger desto mer fäste kan användas för acceleration till du kommer till den gräns där du har tillräckligt med fäste, slutar spinna och börjar gå upp på bakhjulet istället.

Edit: Såg nu att det där sista inte var riktat till mig... :rolleyes:
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kollade på några videor om CBR:en och där snackar de om att de får bättre stabilitet när de tar bakbromsen lite tidigare och det går jag med på. Däremot tror jag inte du får bättre bromsverkan av det. Det du nämner om att du får mer gummi i backen från bakhjulet är jag väldigt skeptisk till. Får att få det kräver det mer vikt på bakhjulet som ger större nedåtkraft, men det får vi inte.

Jag är inte riktigt med på vad du menar med att man måste sänka bromskraften när farten går ner för att bakhjulet annars skulle lyfta. Den kraft som krävs för att lyfta bakhjulet är oberoende av hastigheten, om vi inte räknar med det moment som luftmotståndet ger som ändras med hastigheten. Nedan säger du t.o.m. själv att Chris Walker har samma bromskraft oavsett hastighet, vilket verkar rimligt.

Om du sänker hojen bak så kommer det att krävas lite mer kraft innan bakhjulet börjar lyfta, men vi snackar hårklyverier här men det går att räkna på det. Jämför med att du sitter på styret men precis innan bromsningen så flyttar du dig till passagerarkutsen, det blir mer hävstång på så sätt.
Honda har lagt ner flera år på att utveckla sitt system och de har testat att inte använda bakbromsen alls, låta den komma in före eller efter och tydligen så påverkas bromssträckan positivt av att lägga bakbroms en kort tidsenhet före frambromsen. Orsaken till detta kan vi ju diskutera in absurdum.

Att den huvudsakliga nyttan är stabilitet är vi helt överens om men skall du stanna så snabbt det går så ska du använda bakbromsen, även på en sporthoj. Min poäng ända från början är att vi i regel inte fixar den fina doseringen som krävs i en paniksituation.

Chris Walker har samma bromskraft på EKIPAGET. Den skicklighet jag pratar om är att kunna dosera och minska kraften i HANDTAGET i takt med att farten minskar och massans inverkan på stoppkraften ökar, dvs hjullåsningen närmar sig.

Med "massakraft" så menar jag dynamisk lastförskjutning vilket på en motorcykel är omkring 30% av ekipaget, därav att den går upp på framhjulet vid bromsning plus att förarens placering gör stor skillnad på stoppsträckan. Många inklusive tidningarna skriver att tyngdpunkten flyttas vid bromsningen men det gör den naturligtvis inte, därför tycker jag att det är bättre att kalla det massakraft, lastförskjutning eller dynamisk lastförskjutning.

Vill du fördjupa dig kan jag rekommendera både Cossalters Motorcycle Dynamics:

http://www.amazon.com/Motorcycle-Dynamics-Second-Vittore-Cossalter/dp/1430308613

Eller den lite mer lättlästa bibeln över motorcykelkonstruktion, Tony Foales Motorcycle Handling and chassies design :

http://www.amazon.com/Motorcycle-Ha...r_1_11?s=books&ie=UTF8&qid=1307883221&sr=1-11

Den sistnämda är helt enkelt skitbra, Cossalter är mer vetenskaplig och tyngre att läsa.
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Med "massakraft" så menar jag dynamisk lastförskjutning vilket på en motorcykel är omkring 30% av ekipaget, därav att den går upp på framhjulet vid bromsning plus att förarens placering gör stor skillnad på stoppsträckan. Många inklusive tidningarna skriver att tyngdpunkten flyttas vid bromsningen men det gör den naturligtvis inte, därför tycker jag att det är bättre att kalla det massakraft, lastförskjutning eller dynamisk lastförskjutning.

Visst, men den är ju beroende på bromskraften och inte hastighetsberoende. Det var lite det jag reagerade på.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Visst, men den är ju beroende på bromskraften och inte hastighetsberoende. Det var lite det jag reagerade på.


Vid ett givet tryck på bromshandtaget är det lättare att låsa framhjulet och ha tillräckligt med friktion mellan framhjul och asfalt för att få bakhjulet att lyfta vid 50km/h än vid 100km/h. Vad är det som är svårt att förstå?


OnT:
När jag panikbromsar åker som regel bakbromsen i först. Men eftersom man inte är Rossi så brukar det resultera i att bakhjulet låser sig och man bromsar på bredsladd samtidigt som man styr i vägens riktning... Säkerligen inte optimalt, men hitills har jag överlevt när galna bilister kört rakt ut framför mig och tvärnitat :rolleyes:
 
Last edited:

succe

Hojtroll
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mumindalen
Hoj
Offroad
Broms teknik i all ära.Gäller att praktisera den också

Hallååå! Bakbromsen finns ju inte där för att den ser snygg ut!!!
Okey vi verkar överens om att det ökar stabiliteten att använda den lite före frambromsen.
Se föregående inläggen.

Ni verkar kunniga i ämnet på denna tråd.Låter väldigt avancerat stundtals,Är nog inte så proffsig med tekniken själv men tycker det är kul att höra ska testa detta med att sträcka ut hojjen.Tungt värre!

Det man ska göra är väl att öva.Att bromsa effektivt är en svår teknik att bemästra och livsviktig att kunna.Man tar kortet lär sig det man ska för att klara kortet.

Sedan underhåller man inte tekniken så ofta som man borde...
Skulle vilja veta hur många som har kvaddat på grund av fel broms teknik??
Lär vara nga stycken!!!!
En avrostningsövning på våren vore kanske inte så dumt..Bara ut å öva.

Ps Om man ändå är ute å öva bakhjulsåka kan man väl passa på att öva bakhjulsbromsa.
 
Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Schyssta inlägg.. finns en hel del att ta in, tackar!

Hittade denna tråd på forumet som länkar till en e-book ni kan ladda hem. Finns en hel del att läsa om bromsning, bromsning i kurva och motstyrning. Jag har iof inte tagit min första lektion men jag hade ingen aning om att motstyrning var så viktigt.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=159930
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Ett mycket bra sätt att identifiera en förare som även undermedvetet insett att motorcyklar har två oberoende bromssystem (fram- o bakbroms) är att studera folk som bromsar på grus (utan ABS).

Den oerfarne föraren släpper båda bromsarna när man låser ett av hjulen. Den erfarne föraren kan blixrsnabbt känna vilket hjul som låser och släppa bromsen på bara det hjulet samtidigt som han/hon fortsätter att bromsa hårt med det rullande hjulet. Att träna på detta med hjullåsning är mycket svårt på asfalt men det är en färdighet som är mycket viktig att behärska varför samtliga förare frekvent borde träna bromsning på grusväg/grusplan. Det krävs inte alls några högre hastigheter för att träna på detta på grus. 50 km/h räcker gott och väl till. Det brukar däremot inte sällan krävas väsentligt högre hastigheter, och mycket kraftigare inbromsningar, för att öva upp samma färdigheter om man tränar på asfalt.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top