Bromsprov på uppkörning i spöregn.......?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
som nåon sa innan, det står nåt i provinfon att examinatören kan avgöra lämplighet blablabla och att han kan medge lägre hastighet vid manöverprovet... det borde väl även innefatta bromsningen då det är ett moment i manöverprovet...
 
Last edited:

sandersen

Live like there is no tomorrow.
Gick med
24 Feb 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gsxr 600
Va skönt att det gick bra me tjejen din men när jag körde upp så regna de som fan men i hennes fall lät de värre men han sa att de va bara o bromsa som vanligt men sträckan blev fan så mycket längre för annas ade de slutat lika illa..
Men det är ju de sjuka för först ska man anpassa hastigheten till väglaget o lika me bromsningen och det står övervarandra. riktigt sjukt men hoppas de går bra för henne till nästa uppkörning
 

Skrap

Sugen!
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Haninge
Hoj
ostbåge, plockad som en gås, neos 100 för flipflopåka
Jag förstår inte hur regn kan förhindra en säker inbromsning. Du ska ha backelitdäck från 74 för att det ska bli farligt om man gör det på rätt sätt även med vatten stående på vägen. Jag har kört med Supermoto-slicks - läs igen, slicks - på min motard de senaste 200 milen och att bromsa i blött från 90 är inga problem, provade senast igår att bromsa från 130, 140 i blött och det funkar också.

Även ett skyfall med ett par centimeter vatten på vägen är lugnt att bromsa i, det handlar om teknik. Att anpassa inbromsningen till underlaget och ärligt talat, det ska man klara av för regn är knappast ett undantagsvädertillstånd i det här landet.

Det är inte svårt, det är bara att göra det mjukare och inte lika hårt, knipa ordentligt med knäna så man inte håller stumt i styret för då viker sig framhjulet vid lås och sen är det bara att hålla i bromsen.

Så resonerade du inför din uppkörning antar jag. För det är en uppkörning det handlar om.
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Kvällen innan min uppkörning så hade vv lagt ut oljegrus där vi skulle göra vårt bromsprov. :skrämd
Men det var bara att bromsa från 90 endå. men såklart med längre bromssträcka som följd...

\Masonit
 

Bergaeus

Medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
cb 1300sa crf250x
Samma här körde upp i kraftigt regn. ville jag köra i 90 så fick jag men 80 gick oxå bra. anpassa fart och broms efter väglaget sa vv gubben fast bromssträckan fick ju inte bli oändligt lång. samma slalom körning la dem till några sekunder på. man kör ju mc trots dåligt väder ibland
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Jag förstår inte hur regn kan förhindra en säker inbromsning. Du ska ha backelitdäck från 74 för att det ska bli farligt om man gör det på rätt sätt även med vatten stående på vägen. Jag har kört med Supermoto-slicks - läs igen, slicks - på min motard de senaste 200 milen och att bromsa i blött från 90 är inga problem, provade senast igår att bromsa från 130, 140 i blött och det funkar också.

Även ett skyfall med ett par centimeter vatten på vägen är lugnt att bromsa i, det handlar om teknik. Att anpassa inbromsningen till underlaget och ärligt talat, det ska man klara av för regn är knappast ett undantagsvädertillstånd i det här landet.

Det är inte svårt, det är bara att göra det mjukare och inte lika hårt, knipa ordentligt med knäna så man inte håller stumt i styret för då viker sig framhjulet vid lås och sen är det bara att hålla i bromsen.

Nu ska jag inte utala mig om att köra hoj när det står 3 cm vatten på vägbanan för det har jag aldrig testat. Men kommer man med bil i 90 och det står 3 cm vatten över hela vägbanan då går det åt helvete, tror inte det är bättre med hoj tvärtom.

Om det bara är ett normalt regn vi pratar om så är det väl inga större konstigheter men jag trodde att vi pratade om skyfall, sånt där som får trafiken på E4:an att stanna. I helvete att det är lätt att bromsa hårt från 90 till stillastående då.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Så resonerade du inför din uppkörning antar jag. För det är en uppkörning det handlar om.

Jaa, varför skulle jag inte resonera så? :va

Jag slapp ju å andra sidan regn på min uppkörning, jag hade frost på vägen istället.

Nu ska jag inte utala mig om att köra hoj när det står 3 cm vatten på vägbanan för det har jag aldrig testat. Men kommer man med bil i 90 och det står 3 cm vatten över hela vägbanan då går det åt helvete, tror inte det är bättre med hoj tvärtom.

Om det bara är ett normalt regn vi pratar om så är det väl inga större konstigheter men jag trodde att vi pratade om skyfall, sånt där som får trafiken på E4:an att stanna. I helvete att det är lätt att bromsa hårt från 90 till stillastående då.

Ju mer regn desto längre bromssträcka. Ett MC-däck är så 'vasst' i profilen att det skär genom vattnet bättre än ett platt bildäck, jämför det med att kasta flatmacka där de platta stenarna studsar bäst. Det krävs högre hastighet för att vattenplana med hoj och det är - enligt mig som då å andra sidan inte har B-körkort - lättare att bromsa vid vatten på gatan med hoj än med bil. Att köra i skyfall med bil kan vara läskigt, särskilt på spåriga vägar, med hoj är det mest obekvämt och så länge det inte svänger är det ingen större fara.

EDIT: Ett tips är faktiskt att testa, hitta nåt ställe med en lång vattenpöl där du vet att det är asfalt under och inte en massa lera och sånt. Sen på med gummistövlarna och provbromsa. :tummenupp
 
Last edited:

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Ok, när vi ändå är inne på temat vattenplaning...

Vid vattenplaning med bil: Frikoppla och gör inga ygiva rattörelser
Motorcykel: ?? (nån som vet?)
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Ok, när vi ändå är inne på temat vattenplaning...

Vid vattenplaning med bil: Frikoppla och gör inga ygiva rattörelser
Motorcykel: ?? (nån som vet?)
Principen är ju samma på hoj, fast jag föredrar neutral gas framför att frikoppla där. Och inga yviga styrrörelser förstås. Men som sagt, det ska till väldigt mycket för att få vattenplaning med en hoj. Har bara fått det när jag passerat djupa vattenpölar eller korsat spår i vägen, och då går det ju snabbt över.

Har för övrigt heller aldrig sett ett så kraftigt regn att det inte går att köra 90 med hoj på en plan väg, och bromsa på ett säkert sätt. Självklart blir bromssträckan längre, men att bromsa omkull betyder att man gjort fel. Man kan förstås tycka att det är otur att få sånt regn på uppkörningen, men se det istället som att det är de som fått sol som har haft tur som slapp bli testade på blöt inbromsning, vilket även de ska klara.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Hej på er och tack för alla svar. Dom flesta förstod frågeställningen och kom med vettiga argument men som vanligt på forum finns det folk som ska visa sig på styva linan tyvärr. För att förtydliga lite......

Det regnade MYCKET. Så pass att sikten vart minst sagt väldigt dålig och jag personligen anpassar alltid hastigheten efter rådande omständigheter och skulle jag själv kört i trafik under liknande förhållanden hade jag nog inte kört fortare än 50. Och då har jag kört hoj i snart 20 år på allt från veteranhojjar, chopper med bildäck bak till vanliga vägmaskiner och det över hela Europa. Ganska många mil om året och jag har nog varit med om det mesta vad det gäller väder. Nu för tiden kör jag en BMW C1:a och en HD Ultra Classic....... Jag/vi är väl medvetna om att hon låste framhjulet och faktiskt själv är orsak till olyckan men det är inte vad frågan gäller.

Det frågan gäller är om det är rådligt att över huvudet taget köra i 90 i alla situationer. När jag tog körkort spöregnade det och då sa uppkörningsexaminatorna att det räckte med bromsprov i 50 och 70 då det inte var rådligt/säkert att köra i 90. Det regnade så pass att han gjorde den bedömningen. I min flickväns fall regnade det ännu värre och den dåliga sikten med så pass mycket vatten på visiret och hela situationen som så gör det hela så pass mycket svårare att min personliga uppfattning är att examinatorn tog ett beslut som faktiskt inte satte säkerheten speciellt högt på prioriteringslistan. Jag är väl medveten om att det är ganska svårt att få vattenplaning med en motorcykel men det är inte vad det handlar om. Och jag vet att roadracingförare kör i 200 knyck i hällregn och klarar upp situationen. Man kan köra skitfort i regn om man har erfarenheten och kunskapen men frågan är vilka krav man ska ställa på en person som defakto inte har ett körkort än. Och jag, efter att ha kört motorcykel länge, skulle aldrig i helvete gasat upp hojen i 90 under dessa förhållanden. Aldrig i livet. Ägaren till körskolan protesterade innan bromsprovet skulle genomföras men det hjälpte inte. Jag hade personligen tyckt att det vore olämpligt med bromsprov i 90 under dessa förhållanden även om hon inte åkt i backen. Så pass dåligt väder var det. Tillbaka till den egentliga frågan:

1. Ska Vägverket alltid kräva bromsprov i 90 oavsett väder/väglag eller ska man anpassa uppkörningen efter omständigheterna som man ju helst ska göra när du är ute och kör i "verkligheten"? Bör det räcka med bromsprov i 70 under vissa förhållanden om man ser det hela ur (trafik)säkerhetssynpunkt?

2. Någon som vet vad Vägverket har för policy vad det gäller detta? Säger deras regelbok att examinatorn ska anpassa kraven efter rådande förhållanden?

Sen skiter jag fullständigt i om det finns rejsputtar här på forumet som kör i 140 med slicks och bromsar i vilket väglag som helst. Pubertalt skitsnack.

Vilka krav ska man ställa på en "vanlig" hojåkare under dåliga väderförhållanden på en uppkörning och var ska man lägga ribban vad det gäller säkerhet? Ska Vägverket, som ju defakto ska ha trafiksäkerhet som högsta prioritet, tvinga folk att köra på ett sätt som nog ingen vettig människa skulle göra ute i trafik och i detta fall under en uppkörning vid ett rejält skyfall? Ska man anpassa uppkörningen till rådande förhållande? Är det inte vettigare/mer säkerhetstänkande om Vägverket hade sagt att "nu är det inte säkert att göra bromsprov i 90 för det regnar för mycket och sikten är för dålig. Man ska inte köra i 90 under dessa dessa förhållanden ute i trafik så gör inte det"?

Det besynnerliga är ju att dom även godkänner hojjar med ABS-bromsar på uppkörningen och då förstår jag inte riktigt vitsen med det hela men det är en helt annan tråd........

MVH//Jan
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Sen skiter jag fullständigt i om det finns rejsputtar här på forumet som kör i 140 med slicks och bromsar i vilket väglag som helst. Pubertalt skitsnack.

Jag är hemskt ledsen att mina svar inte är dig till lags. Efter din utläggning här står jag ännu mer på vägverkets sida. Regnet i sig har inget med saken att göra, det SKA man klara av som motorcyklist, annars vill i alla fall inte JAG ha dem på vägen. MYCKET regn är ju en definitionsfråga. Uppkörningsförättaren bedömde att det var säkert och sikten spelar ju faktiskt mindre roll när man är på ett inhägnat område.

Och kalla gärna mitt snack pubertalt men säg det till mig direkt istället för att försöka 'dölja' det. Din tjej gjorde fel och slog sig, ta det som en man, det gjorde onekligen hon eftersom hon fortfarande är sugen. Det kanske är dags att inse att kraven på MC-åkare har höjts sen du tog kortet på 1800-talet och lära sig köra därefter.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Vad examinatören borde ha gjort (och kanske gjorde men det blev missförstånd?) var som skrivits tidigare i tråden:
Din flickvän skulle få ha gjort "bromsprov från 90" men givetvis anpassat hastigheten till rådande omständigheter efter sitt eget omdömme.

Beklagar olyckan.
 

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Ort
Kungälv
Hoj
VTR1000F Firestorm
Ursäkta men jag var tvungen. När jag tog mitt kort så hade jag nog lite tur. Jag gjorde hela uppkörningen i torrt väglag. Men på vägen hem (ca 9 mil) så började det spöregna. Nu har jag kört en del två-hjuligt sen innan så jag anpassade min hastighet till vad jag tyckte var vettigt. Jag kom hem blöt som en dränkt katt men hel och ren och ingen vurpa.

Som en del redan sagt här så om provet är gjort för att göras i 90 km/h på torrt väglag. Så måste man kompromissa om det inte är fallet. Antingen får man längre bromssträcka eller så kör man inte lika fort. Eller så köra man lite långsammare med lite längre bromssträcka.

Vad reglerna säger det vet jag inte, men regler är ju ett sätt att sätta ord på vanligt folk-vett. Så jag tror att man kan "maska" lite eller göra en meter eller 3 längre bromssträcka utan att någon säger något.

Sen till verkligheten: Hade man gjort så här om det varit i trafiken? Jag hade sänkt hastigheten och bromsat mer försiktigt. Så det är nog vad som gäller på provet också. Du ska inte ha 90,0000000000000000000000000000000000 km/h för det GÅR inte. Det kan nog variera från 70-95 utan att någon kan märka det utan laser.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Mycket intressant diskution detta.
Själv så har jag glidit runt en del på slicks.. Göra stoppie funkar... det säger väl ändå en del, visst det kan släppa men de e bara o släppa bromsen.

Det var väldigt tråkigt att hon bromsa omkull sig men tyder inte det på att hon inte har kontroll på hojen.

Kolla på ett gplopp.. andra däck men också andra hastigheter o där klagas det inte...


Däremot så är det orimligt om körnissen skulle kräva att hon klarade att bromsa på lika kort sträcka i vått som i torrt.
Detta har jag dock aldrig hört något om.
Är det vått måste man kunna bromsa ändå men med längre sträcka.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Man ska inte köra i 90 under dessa dessa förhållanden ute i trafik så gör inte det"?
Tror inte att det är meningen att man ska sick-sacka i hög fart för att sedan göra en u-sväng mitt i stan heller, men det är en bra övning på inhägnat område för att visa om man har kontroll över cykeln. Samma sak med det här, det är kanske olämpligt att köra 90 vid den sikten ute i trafik, men på inhägnat område är det en nyttig övning. Manöverprovet är inte gjort för att motsvara normala trafiksituationer, utan för att provocera fram svårigheter.

Var glad istället för att hon fick den här erfarenheten på uppkörningen istället för ute på gatan där hon kanske glidit över i fel vägbana och blivit överkörd.
 

frejac

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJR 1300 -07
Jag körde upp i regn. Det var inga problem, man fick ta den bromssträcka man behövde.

Under träningen innan lyckades jag låsa framhjulet, men det är ju inte så farligt så länge som man har blicken fram/högt och är snabb att lätta på bromsen. Precis efter (fortf träning) så var det en tjej (med egen mellan-hoj) som låste framhjulet och gick omkull, klarade sedan manöverdelen och fick himla bråttom att fixa till så att hojen var godkänd för trafikdelen. (blinkers gick sönder i vurpan). Hon hann, men bommade tyvärr i trafiken.
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Tråkigt med din tjej att hon körde omkull, men det kan hända vem som helst, när som helst. Se det som en erfarenhet rikare, nästa gång fixar hon det:tummenupp
Jag använder min hoj i huvudsak för att pendla till och från jobbet. I år har jag kört från mitten av mars och jag kör varje dag, oavsett väder(utom om det snöar). Självklart kan man i ösregn köra i 90-100km/t och självklart måste man kunna bromsa i dessa farter. Vad man får göra är att se till att ha större säkerhetsmarginal, längre avstånd till framförvarande bilar och tidigare bromsberedskap. Uppkörningsförättaren vill se att du kan hantera hojjen, vilket innebär att du ska hålla så nära 90 du kan och sen anpassa bromsträckan efter väglaget. Det finns ingen linje du ska stanna innan.
Så upplevde jag min uppkörning, tog mitt körkort i juli förra året. Still learning.

Kan verkligen rekommendera SMC:s broms och kurvkurser. Fick många bra tips där som körskolan inte uppdaterat sig på.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Ni fortsätter envist att inte begripa vad karln frågar.
Han frågade inte vad folk TYCKER han frågade om det är nån som VET vad som gäller.

Hellman, jag tror inte du kommer få några fakta här. Kolla med vv och se vad de har för syn på det hela.
Tråkigt för tanten att klota men kör hon igen så är hon inte bara en erfarenhet rikare. På't igen bara! :)
 

damisch

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha Thundercat, Freestyle YZ


1. Ska Vägverket alltid kräva bromsprov i 90 oavsett väder/väglag eller ska man anpassa uppkörningen efter omständigheterna som man ju helst ska göra när du är ute och kör i "verkligheten"? Bör det räcka med bromsprov i 70 under vissa förhållanden om man ser det hela ur (trafik)säkerhetssynpunkt?

2. Någon som vet vad Vägverket har för policy vad det gäller detta? Säger deras regelbok att examinatorn ska anpassa kraven efter rådande förhållanden?
MVH//Jan


1) I körkortsboken står det inget speciellt om undantag för bromsproven (vad jag vet), personligen tycker jag att man alltid ska göra bromsprovet från 90 men att det är viktigt att examinatorn verkligen påpekar att bromssträckan får bli längre en på torrt underlag, tror att många annars bromsar för hårt av rädsla att inte bli godkänd och iställer låser hjulen (p.g.a. nervositet)!

2) Prata med vägverket, har varit med om att folk fått uppkörning bara 2-3 dagar efter för att de blivit kuggade på tvivelaktiga saker, detta är ju defenitivt ett sådant fall!
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top