Bromsskivslås

Mattiax

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2009
Ort
Lindome
Hoj
Ska skaffa
Jag min idiot glömde ta bort bromsskivslåset när jag skulle köra iväg idag. Hur vet jag om jag måste byta skiva? Vad ska jag titta/lyssna efter?
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
skador på skruvar,fästen ok och belägg

skev skiva eller djupa repor
sprickor etc

kan du förklara vad du glömde? körde du iväg eller bara rulla den?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det är ju inte alls säkert att det är skivan som tagit mest stryk. Jag har varit med om att en blackbird-pilot knäckte hela fästet till bromsoket när han glömde låset och drog iväg.

Skaffa ett skivbromslås som larmar så fort du rör hojen så slipper du nog dylika problem i framtiden. T.ex. xena.
 

Mattiax

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2009
Ort
Lindome
Hoj
Ska skaffa
skador på skruvar,fästen ok och belägg

skev skiva eller djupa repor
sprickor etc

kan du förklara vad du glömde? körde du iväg eller bara rulla den?

Skall kolla allt imorgon, tack. Jag hade ett litet "ej godkänt lås" som satt i ett av de små hålen på skivan. Jag la i ettans växel och så tog de tvärstopp efter en halv meter o låset slog i där beläggen sitter.

Det är ju inte alls säkert att det är skivan som tagit mest stryk. Jag har varit med om att en blackbird-pilot knäckte hela fästet till bromsoket när han glömde låset och drog iväg.

Skaffa ett skivbromslås som larmar så fort du rör hojen så slipper du nog dylika problem i framtiden. T.ex. xena.



Det får jag verkligen hoppas jag klarat mig ifrån. Det är helt klart värt att fundera på. Tack.

har ett limegrönt snöre som drar ihop sig själv som man fäster från låste till handtaget, så man aldrig glömmer:)

Det har jag också tänkt på. Får skaffa ett sånt. Tack:)

Köp ABUS skivbromslarm. Det har räddat mig flera ggr.

Skall kolla upp det. Tack:)
 
Last edited:

Ozzi

Guest
Hur kan man glömma att hojen är låst, nu har jag visserligen bygellås men ändå??:va
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om bromsen inte tar som den ska första trycket på handtaget men funkar andra direkt efter är skivan/skivkransen troligen sned.

Skivan slår då ut beläggen och greppet går i/nästan i bott när du ska bromsa så du får trycka fler gånger för att bromsen ska ta,om den tar första trycket och ingen skillnad i känsla eller slaglängd andra trycket har skivan klarat sig.

Skivkransen kan gå(enligt andra)att rikta men är skivan sned är det bara att byta.

Troligen var endast kransen sned för mig men jag bytte ändå,inte värt att chansa,bromsar är bra att ha och jag har inte kunskap/lust att fixa det.

Henrik
 

Ozzi

Guest
HA! Vänta bara så får du se...

I mina ögon låter det helt absurt att "glöma" låset, i min värld så rullar man ju minst x antal varv innan man gasar på o drar iväg.:va Och då "borde" man ju blivit påmind om låset.:va:va
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
I mina ögon låter det helt absurt att "glöma" låset, i min värld så rullar man ju minst x antal varv innan man gasar på o drar iväg.:va Och då "borde" man ju blivit påmind om låset.:va:va

Det behövs sååå lite fart för att orsaka skador på diverse delar. Orsaken är att det är > 200 kg som med viss fart slår i någonting som är helt stumt och inte alls är konstruerat för att ta emot stryk från det hållet. Två gånger har jag glömt bort låset (9 år emellan). Första gången spräckte jag framskärmen och andra gången så lossnade en stor del. Båda gångerna så rullade jag cykeln långsamt baklänges!

Jag känner till två fall då folk gasat iväg med låset i och det slutat med att de fått lyfta upp cykeln från horisontalläge.

Men som sagt. Du kommer att förstå hur man gör detta när du själv gjort det... Det kräver inte ens träning...

.
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
I mina ögon låter det helt absurt att "glöma" låset, i min värld så rullar man ju minst x antal varv innan man gasar på o drar iväg.:va Och då "borde" man ju blivit påmind om låset.:va:va

Been there done that. Också glömt en gång och trodde aldrig jag skulle lyckas. Tror inte jag lyckas igen då jag sabbade skiva men just in case sätter jag numera ett billigt larmlås i framhjulet.

Folk är väl olika disträ eller något ;)
 

Mattiax

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2009
Ort
Lindome
Hoj
Ska skaffa
Om bromsen inte tar som den ska första trycket på handtaget men funkar andra direkt efter är skivan/skivkransen troligen sned.

Skivan slår då ut beläggen och greppet går i/nästan i bott när du ska bromsa så du får trycka fler gånger för att bromsen ska ta,om den tar första trycket och ingen skillnad i känsla eller slaglängd andra trycket har skivan klarat sig.

Skivkransen kan gå(enligt andra)att rikta men är skivan sned är det bara att byta.

Troligen var endast kransen sned för mig men jag bytte ändå,inte värt att chansa,bromsar är bra att ha och jag har inte kunskap/lust att fixa det.

Henrik

JAg har test bromsat lite och den verkar ha klarat sig, jag är lite nojig och har fått för mig att de hörs ett svagt surrande ljud när jag bromsar. Men det är typiskt mig att höra sånt och troligen har de alltid varit där. Men skall gå igenom allt noggrant imorgon. Tack för ditt svar:)
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
JAg har test bromsat lite och den verkar ha klarat sig, jag är lite nojig och har fått för mig att de hörs ett svagt surrande ljud när jag bromsar. Men det är typiskt mig att höra sånt och troligen har de alltid varit där. Men skall gå igenom allt noggrant imorgon. Tack för ditt svar:)

Har det blivit skevt så känns det som tidigare förklarat. Man kan få pumpa/bromsa en extra gång för att handtaget kommer för långt in. Skivan slår tillbaka kolvarna för långt.

Är det inte så kolla över allt och ryck lite så att du är säker på att inget annat hänt än skevhet.
 

Ozzi

Guest
Finns bara ett ord för detta "jävla pappskallar" thats it!!:D

Dåligt med mothugg ikväll!!:D
 
Last edited:

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
I mina ögon låter det helt absurt att "glöma" låset, i min värld så rullar man ju minst x antal varv innan man gasar på o drar iväg.:va Och då "borde" man ju blivit påmind om låset.:va:va

Varför skulle man rulla flera varv innan man kör iväg? :va

Tror att glömma låset är väldigt vanligt, de flesta vill nog inte erkänna det bara...:rolleyes:
 

Ozzi

Guest
Varför skulle man rulla flera varv innan man kör iväg? :va

Tror att glömma låset är väldigt vanligt, de flesta vill nog inte erkänna det bara...:rolleyes:

Tja du rookie, nog brukar det rulla minst ett varv innan du är ute på rakan.....eller???:krama
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Finns bara ett ord för detta "jävla pappskallar" thats it!!:D

Dåligt med mothugg ikväll!!:D


På den punkten så säger jag inte emot dig. Man känner sig ju faktiskt inte särskilt slipad sekunderna efter att man gjort det... :huvet
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top