skador på skruvar,fästen ok och belägg
skev skiva eller djupa repor
sprickor etc
kan du förklara vad du glömde? körde du iväg eller bara rulla den?
Det är ju inte alls säkert att det är skivan som tagit mest stryk. Jag har varit med om att en blackbird-pilot knäckte hela fästet till bromsoket när han glömde låset och drog iväg.
Skaffa ett skivbromslås som larmar så fort du rör hojen så slipper du nog dylika problem i framtiden. T.ex. xena.
har ett limegrönt snöre som drar ihop sig själv som man fäster från låste till handtaget, så man aldrig glömmer
Köp ABUS skivbromslarm. Det har räddat mig flera ggr.
Hur kan man glömma att hojen är låst, nu har jag visserligen bygellås men ändå??
HA! Vänta bara så får du se...
I mina ögon låter det helt absurt att "glöma" låset, i min värld så rullar man ju minst x antal varv innan man gasar på o drar iväg. Och då "borde" man ju blivit påmind om låset.
I mina ögon låter det helt absurt att "glöma" låset, i min värld så rullar man ju minst x antal varv innan man gasar på o drar iväg. Och då "borde" man ju blivit påmind om låset.
Om bromsen inte tar som den ska första trycket på handtaget men funkar andra direkt efter är skivan/skivkransen troligen sned.
Skivan slår då ut beläggen och greppet går i/nästan i bott när du ska bromsa så du får trycka fler gånger för att bromsen ska ta,om den tar första trycket och ingen skillnad i känsla eller slaglängd andra trycket har skivan klarat sig.
Skivkransen kan gå(enligt andra)att rikta men är skivan sned är det bara att byta.
Troligen var endast kransen sned för mig men jag bytte ändå,inte värt att chansa,bromsar är bra att ha och jag har inte kunskap/lust att fixa det.
Henrik
JAg har test bromsat lite och den verkar ha klarat sig, jag är lite nojig och har fått för mig att de hörs ett svagt surrande ljud när jag bromsar. Men det är typiskt mig att höra sånt och troligen har de alltid varit där. Men skall gå igenom allt noggrant imorgon. Tack för ditt svar
Varför skulle man rulla flera varv innan man kör iväg?
Tror att glömma låset är väldigt vanligt, de flesta vill nog inte erkänna det bara...
Tja du rookie, nog brukar det rulla minst ett varv innan du är ute på rakan.....eller???
Finns bara ett ord för detta "jävla pappskallar" thats it!!
Dåligt med mothugg ikväll!!
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |