Bromsteknik?

FastFreddie5

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600 RR-08, numer Elitidrottsman!
Är det någon som vet varför de flesta toppförare sätter ut knät redan när de börjar bromsa inför en kurva? Själv tycker jag det känns ostabilt. Känns bättre att knipa med knäna om tanken och lägga ut knät när svängen dyker upp. Undantaget som bekräftar regeln är ju Troy Bayliss och det går ju hyggligt för honom!
 

Bifogat

  • rossi.jpg
    rossi.jpg
    32.6 KB · Visningar: 92

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Dom har väl stomp grips-liknande saker på tanken som gör att sitter fast ändå. Rätt skönt att slippa flytta sig samtidigt som hojen försöker återfå fason på chassit efter inbromsningen i ingången till kurvan.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Har nog ingen större betydelse mer än att man är helt klar för kurvan när den kommer. Hört någon säga att det är en större "luftbroms" och fälla ut knät också, men vetifan om det skulle göra särskilt mycket. Sett en del förare som börjar hänga ut redan i bromsningen också..
Är nog mest bara olika åkstil och knäna fälls nog ut rätt olika och tror inte alla toppförare skickar ut knät precis när de trycker på bromsen heller.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Har nog ingen större betydelse mer än att man är helt klar för kurvan när den kommer. Hört någon säga att det är en större "luftbroms" och fälla ut knät också, men vetifan om det skulle göra särskilt mycket. Sett en del förare som börjar hänga ut redan i bromsningen också..
Är nog mest bara olika åkstil och knäna fälls nog ut rätt olika och tror inte alla toppförare skickar ut knät precis när de trycker på bromsen heller.
Jag vet inte heller, men hade nog gissat på för att öka luftmotståndet, är det inte därför man sätter sig upp i en inbromsning med?
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag har funderat en del på det med...
Själv så flyttar jag röven samtidigt som jag börjar bromsa men viker inte ut knät och överkroppen fören jag svänger.
Kniper jag inte känns det precis som du säger instabilt som fan.

Jag ska nog prova att bromsa lite med knät ute ikväll...
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Förmodligen är det för att öka luftmotståndet så mycket som möjligt och på så sätt kunna bromsa senare och snabbare!
 

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Hasslarp
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Knäbroms :va :hihi

Jag känner mer som föregående talare var inne på att man ska vara klar med sin förflyttning innan svängpunkt. Ger mer tid till annat och både en själv och hojen blir mer stabil.

Stompgrips is tha shit :tummenupp
 
Last edited:

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
det är för att vi riktiga män med falukorv till snopp klämmer oss ifall vi sitter kvar med benen runt tanken!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Mja. Inte i MotoGP-fallet, va? Jag har nog aldrig sett stompgrips på nån GP-hoj.

Thomas Luthi är enda som har det. Har nog haft sånna på i 3 säsonger nu. Förmodligen inte för han behöver sånna utan pga att hans mentor är med i en klubb som förespråkar sånna och vill väll att Thomas ska göra reklam för dom så.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Bra replik!:tummenupp Jag har aldrig fattat vad de är bra för..:va

Jag testade en CBR1000RR i lite lugnt tempo på en bana och hade problem med att hålla mig kvar på hojen. Gled framåt i inbromsningarna hela tiden. Jag stoppar också ut ena knät i inbromsningen för att vara färdig till att ta svängen så fort som möjligt. Där önskade jag mig stompgrips. På dom hojarna jag normalt kör på så ser tankarna annorlunda ut i utformningen så man inte glider fram så som jag gjorde på den hojen. Så på hojar man har problem att knäna glider fram på tanken kan jag tänka mig att det är en bra lösning med nått knottrigt på tanken. Har man inte problemen för mn har en hoj som inte har sån utformning av tank, man sitter annorlunda i inbromsningen eller inte vaxar tanken nån gång så är det en onödig grej att skaffa sånna där stopgrippar. :)
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Bra replik!:tummenupp Jag har aldrig fattat vad de är bra för..:va

Hmm, ger det inte bättre grepp runt tanken när du kniper med knäna då? :va

Varför ser tankarna på sporthojar ut som de gör? Enbart design? Eller finns en inbyggd funktion?

Mvh!
// Niklas
 

saint

www.banåkning.nu
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Dalarna
Hoj
KTM RC8R
Dom har missat smcs sporthojskurs o css med men dom är glada o snabba ändå:D :D :D :D
undantag Luthi som gått css
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Dom har missat smcs sporthojskurs o css med men dom är glada o snabba ändå:D :D :D :D
undantag Luthi som gått css

Hardly my derr friend även Rossi har fått vissa influenser av CSS så som många andra på toppnivå!

Nu var ju frågan dock hur olika förare jobbar med knäna under inbromsning och också kanske varför? Vilka fördelar ger det? Vilka nackdelar?

Vad funkar för dig? Vad funkar för mig?


Stompgrip eller inte: Vissa förare kör med andra utan! De som kör med tycker DET funkar de som kör utan tycker DET funkar! Och alla kan vara snabba!

OM man nu SKALL/VILL greppa om tanken med knäna så underlättar det med bra grepp! Vissa är starkare än andra varför bättre grepp än vad de redan har är onödigt ALTERNATIVT att de kan spara på energi som KAN användas till annat om de har ÄNNU bättre grepp! Låter det orimligt?

Var och en blir ju salig på det han/hon tror på! Är man öppet till sinne KAN man lära om inte är det kört! :tummenupp

See U!
// Niklas
 

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Hasslarp
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Har stompgrips eftersom mitt nya Lindstrands helställ har stretch på insidan av låren som gör att hur jag än kniper, glider jag fram på tanken. Med mitt gamla ställ var det dock inga problem med friktionen.

Dessutom har jag inte superduperstarka ljumskmuskler som ni proffs har ;)

Personligen är jag helnöjd med mina stompare :tummenupp

Prova och jämför vetja :7peta

Ps. Underskatta inte CSS killarna. De ligger inne med MYCKET kunskaper.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Hardly my derr friend även Rossi har fått vissa influenser av CSS så som många andra på toppnivå!

Så, nu till själva kärnpunkten, att det går att köra hoj med väldigt många olika stilar, beroende på vilken sorts cykel och hur man ställer in chassit. D.v.s det finns inte bara en bibel att följa för att köra fort. Utan man får titta/lyssna på andra och testa vad som passar en själv, och till sist så har inte alla den farten i sig som krävs för VM för där handlar det också om att övervinna sin rädsla för farten som behövs, förutom tekniken.

Så inget snack om att Keith Code, css m.fl kan lära ut tekniker för att köra fort, bara att det finns fler sätt än ett.

Sen finns det ju några saker som man fysiskt sett ser som rätt konstiga, som fotpinnetryckningar och väntar fortfarande på den där maxbromsningen inför bergskurvan från 280-90 med en hand, vänster hand..
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Det är en allmänt utbredd uppfattning att den som bromsar hårdast är den som får bäst varvtider. Så är det inte.
Det är den som har bäst kontroll över samspelet inbromsning, nedlägg, växling och kurvval som kommer runt snabbast. Är det dessutom race så tillkommer variabeln medtävlare.
Den som bromsar mycket sent får ägna mycket av sin koncentration på att klara ut själva bromsningen. Det innebär i 95 fall av 100 att de andra verksamheterna inför kurvtagningen blir lidande.
Stompgrips kan kanske vara bra för den som inte orkar hålla emot med armarna och har så dåliga muskler att bålen far framåt. Man har redan lättat lite på bromsen när man börjar lägga ner och då är det inga problem att samtidigt fälla ut knät eller glida ut på sidan på hojen om man vill det.
Jag har varit och tittat på några bankörningar och tycker att det är lite roande att se hur en del har så mycket att göra innan svängen att de måste köra sakta, annars hinner de inte med alla förberedelser :)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top