Bromstrycket försvann!

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hejsan!

Idag fick jag alla delar till hojen och efter att ha satt dit allt var det bara monteringen av framhjulet kvar. Då trillade beläggen ut när jag skulle sätta fast hjulet och dom gick inte att sätta fast utan att ta loss oket, trodde jag så jag skruvade av oket och lossade bromsslangen.

Då började det droppa ur slangen, tyckte det var konstigt pga att "sugrörseffekten" borde gälla även för bromsslangar, men tänkte inte mer på saken. Oket läckte givet vis som ett såll och när jag skulle ta bort skruven som håller beläggen har ju givetvis Suzuki-jävlarna satt en "platt-skruv" där och inte fan går den att få loss:huvet. ...Så jag tänkte, kan dom trilla ur kan dom väl trilla in... och det funkade med lite våld.

När jag slutligen får på oket och bromsslangen är på plats så tänker jag att jag måste pumpa upp trycket. Sagt och gjort eller jag hoppades att det skulle bli gjort, för trycket kom aldrig. Så jag skruvar av locket till behållaren och ser att den är rätt tom, tar en gammal flaska bromsvätska och fyller på (jag vet att man inte ska använda gammal bromsvätska, men bromsarna på denna hoj är bedrövliga ändå). Nu upptäcker jag att locket inte bara är lock utan även någon form av propp som gör att den fyller upp en groteskt stor del av behållaren, jag chansar och trycker dit propplocket och det är precis så jag inte får dit det utan att det svämmar över, men jag är inte så kräsen av mig så jag så jag tycker dit det ändå med följden att man får lite bromsvätska högt och lågt. :hihi

Men va falls! Det funkar ju ändå inte!?!?!? .............. AHA .... blev det vakuum i behållaren nu?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...en del skall verkligen inte meka själva. :hihi

Du måste lufta frambromsen. Google it.
 

axelsson_vpg

Guest
Hahahaha.. Men vafan, du måste ju lufta..

:rodnar "formen av propp" en plast grejj som du ska dra ihop så den blir platt som du sedan kör ner efter du fyllt. Denna kommer sedan att dras ut eftersom vätska försvinner..
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Eftersom det inte är en lastbil du har, så ersätt luften i bromsslangen med bromsvätska så ska du se att det blir fint. :fakta
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Du driver med oss va?
Ja ibland undrar jag det själv också, tyvärr inte i detta fall även om det låter som jag är helt bakom flötet :hihi

...Nej jätte krokad är jag inte, jag skruvade loss nippeln oket och började pumpa ur vätskan, och om jag inte minns helt fel är det detta som kallas lufta. :hihi
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hahahaha.. Men vafan, du måste ju lufta..

:rodnar "formen av propp" en plast grejj som du ska dra ihop så den blir platt som du sedan kör ner efter du fyllt. Denna kommer sedan att dras ut eftersom vätska försvinner..
Jag insåg detta efter att ha studerat den lite noggrannare.

...de va då fan va arbete jag sätter mig i bara för att jag skulle rätta till beläggen...! :huvet
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ja ibland undrar jag det själv också, tyvärr inte i detta fall även om det låter som jag är helt bakom flötet :hihi

...Nej jätte krokad är jag inte, jag skruvade loss nippeln oket och började pumpa ur vätskan, och om jag inte minns helt fel är det detta som kallas lufta. :hihi

Okey.
Ville bara kolla först för de lät som sagt helt åt helvete, men detta är ju teknikforumet så now lets help.
Du behöver inte ta bort oket för att sätta dit nya belägg o du behöver absolut inte ta bort bromsslangen.
Men nu är det gjort så nu ska vi se.
Den platta skruven, det är inte möjligtvis glidbulten som håller fast bromsbeläggen?
Isåfall brukar den kunna sitta med en vanlig låssprint, ta bort den o sen sätt dit beläggen o sätt dit bulten igen, då kommer beläggen sitta fast lite bättre.
Sen är det bara till o montera dit allting igen, öppna upp nippeln på oket, häll i bromsvätska.
Stäng nippeln o pumpa lite, öppna nippeln samtidigt som du sakta pumpar in handtaget, stäng nippeln o släpp handtaget, repetera tills du har tryck o glöm inte att fylla på bromsvätska i behållaren så det aldrig blir tomt.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Ja ibland undrar jag det själv också, tyvärr inte i detta fall även om det låter som jag är helt bakom flötet :hihi

...Nej jätte krokad är jag inte, jag skruvade loss nippeln oket och började pumpa ur vätskan, och om jag inte minns helt fel är det detta som kallas lufta. :hihi

Du måste ju skruva åt nippeln igen innan du släpper ut bromshandtaget igen, annars kommer det ju in luft igen.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Okey.
Ville bara kolla först för de lät som sagt helt åt helvete, men detta är ju teknikforumet så now lets help.
Du behöver inte ta bort oket för att sätta dit nya belägg o du behöver absolut inte ta bort bromsslangen.
Men nu är det gjort så nu ska vi se.
Den platta skruven, det är inte möjligtvis glidbulten som håller fast bromsbeläggen?
Isåfall brukar den kunna sitta med en vanlig låssprint, ta bort den o sen sätt dit beläggen o sätt dit bulten igen, då kommer beläggen sitta fast lite bättre.
Sen är det bara till o montera dit allting igen, öppna upp nippeln på oket, häll i bromsvätska.
Stäng nippeln o pumpa lite, öppna nippeln samtidigt som du sakta pumpar in handtaget, stäng nippeln o släpp handtaget, repetera tills du har tryck o glöm inte att fylla på bromsvätska i behållaren så det aldrig blir tomt.

Du måste ju skruva åt nippeln igen innan du släpper ut bromshandtaget igen, annars kommer det ju in luft igen.

Beläggen fick jag på plats igen efter en omgång i skruvstädet.

Jaha nu fattar jag! Då behöver jag ingen spruta och slang då?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Locket på behållaren kan vara öppen så länge vätskan inte når botten va?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Då var det fixat och klart, bättre tryck än någonsin tidigare! Tack för hjälpen! :Bugar
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Du har väl satt fast beläggen med glidbulten nu va så dem inte bara ligger där o ramlar ur när du bromsar lite?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Du har väl satt fast beläggen med glidbulten nu va så dem inte bara ligger där o ramlar ur när du bromsar lite?
Glidbulten fick jag aldrig loss, anledningen till att de trillade ut var att det inte fanns någon skiva som hindrade dem.

Jag har nyligen inhandlat ett Beringer aroetec 6kolvsok som ska sättas på för bättre nyp, detta ska dock laserscannas först.
 

Svensson82

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2012
Ort
.
Hoj
Suzuki GSX-R 750, K4
Blev lite orolig då jag läste denna tråd. Bromsar är en rätt enkel konstruktion och därmed enkla att skruva med, men kan man inte är det svårt och konsekvenserna kan bli riktigt dåliga... Skruvstäd och bromsar låter inte alls bra i mina öron! Klossarna ska gå lätt att få in i oket! Det gör de om du först tar bort oket, därefter trycker tillbaka kolvarna. Då har du gjort plats för klossarna. Glidbulten ska gå igenom klossen (det borde finnas ett hål i klossen där bulten passar). Är inte bulten på plats är risken att du tappar klossen då du kör!

Ett annat tips då du luftar bromssystemet; sätt en genomskinlig plastslang på nippeln. Då ser du om det är några luftbubblor kvar i vätskan som kommer ut.:tummenupp

Tips 2: Be någon som kan bromsar titta på det du gjort! Det har hänt många olyckor den senaste tiden och vi vill inte ha några fler!

/Magnus
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Glidbulten fick jag aldrig loss, anledningen till att de trillade ut var att det inte fanns någon skiva som hindrade dem.

Jag har nyligen inhandlat ett Beringer aroetec 6kolvsok som ska sättas på för bättre nyp, detta ska dock laserscannas först.

Öööh?
Antingen är jag helt jävla lost eller så har du nå annat typ av belägg o bromsok mot vad jag sett men det brukar vara ett hål i beläggen där man för igenom glidbulten för att hålla fast beläggen annars far dem åt helsike direkt.
 

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
Öööh?
Antingen är jag helt jävla lost eller så har du nå annat typ av belägg o bromsok mot vad jag sett men det brukar vara ett hål i beläggen där man för igenom glidbulten för att hålla fast beläggen annars far dem åt helsike direkt.

inte alla belägg som e gjorda så. mina e de inte.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top