Lång jävla krönika om saker jag helst vill förtränga:
Bike Week, det skulle ju bli så bra I år med massa utveckling för mig som förare.
Planerade att träna måndagen med Filip Backlund Trackdays, Onsdagens licensträning och detsamma på fredagen.
Vila tisdag och torsdag och serva hojen med bromsar och vätska, motorolja mm dom dagarna.
Kval och Race lördag och söndag som vanligt med andra ord.
Så for till Karlskoga på söndags eftermiddag och landade på banan vid 16.00 tiden mellan några regnskurar och byggde som vanligt ganska snabbt och metodiskt upp min depå.
Måndagen skulle jag ju fortsätta I samma anda som jag haft då jag lämnade Gelleråsen 2v tidigare och åkte ett bästa varv på 1:13:09 ett pass, men bästa idialtid på 1:11:78 som då I praktiken ska gå med.
STEKHETT !
Så jag tänkte att jag lägger inte mer än 10 varv / pass för att inte köra slut på min gamla kropp.
Första passet ut som ALLTID är stelt mentalt och I kroppen åkte jag konstigt nog ett 1:13:41 varv, helt otroligt bra för att vara jag tyckte jag, kändes supernice I allt.
Andra passet kom jag ut efter Cenneth I Team Wackos, och han har som jag haft och har issues efter en hård crash. Framför honom låg Sofia som drog honom så jag tänkte att jag ligger bakom och spanar på Cenneth lite, jag kanske rent av kan ge honom lite feedback efteråt.
5 varv gick och sen bromsa jag om Cenneth och Sofia på samma varv för att sedan rulla på I “mitt” tempo, men I hårnålen så råkade någon vurpa framför näsan på mig så in I depå direkt.
Döm om min förvåning när jag tittar på laptimern och transpodertid, 1:12:90 !!
BOOM, från ingenstans kom en 12a, på sådan där go myskörning med flow och feeling med mungiporna långt upp vid öronen, som det SKA var !
Nu jäklar, nästa pass ska jag va snabbt ut och försöka va med från början, mina bromspunkter, blickpunkter och allt det andra jag övade stenhårt I 2 dagar med Rapido MC veckorna före funkar kanon. Så ut, kanske som tredje man så rullar jag på, bra fart genom depåböjen som jag I år blivit rätt nöjd med, sen ut på rakan så ser jag ju att ett helt lämmeltåg med hojar kommer ur depån.
Ungefär där passerar första 1000cc mig på högersida och jag slår av I god tid för att det inte ska bli jobbigt nere I Trösen.
Jag har hojar från depån på vänster sida, någon har redan svängt höger snyggt I ytterspåret som man ska men då det är många olicensierade så tar jag det easy och svänger in med marginal och räknar detta varvet som förlorat tidsmässigt, nere och släppt bromsen och ska väl möta med gas då det precis smäller till som satan I min högersida !
Så flyger man som en vante, drar med mig en Honda som va på väg ur depån och allt är skit.
Upp på fötterna, borstar av mig gruset och kollar då den andra killen är OK, och han var nog än mindre medveten om vad som hände tyvärr.
Skamkärra, sjukstuga och kolla hojen.
Såg inte så illa ut först, bobinen va ju borta och skruven som sitter med loctite är avbruten.
Sliter av båten och tar fram en annan bättre beg.
Byter fotpinne, eller rättare sagt sätter dit en ny.
Tvättar lite och monterar båten innan jag skall lossa gaffelkronan så spänningarna där försvinner, gör det och ska krama åt bromsen samtidigt. Då ser jag att det pissar olja ur bromspumpen.
Ja ha, bort med den och fram med en reservpump.
Flyttar över handtagen och sedan massa arbete och kladd för att få ur all luften.
Nu är jag klar !
Rensar framdäcket igen och rullar på däckvärmaren I fram och gör det samma I bak då jag ser att fälgen är rejält smälld med ca 10-15cm rak fälgkant.
Där var det inte kul en stund, så jag sliter av hjulet och byter däck på min regnfälg.
Kommer ut precis till sista passet efter att hojen besiktigats om.
12 varv som var stela I skallen, men armbåge, höft och ryggslut var lite ömmande.
Tiderna ska vi inte prata om men åkte 1:14 ett varv.
Tisdag.
Sovmorgon efter jag smärtorna I ryggslutet tilltog undernatten så var sömnen lite halvkass men vad gjorde det när jag idag bara skulle byta belägg och bromsvätska.
Gjorde detta ihop med rengöring av oken och vätskan bytte jag ju I stort sett dagen innan så jag putsa bort lite mera damm mest.
Onsdag.
Licensträning I grupp 3 där man skall åka mellan 1:12-1:15 kändes rätt.
Ut f örsta passet och fortfarande väldigt stirrig I blicken och ont I ryggen men dom första 9 varven jag la va ju bara uppvärmning utan krav. 1:14:98 och jag var väl inte jätteglad över känslan som fanns.
Andra passet ut 1:13:78 och mådde väl lite bättre men blicken och känslan va yxig minst sagt.
Tredje passet så såg jag några bekant efter att jag tog en runda ut I escapen och tänkte att dom ska jag jaga då jag sett att dom åkt långsammare än mig dom 2 första passen, så in I hårnålen skall jag bromsa om Murveln men släpper inte ut bromsen tillräckligt och ihop med ett för tight spår så sticker framhjulet adjös så klart !!!
Årets andra krasch var spikad. Va inte så allvarligt så jag va inte direkt nedslagen av det, för nu har jag ju provat det med.
Fick hjälp att putta hojen in I depån, sjukstuga, tvätta, släppte kronorna igen och kolla över allt.
Sen började elfelet bråka, ut och in I depån så dog hojen I depågatan, tittade ner och displayen var död men startade om och jag starta cykeln och tänkte att det var nog bara ett troll, inte för jag tror på sådant men man kan ju ibland önska det.
Nästa pass började den missa sjukt mycket efter några varv och jag ser att displayen startar om fler gånger så jag avbryter och rullar in I depån.
Bort med ALLA kåpor och står med tändningen på då jag rycker, drar och skakar I alla kablar jag kan komma åt. Hittar inget glapp som får displayen att starta om.
Skruvar ihop allt och ut sista passet schemalagda passet för dagen och det verkar ok några varv, men då jag ser på start o målrakan att displayen startar om så avbryter jag passet och in igen.
Av med alla kåpor igen och gör samma procedur utan att finna något glapp, har hojen igång och testar allt jag kan komma på för att återskapa det som får motorn att bryta och displayen att starta om.
Men NOLL resultat.
Vi får ytterligare 10min I slutet på dagen men jag missar det för jag är så rörig I skallen med tankar på vad som kan orsaka detta fel.
Torsdag.
Byta motorolja och filter va planerat, men jag ägnar många timmar till att leta fel under hela dagen.
Det finns eller fanns mig veterligen 3 saker på min hoj som bryter strömmen till displayen och motorn samtidigt, det är självklar strömbrytaren som är istället för nyckel. Huvudsäkringen på 30amp om jag minns rätt och en lite 5amp säkring som jag tror är tändning, eller märkt så iaf.
Bytte dom 2 säkringarna och istället för strömbrytaren som jag för övrigt mätt, knackat, ryckt och “joklat” med så hårt jag bara kan byttes mot en loop som jag lånade av LJ Lindh då han hade kvar sin YEC loop.
Jag blir wacko av att inte kunna hitta ett fel som man kan åtgärda, inget lagar sig själv (kroppen läker iof ganska bra av sig själv) men då jag tror mig veta att bäste Andras Elmersson är duktig på bilel så satt vi och prata lite, han peppade mig ganska bra och bjöd på en kall öl.
Sena kvällen så googlade man lite och jag hittade många trådar om att folk haft samma problem och då hade det varit statorn som va felet, men jag hade bra med ström till och I batteriet tyckte jag.
Hittade vilka värden det skulle vara på motståndet I lindningarna I statorn så efter att jag legat och vänt mig 248 gånger sömnlös I sängen klev jag upp kl 02:30 eller om det var 01:30, såg inte klockan så bra med stela hornhinnor, men satte mig ner och mätte.
Det ska vara mellan 0.18-0.26ohm och jag hade 0.4, DÄR är felet tänkte jag.
Som Elmersson och jag diskuterade så kan det ju bli knas då allt blir stekhet dessa dagarna.
Så kl 8 efter min frukost plockade jag bort statorn, som bara det krånglade så klart, med en kass torx skruv som Forsman och Wiking hjälpte mig med, och samtidigt så var jag ju hos den jag litar på har bra kolla på R6 I depån, Henrik Larsson.
Han hade 1st I reserv så klart, men den visade 0.9 ….....
Suckandes passerade jag Tommy Lindqvist som jag väckte men han hade ingen I reserv, så jag fortsatte samma depågata ner och hamnade hos Elmersson igen.
Va 17 tyckte han, då mätte vi på hans hoj som uppenbarligen fungerar bra.
Den visade ju med 0.4ohm …
Ihop med mina grejer igen och vi mätte likspänningen ur statorn, det var helt OK.
Mätte 12v växelspänning ur regulatorn, och den var helt OK.
På med alla kåporna och jox och snabbt göra sig redo för träningspass nr 1 av 2 på fredagen.
Ut med inte alls 100% fokus på körningen, utan snarare 90% fokus på displayen och om den skulle starta om, om motorn skulle börja missa. Så det var långt ifrån avslappnad körning. Allt, precis allt kändes fel, så under dom 11 varven fick jag 1 !! 1:15 varv.
Men nu funkade den ju, toppen ! Vad var fel ? Ingen vet.
Försökte ladda om den extremt trötta hjärnan och även kroppen efter en dålig natt med att äta och sova lite eller iaf vila.
Ut igen och nu skulle jag inte tänka på elfel, stator, ohm-lag eller något annat än mina punkter utmed banan, ville köra 13 flygande varv för att få lite feeling på hur långt racet skulle vara I denna värmen som låg på 30-35 grader I skuggan. Det blev väl 11 varv innan en rödflagga och jag var extremt kass I Ejjes och var på väg att missa instyrningen helt I flera varv då jag hade som vi senare kom fram till inte blicken med mig. Tack till Anders Nordlander som pratade mig till rätta en hel del där på fredagskvällen. Tider ? ja... 1:15 varv igen...
Lördag.
Kvalplanen var att som vanligt gå ut en 4-5 varv och ta en tur I pitlane för att andas, vätska och kolla tiderna. Nytt framdäck och ett beg bak som gått 66varv på Sviestad.
Utvarvet försöker jag som alltid värma på framdäcket så hårt jag kan, och sen laddar jag på ut på rakan, känns OK och in I Ejjes är jag som innan helt lost !! … tappar framfästet och nosar rätt ut I gruset !
Med det nya skinnstället som går kaput så klart.
Där och då kunde jag lastat och åkt hem om någon bett mig det ! LÄTT !!
Skamkärra, sjukstuga, fixa hojen, besiktiga om, till Racecontrol och be om att få starta sist.
Inga problem iom jag kört massa träningspass innan så sista rutan va min.
Demontera det helt nya framdäcket och tillbaka med det beg som gått ajg vet inte hur många hundra varv.
Sen blev det sista och plats nr 26 på gridden är ju bättre än att stå I depån alla dagar I veckan, och jag behövde få köra mera mera och mera. Kollade kvaltiderna på dom som stod framför mig och resonerade som så att 4-5st borde jag ju kunna elda om iaf och där skulle min vän och konkurrent LJ Lindh finnas. Jag sa till min bäste supporter Dennis Andersson från Grästorps MC Service att jag ska jaga ikapp den blå R6an med nr 66 och ligga bakom honom. Han kör säkert och stabilt så jag ska ligga där och ta rygg, och hans spår och få lite feeling igen.
När vi närmade oss Ejjes, hade jag nog plockat 5 platser tror jag, sen vart det en liten klunga framför I många varv som jag höll lite avståndet till då jag inte vill gå in och bråka om platser.
Efter några varv så hade jag LJ framför mig men han ökade successivt farten mer än vad jag gjorde så han försvann så vacker I fjärran. Då man började få lite puls men långt ifrån trött eller andfådd så kollade jag upp på skylten vid målgången för att se hur många varv det var kvar, då var det 1, ETT !!! kvar, va sjutton jag hade gärna åkt 10 till, började ju få ordning på mig ju.
Målgång och in I depån med en stor sten som ramla från magen. Jag hade iaf tagit mig I mål, och sista varvet var det snabbaste med 1:15:36.
Lite mera än 2s över mitt tränings PB från måndagen, men I mål iaf.
Plats 14 om man inte räknar med norrmännen som körde sin B-final ihop med oss, och ihop med dom så vart det 19 av 26 startande.
https://youtu.be/njEW-x7LoDA
Snabbt på med ett nytt bakdäck, mat, tanka, sova och nytt kval.
Nu skulle jag bara köra 5 varv, varken mer eller mindre. Om jag så får starta sist igen så kvittar det totalt, bara jag kommer I mål igen.
Söndag.
Bättre nattsömn, äggröra och bacon och dagen skulle bli den bästa av alla var planen.
En begynnande förkylning med snorig näsa och grusiga ögon va inte direkt störande i all bedrövelsen, men inte direkt positivt, men jag bara ignorerade det.
Rullade ut på kvalet med en ganska bra känsla ändå, körde mina 5 varv men tog escapen I Trösen och tittade ner på laptimern och såg en låg 14 tiden. Rätt OK och det kunde jag ju leva med, men då jag rullade ur escapen utan någon direkt hare så kände jag mig superpigg så va 17, klämmer ett flygande till och då blev det 1:13:80 och det rullade jag in I depån med.
Plats nr 18 på gridden av dagens 22st och jag gör som vanligt en kass start men krigar lite in I trösen och på första varvningen är jag på plats 16 som jag håller in I mål.
Jag hörde flera gånger att det låg kämpar precis I ryggen på mig, vilket troligen va premiäråkaren Marcus Jangskog som kommer från samma kommun som mig och som jag peppat till att göra ett rookie race, och hag satte I stort sett PB varje pass ute på banan och det är kul. Han är ung och har åren på sin sida. Tyvärr missade han I depåböjen efter en 8-9 varv och hamnade I gruset.
Någon gul hoj som nog va en norrman bromsade om mig I hårnålen men den platsen tog jag tillbaka I Trösen direkt, och just där och då hade jag lite horn ute, och satte mitt bästa varv på 1:13:55 och varvet efter 1:13:85 innan det var gulflagg efter Jangskog och jag lugna ner mig lite. Någon varvning sista varvet osv men jag kom I mål igen och på plats 16 I totalen och plats 13 av oss Svenskar.
https://youtu.be/iNmCIk9ZZLk
Nu vill jag bara åka till Falkenberg och få revansch, för jag vet att jag kan åka snabbare och bättre, men det var lite rörigt och då är det mest det mentala som rörde till det.
Eftersom jag gärna analyserar mig själv och min körning så vet jag ju att jag tappade all tid mot mitt PB I det första partiet på banan, från hårnålen och fram till mållinjen kapade jag min tid mot PB varvet med 0.11sec under söndagen, men jag tappar 1sec en första halvan där blicken och precisionen var katastrof.
Nu ska jag laga,städa, serva och se över allt, laga skinnställ, plåga dottern och måla lite uthus.
Alltid kul att lära känna nya människor som alla strävar efter samma sak och dom som tycker samma.
Tack till ALLA som hjälpte mig med allt på vägen I depån, ingen nämnd och ingen kommer någonsin att glömmas.