Brutales omväg till Rookie 600

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Konditionsträning pågår för fullt, men inte alls lika mycket på gymmet i vinter som tidigare:



GOD HJUL
 

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Tack för kul läsning "Brutale"! Synd att inte fler är inne på gamla hederliga sporthoj. En tråd om R600 2020 hade varit smaskens OM folk hittade hit... :yoparty
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Då kom man på att här har man inte varit speciellt aktiv sista tiden.

Enduro åkandet ligger ju med i stort sett nere pga att det är så fruktansvärt tråkigt med gegga !!!! :tummenner

Men det har inte gått speciellt fort med att återställa Yamahan heller fast tid funnits i överflöd.

Div saker har snyggats till iaf, tanken dom för andra gången fick smacka asfalt då jag blev torpederad på Gelleråsen är återställd av Väner Lack i Lidköping, och cutsen snyggade jag till med lite polyester. Den hade ju fåt lite törnar då och då så nu är den tip top igen.

2 båtar och topkåpan mm rättar jag till själv och med sprayburk då dom är så in i skogen illa så jag skulle skämmas en hel del att lämna dom hos billackeraren.

received_220001115720442.jpgreceived_228458131613312.jpgreceived_3120939507939079.jpg

Fjädringen skickade jag till mäster Watz ganska tidigt, men tyvärr drog det ut på tiden lite mera än jag hoppats, men istället så får man vara nöjd med att det hittills alltid känts riktigt bra efter ändringarna som gjorts varje vinter.
Nu är jag ju långt i från tok-snabb så spelar ju mindre roll kanske, men den mentala biten är ju viktig och då är det skönt med vetskapen bara.
Ska börja montera ihop allt igen denna veckan och förhoppningsvis kan hela hojen vara redo om 2 veckor då jag får min o-ring till soppapumpen som i år inte ville vara tät.

DSC_5078.jpg

En god vän från tonpåren (läs: 80 talet) som i ca 30 år fått reparera och bygga saker åt mig i motorsportenstecken är Seymor, som även nu är enduro åkare ! Han fick utan krusiduller rädda den fälgen som blev skrot vid samma torpedering på Gelleråsen, och vi lyckades snygga till mitt Acra grenrör som blev kraftigt veckat på Falkenberg då jag blev torpederad där !

DSC_5027.jpg

Han snygga till mellanröret med för andra gången, rostfritt och lite tjockt i godset, men tål inte smällar som det blivit.
Nu ser det OK ut igen iaf, och utan bucklor !

DSC_5058.jpg


Så jag saknar o-ring, bromsvätska, och tanksliders vill jag ha på IGEN då det suttit på hela tiden :dummer det va det dära med det mentala.


Sen vill jag tala om att 2020 är planen att köra alla Rookie600 race, men 2021 kan det bara bli några enstaka troligtvis.
För min dotter Olivia som nu är 12 år vill testa RR.
Hon är 99% lik mig och 1% (frisyren) sin mamma så jag bävar lite, men vill ge henne chansen då hon nämner det.
Planen va att jag skulle köpa en "crossmoppe" i April-Maj så hon får lära sig koppling och allt det dära, men en dag efter jag geggat runt i skogen så säger hon:
-"Pappa jag kan nog tänka mig att testa enduro med "


Så snabbt som fan for jag iväg och köpte en TC85 för det verkade lagom, men med facit i hand så är den lite för liten till höjden faktiskt.
Hon är idag 169cm lång så en 125 hade vart enklare kanske.
Men det tar vi ev. senare i så fall.
Vi vill köra så många Start2Ride Junior som går i sommar, förutsatt att det blir av, och lite kul är att vi sålde hennes förra skinnställ till det projektet.
Om hon efter detta fortfarande är sugen så skall jag sälja min HVA TE300 och leta SSP300 båge... så får vi se vart det slutar...........
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Är detta något vi också kan få följa i ditt bloggande? :tummenupp

Om det blir så att hon blir insnöad som sin far så kan jag nog bjuda på en del rapporter.

Till skillnad från mig som började åka som 44 åring och totalt misslyckandes på min premiär 2016 så får hon en himla massa input på hur hon bör sitta, står och titta då hon nu åker på sin TC85.
Men jag är väl medveten om att jag inte l tjata och pusha för mycket, då det finns bören risk att det bli o-kul och ett måste med i leken.

Så nu försöker jag lirka till att vi ska träna på någon enstaka sak varje helg, men det blir snarare varannan helg, vilket är helt OK.
Troligen har hon fått ganska bra koll på allt framåt maj och känner sig trygg i att sätta sig på en asfalts-moppe.
Men som nu kana runt på sjukt leriga stubbåkrar, är rätt hopplöst.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
IMG_20200329_133730_498.jpg

Nu är "GrisKossan" klar för träning iaf !
Det saknas några små detaljer här och var, men inget som hindrar oss från att träna, om det inte vore för det så populära uttrycket DET RÅDANDE LÄGET.

Planen var att under SMC´s premiärhelg på Karlskoga Motorstadion endast köra lördagen, framför allt pga att jag dom tidigare åren tyckt att andra dagen mest bestått av träningsvärk, smärta och en massa ursäkter.
Så istället tänkte jag starta med 1 dag och träningshelgen 1-3 maj på Anderstorp köra alla dagar där och det är för mig en mkt bekvämare banan att åka på + att det är ju planerat 2 helger där och då borde det teoretiskt sett vara bättre att lägga pengarna man inte har där.

Men nu blir säker SMC, träning och racet på Anderstorp struket, så vem vet när vi får ut och känna oss fram ?

Just nu är det ganska uppgivet då jag hade tänkt, men inte direkt basunerat ut att 2020 skulle bli mitt sista år och kanske kanske en liten gnutta chans att få den där elit licensen som egentligen vart mitt mål, men kanske inte göra mera än 1 start i SST600 för att sedan bli professionell läktarelittyckarekanåkafortareänallapilot, eller supporta dottern, eller köra Enduoklassikerna som jag funderade på för 25-30 år sedan, eller bara kanska göra i ordning huset innan man dör.

Som jag tror, så blir säkert Sviestad racet med struket, och då har vi 3 tävlingshelger planerade som det ser ut nu.
Att SVemo mfl skulle klämma in dom strukna i slutet på året ser jag som ekonomiskt ogenomförbart för mig just idag.
Klart man skulle kunna spara, men jag av naturen är jävligt dålig på det, och troligen kör jag upp dom pengarna på endurohojen istället :dummer
 
Last edited:

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Ja, vad ska man säga ?

Men det är ju för jävla segt detta !!

Yamahan är väl till 99.9% klar och även den har lite ångest tror jag mig kunna se.
Detta fick mig att boka, mot min vana, en körning på Kinnekulle Ring.
Jag har ju skippat den banan som ju ändå är närmast pga att vi kör ju inga tävlingar där och jag vill lägga min slantar på banor där vi ska tävla.
Så 24 Maj blir det 1 dag på Kinnekulle, men strax den bokningen dök det upp en licensträning på Gelleråsen den 2a Maj så även den är bokad.

Under tiden får man väl ha så kul man kan på enduromoppen, och helgen som gick fick jag besöka från SST600 Simon Alfredsson med flickvän, Philip Wilsson och Sofia Westerström som åker lite R600 som jag, och vi 5 åkte lite blandat enduro i 2 dagar.
Kul och iaf konditionsträning de lux.
 

CasperT

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2020
Ort
Rosta
Hoj
2007, Honda CBR1000RR
Det bedste er at ikke være interesseret i, hvad du lægger på skødetider, men i stedet prøve at få en god følelse i maven og køre pænt uden at skræmme dig selv! : Thumb nedbrydelig

/Casper
https://tipya.com
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jo så är det, man måste ha go känsla och tycka det är kul !
Då kommer tiderna ganska lätt, jag har upplevt det några gånger under race och träning faktiskt.
Man blir väldigt förvånad då man kollar varvtiderna och ser PB fast man inte tagit i alls, bara njutet av att jaga och ha kul.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Skulle väl avlägga en "Rapport" efter första asfaltsturen år 2020 då.

Det var nära att bli besvikelse utan dess lika, men till sista passet styrde det upp sig en del.
Tog bussen upp på fredagskvällen i förhoppning om att depån var öppen för övernattning som innan Covid-19.
När man åker över krönet in till Gelleråsen Motorstadion så ser man inte mycket mera än en stängd grind, men tack o lov va den ena öppen och jag kunde ställa upp 1 tält och fälla ner sängen.
Sov lika illa som vanligt och vaknade sliten och öm i kroppen.
Efter anmälan vart det varmkörning och upptäckten av att däcktrycksmätaren fanns hemma i endurolådan.
Det löst ju sig ändå, men lite retligt att man glömmer det verktyg som man frenetiskt använder i normala fall.

Första passet kl 9:20 stod jag över ihop med många andra då det fortfarande vart lite fuktigt i depåkurvan.
Andra passet ut så märker jag redan i pitlane att det är knasigt med växelföraren.
I år kände jag mig såpass vuxen att jag INTE har testkört på allmänväg innan, och nu fick jag lida för detta.
Ut på banan men växlingarna funkar inte alls vettigt, det känns som att trampa vindruvor i en trätunna.
Några stopp i escapen för att rycka och slita men det är lönlöst.

I depån så ser jag ju hur korkat det är, och jag har inga fotobevis att dela med mig av tyvärr.
Men då jag för säker 10e ggn plastat ihop sidokåporna så ar jag lyckats lägga på lite mkt polyester så det tar i kulleden till staget vid fulltutslag. Fram med en plåtsax och avbitar och grötar bort en del matrial.

Fixat !! tänker jag...

Ut igen och nu vill INTE min Cordona QS funka, + att efter ca 2 varv börjar den klippa tändningen lite varstans och jag funderar på om jag sitter med foten på pedalen ?
Men det gör jag ju inte....
Så depån igen och jag står i tomme med motorn avstängd för att lyssna efter ett PIP från enheten och det piper, men inte alla gånger. Helt plötsligt efter kanske 20-30 gånger så är den tyst.

Svordomar och uppgivenhet.
Men samtidigt skönt att det inte var samma gåta som under Bike Week, med iof andra symptom.

Jag tar en vända för att se om någon kanske har tips osv, kanske det är last-sensorn som gett upp under vinterns stillestånd ? Min HM-shifter gjorde det, 2 vintrar i rad.
Men Cordona håller jag för vara lite bättre kvalitet än HM.

Jag lyckas pilla loss kontaktstycket till enheten och duscha i lite rengöring för elkomponenter och ihop igen.
Under denna tiden stod jag över 1 eller kanske 2 pass tom och fick i mig lite mat.

Näst sista passet för dagen går jag ut iaf och det funkar ju, men då har man ju självklart inte tankat upp, utan dom 5 liter man hade i på morgonen har käkats upp av dom andra misslyckade varven, varmkörningar osv så efter 3-4 kanske 5 varv väljer jag att gå i depå då lampan lös redan första varvet ut.
Vill INTE stå med soppatorsk någonstans och va klantskallen som glömt tanka upp.

Så sista passet för dagen.


Jag åkte nog 10-11 varv kanske, stelt, yvigt, massa broms innan böj och ingen fart igenom, knät tog med nög och näppe i några gånger. Men jag tog mig runt och har idag träningsvärk i dom dära musklerna man inte använder mera än på banan.
Det har ju vart fin fint om man fått åka alla passen så klart, men man får ta det som en knäpp på näsan att man inte har stenkoll, vilket jag ju annars brukar predika att man ska ha och va redo då man åker iväg.



Nu kan vi fixa till lite småsaker innan Kinnekulle Ring 24e Maj, och jag hoppas verkligen att träningen i 2 dagar på Anderstorp blir av !!!
Det ska bli riktigt kul att får komma till Anderstorp !!
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Kul med uppdatering!

Du fick I alla fall Köra.. Hur många var ni?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Kul med uppdatering!

Du fick I alla fall Köra.. Hur många var ni?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Jo jag fick åka, för lite, men åka. :D

Det var ju 50 platser som såldes, och jag skulle nog inte tro att vi var mera.

3 grupper, snabbare eller långsammare än 1:12 + SSP300 grupp.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Bor man utanför tullarna och har modem så tar det en liten stund att ladda upp en meningslöst lång film på random ställe.
Men igår åkte jag hem till min Lillebror / Föräldrahemmet för han hade ett telenummer jag slarvat bort.

Istället för att åka enklaste vägen tog jag så lite asfalt jag kunde utan att vara allt för störande för markägare.
Vissa stumpar av grus åkte jag på som 16 åring på min YZ 125, vissa har jag aldrig åk innan.

Självklart såg inget ut som jag mindes så helt plötsligt var jag lite vilse med.

Så om ni vill förstöra 1tim och 59min av erat liv kan ni se allt, eller så kan man snabbspola lite då å då.

..rösten ni hör då och då är ganska irriterande, men han brukar prata med sig själv ganska ofta !

 
Last edited:

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Så... förra helgen var jag ju på Kinnekulle Ring och skulle försöka att skava bort lite mera olater som man lägger sig till över vintern, samt att få åka MERA, då dagen på Gelleråsen mest bestod av att leta fel på Cordonan som bråka.
Då blev det ju bara 1 pass som blev körning av egentligen.

Sagt och gjort så rullade jag dom få milen och var rätt nöjd med livet.
Men efter förarmötet så började det dugga, och det var lite små fuktigt innan om jag minns rätt.
Dock var det för torrt för regndäcken som jag INTE vill elda upp, och åka på Super Corsa kändes korkat.
Men regndäcken åkte på då det såg ut att bli det föret hela dagen och jag va bekväm med det, både för att många bandagsåkare står i depån = mera plats + dom bandagsåkare som ändå åker ut är ofta inte dör snabba = kul att få köra om några 1000cc igen samt jag vill träna mera regn.

Stod över första passet sen pang ut, full fart direkt för att hålla värmen i däcken. Men efter ca 1 varv började moppen "misstända" igen som på Gelleråsen !!
Så jag inställde mig enbart på att använda denna dagen för att hitta mitt fel som jag inte får att framträda i depån.
Jag började ohm mäta kablar till Cordonan men fann inget, ut igen och lika illa. Precis var som helst ut med banan så missar den. Precis som att du råkar dutta på pedalen och den klipper några millisec alltså.

Men så nått pass senare på rakan så ser jag till min förtvivlan att nu är det Bike Week flashback !!

Dom som vill får gärna scrolla tillbaka till inlägg från Bike Week 2019.
För det var en ren katastrof vecka mentalt och personligt, trots ett PB på 3e passet på måndagen och jag var verkligen på G då !.

NU reboota och starta displayen om gång på gång och då fatta jag att det INTE är Cordonan som bråkat, så jag ohm mäter lite igen, men efter 3 sömnlösa felletar dygn på Gelleråsen så vet jag inte vart jag ska börja då jag då kollade ALLT !!

Men jag har igång och rycker i kablar och har mig för att då som nu inte kunna återskapa detta med omstartande display.

Åker nått enstaka varv men det är ju både farligt och meningslöst.

Men sista passet jag åker som faktiskt är i torrt, då startar inte displayen om men den får korta cut-offs OCH min QS funkar inte.
Så jag lastat och är ganska övertygade om att jag har 2 !!!!!! El fel / Troll.

Hemma så börjar jag meka med Cordonan som jag till slut hittar på att den lilla displayen som man använder för att ställa in kilogram för att bryta är kaputt. Det räcker jag tänker på att ta i den så bryter det.
Tar en bild på skiten och mailar till Cordona som tror den är lika gammal som jag, eller iaf som hojen.

Köper nya pryttlar och monterar och det verkar vara OK, men jag har ju inte testkört ännu.
Ska ställa på hojen på måndag och den är ju roligt nog besiktigad året ut så en mer eller mindre legal testkörning på min lilla raksträcka kan ju göras.

Till det andra felet som plötsligt försvann på Bike Week och hojen därefter gick tror jag 10 dagar förra året utan samma problem.
Jag tror mig veta vad det är... och det är ju här en förnuftig individ håller käften och inte visar sina svara kort.
Det är nog så att min avluftningsslang på tanken hoppat ut. Det är ju inte helt orginal och jag har en sådan från siliconslang ner till ett plastkärl.
Orsaken till att jag är 99% säker på detta är för när jag nu igen drog isär ALLA kontaktstycken för att dutta i rengörningsspray så var ett av dom större kontaktstyckena blött då jag drog isär och jag tyckte nog det luckta bensin i från OK/Q8.
På Bike Week va tanken av säkert 20-30 ggr och högst troligt att jag inte alltid fick den slangen 100% rätt alla gånger och det kan ju räcka med 1ggn för att dränka ett kontaktstycke som sedan kan bråka i flera dagar.
Nu är den säkrat delux med klister och buntband så jag hoppas verkligen detta var problemet och nästa träning på Anderstorp blir problemfri iaf med hojen.

Sen är ju gubben fortfarande sjukt stel i sadel.......
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
.. och idag vart det ju lite Hopp & Lek i skogen med !!
 

Kyrkratta

Medlem
Gick med
15 Mar 2018
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki 1100
Ja omvägar verkar det tyvärr gott om, alltid kul att läsa dina uppdateringar.

Dags att börja testa hojen på rullande landsväg innan du kör bana, det kostar väl en del att anmäla sig och andra omkostnader så det är väl en investering?
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Ja omvägar verkar det tyvärr gott om, alltid kul att läsa dina uppdateringar.

Dags att börja testa hojen på rullande landsväg innan du kör bana, det kostar väl en del att anmäla sig och andra omkostnader så det är väl en investering?

Jo det är ju inte helt gratis, men det är inte rullande landsväg heller, men att rulla på landsvägen är billigare. :tummenupp

Imorgon ska jag hänga på sista kåporna, ställa på och ta en kort runda på landsbygden utanför min egendom :D
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Nej !

Igår spydde jag nästa i hjälmen.
Rullade dom ca 300m grusväg ut till min lilla asfaltsraka på 2km, inkl en lite böj.

När jag kommer ut på asfalten så drar man ju självklart på och nästan direkt så vippar varvräknaren ner och upp i max, alltså ett strömbortfall och omstart av display. Dock kändes det inte alls i hojen som innan så jag var förvånad.
Vänder och drar på hemåt igen och samma sak upprepas några gånger.

Även då jag sakta, kanske 4000rpm på 2ans växel rullar på grusvägen så händer det.

Hemma gör jag samma som på Bike Week 2019, utan kåpor så står hojen igång på stöden och jag rycker, drar och sliter i allt kablar man kan, inkl dom uppe på ventilkåpan.
ALDRIG lyckas jag återskapa felet.
Knackar på relä, ecu och mig själ i skallen.

Jag kan helt enkelt inte återskapa felet !

Men Cordonan funka fint :D
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top