Brutales omväg till Rookie 600

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Alltid kul att läsa dina rapporter och som sagt, dom har inspirerat mig till att anmäla mig till cirkusen. Ses på torpet! 90 procent säker på det:)
/Erik

Grymt Erik !! och det var riktigt roligt att ha dig som granne, fast jag hade en "dålig" vecka tyvärr, vart ganska snurrigt. men vi ses i Falkenberg hoppas jag !!!!????
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Ingen världsnyhet, men jag hade rätt kass feeling och allt va rätt uppgivet då jag åkte hem från Bike Week, många tvivel på mig själv så då det uppdagades att det fanns några platser kvar til SMC´s licenträning i går lördag så tömde jag verkligen spargrisen och anmälde mig.

Vill framför allt få lite mental upprättelse och rehab på just Gelleråsen.

Satte mitt mål till att åka lite flera 13 tider, och kanske putsa mitt PB på 1;12;9 från måndagen hade vart toppen, men kanske inte möjligt.

Upp fredagkväll och fixa till en spartansk depåplats.
Besiktigade och då upptäckte jag själv att det var lite lite olje läckage från vevaxelkåpan där jag hemma bytt motorskyddet som såg lite väl skrapat ut.
Fick såldes ta bort kåpan helt och sanera gammal silicon, rengöra och på med ny fin silicon och väntade över natten innan jag startade och tur nog var det helt tätt och fint.

Kvällen och natten var dock rätt tråkig då mitt konvektorelemet dog, men även det är nu reparerat.

Första passet stod nog alla över då det hade duggregnat hela natten men då var uppehåll, så varken torrt eller blött nog för regndäck.

Så det som blev mitt första pass var stelt, ryckigt och helt värdelös körning.
Någon hög fjorton tid vilket väl va bra då gruppindelning är vid att man skall åka 15 och snabbare.

Andra passet försökte jag skärpa mig med blicken och gaspåslag i tid ur böj, så det vart flera 14 tider då det var fria varv, och det var det inte hela tiden då vissa var bra mycket långsammare samt vissa åkte 1:08 tider.
1:14:28 blev min kvaltid till KM finalen i slutet på dagen iaf.

Passet efter lunch skulle en sportcoach försöka dra mig runt på låga 13 tider för min hjärnas skull, men jag rulla ut före för att han nog ville studera mig lite som tidigare.
Första varvet va skit, men efter som han låg efter så skärpte ja till mig rejält.Så 4 fina goa 13 varv och några 14 innan jag tog depån och upptäckte att han inte åkt efter pga meknikst fel på hans hoj.

Sen var det startövningar som jag tog på ganska stort allvar då mina starter vart katastrof på alla Rookierace, men blivit sakta bättre och bättre.

Så på racet blev det helt OK start, men på andra flygande varvet kände jag att höger fotpinne började lossna, den var ditmonterad som en nödlösning på Bike Week efter jag blev torpederad i Trösen, men hemma så verkade den ju sitta bra så jag tänkte att jag byter den först efter denna dagen, tji fick jag.
Så 1 bra flygande varv där jag var på HUGGET igen, och inte ville bli passerad av dom heta piloterna bakom på 600 och 1000cc. Att dom på 1000cc framför drog ifrån lite kunder jag leva med, och att utvarv + första flygande är lite avvaktande ser jag som ett bevis på att jag körde lite förnuftigt och inte övertagga.

Iaf, bättre självförtroende för spåret och starter, vilket ju är skönt att ha med sig ner till Falkenberg, som jag tror passar mig bättre.


 
Last edited:

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
Grymt Erik !! och det var riktigt roligt att ha dig som granne, fast jag hade en "dålig" vecka tyvärr, vart ganska snurrigt. men vi ses i Falkenberg hoppas jag !!!!????


Skippar falken, har aldrig kört där men anderstorp tänkte jag köra. Iofs inte kört där heller men hinner förbereda mig lite i vart fall. Lördagen innan sm är det licensträning och är jag inte hopplös sakta så kör jag sm-helgen är planen.


Hehe, helt sinnes att du orkade åka till gelleråsen igen - men bra att du fick tillbaka farten:)
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Skippar falken, har aldrig kört där men anderstorp tänkte jag köra. Iofs inte kört där heller men hinner förbereda mig lite i vart fall. Lördagen innan sm är det licensträning och är jag inte hopplös sakta så kör jag sm-helgen är planen.


Hehe, helt sinnes att du orkade åka till gelleråsen igen - men bra att du fick tillbaka farten:)

LITE av farten skall vi säga :D

Ja det va en liten mental kamp att åka dit igen och försöka komma över problemen som skallen skapade efter alla motgångar, och jag är fortfarande inte nöjd med dom tider jag åkt där i år.
Ska ju kunna åka 12or och 11or med för fasen.

Då ses vi på Anderstorp, där jag tror det är lättare att hitta runt i bra tempo än Falkenberg faktiskt.
Bredare bana och man kan åka lite bredare in eller ut utan att va helt lost.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
För att strö lite salt i mina egna sår fortsätter jag min lista som började bra, dock körde jag inget race på Gelleråsen 2018 så vi kör på mitt bästa tränings PB från 2018 vs 2019 där
:
Race PB kapning 2018 vs 2019:
Anderstorp : -3.8s
Sviestad: -2.8s
Gelleråsen: -0.3s
Falkenberg: ?? (51,15 tort)

och lägger till bonusbanan:
Gotland Ring -3.85s
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Racerapport från Falkenberg, den långa versionen :

Ja då var det dags för banan där allt slutade 2018, och jag vart med blandade känslor ändå ganska sugen på revansch och tyckte mig vara redo för en sub50 tid, iaf innan allt trassel på Gelleråsen.

Med lånad regnfälg for jag ner på torsdagen för att landa kl 18:00 ungefär, bygga depå ihop med LJ Lindh som fick vara stand in för Robert Lundberg som annars brukar bara min depågranne.

Vädret kollandes intensivt som vanligt i flera dagar innan och det såg ut att bli bättre och bättre men pass 1 på fredagen inleddes med blöt upptorkade bana så dom flång nya regndäcken skulle skrubbas in i 5 varv som blev 7.

Pass 2 skulle vara torrspår så nu kunde jag börja möta mina demoner. Men fick inte alls till utgången på Nyhemskurvan och tappade flytet ut mot snabbhögern där jag ju kraschade, och den vart jag tjock i hela tiden. Men ett gäng 52 tider som var ganska nära mitt 51.40 som mitt gamla PB löd.

Pass 3 skulle det fokuseras ordentligt och gasa mera ! Köra hela passet ut och få nöta på var planen, så efter 16 varv hade jag putsat PB till 51.28 med ett bakdäck som gått jag vet inte hur många dagar, 5-6st heldagar minst.

Lördag och pissregn.
Jag ville bara kvala OK men tiderna va ointressant då banan var ganska hal enligt dom flesta så tiderna från 2018 va ointressant tyckte jag.
15 kvalvarv blev det och som bästa tid 58.28 vilket var över dom 57.05 som va 2018 men jag var inte ledsen för det.
Ruta 10 kändes OK, men tyvärr var vi ju bara 12 startande och dom snabba där framme var snabbare än förra året med så, KOMMA I MÄL BARA! För vädret dagen efter så mera lovande ut än innan.

Race och starten var väll si sådär, minns inte men kom väl ut på plats 10 kan jag tänkte och det lullade på, vart glashalt in i Nyhem och över krönet på baksidan vifta rumpan rejält varje varv men jag började hitta rätt spår in i Nyhem så det var mindre halt och allt det andra blev rätt OK.
Inte alls samma känsla som 2018 men det hära kan vi nog klara av i 16 varv som det var nedkortat till.
Tror, minns inte, men det var nog på varv 7 någonting som LJ Lindh bromsa om mig in i kurva 1 och jag blev lite glad faktiskt. Ja, äntlingen lite race !!! Nu jävlas ska LJ få gasa och bromsa !! och precis när jag ska svänga in i kurva 1 efter LJ men med lite mera höjd så smäller det till och jag bara ropar inombords ”FAAAAANNNN!!!!!” åsså vart det några kullerbyttor och man låg i sanden som ett ufo. Upp på benen, tillbaka till hojen, slår av kameran och tändningen, i den ordningen.
Jaha, KUL, TORPEDERAD igen.
Gav killen som är lite yngre, snäll och absolut inte otrevlig någonsin en kram och sa att det är lungt.
Det kan hända alla och förhoppningsvis lärde han sig något, men jag gjorde det inte.

In i depån och konstaterar att ljuddäparstaget och röret pekar rakt upp, supertrasiga kåpor, fotpinne och lite annat tjafs är kaputt.
Lagar allt ganska raskt och besiktiga om hojen och utrustningen precis innan kl 18:00 då dom vill sluta sitt arbete i besiktningen.

Nu hade jag hyrt en stuga till min flickvän och dotter så dom hämtade mig och vi käka inne i Falkenberg, duscha, kolla lite på TV då det gör jag inte så ofta annars och en sömn som var bra.

Söndag och kvaldax i TORT !!!
Jag bestämde redan på lördagkväll att regnar det så lastar jag skiten och åker hem.
Men kvala skulle jag ju i torrt så på med ett SC1 bak som gått 33 varv på Gelleråsen och ut som en furie för att att redan på utfarten upptäcka att pitlimitern låg i....

Frustrerad tog jag mig 1 varv och in i depån inge, fram med avbitare och klippte kablarna och ut igen.
NU JÄVLAR SKA SUB 50 SITTA !!
Sen kan jag åka hem.

Jag hade återigen fått en lite påminnelse från en trevlig liten kortare SST600 åkare som heter Simon, och nu skulle torpeden fram, för vi har väl torpeder ?

8 varv och en tur ner i escapen för att andas och titta på laptimern, ser nått i stil med 50.xxx så jag var väl egentligen nöjd. Men ville mera så flera varv skulle sitta och dom skulle sitta bra.
Men det vill sig inte, tappar alltid spåret på nått ställe och det är för jag inte taggar till ordentligen och sölar med kroppen.

Så jag ligger efter LJ dom sista varven och tänker att jag nöter tills det är avflaggat för träningens skull och se hur LJ åker. Det blir ett 50.41 varv med och några 51-52 tider så hyffsat nöjd ändå när jag ser att jag har startruta 6 vilket är min bästa placering, men man ska inte glömma att vi bara var
11 startande.

Racet närmar sig och skall starta kl 15.15 om jag minns rätt, men alla väderappar säger regn kl 15.00 och redan innan det börjar någon pumpa en blomspruta i luften.
Eftersom jag hade bestämt att inte köra regnrace så lastade jag in hjulen i bussen ihop med verktygen så jag inte fick för mig att byta ändå.
Satt uppgiven och hörde att Superbike fick Wet-Race men i slutet åkte dom på slicks snabbast, dom som kom in i depån hade bakdäck som vart helt uppeldade.
Lite hopp fanns det ändå.
Rullar ut och det är INTE Wet-race för oss, gött.
Warm-up varvet va halt, flera inkl jag hade riktiga goa släppi första kurvorna men vi kommer iväg och jag gör en schysst start, sladdar lite varstans men jag hittar ett schysst tempo och nöter på.
Vill hålla värmen i däcken så jag vrider fullt precis överallt där det går oc hittar förtroendet igen.
Det duggregnar ju, men det är ju bara vatten droppar på visiret och helt ofarligt, inget att fundera på, lugnt genom kurvorna och fullt ös och broms som annars, om inte mera.
Men på varv 11 tror jag det va så rödflaggas det, shiit har någon vurpat nu ? Hoppas det inte är allvarligt som dagen innan då Elmersson drog av i snabbhögern.
Men det är tävlingsledningen som flaggat av och deklarerar Wet-Race, och tyvärr fick vi utan mekaniker inte åka in i maskindepån och byta däck så jag och LJ Lindh står där som 2 fåntrattar och tittar i ca 15min som skulle vart 10 enligt info.
Men racet kortas till 5 varv och vi rullar ut med ganska kalla Supercorsa, bara jag och LJ.

Döm om min förvåning då jag skall stå i ruta 4 !!!!!!! Va 17 gubbar, ruta 4 ? där framme sår ju bara riktiga förare, eller nästan iaf fram till nu.
Men i skallen tänker jag, att jag tänker inte krascha så jag planerar att snällt släppa fram dom bakom mig med regndäck som är varma innan man släppt kopplingen och sedan vika in i kurva 1 utan strid.
Så blir det inte riktigt då jag har 2st bakom mig med regndäck men 1 vill förbi på yttern i Nyhem så jag nära på sätter mig upp och släpper förbi han.
Sen jagar vi på och då kom det en rödflagga igen efter Ginsten. Någon hade highsidat i Nyhem som troligen var bakom mig, men med regndäck.
Omstart igen med samma position.
Samma strategi och jag hade 2 hojar bakom mig, men var inte riktigt medveten om detta utan tänkte bara ta mig i mål, och rädda några poäng.
Så första varvet med ljumna däck och halkig bana gick på 1.02 från stående, sen 59-58-57-57 … men på sista varvet kom LJ Lindh in i Ginsten som jag vet är lite av hans favorit ställe att bromsa om, så jag svor lite inne i hjälmen och drog mig till minnes att då vi kvala och han körde sitt snabbaste varv då låg jag där och tyckte han gasa dåligt ut ur den och in mot start & målrakan.
Så jag ladda på, lite bära eller brista och när den ligga högerknicken kom så fick jag änna släppa upp lite för jag våga inte ligga så nära, men sen fult igen och över mållinjen vart jag 0.047sec efter.

Ja ja, vad gjorde det, jag kom i mål efter ännu en racinghelg i Torpederandets tecken.

Jag fann lite förtroende igen och jag hoppas verkligen att avslutningen på Anderstorp är torrt, för jag och regn har mest otur, men det är kul att köra i regn så jag vill få chansen att träna mera i det 2020.


Lite filmer då, först mitt PB varv från kvalet där jag missar spår här och var:
https://www.youtube.com/watch?v=wh3K4Nn87z4

Och det lite tråkigare rengracet från lördagen där man kan notera att hojen är riktigt lös i kurva 3, den lilla högern in i Nyhem.
https://www.youtube.com/watch?v=5JfoOhJhV2I&t=38s

Det kommer en snutt från söndagens första stint senare..... med en massa sladd och opps moments.

Eder Rookie pilot
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
..och här kommer filmen från söndagen som va lite udda.

Jag hade ju ingen koll på att jag var på 4e plats, och tur man filmar för då ser jag ju att jag passerar Robert Kjellgren och Lasse Jangby vilket ju är dösnabba annars. Helt overkligt !!

Var detta toppen på min RR karriär ?

https://youtu.be/OWrlTBy33ys
 

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
Utmärkt! Kul med race två - måste ju kännas bra!! du får sluta krascha nu!! Ses på torpet, drar ner på träningen den 31a för att få lite banvana. Du är inte sugen på att köra endurancet? Vi kan ju dra ihop ett stafettlag - du, jag å nån annan?
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag såg sig live, och eftersom jag inte följt tråden mer än några månader tog det ett tag att lists ut ditt namn i listan! Knasig racehelg vädermässigt, men ni gjorde det bra! :)

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Utmärkt! Kul med race två - måste ju kännas bra!! du får sluta krascha nu!! Ses på torpet, drar ner på träningen den 31a för att få lite banvana. Du är inte sugen på att köra endurancet? Vi kan ju dra ihop ett stafettlag - du, jag å nån annan?

Denna gången va jag ju inte heller vållande till marksyningen, och du minns ju Bike Week...oflytet håller i sig lite, men första stinsen i regn och glashalt hade jag en enorm känsla och åkte ju 52 tider.... att jag halka upp till 4e plats innan rödflaggan hade jag ju noll koll på och det lever jag på länge.


Ses den 31a hoppas jag!

Ingen endurance i år... kanske nästa år...
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Tack.

Va udda, och lite skumma beslut från tävlingsledning i flera klasser så här i efterhand.
Men nu laddar vi om och hoppas på bra avslutning i år.

Förra året låg jag ju på sjukhus så här dags, fylla år på intensiven va en ny erfarenhet då.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Fyller på med nya PB

Race PB kapning 2018 vs 2019:
Anderstorp : -3.8s
Sviestad: -2.8s
Gelleråsen: -0.3s
Falkenberg: -1.09s

och lägger till bonusbanan:
Gotland Ring -3.85s
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
DSC_4890 (600 x 337).jpg

Nu står DET där, klar och redo för nästa hopp & lek.
Dom ganska hårt torpederade kåporna från Falkenberg är slarvigt ihop plastade, jag har inte brytt mig om att spackla det minsta utan bara dränkt det i vit färg.
Det ser riktigt illa ut tycker tom jag som oftast prioriterar funktion före skönhet.
Avgassystemet har fått sig en liten massage efter korkskruvsarrangemanget som uppstod.
Nya olja och filter och rengjorda bromsok.
Kedjan är tvättat ordentligt och drevning som passar Anderstorp är på.
Kollat över div som sig bör göras efter tumling i gruset men som inte hans med på banan.

Nu har jag kvar totalt 6 dagar på banor i år, och KAN VI SNÄLLA VARA ÖVERENS OM ATT INTE TORPEDERA MIG MERA I ÅR !!!!??? :Bugar:huvet:dummer
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Träningsrapport mm

Tror inte jag avlag någon bön sedan jag var på Anderstorp efter Bike Week men före Falkenberg ?
Men det var jag ju, mest för att försöka bygga upp lite självförtroende efter katastrofveckan på Gelleråsen som bröt ned det mesta.

Vi börjar med mitt transponder PB som sattes på lördagen på premiäracet I våras.
Dom absolut flesta varven va mellan 1:47-48 kan vi säga, men av någon outgrundlig anledning åkte jag näst sista 46 och sista 1:45:90 från ingenstans, och jag vet inte varför.

Men 13e Aug va det mycket rödflaggor mm så första passen blev bara pannkaka av allt, men sista så åkte jag 1st 47 tid och det kändes då ganska OK då det kändes som min “racepace”. Men bara 1 varv och resterande va flera sekunder långsammare.

Falkenberg hoppar vi sedan över och landar i dagens träning inför finalerna nästa helg.
Laddade hjärnan med lite friska idéer efter samtal med den supersnabba rookien Elmersson som tyvärr är skadad, men som åkte sjukt snabbt den 13e augusti så for vi ner.

Backdäcket fick vara på fårn Falkenberg där det gick 1 kval och 1 race efter att ha rullat 66 kval och racevarv på Gelleråsen, så inte helt nytt men duger att träna ingångsfart med va tanken, inte fullt ös ur böj mao.

6St 20min pass stod på schemat och jag ville åka allt och alla tills målflagg, vilket jag gjorde med.

Första passet är jag alltid extremt stel och får sällan något flyt, hjärnan är som sirap och det är bara att acceptera att trots man gasar och bromsar som en galning så är alltid tiderna kassa.
Droppa från 1:55 till sista varvet på 1:49, ja det va väl OK ändå.

Andra passet vart 2 sista varven 1:47 tider

Tredje passet va sista varvet 1:46:59, ja va fan, det kan nog bli ett PB idag !!
Trots sjukt mycket trafik hela tiden, och framför allt massa 1000cc som åkte ganska ”försiktigt” in i alla böjar, och dom 600cc som va med hade jag inga större problem att gas om ur böj.

Fjärde passet efter lunchen brukar va skit, men här kom dagens bästa skulle det visa sig på 1:46:51-

Femte passet, ALLA tiderna var mellan 47:23 till 47,82, det vart jag förvånad över på riktigt, för filmsnutten nedan är från det passet och där ser man att det är inte frivarv direkt.

Sista passet fick jag till 46:92 som bäst men ändå ganska nöjd då man började bli lite sliten i kroppen efter en natt i bussen.


Så kan det bara blir torrt nästa helg, vilket verkar tveksamt, så ska jag nog kunna åka lite mera 45 tider på ett nytt bakdäck och gasa mera ur böj och framför allt mera fart i karusellen som är mitt svagaste parti.


Erik ”Mannis” som hänger här åkte i fel grupp tycker jag, men då han bytte till samma som den mediokra R600 piloten så låg han efter i typ 2-3 varv innan han flonga förbi, och sådan kan man ju inte acceptera rakt av ! Så min lilla svaga 600 fick jobba lite, oc hdet var sjukt kul att hänga på !!

Ses igen Mannis !!:yoparty

 
Last edited:

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Nu var det så där dags för rookie-race-rapport igen, och då måste sanning komma fram till slut !

Lördagens kval i regn va så där halvkul, regn regn och lite upptorkade kanske.
Det blev 8 flygande varv, lite mera än jag hade tänkt, men den siffernisse jag är så ville jag åka ca 10s över mitt torrPB då det är ungefär vad en rookie tappar i blötan, nu blev det 1.57 på laptimern så jag lade ner där innan jag missa asfalten helt.
Startade i ruta 9 bakom Philip Wilsson som gjorde en sämre start och jag minns inte alls vart jag var ur kurva 1, men ganska bra var det nog. Det va torrt på racet försten, det glömde jag ju helt... och jag har faktiskt glömt hela racet igenom och då kommer sanning 1 fram att jag filmar för att själv kunna minnas och syna mina missar mm.
Det jag mins med klarhet är att in i sista kurvan sista varvet så försökte jag bromsa om Jens Johansson men jag fega ur precis som vanligt, trots att jag nog var en liten bit före.
Dock kom Johan Andersson och tyckte jag gjorde rätt som inte tryckte ut Jens, och Johan som satt på läktaren pga felande Triumph ser jag som en rutinerad fd SST förare och det kändes genast lite bättre att losa 1p pga feghet.
Jo det var ju en olycklig startcrash redan in i kurva 1, så en omstart blev det och nedkortat race, det minns jag tyvärr.
Jag va denna dagen nästan exakt 0.5s efter ovannämda Jens över mål.


Söndag och kval:
Eftersom jag putsade mitt ridigare PB från 1.45.90 till 1.45.46 under lördagen så skulle jag ha en 45tid i kvalet !
Jag i samråd med mina depågrannar kom fram till att man ska köra JÄRNET direkt, inte försöka mala på då man bara blir trött !!
Första riktiga flygande varvet var 1.45.995, så jag borde vart nöjd, men man kan ju inte ge upp så tidigt. Malde på och det kom ingen mera så jag tog höjd ut på flygrakan för att se om någon hare kom och det gjorde det med Johhny Nordberg som klassat ner från SST igen, och efter att jag fick häng så stod laptimerna på -0.45s på Hansen rakan och jag var extremt taggad, men då kom jag in i Hansen ikapp Marcus Wendel ! Och jag vågade inte runda honom på yttern utan tog det easy hela vägen över mållinjen. Dock blev det en putsning till 1.45.986.

Fine, starta i P8 bakom Marcus Adbring och Jens Johansson till vänster om mig i P7.
Nu skulle det jagas !!
Kom ut som 6a i kurva 1 och låg hack i häl på Jens, sen låg jag där, hade bra kontakt men så helt Plötsligt kommer Jesper Sjöström och Philip Wilsson och bromsar om efter flygrakan.
Dessa 2 snabba herrar/pojkar hade startat sämre från ruta 5 & 6 men nu kom dom som kanoner.
Jag fortsatte att jaga Jens men så gjorde jag en tabbe i sista kruvan och fick i falsk neutral, fick jaga igen och käkade delvis upp avståndet då samma tabbe görs igen och Per Wahlqvist passera mig !!
Han är oxå en nedklassad SST förare som inte åkt så mkt sista 2 åren men någonstans har han farten i sig lite mera än mig.
In i sista böjen sista varvet är jag ganska nära Jens igen, men inte nog för att pressa mig förbi och jag är nöjd med min placering och att hållit mig på hjulen hela helgen !
0.60s efter vid mållinjen denna dagen men hyfsat nöjd med att ha bra racing spirit hela vägen in i mål.
Mitt snabbaste varv va 1.45.625 och lade även ett 1.45.686 då jag jagade som bäst.

Båda dagarna åkte jag mellan 1.45-1.47 tider kan man förenklat säga, vilket jag är nöjd med, då jag i våras låg och tråla på 47-48 tider snarare.


Nu kommer avbönen och sanning nr 2, sådant man ska hålla för sig själv, men jag bjuder på att man klantar sig och ibland ,kan det vara nyttigt att visa sina misstag som förare.

Vi börjar med att jag alltid åkt med 15/46 drevning på Anderstorp, och så gjort fram tills träningen helgen innan finalen.
Men SST600 åkarna säger att 15/45 är ”rätt” så jag ville prova detta och det lät ju bra då jag i vissa utgångar tycker växeln tar slut lite tidigt, detta kanske skulle underlätta det då och komma lite mera upprätt innan nästa kugge skulle i.
Jag har som vana att räkna nedväxlingar, aldrig upp, började med det i våras och det har funkat bättre än att ha koll på vilken som är i just nu.
Så pang på och allt verkar ju bra så långt, men det jag missar totalt är att jag inför Opel varje varv växlar ner !!!! Varför ??? Vet ej, har inte kört så innan ju !! men detta resulterar i att jag går på 2ans växeln genom Opel och det är 1 för lågt.
Är man som jag så lyssnar man på motorvarv i kombination med gaspådrag mera än reagerar på farten, och då blir ju resultatet att man åker saktare helt enkelt. Denna galenskap fortplantar sig hela vägen genom karusellen som jag med tog på tvåan och sista böj på 1 an !!!!!!


Ja ha, bara att svälja ned det bittra och va glad över att jag nästa vår med störta sannolikhet kan kapa en del tid i Karusellen som vart mitt svaga parti hela helgen.

Film på eländet med lite löst kamerafäste :
https://www.youtube.com/watch?v=9ySL1dCW0Ds&list=PLW2m3inY6fhebuS11JZNlp_NMbhOMO7y9&index=19&t=457s


På det hela får man väl vara nöjd, fick ju 8poäng båda dagarna och slutade totalt på plats 10 i serien om jag minns rätt, inte fy skam med en 0a i protokollet efter att jag blev avputtad i Falkenberg.


Sen får Marcus Wendel som gjorde sin racepremiär med göra sig hörd här !!
Hoppas vi kommer ses mera sommaren 2020, det finns några enkla saker jag kan visa dig nästa vår :D sånt som andra visa mig första året.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Glömmde ju min lilla minneslista :huvet

Race PB kapning 2018 vs 2019:
Anderstorp : -4.2s
Sviestad: -2.8s
Gelleråsen: -0.3s
Falkenberg: -1.09s

och lägger till bonusbanan:
Gotland Ring -3.85s


Nu är hojen redo och genomkollad inför sista helgen som blir KM på Gelleråsen med SMC.
Vore skönt om asfalten är varm åtminstone 1 dag så jag kan yxa av lite på mitt PB där och få listan ovan lite mera harmonisk. :yoparty
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Nja, nu är det sådan dära igen.

Okristligt lång racerapport, men inte Rookie utan SMC KM finalen på Gelleråsen.

Jo, planen va ganska enkel !
Så här sent på året skiter jag i om jag kan putsa mitt PB som jag ju inte kapat speciellt mycket i år på Gelleråsen ( vilket troligen beror på att jag redan kört så mycket där och maxat ut mig i förhållande till dom andra banorna),
Jag ville enbart få förtroendet tillbaka på just Gelleråsen som ju totalt havererade på Bike Week, nog för att jag tog en dag helgen efter men det var ju inte top notch direkt.

Det såg ut innan som att lördagen skulle bli torr och regn på söndag, så det ganska slitna SC2 bakdäcket satt på efter 2 kval och 1 race på Anderstorp, men det borde lätt räcka för 1 dag med körning i mitt normala mediokra tempo.
Pass 1 stod jag över då det vart klart fuktigt, pass 2 va lite så där med nått typ av torrspår.
Pass 3 åkte nån 1.14.29 efter några varv innan rödflagga så klart.
Pass 4 7 varv innan rödflagga och som bäst 1.14.10 och flera 14 varv där till.
Känslan vart helt OK, eller snarare bättre än så. Dom senaste chassijusteringarna inför Anderstorp kändes ännu bättre rätt här och då.
Pass 5 blev det 7 varv innan rödflagga och 3st 14 tider.
Och sista passet är ju KM race där jag kvalade in som nr 18 av 19 i A-final, om jag minns rätt.
Där kan jag träna på mitt startförfarnde som ju var katastrof i våras, men som tagit sig lite allt eftersom i sommar, men nu skulle jag testa att starta på ”tokhöga” varv tänkte jag.
Som alltid är det lite trafik i Trösen osv, fegar och klämmer mig på insidan av curbesn som likaså kan vara bra att testa.
Hamnar efter en 899 Pankaka men håller ett schysst avstånd då man inte vill köra in i någon, och försöker bromsa betydligt senare in i Trösen än tidigare i år.
Redan in i Esset så är man ikapp och uppe i Ejes klämar 899an förbi en lite äldre R6 som jag med gasar om ut ur depåböjen.
Jagar ikapp 899an igen och det va sjukligt KUL igen !! Precis den känslan som man vill ha i jakten på en hoj, ut ur depåböjen igen är jag förbi och bromsar lite så där extra sent tycker man för att markera sin plats i världen.
Sen ser jag ju en mindre klunga framför mig, kanske 3-4s framför, kanske kanske jag kan jaga ikapp dom med ?
Det var nog bara 2 hojar, men då varven går närmar jag mig konstant, SUPERTAGGAD och det är ju så ball det här med att åka hoj igen.
Hade jag fått 1 varv till, så kanske man kunde bromsat om faktiskt.
Men vart nöjd då dom 3 sista varven vart 1.13.50 – 1.13.26 – 1.13.49
Ca 0.3s över mitt PB !

https://www.youtube.com/watch?v=2U1cGfsoafw

Söndagen regna det ju inte alls på, men under natten vart det storm och mycket regn.
Dålig sömn och sönderblåst tält som resultat !
Dock kunde vi få åka på torrt !!

Om jag minns rätt i dimman så stod jag över första passet igen, andra vart det superblött i Ejjes så funktionärer sopade tort, men då man kom ut var det bara ett smalt torrspår som mera passade en 1000cc och inte riktigt som jag vill åka där. Efter några goa herrejösses släpp där man går på gas hoppade jag över flera försök och inväntade nästa pass då det vart helt torrt.
Väldigt blåsigt hela dagen och det störde lite här och var, men inte extremt.
Det var nog först efter lunchen som flera 14 tider ramlade in och jag var lite deppig över det en kort stund, men känslan då man körde och framför allt övade på senare inbromsningar på alla dom 3 ställena man bromsar kändes bra.

Min kvaltid räckte iaf till plats 15 av 19 och nu skulle jag återigen försöka göra en bra start.
Man kanske tycker jag tokvarvar lite, och det håller jag nog med om, men starten funkar bra och det är ju inte så att jag blir hiskligt ifrån åkt av andra.
Lite tight in i Esset men jag släppte före en hetare förare och tog rygg på en RSV tror jag det var, kanske en Touno, ser inte skillnad på alla dessa..
Fått tips av en annan Rookie600 förare som åker sub 10 om ett annat sätt att köra genom depåböjen så jag testade detta under racet speciellt.
Det handlade mest om att bibehålla en högre snittfart, och det funkar väl så där, men mera övning så kommer det nog.
Flera gånger va jag uppe jämsides med RSV´n och jag tror att till slut tröttna han på mig och sonika slog av tidigare inför Trösen.
Iaf så gick det på 1.15 tider efter honom, och då jag kom fri blev det 1.13.42 – 1.13.74.
Så jag konstaterade efter denna mycket goa avslutningshelg, att 1.13 tider kan jag åka då hornen växer ut och känslan är tip top !!

https://www.youtube.com/watch?v=9qydbatW8so&t=12s

Nu närmar sig vinterdvala och jag kan konstatera att jag i år inte besökt ett enda sjukhus pga Roadracing, tror knappt jag suttet i en ambulans ens.
 

Phobos

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Uppsala
Hoj
såld
Lite tight in i Esset men jag släppte före en hetare förare och tog rygg på en RSV tror jag det var, kanske en Touno, ser inte skillnad på alla dessa..
Fått tips av en annan Rookie600 förare som åker sub 10 om ett annat sätt att köra genom depåböjen så jag testade detta under racet speciellt.
Det handlade mest om att bibehålla en högre snittfart, och det funkar väl så där, men mera övning så kommer det nog.
Flera gånger va jag uppe jämsides med RSV´n och jag tror att till slut tröttna han på mig och sonika slog av tidigare inför Trösen.
Iaf så gick det på 1.15 tider efter honom, och då jag kom fri blev det 1.13.42 – 1.13.74.
Så jag konstaterade efter denna mycket goa avslutningshelg, att 1.13 tider kan jag åka då hornen växer ut och känslan är tip top !!.

(RSV4 föraren här) Hade riktigt dålig känsla i det racet, det enda jag tänkte på var 'sista passet för säsongen - krascha inte krascha inte', satte nytt pb tidigare under dagen (13.1) men körde som snabbast 1.15 i racet, mestadels 1.16 tider :/ Men kul liten fight så länge den varade åtmistone :) (och roligt att hamna på film)
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
(RSV4 föraren här) Hade riktigt dålig känsla i det racet, det enda jag tänkte på var 'sista passet för säsongen - krascha inte krascha inte', satte nytt pb tidigare under dagen (13.1) men körde som snabbast 1.15 i racet, mestadels 1.16 tider :/ Men kul liten fight så länge den varade åtmistone :) (och roligt att hamna på film)

Aaa... fasen va kul !!


Jag hade ungefär samma tanke hela helgen, att nu ska jag inte krasha !
Har ju i år lyckats hålla mig ganska bra på hjulen tycker jag, 3 ggr har jag tappat framhjulet in i böj ihop med hård inbromsning och det är allt. Kåporna får pyttelite repor som jag kan leva med och man lär sig att så kan man ju inte göra.
Inga nya hjälmar är inköpta överhuvudtaget i år... jättekonstigt !

13:1 är bra tid ! ... för jag har ju inte åkt fortare heller :D eller 12:9xx 1 enda gång.
Du kan ju studera dig nu då !
Jag väntar på att Jimmy Hedlund på motarden ska kunna ladda upp sin film, han låg efter mig tills jag passera dig och sedan filma han nog dig då sista 2-3 varven !
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Lite copy paste hrä, men ändå :D

Nu hade det ju vart lagom att summera RR säsongen 2019, men jag vill inte det !

För sista körningen på Gelleråsen va helt underbart kul och det gick suveränt bra.
Så där som man hade önskat att det skulle gjort på Bike Week, alltså den veckan vi tidigare kom överens om att glömma.
Alla dom andra tävlingarna 2019 känns OK, en del bra, en del bara OK.

Men jag har inte tid att skriva en RR krönika ännu, då jag i lördags drog till Skåne( ett land i norra södern ) och 2 år efter planen hämtade/köptes en Enduro till slut.
Det vart ju nästan förträngt det dära att jag körde Enduro i min ungdom, fram tills bästa Dennis Andersson helt plötsligt köpte en TE300i och jag vaknade till liv igen.
Fan va fränt med 2 takt och insprutning tänkte jag, och nu står det en sådan i garaget.

Tidigare i dag var jag Dennis och en Åke med sönder och tränade i hans "trädgård".
Mina första vingliga enduro meter på 32år är alltså avklarade.
Jag for lite i backen mitt i skogen, men ingen såg detta så det räknas inte allls som det igår, då jag kasta hojen rakt in i motorhuven på min buss, det var mycket roligare och spektakulärt !
Bussen fick massa skador !
ASFRÄNT !!

Så nu kommer jag inte lägga upp massa svettiga bilder på mig från gymmet i vinter, utan det kommer bli en mix av lera och sjukhusvistelser som alla kommer skratta åt !

Den stora fördelen är att mina sponsorer i forma av:
VänerLack
Järpås Komponenter
Johnnys Tryckeri
och
Båging Performance
kommer troligt inte bli belastade av detta tokrycket,.

MEN, underbara Fru Flamingo som sköter om mina muskler,
senor och fysiken i helhet kommer sannolikt att ångra sig.
Men jag lovar att jag skall inte dra på mig massa blodutgjutelse i onödan.
Meddelandet slut !


https://www.youtube.com/watch?v=36b2WPtkpI4
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top