Racerapport från Falkenberg, den långa versionen :
Ja då var det dags för banan där allt slutade 2018, och jag vart med blandade känslor ändå ganska sugen på revansch och tyckte mig vara redo för en sub50 tid, iaf innan allt trassel på Gelleråsen.
Med lånad regnfälg for jag ner på torsdagen för att landa kl 18:00 ungefär, bygga depå ihop med LJ Lindh som fick vara stand in för Robert Lundberg som annars brukar bara min depågranne.
Vädret kollandes intensivt som vanligt i flera dagar innan och det såg ut att bli bättre och bättre men pass 1 på fredagen inleddes med blöt upptorkade bana så dom flång nya regndäcken skulle skrubbas in i 5 varv som blev 7.
Pass 2 skulle vara torrspår så nu kunde jag börja möta mina demoner. Men fick inte alls till utgången på Nyhemskurvan och tappade flytet ut mot snabbhögern där jag ju kraschade, och den vart jag tjock i hela tiden. Men ett gäng 52 tider som var ganska nära mitt 51.40 som mitt gamla PB löd.
Pass 3 skulle det fokuseras ordentligt och gasa mera ! Köra hela passet ut och få nöta på var planen, så efter 16 varv hade jag putsat PB till 51.28 med ett bakdäck som gått jag vet inte hur många dagar, 5-6st heldagar minst.
Lördag och pissregn.
Jag ville bara kvala OK men tiderna va ointressant då banan var ganska hal enligt dom flesta så tiderna från 2018 va ointressant tyckte jag.
15 kvalvarv blev det och som bästa tid 58.28 vilket var över dom 57.05 som va 2018 men jag var inte ledsen för det.
Ruta 10 kändes OK, men tyvärr var vi ju bara 12 startande och dom snabba där framme var snabbare än förra året med så, KOMMA I MÄL BARA! För vädret dagen efter så mera lovande ut än innan.
Race och starten var väll si sådär, minns inte men kom väl ut på plats 10 kan jag tänkte och det lullade på, vart glashalt in i Nyhem och över krönet på baksidan vifta rumpan rejält varje varv men jag började hitta rätt spår in i Nyhem så det var mindre halt och allt det andra blev rätt OK.
Inte alls samma känsla som 2018 men det hära kan vi nog klara av i 16 varv som det var nedkortat till.
Tror, minns inte, men det var nog på varv 7 någonting som LJ Lindh bromsa om mig in i kurva 1 och jag blev lite glad faktiskt. Ja, äntlingen lite race !!! Nu jävlas ska LJ få gasa och bromsa !! och precis när jag ska svänga in i kurva 1 efter LJ men med lite mera höjd så smäller det till och jag bara ropar inombords ”FAAAAANNNN!!!!!” åsså vart det några kullerbyttor och man låg i sanden som ett ufo. Upp på benen, tillbaka till hojen, slår av kameran och tändningen, i den ordningen.
Jaha, KUL, TORPEDERAD igen.
Gav killen som är lite yngre, snäll och absolut inte otrevlig någonsin en kram och sa att det är lungt.
Det kan hända alla och förhoppningsvis lärde han sig något, men jag gjorde det inte.
In i depån och konstaterar att ljuddäparstaget och röret pekar rakt upp, supertrasiga kåpor, fotpinne och lite annat tjafs är kaputt.
Lagar allt ganska raskt och besiktiga om hojen och utrustningen precis innan kl 18:00 då dom vill sluta sitt arbete i besiktningen.
Nu hade jag hyrt en stuga till min flickvän och dotter så dom hämtade mig och vi käka inne i Falkenberg, duscha, kolla lite på TV då det gör jag inte så ofta annars och en sömn som var bra.
Söndag och kvaldax i TORT !!!
Jag bestämde redan på lördagkväll att regnar det så lastar jag skiten och åker hem.
Men kvala skulle jag ju i torrt så på med ett SC1 bak som gått 33 varv på Gelleråsen och ut som en furie för att att redan på utfarten upptäcka att pitlimitern låg i....
Frustrerad tog jag mig 1 varv och in i depån inge, fram med avbitare och klippte kablarna och ut igen.
NU JÄVLAR SKA SUB 50 SITTA !!
Sen kan jag åka hem.
Jag hade återigen fått en lite påminnelse från en trevlig liten kortare SST600 åkare som heter Simon, och nu skulle torpeden fram, för vi har väl torpeder ?
8 varv och en tur ner i escapen för att andas och titta på laptimern, ser nått i stil med 50.xxx så jag var väl egentligen nöjd. Men ville mera så flera varv skulle sitta och dom skulle sitta bra.
Men det vill sig inte, tappar alltid spåret på nått ställe och det är för jag inte taggar till ordentligen och sölar med kroppen.
Så jag ligger efter LJ dom sista varven och tänker att jag nöter tills det är avflaggat för träningens skull och se hur LJ åker. Det blir ett 50.41 varv med och några 51-52 tider så hyffsat nöjd ändå när jag ser att jag har startruta 6 vilket är min bästa placering, men man ska inte glömma att vi bara var
11 startande.
Racet närmar sig och skall starta kl 15.15 om jag minns rätt, men alla väderappar säger regn kl 15.00 och redan innan det börjar någon pumpa en blomspruta i luften.
Eftersom jag hade bestämt att inte köra regnrace så lastade jag in hjulen i bussen ihop med verktygen så jag inte fick för mig att byta ändå.
Satt uppgiven och hörde att Superbike fick Wet-Race men i slutet åkte dom på slicks snabbast, dom som kom in i depån hade bakdäck som vart helt uppeldade.
Lite hopp fanns det ändå.
Rullar ut och det är INTE Wet-race för oss, gött.
Warm-up varvet va halt, flera inkl jag hade riktiga goa släppi första kurvorna men vi kommer iväg och jag gör en schysst start, sladdar lite varstans men jag hittar ett schysst tempo och nöter på.
Vill hålla värmen i däcken så jag vrider fullt precis överallt där det går oc hittar förtroendet igen.
Det duggregnar ju, men det är ju bara vatten droppar på visiret och helt ofarligt, inget att fundera på, lugnt genom kurvorna och fullt ös och broms som annars, om inte mera.
Men på varv 11 tror jag det va så rödflaggas det, shiit har någon vurpat nu ? Hoppas det inte är allvarligt som dagen innan då Elmersson drog av i snabbhögern.
Men det är tävlingsledningen som flaggat av och deklarerar Wet-Race, och tyvärr fick vi utan mekaniker inte åka in i maskindepån och byta däck så jag och LJ Lindh står där som 2 fåntrattar och tittar i ca 15min som skulle vart 10 enligt info.
Men racet kortas till 5 varv och vi rullar ut med ganska kalla Supercorsa, bara jag och LJ.
Döm om min förvåning då jag skall stå i ruta 4 !!!!!!! Va 17 gubbar, ruta 4 ? där framme sår ju bara riktiga förare, eller nästan iaf fram till nu.
Men i skallen tänker jag, att jag tänker inte krascha så jag planerar att snällt släppa fram dom bakom mig med regndäck som är varma innan man släppt kopplingen och sedan vika in i kurva 1 utan strid.
Så blir det inte riktigt då jag har 2st bakom mig med regndäck men 1 vill förbi på yttern i Nyhem så jag nära på sätter mig upp och släpper förbi han.
Sen jagar vi på och då kom det en rödflagga igen efter Ginsten. Någon hade highsidat i Nyhem som troligen var bakom mig, men med regndäck.
Omstart igen med samma position.
Samma strategi och jag hade 2 hojar bakom mig, men var inte riktigt medveten om detta utan tänkte bara ta mig i mål, och rädda några poäng.
Så första varvet med ljumna däck och halkig bana gick på 1.02 från stående, sen 59-58-57-57 … men på sista varvet kom LJ Lindh in i Ginsten som jag vet är lite av hans favorit ställe att bromsa om, så jag svor lite inne i hjälmen och drog mig till minnes att då vi kvala och han körde sitt snabbaste varv då låg jag där och tyckte han gasa dåligt ut ur den och in mot start & målrakan.
Så jag ladda på, lite bära eller brista och när den ligga högerknicken kom så fick jag änna släppa upp lite för jag våga inte ligga så nära, men sen fult igen och över mållinjen vart jag 0.047sec efter.
Ja ja, vad gjorde det, jag kom i mål efter ännu en racinghelg i Torpederandets tecken.
Jag fann lite förtroende igen och jag hoppas verkligen att avslutningen på Anderstorp är torrt, för jag och regn har mest otur, men det är kul att köra i regn så jag vill få chansen att träna mera i det 2020.
Lite filmer då, först mitt PB varv från kvalet där jag missar spår här och var:
https://www.youtube.com/watch?v=wh3K4Nn87z4
Och det lite tråkigare rengracet från lördagen där man kan notera att hojen är riktigt lös i kurva 3, den lilla högern in i Nyhem.
https://www.youtube.com/watch?v=5JfoOhJhV2I&t=38s
Det kommer en snutt från söndagens första stint senare..... med en massa sladd och opps moments.
Eder Rookie pilot