o, en avbön efter träningen på Anderstorp skulle ju vara på sin plats då.
Ursprungsplanen var att köra både fredag och lördag, så klart, men då jag insett att jag är ganska vuxen och har en dotter till råga på allt så var jag hemma på fredagen och såg till att hon kom till sin skolavslutningen och hem.
Fasansbussen som haft en period av att dö till och från rullade iväg vid 15 tiden och gick otroligt nog hela vägen till Anderstorp utan att dö, troligtvis pga att misstänkta del fanns som reserv under passagerarsätet på resan.
Väl framme så blåste det så klart, och mitt ena tält är kaputt.
Körningen då ?
Skulle moppen fungera som innan nu eller var det fortfarande massa elfel ?
Dom 2 tidigare banbesöken har resulterat I kanske 10-20 varv utan att ge mig något annat än tankar om vart jag härnäst ska leta elfel.
Men nu funkade den !! Så pass 1 efter något varv lyssnade och stirrande på displayen kunde jag ju försöka hitta tillbaka till det som ändå var rätt ok fart I höstas.
Men ack så svårt det var !
Motvind på rakan med kastbyar och i den ska ”startkurvan”, som har flera andra namn, där hade ju en riktigt otrevlig känsla i framhjulet, så varv efter varv väntade jag bara på att jag skulle tappa fästet och klota.
Till pass 2 så hade jag övertygat mig om att allt berodde på att jag åkte för sakta, för lite gaspåslag mm vilket jag också hade då jag pga att jag bara skulle åka 5 pass inte klämt på ett nytt bak däck utan 1 som gått ca 100 varv på Gelleråsen året innan.
Så pass 2 vart ungefär lika flummigt och otrevlig men kapade väl av ytterligare 1sec till 1.51
Pass 3 så hade jag tur !
På utvarvet vid inbromsningen till Hansen så sa det plipp och vänster clipon gick av... rullade lätt leende in i depån ganska direkt.
View attachment 454632
Pass 4 ….NU DÅ?!? nja, det var ungefär det samma... nervös och ingen känsla mitt i böj.
Pass 5 .. pöss ur lite luft ur framdäcket för att vara på samma tryck som jag hade förra året, varför hade jag öka ? … ingen aning, men kollade rekommendationer och gick på det.
Så helt plötsligt så kändes det betydligt bättre i böjarna där hojen vart minst sagt orolig innan.
Jag gick lite lite mera på gas ut ur böj för det var ju ändå sista passet för dagen och nått lite släpp i bak tyckte jag nog allt att man ville ha innan man byter kalsonger och reser hemåt. Men nej, inga slapp och inga rekord tider att vara glad över. Men kom under 1.50 med nöd och näppe och då jag såg det på laptimern så sket jag i det och rulla i depån. 1.49.92 för att vara exakt !
Hade innan hoppats på att kunna åka flera 49 och kanske några 48, då hade jag vart mycket nöjd. Men så här i efterhand är jag ganska nöjd ändå, för det är en bra känsla att vara nöjd !
Om jag gör en jämförelse med 2019s fredagsträning innan race då jag hade lika dåligt däck, kört 2 fulla dagar på Gelleråsen innan + 1 träningsdag på Anderstorp innan racehelgen.
Då åkte jag som bäst 1.50.99
Nu blir det att packa om ljuddämparen då jag låg några dB över på Anderstorp.
Få på nya däck, dreva om och satsa på Gelleråsen den 28e Juni !
För dom som vill se fegiskörningen så kan man göra det här:
Själv tycker jag det är intressant att se hur mkt man inte gasar, och hur ofta man svänger in för tidigt mm...