Så kallade racerapport
Fredag och träning först.
Helt OK väder och lite besviken över att träningspass 2 & 3 bara var 15min men dock det första 20.
Men första passet öppnade jag lite försiktigt och jag skulle absolut INTE lägga mig i den luriga vänstern, dvs kurva 2, och ingen annan heller för den delen.
Detta året har redan bestått av bekymmer av flera slag så jag vill inte ha det som åren innan, nice and easy mao.
Så första passet åkte jag 53.2 tid, jag ville kapa 1s / pass och således köra 50 i kvalet och under 50 och PB i racet. Mitt gamla PB från 2019 va ju 50.06 och detta med gamla kurva 1 som va lite tightare än nu. Förövrigt räknar jag inte körningen 2020 på Falkenberg då det var 4v efter nyckelbenet slogs loss och jag hade galet mkt smärta då, men hade bestämt att jag skulle fira mitt 50års kalas på Falkenberg, punkt slut.
Andra passet 52.2, så jag va perfekt i min plan.
Tredje passet 52.00 …. Inte helt nöjd men jag skyllde på att det var mkt hoj på banan och lite lätt stimmigt.
Så kval 1 lördag, 50.67, inte heller helt nöjd med det då det fanns mycket att hämta hem lite överallt. Fick startruta 14 med den tiden, och vi hade ju sedan flera dagar fått informationen om att vi skulle kvala och tävla ihop med Classic 600. Vilket 29st totalt hade kvalat in i nu, men med max 28 hojar tillåtna samtidigt på banan så tror jag tävlingsledningen tog beslutet om att låta Open600 köra ensamma och Classic hojarna sist på dagen i eget race.
Vi fick en hint om detta av en Classic åkare några minuter innan vi skulle ut, men ingen info från TL så när vi rullade ut för att ställa upp oss va det minst sagt kaotiskt på gridden.
Plats 1-3 var ju rätt, men på plats 4 tror jag Mozz #22 skulle stå, så allt där ifrån va galet.
Jag blev hänvisad till ruta 12 och där tog jag min start, lite fegt och försiktigt in i kurva 1 och jag släppte före några andra istället för att stångas.
Under varv 11 kom jag som många ikapp en varvning inför Ginsten och det var stökigt värre, jag tyckte jag var klart före på innern, men föraren dök in framför mig och jag fick BROMSA, sen kom det hojar flygande lite varstans och jag blev lite spak faktiskt, samt irriterad.
Förlorade ca 12-13s på 2 långsamma varv då jag inte ville/vågade kasta mig om hur som helst då jag tyckte att föraren inte respekterade blåflagga (en passus är att samma förare åkte 5 varv under kval 2 med svartflagga utan att se detta).
Kom i mål på plats 11, men fortfarande gick det för sakta för att jag skulle tycka det var OK.
Vända däck, äta, fundera, kolla MotoGP kval och sova på saken.
Lite funderingar på förmiddagen och dags för kval nr 2.
Nu skulle jag då gasa mera i Nyhem, sätta utgången på esset (vilket är det jag är minst nöjd med) bättre utgång på högfartarn, mera fart in och ut ut Ginsten.
På mitt 6e kvalvarv blev det äntligen PB och sub 50 med 49.97 men det viste jag inte då, tog ytterligare 2 varv innan jag gick i depå för att kolla status och andas lite.
Johan som hjälpte mig i helgen visade detta och då sa jag att detta är enough och bättre jag sparar energi och däck till racet. Tog 2 varv till för träningens skull, men det kändes avslaget så in i depå och spara däck.
Första gridden visade plats 7 då 4st blivit diskade pga ljudet, men det blev plats 8 till sist då detta ändrades.
Gör en något lite tuffare start, men ändå snäll in i chikanen, förutom då min kompis LJ Lindh kommer på innern i första böj och förskar stänga mig inför vänstern, då gör jag ett gasade och hoppar fram några meter.
Nu har jag 1 förare mellan mig och min andra depågranne Robert Lundberg, och vi tre har startnr 66,86 och 68 .. praktiskt
Vi jagar på om jag minns rätt men så på varv 7 tar sig Robert förbi unge talangen Oliver Ryvall på en snuskigt fin CBR, så nästa varv ska jag bara bromsa förbi honom in i förstaböj, och det ser ut att gå med nöd och näppe, och hade gått om jag inte i all iver fipplat in ettan då jag släpper ut kopplingen sista gången.
Bakända dansar hejdlöst och jag väljer det sunda denna gång, jag tar escapen med indragen kopplingen och det är nog första gången jag tar en escape under race.
Så tyvärr rullar jag igenom i lite tramsig fart som på en träning, och ser Oliver försvinna in i Nyhem och jag tittar till höger där en klunga på 5-6 hojar kommer inkl LJ Lindh #66, jag väntar beskedligt på dessa och där mitt i allt är återigen Hampus som vi redan varvat 1 gång. Nu måste jag och några till tas sig om honom igen.
Men jag förlorare inte mycket tid på klungan och varvningen, det rullar på bra och jag ger mig fan på att jag ska ikapp Robert IGEN.
Jag kommer ganska bra ikapp och jag passerar några på vägen dit, men med 5-6 varv kvar börjar bakändan jazza lite mycket ur Ginsten ut på start/målrakan vilket får mig att bli lite reserverad men tappar ändå inte så mkt tempo.
Jag är 3.3s efter Robert i mål, med Björn Walin emellan oss, och det kändes BRA med en målgång.
Innan Robert passerade Oliver låg jag ju och avvaktade lite då det var inledningsvis i racet, ville inte ställa till det in i kurva 1 med en vän, men jag hade bra mkt mera fart genom chikanen och in i Ginsten än Robert dom varven, och nördar man in i sektor tiderna så var jag 6e snabbaste där, och i sista sektorn var jag tredje snabbast.
Men totalt, skitkul att få köra race, komma hem och vara nöjd är bättre än att komma hem och vara missnöjd. Självklart kan jag få bättre placeringar, men i år ska jag verkligen försöka vara lite lugnare och satsa på målgång hellre än plats och poäng.
Nu blir det här närmast troligen tjyvträna på Gelleråsen, kolla över hojen och flytta regnlampan, handla en container med nya däck. Sen äntligen Anderstorp !!