2453028 Ventilen kom när XB12'an kom, dvs 2004.
Den är egentligen till för att släppa på trycket i ljuddämparen när hojen kommit över det varvtalet som man gör ljudmätningarna vid när hojen genomgår alla tester för att bli godkänd enligt alla normer som finns.
För att Buellen ska gå igenom så måste den ha en rätt så rejäl ljuddämpare vilket medför att en sån stor maskin som 1200 blir väldigt kvävd.
Det funkade på den mindre 984cc maskinen men på 1200:an blev dem tvungna att hitta på nåt.
Det dem då gör är att öppna ventilen efter ett visst varvtal för att få mer flöde!
Dem satte med andra ord XB9:ans ljuddämpare på XB12:an och insåg att den var alldeles för tilltäppt men dem kunde inte göra en som flödar mer över hela registret, då hade dem inte klarat bullerkraven. Så då monterade dem ventilen så att dem kan få ett högre flöde vid högre varv men ändå behålla ljudnivån längre ner i registret.
Dem säger att dem monterat den för vridets skull men det är mer en PR grej än sanningen... Visst kan man säga att den "hjälper" till att bygga upp ett motstånd i början, men då skulle den lika gärna kunnat sitta på XB9:an som verkligen skulle behöva det, inte 1200:an....
Det finns eftermarknads ljuddämpare som lämnar mer vrid än orginalsystemet för den delen också! Framförallt Drummer som handtillverkas i USA ska tydligen ge ett brutalt vrid och ett lika brutalt ljud!!
Eller Microns helsystem som folk säger låter som en V8 vid avslag
På
www.americansportbike.com finns det en fil att ladda hem där man kan lyssna och läsa om i stort sett alla ljuddämpare som finns till XB serien.
MVH
Björn