Buell Motorcycles

Skalman08

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
-82 Honda xv750 café racer
Har precis fått upp nosen om Buell hojarna och blev kär direkt!:yoparty
SKulle vilja höra lite erfarenheter om det är någon som har en av dessa brutala hojar + gärna MASSVIS med bilder :tungan

-PiiiS-

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7

Skalman08

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
Men hur är de me Buell, är de nå drag i dom rackarna eller är de likt dom flesta HD, en glidar-hoj?

-PiiiS-

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Hoj
Speed Triple 955 -05
Skalman08 skrev:
2451880 Men hur är de me Buell, är de nå drag i dom rackarna eller är de likt dom flesta HD, en glidar-hoj?

-PiiiS-

De beror på vad man jämför med.

På motorvägen blir man ifrånkörd så de visslar om det.

Men när de svänger så räcker hästarna gott o väl till.

swespeed

jaha joho
Gick med
22 May 2006
Hoj
KTM RC 8
Provkör på Tullinge på Söndag........2007:eek:rna premiärvisas!
Och ....nej , Buell är ingen glidarhoj!

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ja jävlar, jag måste fått köra ett måndagsex. XB12R 05:a provade jag förra året. Dryg som satan att varva och långsam på motorvägen - som sagt. Sen skulle jag av motorvägen och in i en rondell. Kändes som jag hade Frank Andersson emot mig, fick brottas med hojen för att öht komma runt. Sen skulle man slå på igen och den dryga 1200:an ville inte dra iväg med mig. Att komma runt fler kurvor var ju rena plågan.
Sen kanske jag var bortskämd med min lättstyrda och kvickaccade Mille. Fast Monstret jag har nu är betydligt kvickare i både kurvor och på rakor också. Får väl ge mig dit i höst igen och prova en till.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Krippa skrev:
2451906 De beror på vad man jämför med.

På motorvägen blir man ifrånkörd så de visslar om det.

Men när de svänger så räcker hästarna gott o väl till.

..det såg dessutom rätt maffigt ut när du kom på bakhjulet vid Lunda och det var bombplansmuller istället för 600:a radfyreyl kan jag säga! ;)
/J

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Hoj
Speed Triple 955 -05
Jörgen Karlsson skrev:
2451947 ..det såg dessutom rätt maffigt ut när du kom på bakhjulet vid Lunda och det var bombplansmuller istället för 600:a radfyreyl kan jag säga! ;)
/J

Ja den låter ju onekligen manligt!:yoparty :cdevil

Men de är inte riktigt samma muller i dom nyare Buellerna...

swespeed skrev:
2451928 Provkör på Tullinge på Söndag........2007:eek:rna premiärvisas!

Var...på flygfältet? Tid?

Last edited:

Maggelito

Green mean machine drinking gasoline!
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Kawazuki ZX9R
Jag övningskörde med en sådan här

xb12s.jpg

Jag kan säga att den har ett vrid som inte är av denna värld!
Du har nästan samma vrid från 1000 till 7000 varv dessutom.
Det är ett nedrans slirkopplande när man startar på ettan. Jag höll på att ramla av första gången jag körde den.:D Den första lektionen med den gick till att bli kompis med koppling och vrid.
Vibrationerna får du på köpet.:tungan
Om du skulle hänga på en husvagn så tror jag inte det märks.:gnissla
Man sitter rätt så bekvämt. De tidigare modellerna har ett litet "konstruktionsfel". När fläkten som kyler startar så kommer värmen upp rätt i röva på dig. Skönt på vintern men mindre skönt på sommaren.
Kul att köra i stan men jag tror inte att jag skulle vilja köra långt med den?!?
Fick jag välja mellan den och en radfyra så skulle jag ta radfyran.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Krippa skrev:
2452041
Men de är inte riktigt samma muller i dom nyare Buellerna...
Men det låter onekligen som ett ganska behagligt fel att åtgärda. Det bästa vore ju dock en lösning som ändå behöll exup-spjället för vridet. Ty jag har förstått att många som monterar avgassystem med högre flöde på Bullar tvingas avstå ventilen? Känns lite dumt även om en 1200:a förstås har vrid på naturlig väg ändå.

Skalman08

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
swespeed skrev:
2451928 Provkör på Tullinge på Söndag........2007:eek:rna premiärvisas!

Vilken tid på tullinge? finns de nån info att läsa om, inget på hemsidan nämligen...

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Hoj
Speed Triple 955 -05
Jörgen Karlsson skrev:
2452083 Men det låter onekligen som ett ganska behagligt fel att åtgärda. Det bästa vore ju dock en lösning som ändå behöll exup-spjället för vridet. Ty jag har förstått att många som monterar avgassystem med högre flöde på Bullar tvingas avstå ventilen? Känns lite dumt även om en 1200:a förstås har vrid på naturlig väg ändå.

Jag tror inte jag har något sånt spjäll på org.systemet heller....eller?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Krippa skrev:
2452147 Jag tror inte jag har något sånt spjäll på org.systemet heller....eller?
Vet inte när den ventilen kom. Kanske är den hopplöst integrerad i originalburken. Jag kan Buell för dåligt, är mest insatt i själva motorn.
Björn kanske kan svara oss när han läser, han borde ha koll på när ventilen kom och hur stor nytta den gör.
Du verkar ju i likhet med mig ha vrid så det räcker ändå :)

/J

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Jörgen Karlsson skrev:
2452170 Vet inte när den ventilen kom. Kanske är den hopplöst integrerad i originalburken. Jag kan Buell för dåligt, är mest insatt i själva motorn.
Björn kanske kan svara oss när han läser, han borde ha koll på när ventilen kom och hur stor nytta den gör.
Du verkar ju i likhet med mig ha vrid så det räcker ändå :)

/J

Ventilen kom när XB12'an kom, dvs 2004.

Den är egentligen till för att släppa på trycket i ljuddämparen när hojen kommit över det varvtalet som man gör ljudmätningarna vid när hojen genomgår alla tester för att bli godkänd enligt alla normer som finns.

För att Buellen ska gå igenom så måste den ha en rätt så rejäl ljuddämpare vilket medför att en sån stor maskin som 1200 blir väldigt kvävd.
Det funkade på den mindre 984cc maskinen men på 1200:an blev dem tvungna att hitta på nåt.
Det dem då gör är att öppna ventilen efter ett visst varvtal för att få mer flöde!
Dem satte med andra ord XB9:ans ljuddämpare på XB12:an och insåg att den var alldeles för tilltäppt men dem kunde inte göra en som flödar mer över hela registret, då hade dem inte klarat bullerkraven. Så då monterade dem ventilen så att dem kan få ett högre flöde vid högre varv men ändå behålla ljudnivån längre ner i registret.

Dem säger att dem monterat den för vridets skull men det är mer en PR grej än sanningen... Visst kan man säga att den "hjälper" till att bygga upp ett motstånd i början, men då skulle den lika gärna kunnat sitta på XB9:an som verkligen skulle behöva det, inte 1200:an....

Det finns eftermarknads ljuddämpare som lämnar mer vrid än orginalsystemet för den delen också! Framförallt Drummer som handtillverkas i USA ska tydligen ge ett brutalt vrid och ett lika brutalt ljud!!
Eller Microns helsystem som folk säger låter som en V8 vid avslag:D

www.americansportbike.com finns det en fil att ladda hem där man kan lyssna och läsa om i stort sett alla ljuddämpare som finns till XB serien.

MVH
Björn

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Mr.Buell skrev:
2453028 Ventilen kom när XB12'an kom, dvs 2004.

Den är egentligen till för att släppa på trycket i ljuddämparen när hojen kommit över det varvtalet som man gör ljudmätningarna vid när hojen genomgår alla tester för att bli godkänd enligt alla normer som finns.

För att Buellen ska gå igenom så måste den ha en rätt så rejäl ljuddämpare vilket medför att en sån stor maskin som 1200 blir väldigt kvävd.
Det funkade på den mindre 984cc maskinen men på 1200:an blev dem tvungna att hitta på nåt.
Det dem då gör är att öppna ventilen efter ett visst varvtal för att få mer flöde!
Dem satte med andra ord XB9:ans ljuddämpare på XB12:an och insåg att den var alldeles för tilltäppt men dem kunde inte göra en som flödar mer över hela registret, då hade dem inte klarat bullerkraven. Så då monterade dem ventilen så att dem kan få ett högre flöde vid högre varv men ändå behålla ljudnivån längre ner i registret.

Dem säger att dem monterat den för vridets skull men det är mer en PR grej än sanningen... Visst kan man säga att den "hjälper" till att bygga upp ett motstånd i början, men då skulle den lika gärna kunnat sitta på XB9:an som verkligen skulle behöva det, inte 1200:an....

Det finns eftermarknads ljuddämpare som lämnar mer vrid än orginalsystemet för den delen också! Framförallt Drummer som handtillverkas i USA ska tydligen ge ett brutalt vrid och ett lika brutalt ljud!!
Eller Microns helsystem som folk säger låter som en V8 vid avslag:D

www.americansportbike.com finns det en fil att ladda hem där man kan lyssna och läsa om i stort sett alla ljuddämpare som finns till XB serien.

MVH
Björn
Då förstår jag! Det var ju skönt att höra att man kan få tillfredställande avgassystem även på Buell utan rörlig mekanik.
Originalavgassystemen på dessa låter ju hemskt trist, lite Briggs&Stratton.

Mvh
J

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Menar inte att vara dryg, men snälla Mr Buell, det är HELT OK att skriva "dom" om man inte är hundra på när de och dem skall användas.

En Buell med en lite trimmad V-Rod-motor vore något. Är det på G?

doppsko

Danne
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Ducati Monster S4
Skalman08 skrev:
2451472 Har precis fått upp nosen om Buell hojarna och blev kär direkt!:yoparty
SKulle vilja höra lite erfarenheter om det är någon som har en av dessa brutala hojar + gärna MASSVIS med bilder :tungan

-PiiiS-

Jag provkörde Hornet 900, Buell XB12 och Monster S4 när jag skulle köpa hoj sist. S4an och Xb12 ska enligt papperet ha snarlik prestanda, förutom att buellen är lättare och har mer vrid.

Jag kan inte förstå hur XB12an kan vara så slö!! Jag blev mäkta imponerad över att en hoj med de specarna kan vara så trött. Dessutom så känns det att motorn inte kommer från denna tid. Den vibrerar på ett osportigt sätt och känns tung (motorn alltså, hojen känns lätt). Horneten och S4an däremot kändes ungefär lika pigga.

Det blev en S4 för mig allfall!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
doppsko skrev:
2453223 Jag provkörde Hornet 900, Buell XB12 och Monster S4 när jag skulle köpa hoj sist. S4an och Xb12 ska enligt papperet ha snarlik prestanda, förutom att buellen är lättare och har mer vrid.

Jag kan inte förstå hur XB12an kan vara så slö!! Jag blev mäkta imponerad över att en hoj med de specarna kan vara så trött. Dessutom så känns det att motorn inte kommer från denna tid. Den vibrerar på ett osportigt sätt och känns tung (motorn alltså, hojen känns lätt). Horneten och S4an däremot kändes ungefär lika pigga.

Det blev en S4 för mig allfall!

Hej
Jag blev nyfiken. Hur många häst är det i en S4? Jag tycker de verkar så trötta när man drar mot dem. Men kanhända är det mer mogna förare som tar det lungt vad vet jag.
Mvh
J

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras