Buell-tråden

• Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Jonskij

Jag är en V-Twin kille!
Gick med
28 Apr 2010
Hoj
Buell XB12X -06
Shit vilka bra länkar! Man tackar för den infon! :tummenupp
Det fanns 3 recalls på just min hoj och i nästa vecka blir den sista fixad.
Blev dock stående med en pajad soppapump under inkörningsfasen, och hade inte butiken haft en liknande Buell man kunde "låna" ifrån så hade man kanske inte varit ute på vägarna än...
Det suger verkligen att behöva vänta i veckor på reservdelar mitt under sässongen! (som ju är kort som den är).
Buell är i flera avseenden verkligen en entusiasthoj...

Last edited:

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
En av anledningarna till att Buell lades ner ?
Många HD handlares, runt om i världen, totala ointresse för Buell
Uppta massa butiks utrymme när man kan ha chic:a o användbara HD prylar där såsom Golf Peggar, Slips Nålar, Kaffe Muggar, osv

http://www.allworldauto.com/recalls/NHTSA_08V554000_2009_BUELL_1125CR_recall_89291.html

http://www-odi.nhtsa.dot.gov/

Borde inte tagit 4v att få fram detta

http://www.harley-davidson.se/tjanster/fakta_om_din_mc

Går jag in med mitt regnr så får jag fram att kablaget är en återkallese

Nu har det ordnat upp sig något. Vad det gäller kedje-guiden så var det tydligen 22 st hojar som kom till europa det handlade om, drygt hundra i USA, en del av de hann ut på vägarna och det blev haverier, de i Europa hann HD tydligen komma åt innan de rullade ur butikerna. Kablaget är en recall men reservdelarna ligger i England och kommer inte därifrån....tydligen ligger HD Sverige med mycket beställningar till både Buells och HD´s.....och får inte hem något alls.
Sen dök det upp ny info kring en recall på 1125R -08....sitter tydligen någon "hylsa" innanför kopplingen....den skall bytas ut för den kan tydligen orsaka bakhjulslåsning under färd...:gnissla....den delen väntar vi gärna på....men det var trubbel med att se om det kanske redan var åtgärdat....meken bubblade om att "det inte såg ut som vanligt" på skärmen när han skulle bekräfta beställning av recall-reservdelar.
I övrigt så var det lite småprylar som skyddstejp till ett gaffelben....bromslangen tenderar tydligen att skava lite....han tar eltejp i väntan på "reservdelen"....sist men inte minst så blir det ECM-uppdatering.....
Han kommer skicka CR:en idag eller imorgon.....R:en samtidigt om det visar sig att kopplingsmojängen är utbytt. Annars kommer den senare.

Hur det än är så är en hoj hemma bättre än två hos handlarn...:confused:

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
:yoparty På måndag lastas två Buells av hemma hos mig.....en styck 1125R och en styck 1125CR.......tror nog semestern blir bra....:yoparty

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Buell
Tjena igen....nu har vi väntat på våra hojar i fyra veckor sedan affären gjordes upp.
Idag fick jag reda på att varken "chain-guiden" eller laddkablaget är några "recalls".....börjar bli skum som fan på det här nu...
På CR:en ska det enbart vara ny mjukvara till ECM:en som står som service-åtagande. På R:en är det frambromsslangen som riskerar att skavas, kopplingsvajer samt en "hylsa" innanför kopplingskåpan som står som recalls.
Är det någon som vet vem som inte far med sanning......för från början sa försäljaren att hans verkstad haft en kontakt med HD i stockholm och att vi hade rätt i våra påståenden om kedjeguiden och stator-kablaget.....tills idag när vi börjar tröttna så säger HD (enligt säljaren) att inga andra recalls finns förutom de få jag nämnde.....som för övrigt inte är akuta på något sät.......vad i h*****e är det då som tagit 4 veckor att reda ut???
Snälla, om någon vet hur det hänger ihop med recalls och annat....svara gärna!

Sitter i samma sits.. Kort efter att jag köpt hojen förra sommaren så blev jag uppringd av HD som påpekade att det fanns ett antal "safety recalls" samt att jag helst inte ens skulle köra till verkstaden men hojen var då redan transporterad till annan ort på grund av problem som inte hör till ämnet.

Nu så blev det ny säsong så jag beställde tid för att fixa till allt och han som bokade in mig sade att det är bara 2 på 1125R -08 så det fick mig att undra vad som hände med de andra.

Kollar jag nu ser det ut så här:

Återkallelser
Fel Status
0834 Safety Recall Åtgärdad
0838 Safety Recall Åtgärdad
Buell 1125 Models Charging System Upgrade Åtgärdad

Hojen har inte varit i närheten av verkstaden ännu men tid och delar är i alla fall beställt för att åtgärda det åtgärdade. :confused:

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Hoj
Sitter i samma sits.. Kort efter att jag köpt hojen förra sommaren så blev jag uppringd av HD som påpekade att det fanns ett antal "safety recalls" samt att jag helst inte ens skulle köra till verkstaden men hojen var då redan transporterad till annan ort på grund av problem som inte hör till ämnet.

Nu så blev det ny säsong så jag beställde tid för att fixa till allt och han som bokade in mig sade att det är bara 2 på 1125R -08 så det fick mig att undra vad som hände med de andra.

Kollar jag nu ser det ut så här:

Återkallelser
Fel Status
0834 Safety Recall Åtgärdad
0838 Safety Recall Åtgärdad
Buell 1125 Models Charging System Upgrade Åtgärdad

Hojen har inte varit i närheten av verkstaden ännu men tid och delar är i alla fall beställt för att åtgärda det åtgärdade. :confused:

Det ser likadant ut på tjejens R...förutom den sista...
Vi funderade på om den hamnar i status "Åtgärdad" i samma ögonblick som verkstaden "trycker" genom recallen i systemet....tydligen så går det per automatik med beställning av delar och allt.
Men i morgon ska jag ringa till säljande firma och fråga varför det står åtgärdad. 0834 är oiljet-hylsan som skall bytas, 0838 är tejbiten som skall skydda bromsslangen mot skav.

En fråga bara, Hur är försäkringarna Buells ??

Menar du priset för försäkring?
För mig och en Buell 1125CR -09, på Bilsport & MC så ger jag 7647kr för helförsäkring helår.

Last edited:

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Vi funderade på om den hamnar i status "Åtgärdad" i samma ögonblick som verkstaden "trycker" genom recallen i systemet....tydligen så går det per automatik med beställning av delar och allt.

Helt korrekt funderat :)

Så fort verkstaden skapat ärendet i systemet så blir statusen "åtgärdad". Sen är det upp till verkstaden att genomföra arbetet när delarna anländer.

Mvh
Björn

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
Buell 1125CR
Helt korrekt funderat :)

Så fort verkstaden skapat ärendet i systemet så blir statusen "åtgärdad". Sen är det upp till verkstaden att genomföra arbetet när delarna anländer.

Mvh
Björn

Ingen regel utan undantag. Står fortfarande att jag ska kontakta verkstaden ang kablaget, vilket fixades för 2v sedan

AAA7

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2008
Hoj
Rsix
@Hogkiller: Precis!
Okay, är 23år(24 efter sommarn) så jag antar att det kommer hamna lite högre?

Hur gammal är du o man får fråga? :)

Tack!

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Hoj
@Hogkiller: Precis!
Okay, är 23år(24 efter sommarn) så jag antar att det kommer hamna lite högre?

Hur gammal är du o man får fråga? :)

Tack!

12 år.......äldre än dig...:D. Tjejen fick inte försäkra sin hoj i nämnt bolag....de försäkrar inte R-hojar....så jag hade tur att det stod ett C framför mitt R....hehe. Värsta prisuppgiften jag fick på min hoj var 82000 kr/helår helförsäkrat

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Buell
:yoparty På måndag lastas två Buells av hemma hos mig.....en styck 1125R och en styck 1125CR.......tror nog semestern blir bra....:yoparty

Blir det en längre semester tripp?

1125R fungerar rätt bra för semester touring.. 100+ mil på en dag var inga större problem.. men jag tror att CR kan vara ännu bättre för längre turer.

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Hoj
Blir det en längre semester tripp?

1125R fungerar rätt bra för semester touring.. 100+ mil på en dag var inga större problem.. men jag tror att CR kan vara ännu bättre för längre turer.

Nja, några längre blir det nog inte i år. Redan varit på en tripp till Hamburg (med husbilen) samt en knapp vecka på svensk camping (samma fordon, samma resa)....och i Hamburg införskaffades nya ställ, handskar, stövlar, hjälmar, jackor till oss båda.....och två teddybjörnar till mina döttrar.....hursomhelst så finns nog inte ekonomin i år....köpte ju precis två hojar också...:D.
Men vi ligger i planeringsstadiet för en resa till "Ringen" nästa år....antagligen med husbil och släp....men kanske på hoj ner...vem vet!!

En fråga bara, hur menar du när du tror att CR:en kan vara bättre...vi trodde ju tvärtemot??

AAA7

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2008
Hoj
Rsix
12 år.......äldre än dig...:D. Tjejen fick inte försäkra sin hoj i nämnt bolag....de försäkrar inte R-hojar....så jag hade tur att det stod ett C framför mitt R....hehe. Värsta prisuppgiften jag fick på min hoj var 82000 kr/helår helförsäkrat

hehe okay!
De börjar skratta ibland bakom telefonen och säga att det sträcker sig över 120000 gränsen. Då gäller d r-hojar.

heheh hade man vunnit 120miljoner på lotto så hade det varit drygt o teckna ett helårs på 82000kr / år :D

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Buell
En fråga bara, hur menar du när du tror att CR:en kan vara bättre...vi trodde ju tvärtemot??

Bara en gissning men jag har fått för mig att man kan variera körställningen lite mer på en CR då man nöter mil på landsväg/motorväg samt att man är lite mer upprätt i körställning vilket sällan är en nackdel på långkörning..

Fördelen med R i regn är att kåpan leder bort vatten från händer så man klarar handskarna rätt länge.

Ni får väl ta en långtur då ni kan och sen berätta om hur ni upplevde det :nicka

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Hoj
Bara en gissning men jag har fått för mig att man kan variera körställningen lite mer på en CR då man nöter mil på landsväg/motorväg samt att man är lite mer upprätt i körställning vilket sällan är en nackdel på långkörning..

Fördelen med R i regn är att kåpan leder bort vatten från händer så man klarar handskarna rätt länge.

Ni får väl ta en långtur då ni kan och sen berätta om hur ni upplevde det :nicka

Som vi tänkte/tänker är att CR skapar lite mer ryckoslit i huvud och överkropp beroende på att man fångar mer vind. Mona (tjejen) är nog lite mer känslig för sånt än vad jag är.
Nu är det ju tyvärr så att hon har bruten handled sedan 4 veckor tillbaks, så det blir nog jag som kommer stå för det mesta av körandet den närmsta tiden....apropå det, hurifullkorn demonterar man kutsen....fick bara en snabb blick på hojarna när vi köpte dem och då planerade vi inte att sitta båda på en hoj åt gången?? Kan nog bli lite halkigt för henne att sitta på plasten!!! :D

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Hoj
Äntligen

Vaknade nyss, loggade in på Posten.....vad glad man blir när man läser:

Här är din försändelse:
20 jul kl 05:36
Värnamo Lb, Sorterad

Idag ska det åkas hoj....om det så blir en meter snö och driv-is...:D
Ha det bäst allihop.

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
Buell 1125CR
Som vi tänkte/tänker är att CR skapar lite mer ryckoslit i huvud och överkropp beroende på att man fångar mer vind. Mona (tjejen) är nog lite mer känslig för sånt än vad jag är.
Nu är det ju tyvärr så att hon har bruten handled sedan 4 veckor tillbaks, så det blir nog jag som kommer stå för det mesta av körandet den närmsta tiden....apropå det, hurifullkorn demonterar man kutsen....fick bara en snabb blick på hojarna när vi köpte dem och då planerade vi inte att sitta båda på en hoj åt gången?? Kan nog bli lite halkigt för henne att sitta på plasten!!! :D

Lås upp kutsen med nyckeln o vänd på den, så ser du snabbt att det bara är " lite " våld som gäller

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Hoj
Lås upp kutsen med nyckeln o vänd på den, så ser du snabbt att det bara är " lite " våld som gäller

Hittade hur man skulle göra....på ett högst omanligt sätt, (tjejen tipsade mig om lösningen) jag öppnade instruktionsboken...:Bugar.

Sen blev jag lite skum om verkstaden verkligen flashat ECM:en...tycker nog att den går lite ojämt och ryckigt på låga varv....men jag vet ju inte hur den ska gå!!

I övrigt är jag grymt nöjd...vilken underbar maskin...:yoparty

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
Buell 1125CR
Hittade hur man skulle göra....på ett högst omanligt sätt, (tjejen tipsade mig om lösningen) jag öppnade instruktionsboken...:Bugar.

Sen blev jag lite skum om verkstaden verkligen flashat ECM:en...tycker nog att den går lite ojämt och ryckigt på låga varv....men jag vet ju inte hur den ska gå!!

I övrigt är jag grymt nöjd...vilken underbar maskin...:yoparty

Helt ryckfritt går dom inte mellan ca 2500-4000.
Den flashen jag har i nu, 3:e, är det en jäkla skillnad på jämfört med den som var i när min levererades.
Kan glädja dig med att om du har den senaste, så blir det ytterligare lite bättre när nya kablaget kommer dit.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0