XB9R'n lanserades i pressen tidigt 2001 eftersom den var tänkt att släppas som en '02:a men Buell hade lite problem med den så dem släppte den i maj/juni 2002 istället, då som en "mid year introduction". Mao som en 2003 modell. XB9R har endast sålts som en 2003:a i sverige, till 2004 års modell så släpptes ju XB12:an och då valde H-D Sweden att inte ta in nån XB9:a.
Till den vanliga 2003 introduktionen så släpptes XB9S modellen, dvs i augusti 2002. Alla nya årsmodeller släpps i augusti året innan, så om man har en modell som är tillverkad i tex augusti 2002 så är det en 2003:a och så vidare.
Att din går som en 2004 beror endast på när den är tagen i trafik, det är vägverkets regler och inget som H-D har att göra med. Min XB9:a gick också som en 2004:a enligt Trygg-Hansa pga vägverket vilket resulterade i att trafik försäkringen gick på 6500:- istället för 5500:-.... Men efter mycket tjafsande samt mailande av massa underlag för att det inte finns några svensksålda 2004 XB9
r (årsmodeller alltså, inte såna som är reggade första gången då)
så ledsnade dem på mig och gav med sig
Det låter som laddningsfel det där. Det kan vara batteriet som sagt upp sig men det är ovanligt, mer troligt att laddningen sagt upp sig tyvärr... Eller laddningsreläet ("voltpack" som det heter på H-D språk
)
Det enklaste felet det kan vara är ett jordfel eller dylikt. Kolla batterianslutningarna, eftersom det vibrerar en hel del är det bra att kolla dem då och då. Har du tur är det bara att dra åt minuskabeln och ut å gasa igen
Om det inte är nån batterikabel så är det bara att göra så här:
Det enklaste för dig är att ladda upp batteriet igen, funkar det att ladda upp det till minst 12,7 volt så är det troligen okej. (ett AGM batteri ska ha 12,7 volt för att vara fullladdat, det får ha mer men inte mindre. Vid typ 12,2 volt så är det på cirka 40-50% av sin kapacitet bara...)
Ett sätt att kolla om batteriet är schysst är att ladda det fullt och sen mäta det medans man startar motorn, man brukar säga att volten inte får understiga 9 volt, gör batteriet det så är det inte helt friskt. Nu tror jag som sagt inte att det är batteriet det är fel på i ditt fall.
Det som finns kvar då är själva laddningen eller laddreläet att felsöka.
Om du har ett schysst batteri så är det lätt att kolla om den laddar som den ska, mät batteriet medans hojen går. Volten ska ligga kring 14-14,8 ungefär.
Vid tomgång ligger den kanske kring 14,1-14,2 och när du drar upp varvet bör spänningen öka till cirka 14,3-14,6. Det är inte så viktigt med ökningen, det viktiga är att batteriet ökar från sina cirka 13 volt till 14 volt när man startar hojen, då funkar laddningen.
Om den inte laddar okej så vet du att det antingen är statorlindningen eller laddreläet som strular. Generellt så om laddreläet lägger av så laddar den inte alls. Dock så kan den fortfarande ladda men ladda konstigt, för mycket eller för lite, om det är nåt fel på själva generatorn. Det beror på vad som är felet där, det kan vara nån lindning som sagt upp sig eller kabelbrott eller vad som helst...
Det är inget vanligt fel direkt, att laddningen pajar men det förekommer. Ibland så är det bara att det slutar funka, massproducerade elgrejor gör ju så ibland tyvärr... Eller så kan det vara som det var på en V-Rod vi hade på verkstan en gång, där hade en bult som skulle suttit inne i transen lossnat och ramlat ner och kortslutit ena statorlindningen
Ett enkelt knep att kolla om lindningen brunnit,som jag kom ihåg nu när jag tänkte på V-Roden
, är att ta bort inspektions luckan på transen och lukta på oljan! Ingen garanterad felsökningsmetod direkt men om statorlindningen brunnit eller om kopplingen slirat sönder så känner man det ofta på oljan som luktar blä... Men det är iofs kanske inte så lät om man inte mekar lika ofta som jag gjort, svårt att veta hur en olja ska lukta då kom jag på
Jaja, nu har jag gett dig lite att fundera på iaf
Lycka till och hoppas det bara är batterikablen som lossnat
MVH
Björn