Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

jompa25

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
under en sten i skogen
Hoj
ingen
slutet av nästa vecka är den klar för lev tror inte jag kommer kunna sitta still tills dess. sen får man hoppas jag hinner hem innan helgen. annars blir det inte fören måndag. ska fan va ledig då. har så grymt skönt pirr i kroppen nu..
:)
 

Dark_Messenger

Guest
slutet av nästa vecka är den klar för lev tror inte jag kommer kunna sitta still tills dess. sen får man hoppas jag hinner hem innan helgen. annars blir det inte fören måndag. ska fan va ledig då. har så grymt skönt pirr i kroppen nu..
:)

Åk till en hojhandlare och provkör några timmar :D Lindrar abstinensen, eller kanske ökar den..
 

jompa25

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
under en sten i skogen
Hoj
ingen
Polarn har en och jag får låna den så det är inte det och det lindrar inte utan tvärt om. JAG VILL HA MIN HOJ:yoparty . Blir skönt och åka i väg nästa vecka på jobb så man inte har tid att tänka på något annat.
 

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
schleten sula lr?

stunta lite smått o fick se detta, vad kan detta va tro?

kan d va väääääldigt schleten sula må tro?

:yoparty
 

Dark_Messenger

Guest
Ser ut som du bromsat ojämt. Typ låst bakbromsen när du haft kalla däck. Brukar jag också göra när jag brassar på för mycket från garaget och kommer till första 90-graders kurvan.

EDIT: Är det inte bara varningsstrecket som signalerar "byt däcket för helvete!". Olika däckstillverkare har olika "varningssignaler".
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Tappade kutsen i lördags. Låsspärren fick plötsligt för sig att gå upp under färd..mindre skoj. Som tur var stog en äldre herre och vinkade frenetiskt så jag hann inte så långt bort innan jag fattade att något var fel. Den måste ha vobblat runt duktigt på asfalten för den är tokrepad. Intakt förövrigt dock och dynan under ser ut att ha klarat sig.

Någon som varit med om något liknande eller vet om det är vanligt problem? Jag plockar givetvis ut en ny plastkåpa på garantin men ändå. Kan ju vara läge att kolla lite på era låsmekanismer och ev smörja upp..

Återkommer med lite bilder när jag plåtat eländet. :gnissla
 

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
Ser ut som du bromsat ojämt. Typ låst bakbromsen när du haft kalla däck. Brukar jag också göra när jag brassar på för mycket från garaget och kommer till första 90-graders kurvan.

EDIT: Är det inte bara varningsstrecket som signalerar "byt däcket för helvete!". Olika däckstillverkare har olika "varningssignaler".

jo tyckte det med men har inte låst det den senaste tiden vad jag vet.
körde mycket i lördags o innan detta såg det inte bra ut men nu ser det veeerkligen inte bra ut. vill inte gärna chansa med att köra runt med det mer :p
 

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
Jag har problem med att lära mig wheela med min bulle.
Har någon tips på hur man gör det bäst? Powerwheela eller koppla upp den?
Stående eller sittande? Andra förslag? Vilka växlar funkar det på? Jag har för mig jag läste att nån fick upp den på alla men jag tycker det verkar omöjligt att få upp min på andra än första växeln... antingen i början på varvet eller runt 3-6 k varv typ e enklast.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag har problem med att lära mig wheela med min bulle.
Har någon tips på hur man gör det bäst? Powerwheela eller koppla upp den?
Stående eller sittande? Andra förslag? Vilka växlar funkar det på? Jag har för mig jag läste att nån fick upp den på alla men jag tycker det verkar omöjligt att få upp min på andra än första växeln... antingen i början på varvet eller runt 3-6 k varv typ e enklast.

Sitt ned i början!! Oavsett vilken hoj du försöker lära dig med.

Försök hitta det ställe i varvtalsregistret där det känns som om du har mest vrid. Prova dig fram genom varvtalsregistret genom att slå av tvärt på gasen och sedan snabbt ge gas igen, då kommer du att känna vart någonstans i registret som den lättast vill lyfta framhjulet.

Sedan är det bara att ta några djupa andetag, sitta upprätt och i bakkant av sadeln (dock inte på passagerarcutsen), tvärt slå av på gasen och rycka till lite i styret samtidigt som du ger gas igen. Prova dig fram, börja med att inte ge så mycket gas när du slår på och att inte rycka för mycket i styret. Öka istället succesivt varje gång du provar så kommer den upp tillslut.

I början räcker det om framhjulet bara lättar några decimeter från marken, de första gångerna är ändå bara för att träna timingen av av- och påslag med gasen samt rycket i styret.

Sedan när du hittat ett lämpligt område i varvtalsregistret och en bra timing mellan gasen och rycket så kan du ge mer gas och rycka lite till tills den kommer upp. Luta överkroppen bakåt när hojen kommer upp och försök hitta ett läge med gasen där du kan gasa så lite som möjligt men ändå hålla kvar hojen på bakhjulet. Du kommer att känna att ju högre upp du har framhjulet desto mindre gas behöver du ge och tillslut, efter en del tränande, kommer du att hitta balanspunkten där du inte behöver öka gasen utan kan hålla konstant gas och ändå hålla kvar hojen på bakhjulet.

Och slutligen tre otroligt viktiga saker när du tränar:
1. Ha alltid full skyddsutrustning.
2 Träna alltid på en väg utan trafik och hårda saker vid vägkanten som du kan slå in i om olyckan skulle vara framme.
3 Ha alltid foten i närheten av fotbromsen så att du kan ta ned hojen med den om du skulle råka få upp framhjulet lite för högt och motorbromsen inte hjälper.
 

lil'Dan

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki
Jag har problem med att lära mig wheela med min bulle.
Har någon tips på hur man gör det bäst? Powerwheela eller koppla upp den?
Stående eller sittande? Andra förslag? Vilka växlar funkar det på? Jag har för mig jag läste att nån fick upp den på alla men jag tycker det verkar omöjligt att få upp min på andra än första växeln... antingen i början på varvet eller runt 3-6 k varv typ e enklast.



Jag tror att S-modellen är klart mer lättslangad än R-modellen.
Borde vara så eftersom mer av förarens vikt ligger på framhjulet på en R.
Men jag som är en total nybörjare och lite feg, får upp min 9R med gaspådrag på ettan och med koppling på tvåan, sittandes såklart...
Så med det extra vridet som din 12S har borde det inte vara några problem att koppla upp den på tvåans växel.

Med Bullens korta register så är det nog enklast att koppla upp den vid ett lågt varvtal. Drar jag upp min 9a med gaspådrag på ettan får jag upp den vid ca 5000-5500rpm och har då bara kvar 2000rpm för att hitta balansläget, det känns som att det borde vara enklare att hitta och hålla balansläget ju tidigare i registret den kommer upp.
Men detta är ju bara funderingar från en i bästa fall medioker slangare :)
 

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
Jag tror att S-modellen är klart mer lättslangad än R-modellen. inlägg:)

Tack för tipset båda två! Jag har ju tränat så pass mycket att jag får upp den hyffsat mycket ibland och även ibland rätt långt.

Säkerhetsaspekterna är viktiga och vi brukar inte slanga utan att nån kompis närvarar också.

Får ut o träna lite mer idag tror jag... lite svårare när exköna kommer på besök bara. Kul för henne o stå o titta heh...

Mike får upp sin i tidigare varvtal trots att han har en R-modell... o han har en 04a, vet inte om årsmodellen kan göra att nåt skiljer så men tycker inte det borde göra det...
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Jag har problem med att lära mig wheela med min bulle.
Har någon tips på hur man gör det bäst? Powerwheela eller koppla upp den?
Stående eller sittande? Andra förslag? Vilka växlar funkar det på? Jag har för mig jag läste att nån fick upp den på alla men jag tycker det verkar omöjligt att få upp min på andra än första växeln... antingen i början på varvet eller runt 3-6 k varv typ e enklast.

Min tar sig upp på bakhjulet på tvåan från ~4200 varv på rent gaspådrag utan att jag gör något mer än sitter en bit bak på min plats och är avslappnad i överkroppen. Har faktiskt inte vågat dra upp den på ettans växel än, chicken som jag är... :tungan
 

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
Min tar sig upp på bakhjulet på tvåan från ~4200 varv på rent gaspådrag utan att jag gör något mer än sitter en bit bak på min plats och är avslappnad i överkroppen. Har faktiskt inte vågat dra upp den på ettans växel än, chicken som jag är... :tungan

är uppenbarligen stor skillnad på Ulysses och XB modellerna.
Har aldrig fått upp min på 2an.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
är uppenbarligen stor skillnad på Ulysses och XB modellerna.
Har aldrig fått upp min på 2an.

Motor och växellåda är identiska mellan Xb12-orna, så det enda jag kan tänka mig är att det högre styret hjälper till att sätta kroppen i "rätt position".
Jag kan dock ingenting om wheelies - jag bara vet att jag måste luta mig fram en bra bit om jag ska upp i hastighet fort (fortfarande på treans växel blir framhjulet så lätt att ett gupp eller backkrön skickar upp framhjulet), vilket för min del bara ökar Shit Eating Grin-faktorn med hojen. :D
 

lil'Dan

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki
Motor och växellåda är identiska mellan Xb12-orna, så det enda jag kan tänka mig är att det högre styret hjälper till att sätta kroppen i "rätt position".
Jag kan dock ingenting om wheelies - jag bara vet att jag måste luta mig fram en bra bit om jag ska upp i hastighet fort (fortfarande på treans växel blir framhjulet så lätt att ett gupp eller backkrön skickar upp framhjulet), vilket för min del bara ökar Shit Eating Grin-faktorn med hojen. :D

Höjdskillnaden mellan Ulysses och de "normala" xb borde göra stor skillnad på hur lätt en hoj går upp på slangen.
Wheelies på trean låter skitskoj, trodde min bulle skulle vara sån efter alla berättelser om hur lättslangade dom skulle vara.


hur bra funkar din ulysses på grus? Har funderat på att byta min xb9r mot en Ulysses eller en ktm/bmw, eftersom mycket roliga vägar här runt luleå är antingen grusade bitvis eller har riktigt dålig asfalt.Sen kan jag tänka mig att den är lite mer touringvänlig än min :)
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Höjdskillnaden mellan Ulysses och de "normala" xb borde göra stor skillnad på hur lätt en hoj går upp på slangen.
Wheelies på trean låter skitskoj, trodde min bulle skulle vara sån efter alla berättelser om hur lättslangade dom skulle vara.


hur bra funkar din ulysses på grus? Har funderat på att byta min xb9r mot en Ulysses eller en ktm/bmw, eftersom mycket roliga vägar här runt luleå är antingen grusade bitvis eller har riktigt dålig asfalt.Sen kan jag tänka mig att den är lite mer touringvänlig än min :)

Grusbus har jag inte riktigt gått in för än - känns inte som att jag vill leka med hundra papp jag inte ens betalt av än - men generellt sett är cykeln så välbalanserad att bekväm hastighet ligger ungefär 20 km/h högre på grus än med min förra hoj (som jag inte var rädd om). Jag har haft "snälla" powerslides genom långa kurvor där jag var säker på gruset under mig, i 90 och strax däröver.

De som kan och vågar säger dock att Ulyssesen är grym som smiskare (finns en del trådar och artiklar om det runt om på nätet).
Som touringhoj är den övergrym ur ett sporhojsperspektiv - man blir liksom aldrig trött, och dålig asfalt är inget direkt problem heller - och med väskorna får du ju med dig hur mycket som helst.
 

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
Motor och växellåda är identiska mellan Xb12-orna, så det enda jag kan tänka mig är att det högre styret hjälper till att sätta kroppen i "rätt position".
Jag kan dock ingenting om wheelies - jag bara vet att jag måste luta mig fram en bra bit om jag ska upp i hastighet fort (fortfarande på treans växel blir framhjulet så lätt att ett gupp eller backkrön skickar upp framhjulet), vilket för min del bara ökar Shit Eating Grin-faktorn med hojen. :D

Hahah, Fan va lätt det verkar va för dig då!
En annan sak jag märkt som skiljer S och R modellen är att gaffelkronan är annorlunda, på R modellen ligger styret framför gaffelkronan, och på S modellen har dom små rizers och crosstyre. Alltså blir det en naturligare ligg-position på R modellen. Därmed borde det naturligt bli tyngre o få upp R modellen på bakdäcket. Skulle va kul o testa en Ulysses för sakens skull. Får bli d i sommar.

Grusbus har jag inte riktigt gått in för än - känns inte som att jag vill leka med hundra papp jag inte ens betalt av än - men generellt sett är cykeln så välbalanserad att bekväm hastighet ligger ungefär 20 km/h högre på grus än med min förra hoj (som jag inte var rädd om). Jag har haft "snälla" powerslides genom långa kurvor där jag var säker på gruset under mig, i 90 och strax däröver.

De som kan och vågar säger dock att Ulyssesen är grym som smiskare (finns en del trådar och artiklar om det runt om på nätet).
Som touringhoj är den övergrym ur ett sporhojsperspektiv - man blir liksom aldrig trött, och dålig asfalt är inget direkt problem heller - och med väskorna får du ju med dig hur mycket som helst.

Låter ju faktiskt förbannat kul det där. men blir det någonsin en Ulysses för min del så får jag strippa den på sjukt mycket saker. Såg en från tyskland som va det och den såg ultrabrutal ut. Som en KTM 950 på Steroider typ :D
 
Last edited:

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Hahah, Fan va lätt det verkar va för dig då!
En annan sak jag märkt som skiljer S och R modellen är att gaffelkronan är annorlunda, på R modellen ligger styret framför gaffelkronan, och på S modellen har dom små rizers och crosstyre. Alltså blir det en naturligare ligg-position på R modellen. Därmed borde det naturligt bli tyngre o få upp R modellen på bakdäcket. Skulle va kul o testa en Ulysses för sakens skull. Får bli d i sommar.



Låter ju faktiskt förbannat kul det där. men blir det någonsin en Ulysses för min del så får jag strippa den på sjukt mycket saker. Såg en från tyskland som va det och den såg ultrabrutal ut. Som en KTM 950 på Steroider typ :D

Kanske är en TT-modell du är ute efter i så fall? Mer eller mindre en höjd SS Long med lite Uly-delar och single-sits (men nummerplåtarna på sidorna är sjukt fula, tycker jag - men dom går ju att ta bort :D ). Borde vara lika lättstegrad som ulyssesen men mer kompromisslöst busig...
 
Last edited:

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
Kanske är en TT-modell du är ute efter i så fall? Mer eller mindre en höjd SS Long med lite Uly-delar och single-sits (men nummerplåtarna på sidorna är sjukt fula, tycker jag - men dom går ju att ta bort :D ). Borde vara lika lättstegrad som ulyssesen men mer kompromisslöst busig...

nja, har tittat på den förrut men jag tror inte jag vill ha en sån, iof vet jag ju inte hur den ser ut om man strippar den på lite kåpor men nja... dock så måste jag passa på o provåka som bara själva fan i år.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
nja, har tittat på den förrut men jag tror inte jag vill ha en sån, iof vet jag ju inte hur den ser ut om man strippar den på lite kåpor men nja... dock så måste jag passa på o provåka som bara själva fan i år.

Har faktiskt inte hunnit kolla på den IRL än, men som sagt sidokåporna ser ut som skit på bild.
Provkörningar är ett måste. :tummenupp
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top