Jag har problem med att lära mig wheela med min bulle.
Har någon tips på hur man gör det bäst? Powerwheela eller koppla upp den?
Stående eller sittande? Andra förslag? Vilka växlar funkar det på? Jag har för mig jag läste att nån fick upp den på alla men jag tycker det verkar omöjligt att få upp min på andra än första växeln... antingen i början på varvet eller runt 3-6 k varv typ e enklast.
Sitt ned i början!! Oavsett vilken hoj du försöker lära dig med.
Försök hitta det ställe i varvtalsregistret där det känns som om du har mest vrid. Prova dig fram genom varvtalsregistret genom att slå av tvärt på gasen och sedan snabbt ge gas igen, då kommer du att känna vart någonstans i registret som den lättast vill lyfta framhjulet.
Sedan är det bara att ta några djupa andetag, sitta upprätt och i bakkant av sadeln (dock inte på passagerarcutsen), tvärt slå av på gasen och rycka till lite i styret samtidigt som du ger gas igen. Prova dig fram, börja med att inte ge så mycket gas när du slår på och att inte rycka för mycket i styret. Öka istället succesivt varje gång du provar så kommer den upp tillslut.
I början räcker det om framhjulet bara lättar några decimeter från marken, de första gångerna är ändå bara för att träna timingen av av- och påslag med gasen samt rycket i styret.
Sedan när du hittat ett lämpligt område i varvtalsregistret och en bra timing mellan gasen och rycket så kan du ge mer gas och rycka lite till tills den kommer upp. Luta överkroppen bakåt när hojen kommer upp och försök hitta ett läge med gasen där du kan gasa så lite som möjligt men ändå hålla kvar hojen på bakhjulet. Du kommer att känna att ju högre upp du har framhjulet desto mindre gas behöver du ge och tillslut, efter en del tränande, kommer du att hitta balanspunkten där du inte behöver öka gasen utan kan hålla konstant gas och ändå hålla kvar hojen på bakhjulet.
Och slutligen tre otroligt viktiga saker när du tränar:
1. Ha alltid full skyddsutrustning.
2 Träna alltid på en väg utan trafik och hårda saker vid vägkanten som du kan slå in i om olyckan skulle vara framme.
3 Ha alltid foten i närheten av fotbromsen så att du kan ta ned hojen med den om du skulle råka få upp framhjulet lite för högt och motorbromsen inte hjälper.