Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Dark_Messenger

Guest
Sitt ned i början!! Oavsett vilken hoj du försöker lära dig med.

Försök hitta det ställe i varvtalsregistret där det känns som om du har mest vrid. Prova dig fram genom varvtalsregistret genom att slå av tvärt på gasen och sedan snabbt ge gas igen, då kommer du att känna vart någonstans i registret som den lättast vill lyfta framhjulet.

Sedan är det bara att ta några djupa andetag, sitta upprätt och i bakkant av sadeln (dock inte på passagerarcutsen), tvärt slå av på gasen och rycka till lite i styret samtidigt som du ger gas igen. Prova dig fram, börja med att inte ge så mycket gas när du slår på och att inte rycka för mycket i styret. Öka istället succesivt varje gång du provar så kommer den upp tillslut.

I början räcker det om framhjulet bara lättar några decimeter från marken, de första gångerna är ändå bara för att träna timingen av av- och påslag med gasen samt rycket i styret.

Sedan när du hittat ett lämpligt område i varvtalsregistret och en bra timing mellan gasen och rycket så kan du ge mer gas och rycka lite till tills den kommer upp. Luta överkroppen bakåt när hojen kommer upp och försök hitta ett läge med gasen där du kan gasa så lite som möjligt men ändå hålla kvar hojen på bakhjulet. Du kommer att känna att ju högre upp du har framhjulet desto mindre gas behöver du ge och tillslut, efter en del tränande, kommer du att hitta balanspunkten där du inte behöver öka gasen utan kan hålla konstant gas och ändå hålla kvar hojen på bakhjulet.

Och slutligen tre otroligt viktiga saker när du tränar:
1. Ha alltid full skyddsutrustning.
2 Träna alltid på en väg utan trafik och hårda saker vid vägkanten som du kan slå in i om olyckan skulle vara framme.
3 Ha alltid foten i närheten av fotbromsen så att du kan ta ned hojen med den om du skulle råka få upp framhjulet lite för högt och motorbromsen inte hjälper.

Mkt bra förklaring, förutom det där med ryckandet. det behövs inte med 12:eek:rna iaf. Vet ej om rejskittet gör något men det antar jag eftersom han går "öppnare" med det. Lägg dig runt 4k varv, sen smacka på bara. Ditt största problem som noobie kommer vara att han sticker till väders för fort o du blir livrädd och släpper av. Pang - pungkross! :D Det tar ett tag och lära sig att man bara behöver slå av en mikromillimeter på gasen för att han inte ska tippa över.. Han kommer så snällt både på ett o två. två måste du ha lite mer teknik bara. om jag powerwheelar så blir det en av-på om jag drar upp han på tvåan. Detta är helt onödigt på ettan. Trean får du koppla om du vill ha upp han på.
 

Dark_Messenger

Guest
En bild säger mer än tusen ord :gnissla
Dålig kvalle på bilden men jag lovar att fanskapet är tokrepat..
kuts3.jpg
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Mkt bra förklaring, förutom det där med ryckandet.

Det behövs inte på min hoj heller egentligen och jag rycker egentligen inte så mycket som att jag lutar tillbaka överkroppen så långt att armarna blir utsträckta i samband med att jag ger gas/kopplar upp den.

Jag tycker bara det känns lite bättre att göra allt det i samma rörelse så brukar det blir lite mjukare.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Servicehandbok...

Tänkte bara tipsa er som gillar att skruva lite (och gillar att veta vad ni gör medan ni gör det :va ):
Köpte just servicehandbok till min XB12X från repairmanual.com, och sparade trots frakt från USA runt 700 spänn jämfört med att köpa den av min handlare här i Sverige. Kostade 460:- inklusive allt istället för typ 1180:- eller vad de nu skulle ha här. Gick relativt snabbt att få hit den också.
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Det är för att du kör som en attans bandit! 50-70 kmh med båda hjulen på vägen är ett trevligt och säkert sätt att färdas på motorcykel. :D

:yoparty Men det är ju mer rock'n'roll o färdas på ett! :D

Tänkte bara tipsa er som gillar att skruva lite (och veta vad ni gör medan ni gör det :va ):
Köpte just servicehandbok till min XB12X från repairmanual.com, och sparade trots frakt från USA runt 700 spänn jämfört med att köpa den av min handlare här i Sverige. Kostade 460:- inklusive allt istället för typ 1180:- eller vad de nu skulle ha här. Gick relativt snabbt att få hit den också.

Jo tack. Köpte Buells fabriksmanual från HD-handlare här i Svedala. Fick typ betala 1300 eller nått! :näsblod
 
Last edited:

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
Tänkte bara tipsa er som gillar att skruva lite (och gillar att veta vad ni gör medan ni gör det :va ):
Köpte just servicehandbok till min XB12X från repairmanual.com, och sparade trots frakt från USA runt 700 spänn jämfört med att köpa den av min handlare här i Sverige. Kostade 460:- inklusive allt istället för typ 1180:- eller vad de nu skulle ha här. Gick relativt snabbt att få hit den också.

Najs! Ska jag fan slå till på med!

tack för tipset!
 
Gick med
12 Apr 2007
Ort
Hbg
Hoj
883R
Ninjablomman har blivit med bulle efter att ha kört harley i några år.
En kolfiberkittad XB9R 04 som jag beställt titanslipon och race ecu till blev det.

Funderar på om jag ska köpa en underdel till kutsen med skylthållare eller bara skruva miniskylten rakt i plasten??

Väntar på att den ska bli servad o besad...fan vad hdn känns trött och tradig nu!
 

Dark_Messenger

Guest
Ninjablomman har blivit med bulle efter att ha kört harley i några år.
En kolfiberkittad XB9R 04 som jag beställt titanslipon och race ecu till blev det.

Funderar på om jag ska köpa en underdel till kutsen med skylthållare eller bara skruva miniskylten rakt i plasten??

Väntar på att den ska bli servad o besad...fan vad hdn känns trött och tradig nu!

Wilkommen till tråden! Skön hoj du valt :yoparty
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Ninjablomman har blivit med bulle efter att ha kört harley i några år.
En kolfiberkittad XB9R 04 som jag beställt titanslipon och race ecu till blev det.

Funderar på om jag ska köpa en underdel till kutsen med skylthållare eller bara skruva miniskylten rakt i plasten??

Väntar på att den ska bli servad o besad...fan vad hdn känns trött och tradig nu!


Sweet!
 

jompa25

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
under en sten i skogen
Hoj
ingen
hur lång tid det tar att få en hoj från en firma när man har beställt en ny hoj vad är det dom gör med den står i butkien vad är det som dom måste göra med den?
 
Gick med
12 Apr 2007
Ort
Hbg
Hoj
883R
hur lång tid det tar att få en hoj från en firma när man har beställt en ny hoj vad är det dom gör med den står i butkien vad är det som dom måste göra med den?

Min ska iaf servas bytas batteri och reg besiktigas men min är ju inte ny utan importerad från tyskland och eftersom den intye gått 600 mil så måsta han leta upp en annan mätare så ska han skräddarsy ett slipon.

Jag antar att dom bara jävlas med dig nu när det är så fint väder ;)
 
Gick med
12 Apr 2007
Ort
Hbg
Hoj
883R
här är lite bilder på min båge så länge

2ccm8hu


43786eu.jpg
 
Gick med
12 Apr 2007
Ort
Hbg
Hoj
883R
ahh ser man på. va väl den som låg på blocket för typ 83 000 va?

va nån skånsk mc-handlare som sålde den va?

vet inte vart hbg hör till men nära nog så antar det. Den e nice med carbonplast =)

Stämmer mycket bra, blocket är ju människans bästa vän.
Ja kolfiber är fan porr på hög nivå!
 

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
Stämmer mycket bra, blocket är ju människans bästa vän.
Ja kolfiber är fan porr på hög nivå!

ajjemän =)

tyckte inte riktigt om utseendet på R-modellen i början men börjar bli sugen på en sån me nu. Lite också för att man ligger ner mer på den men jag vet inte om jag vill byta ändå. Den korta röven på S-modellen e riktig porr me!

Allt har sin tid så vi får se. Grattis till köpet iaf =)
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top