Lite info...
Har sett att fler och fler ställer frågor om vad man ska kolla på en beggad hoj samt om uppdateringar och vad som skiljer olika årsmodeller åt så jag tänkte kopiera ett av mina tidigare inlägg samt lägga till lite ny info.
XB serien har inga specifika problem områden som uppstår vid vissa miltal.
Dem problem som funnits kan man säga är barnsjukdomar.
Belten som satt orginal på XB9r är väl lite sisådär, men efterföljarna funkar fint! Särskilt dem på 2006
rna!!
Men det är inget stort problem på XB9
rna, dem som jag känner som kör XB hojar har aldrig upplevt ett brott!!! Men på våran första demohoj som var en av dem första i landet så gick belten av tre gånger
Men tämligen fort efter det så fick vi en ny typ av belt så då var problemet putsväck! Detta var under typ den första månaden som XB9:an fanns här i sverige, sen kom den nya remmen.
När det gäller motor/låda så bara tuffar dem och går!! Dem är pålitliga!!!!!
Gafflar och stötdämpare är från Showa så dem funkar utmärkt!
Knapphus och blinkers och annan elektronik är ju från japan så den är inte bättre/sämre än nån annan tillverkares!
Det man kan kolla när man köper en XB9:a är att hjullager och sidostöd är bytt på garanti.
Hjullagrena ska ha en orange packbox och stödet ska ha stämplat ett R ovan på kontaktytan mot marken.
Skulle dem sakerna inte vara åtgärdade så är det ingen stor sak, det är bara lämna in på auktoriserad verkstad så byter dem gratis!
Annars är det som vanligt skicket man bör gå efter när man köper hoj, och att service boken är fullstämplad!
Uppgraderingar som kan vara bra/roliga att veta om Buellen:
XB9R:n skulle ha presenterats som en 2002 modell men lansering sköts upp eftersom Buell ville jobba lite mer med att säkerställa kvalitén så att det inte blev samma visa som med gamla X1:an... Så den lanserades på våren 2002 istället för hösten 2001 vilket gjorde att det blev en "midyear introduction", den klassas därför som en 2003:a i Buells värld. Dock kan vissa importerad exemplar stå som 2002
r i regbevisen, men XB-serien har alltså aldrig funnits som 2002:a
Till den riktiga 2003 lanseringen hösten 2002 släpptes XB9S varianten, dvs streetfighter versionen.
Till 2004 kom XB12:an och med det en helt ny belt som man inte behövde byta med lika tajt intervall som XB9:ans belt. Den belten funkar utmärkt!!
Iom att XB12:an lanserades (både i R och S version) så valde H-D Sverige att inte ta in några XB9
r alls.
Till 2005 kom en fetare framgaffel. Och under modellåret började man använda en nyare bensinpump som inte låter lika mycket. På den gamla pumpen märkte folk i USA att man kunde suga luft vid väldigt inspirerad bankörning, har dock inte hört talats om det i svedala.
Det släpptes också en ny modell, XB9SX City Cross som hade genomskinliga plastdetaljer, handtagsskydd, skydd över lysena samt högre sadel och annat utseende på instrumenteringen.
Det året tror jag att Buell slutade tillverka den vanliga XBS Lightning varianten.
Till 2006 kom en ny smidigare växellåda där man inte flyttar själva dreven som man gjorde i den gamla lådan, så den tar inte lika mycket stryk.
Det är oxå en lättare koppling (inklusive ny vajer med teflonlager oavnpå själva vajern) och nytt främre motorfäste. Samt nya lättare svingar på samtliga 2006
r.
Det kom också två nya modeller, XB12SS Lightning Long samt XB12X Ulysses vilka bygger på en ny ram med annan gaffelvinkel samt större bränslevolym plus att dem har aningens längre svingar = dvs aningens större hojar än tidigare.
Dessutom kom en ny rem, utvecklad av GoodYear för att klara av grus mycket bättre! Det är en belts stora nackdel annars, om det fastnar för stora stenar mellan belthjul och belt så går remmen lätt av. Men denna rem är designad för att klättra över stenen istället så nu har dem tagit bort bytesintervallen på den!
Man passade även på att bygga om ramarna till dem "korta hojarna", dvs XB12R/S och XB9SX (XB9R/S slutade att säljas i Sverige efter första året) Man har tagit bort det gamla luftintaget som gick igenom ramen på vänster sida så att man får ca 1 liter större tank. Luftintaget sitter numera uppe i tankdummyn vid tanklocket.
Till 2007 kom XB12SCG till Sverige vilket är en sänkt version av den vanliga XB12S:n. Sen släpptes också XB12STT hojen som en "midyear introduction".
Till 2008 slutade Buell att tillverka XB9R men istället kom
1125R!!!
Man har också gjort en massa schyssta uppdateringar på Thunderstorm motorn! Jag kopierar texten rakt av från Buells hemsida (enklast så
)
New Timing System
* The timer cover is eliminated, as the engine is now crank timed from a new crank position sensor, which eliminates the need for manual timing, reducing maintenance costs. The ECM actively monitors and adjusts timing based on driving environment. The new sensor makes 30 reads per revolution, compared to the previous two reads per revolution, for more precise control of fuel mapping and timing to conditions.
More Robust Crankpins
* The size of the crankpins is increased to 1.50 inches from 1.25 inches.
Oiling System Upgraded
* A higher-output oil pump supports oiling to the new crankpin area. The new pump is driven off of the crank, a design based on the Buell XBRR production racing motorcycle.
* A new eight-row oil cooler offers enhanced cooling performance.
* All oil line ends are now equipped with Jiffy-tite fittings.
New DDFI 3 ECM (Engine Control Module)
* A new ECM with increased computing capacity.
* DDFI 3 actively controls and monitors the TPS (throttle position sensor), IAC (idle air control), and timing. DDFI 3 automatically zeros the TPS and adjusts fuel metering for smoother idle, eliminating service intervals and reducing the cost of ownership.
* A new progressive throttle cam and new throttle cables provide smoother throttle input from stops, and less rotation to full throttle.
Utöver motoruppgraderingarna så har även XB12X:n fått lite roliga uppgraderingar:
New on Ulysses XB12X for 2008
New 47mm front forks replace the previous 43 mm forks. Secured with a new triple clamp design, this new front end improves the torsional rigidity of the entire chassis. Fork flex is reduced during hard braking for improved stability and feedback.
Steering sweep lock-to-lock is increased to 74 degrees from 54 degrees to reduce the turning radius in off-road low-speed maneuvers. New off-set triple clamps maintain the 23.5 degree rake and 4.8 inch trail.
Heated hand grips are now standard equipment on the 2008 Ulysses. The grips are rated at 18 watts per side on the High setting and 11 watts per side on the Low setting.
New air guides positioned on the tail section of the Ulysses deflect engine heat away from the rider’s legs.
Modifications to the 1203 Thunderstorm V-Twin engine enhance performance, reduce maintenance, and allow a new redline of 7100 rpm (see separate Thunderstorm release for details).
The instrument panel styling is refreshed and the tachometer reflects the new 7100-rpm redline.
A commemorative Buell 25th Anniversary graphic with Erik Buell’s signature is placed on the handlebar clamp.
New color: The 2008 Ulysses XB12X is offered in a new color, Thrust Blue, in addition to Barricade Orange and Midnight Black, each with Magnesium Tone wheels.
Sist men minst måste jag ju kopiera in en länk till tidningen Motorrads 5000 mila test av en Buell XB12S 2005!! Står väldigt mycket intressant där om man är sugen på en beggad Buell
Artikeln är i pdf-format:
http://a1264.g.akamai.net/7/1264/13...ews_events/pdf/112406+Motorrad_article_en.pdf
Kanske kul kuriosa om man ska köpa en beggad hoj?
Hoppas ni har lite nytta av detta!
MVH
Björn