Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
Ajfan, det var ju trist.
Nu är jag bara 96% säker på att det är grövre krökar på en 12a. Men är det inte samma ljuddämpare istället?
Tänkte nämligen köpa ett par 12 krökar till min nia.

Samma med ramen cirkus 99% säker att det är soppa i båda delarna, i alla fall på min...
Om det är en liten buckla kanske den går att dölja med en krashpuck?

Eller så köper du kolfiber på aftermarket som passar på ramen där det sticker ut lite. Förmodligen där du har skrapat i.

Trist när man lånar ut prylar som andra har sönder man får inte ens gör det själv. Samma för mig lånade ut min rxp vattenscooter en gång för mkt :-( 30-40 000:- att laga

/M
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Tack för all sympati! :Bugar Det är inga stora problem, det löser sej med "you break it - you pay it" regeln. Ska ändå lacka om i höst/vinter så det blir lite merjobb bara.

Efter lite forskande på Bad Weather Bikers så kan jag meddela att båda sidorna av ramen håller bensin samt att XB9 har headers med diameter 1,5" och XB12 1.75". :tummenupp

Bygger upp ramen med kemisk metall, glasfiberspackel och PP100. Hade tänkt rikta den med såna nit-stift som bilplåtslagare drar ut bucklor med, men vågar inte det pga läckagerisk.
 

Bulle9

menvafaaaaaaaa...
Gick med
15 Aug 2007
Ort
I en röd stuga med vita Knut
Hoj
Buell XB9R race-kit med Wileyco-buller (låter knasmycket) och en krokig CBR1000F samt en 4-vxl röd REX
Tank-dekaler bort...

E de nån som pillat bort tankdekalerna av antingen ren nyfikenhet, dumhet eller för att det går bra att få bort:confused:

Tycker dekalen "American motorcycles" på tanken ser för tääskig ut rent färg och form-mässigt.. Vet nån hur den är fastsatt eller blir de omlack om man lyckas peta av den.
 

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
Tack för all sympati! :Bugar Det är inga stora problem, det löser sej med "you break it - you pay it" regeln. Ska ändå lacka om i höst/vinter så det blir lite merjobb bara.

Efter lite forskande på Bad Weather Bikers så kan jag meddela att båda sidorna av ramen håller bensin samt att XB9 har headers med diameter 1,5" och XB12 1.75". :tummenupp

Bygger upp ramen med kemisk metall, glasfiberspackel och PP100. Hade tänkt rikta den med såna nit-stift som bilplåtslagare drar ut bucklor med, men vågar inte det pga läckagerisk.

Vad blir det för färg då? nån cool antar jag eller svart som alla andra?

/M
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
E de nån som pillat bort tankdekalerna av antingen ren nyfikenhet, dumhet eller för att det går bra att få bort:confused:

Tycker dekalen "American motorcycles" på tanken ser för tääskig ut rent färg och form-mässigt.. Vet nån hur den är fastsatt eller blir de omlack om man lyckas peta av den.

Jag tog bort mina "Buell" + "American..." härom dan. Värm lite med varmluftspistol innan så släpper det. Limresterna tar du bort med de hjälp av limmet som sitter kvar på emblemen, funkar skitbra.

Min hoj, som är röd, var lite lite solblekt så det syns en svag svag skugga efter emblemen.

Vad blir det för färg då? nån cool antar jag eller svart som alla andra?

/M


Svarta fälgar med orange stripe. Svart resten med en vit/orange/vit rand över flyscreen och tankatrappen. Har redan eloxerat styre, kopplings/bromsgrepp, styrändar och fotskyddsplattorna svarta. Gaffeln står på tur att bli svart.

Eller; alla aludetaljer svarta, hjulen svarta med röd stripe och hojen lackad i alu färg med airbrushade skarvar och nitar som ett WW2 flygplan med hajmun, bombmarkeringar och hela kitet. Som ett P49 från Flying Tigers.

Men det blir nog svart. Gillar nog det bättre. Känns kanske lite som en temahoj från OCC annars :D
 
Last edited:

isak_svart

Fordonsmissbrukare
Gick med
15 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Buell XB12s
Jag har ett fåtal diagnostik-kablar enligt bild som funkar med tidigare diskuterat ECMSpy.

Bild: http://www.jod.se/products/buell_ecm_cable.html
Info om ECMSpy: http://www.bike-pix.com/forum/viewtopic.php?t=20340
Drivrutiner till kabel: http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm

Varje kabel är testad av mig och funkar att plugga rakt in i USB'n på datorn och börja labba med bränsledata, göra TPS reset etc. Mitt pris är 450:- plus frakt. Betalning kan ske direkt till mitt konto eller mot tillägg via postförskott.

Observera dock att ni kan vid fel handhavande av ECMSpy kan förstöra era fungerande inställningar likväl som ni kan få cykeln att uppföra sig betydligt bättre, ev. skador eller programmet ECMSpy i sig tar jag naturligtvis inget ansvar för.

Släng mig ett PM om ni är intresserade.
 

BBE

Habbiak me naggen
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Uppsala
Hoj
XB12Ss
Bakdäck

Har kört drygt 500 mil med min XB12Ss och ser att bakdäcket redan är hyland.

Det betyder 2 bakdäck om året för mig som kör 1000 mil......dyrt!? :eek:

Ser då att XB2X och XB9SX har en annan typ av bakdäck med nåt slags on/off-roadmönster.
Finns det någon med X eller SX här som har erfarenhet av detta däck?
Kanske det har djupare mönster med mer och hårdare gummi som håller längre? Skulle i så fall vara ett alternativ även för S modellen för de som inte vill bränna 5000:- om året bara på bakdäck?

/Björne.....fattig, eller bara snål?
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Har kört drygt 500 mil med min XB12Ss och ser att bakdäcket redan är hyland.

Det betyder 2 bakdäck om året för mig som kör 1000 mil......dyrt!? :eek:

Ser då att XB2X och XB9SX har en annan typ av bakdäck med nåt slags on/off-roadmönster.
Finns det någon med X eller SX här som har erfarenhet av detta däck?
Kanske det har djupare mönster med mer och hårdare gummi som håller längre? Skulle i så fall vara ett alternativ även för S modellen för de som inte vill bränna 5000:- om året bara på bakdäck?

/Björne.....fattig, eller bara snål?


Mitt originalmonterade Pirelli Diablo höll 426 mil el. nå't liknande sen var det nere på korden. Kör nu på ett Dunlop... Qualifier(?) och det verkar hålla lite längre. Gissar att jag får ut strax över 500 mil på det. Det blir alltså ett byte till detta år.

Det finns ju däck med två gummiblandningar, lite hårdare mitt på, så att det ska hålla längre. Nå'n som har erfarenheter av ett så'nt?
 

BBE

Habbiak me naggen
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Uppsala
Hoj
XB12Ss
Bakdäck

Vad har du kört på för däck ?

Jag har kört på orginaldäcket som satt på från fabrik, har inte koll på fabrikatet, hojen är i all fall en -06. Tror att det är Dunlop men inte säker, de har tydligen bytt till annat fabrikat på -07'orna.

De testade däck i något av de senare nummren av BIKE, där var det två däck med som hade olika gummi i mitten och på sidorna, men de höll tydligen inte längre för det, det fanns andra däck som höll längre.

Det är ju inte så mycket gummi på nya gatdäck, är det en 5-6 mm så får man vara nöjd. Tänkte att kanske de däck som sitter på X och SX har mer gummi att nöta på. Men vet inte om de är ok att åka på.
Jag har inga extrema krav på bett och fäste, åker inte på bana utan bara väg, men de måste ju kännas bra.

/Björne
 

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
Jag har ett fåtal diagnostik-kablar enligt bild som funkar med tidigare diskuterat ECMSpy.

Bild: http://www.jod.se/products/buell_ecm_cable.html
Info om ECMSpy: http://www.bike-pix.com/forum/viewtopic.php?t=20340
Drivrutiner till kabel: http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm

Varje kabel är testad av mig och funkar att plugga rakt in i USB'n på datorn och börja labba med bränsledata, göra TPS reset etc. Mitt pris är 450:- plus frakt. Betalning kan ske direkt till mitt konto eller mot tillägg via postförskott.

Observera dock att ni kan vid fel handhavande av ECMSpy kan förstöra era fungerande inställningar likväl som ni kan få cykeln att uppföra sig betydligt bättre, ev. skador eller programmet ECMSpy i sig tar jag naturligtvis inget ansvar för.

Släng mig ett PM om ni är intresserade.

Sorry redan beställt. :yoparty

/M
 

Bulle9

menvafaaaaaaaa...
Gick med
15 Aug 2007
Ort
I en röd stuga med vita Knut
Hoj
Buell XB9R race-kit med Wileyco-buller (låter knasmycket) och en krokig CBR1000F samt en 4-vxl röd REX
TIPS TACK vid gängpaj

Köpte nyligen en Bulle 03:a med icke orginal-buller som sitter fästad i samma bultar som sidstödet och en bult i bakre orginalljuddämpsupphängningen (VM i långord) dessa bultar måste definitivt hanterats utan momentnyckel då samtliga kryper ut. Gängpaj a lá GRANDE :huvet

Vatusan går en omgängning på :confused:

Eller finns det andra sätt... gängtejp hjälpte föga å med typ Loctite så sitter de väl där för evigt juh :gnissla

Får börja luta den mot elskåp och parkeringsautomater i stan.....SATAN:mad:
 

eldbult

Åksugen
Gick med
25 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell å en yamaha
Köpte nyligen en Bulle 03:a med icke orginal-buller som sitter fästad i samma bultar som sidstödet och en bult i bakre orginalljuddämpsupphängningen (VM i långord) dessa bultar måste definitivt hanterats utan momentnyckel då samtliga kryper ut. Gängpaj a lá GRANDE :huvet

Vatusan går en omgängning på :confused:

Eller finns det andra sätt... gängtejp hjälpte föga å med typ Loctite så sitter de väl där för evigt juh :gnissla

Får börja luta den mot elskåp och parkeringsautomater i stan.....SATAN:mad:

Loctite låser inte fast bulten för evigt sitter bara lite hårdare. Annars finns lösgängor att köpa så kallade helicoil bara att gänga om och skruva i nya gängor eller kanske bara stoppa dit ett par låsbrickor?
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Köpte nyligen en Bulle 03:a med icke orginal-buller som sitter fästad i samma bultar som sidstödet och en bult i bakre orginalljuddämpsupphängningen (VM i långord) dessa bultar måste definitivt hanterats utan momentnyckel då samtliga kryper ut. Gängpaj a lá GRANDE :huvet
Nu vet jag på rak arm inte vilken bult du menar, men de klassiska trixen är;
- längre bult med mutter på baksidan (udda bultar köper man med fördel på Sifverts Skruv i Sthlm)
- borra ur och gänga en dimension större, ex M6 -> M8 eller 5/16 -> 3/8
- montera Helicoil eller liknande, fast det kräver lite godstjocklek. Gissar att det är trickigt att få dit Helicoil av rimlig storlek i tunnare gods än typ 4mm.
- lägg i med kemisk metall, borra och gänga
- svetsa dit gods borra och gänga, eller svetsa dit en mutter

Loctite finns i massor av varianter. Undvik Stark, Bussningsmontering, Cylindrisk fastsättning etc om du vill kunna lossa bulten utan att värma. Normal eller Oljetolerant är skitbra. Fast inte mot gängpaj... Gängtejp kan du nog oxå glömma. Lycka till!
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Har kört drygt 500 mil med min XB12Ss och ser att bakdäcket redan är hyland.

Det betyder 2 bakdäck om året för mig som kör 1000 mil......dyrt!? :eek:

Ser då att XB2X och XB9SX har en annan typ av bakdäck med nåt slags on/off-roadmönster.
Finns det någon med X eller SX här som har erfarenhet av detta däck?
Kanske det har djupare mönster med mer och hårdare gummi som håller längre? Skulle i så fall vara ett alternativ även för S modellen för de som inte vill bränna 5000:- om året bara på bakdäck?

/Björne.....fattig, eller bara snål?

Jag kör XB12X med Dunlop (avlopp?)-däcken som användes på 06:ans hojar. Mitt bakdäck börjar se illa ut - gissar att jag behöver byta det runt 600 mil. Inte mycket bättre än din erfarenhet, alltså. Ska över på Scorpion Syncs efteråt. Det i kombination med att jag mognat högst avsevärt och knappt är uppe på bakhjulet någonting nu för tiden (utom när jag accelererar) borde nog göra susen för totalekonomin. :D
 

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
Yes då ska det kollas läget på hojen och hur den mår med den nya kabeln ;-)

Fick ett litet brev idag.

Var ska vi dela med oss av mapparna och allt annat kul som vi hittar?


/M
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Yes då ska det kollas läget på hojen och hur den mår med den nya kabeln ;-)

Fick ett litet brev idag.

Var ska vi dela med oss av mapparna och allt annat kul som vi hittar?


/M

Måste fråga: Har du bromsat din 1430 än? Hur gick det?

/J
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top