Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
Stort tack för tipset Deathmachine! Fanns en massa godis! Dock suger jag på tyska, så det blir väl att leta fram tyskaböckerna igen eller hitta någon som kan... :D

Edit:


Kom på att det här fortfarande finns:http://babelfish.altavista.com/babelfish Fungerar utmärkt om texten är rättstavad och skrivet på ett propert språk.
Översatte sidan. Nu verkar det ännu mer intressant.

/tunis

Faktum är att jag faktiskt testade att använda den skitöversättaren.
Fick inte ut något översatt ord alls. Valde otaliga gånger från tyska till engelska men inte fan blev det nå engelska. bara tyska, bara samma text som jag skrev in, testade även att ange url men utan framgång.

Jag tror att den datorn eller vad det är som gör översättningen kanske kan vara överbelastad nån gång så den inte fattar vad den ska göra eller nåt, nån annan förklaring finner jag inte.
 

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
Jag har en efterlysning.

Om det är någon som äger ett par hand-guards eller hand-defender eller vad det heter som passar till buell eller helst som är orginal till XB9 modellerna så vill jag väldigt gärna köpa dessa. Det får inte va sådan som går in i styrändarna för jag hade tänkt ha bar-end blinkers men är det så orginalen till XB9 ser ut vettifan hur jag ska göra...
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Jag har en efterlysning.

Om det är någon som äger ett par hand-guards eller hand-defender eller vad det heter som passar till buell eller helst som är orginal till XB9 modellerna så vill jag väldigt gärna köpa dessa. Det får inte va sådan som går in i styrändarna för jag hade tänkt ha bar-end blinkers men är det så orginalen till XB9 ser ut vettifan hur jag ska göra...

Det är tyvärr så orginalskydden ser ut. Plus att bromscylindern plus kopplingsfästet har specifika hål för att montera skydden i som inte sitter där på de andra modellerna... Du får nog kika på nån universalmodell, jag tror det är lättast så iaf! Men om du ska ha styrändsblinkers får du nog hur du än vrider och vänder på det försöka fixa till nån lösning där, även universalmodellerna fästs ju där. Men det borde ju gå hyffsat lät att svarva till nån egen lösning med blinkersfäste som handtagsskydden kan sitta i. Eller köra nån form av crossvariant kanske?

Annars kan du ju köpa Ducati Hypermotard handtagsskydd med integrerade blinkers/speglar :yoparty

MVH
Björn
 

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
Det är tyvärr så orginalskydden ser ut. Plus att bromscylindern plus kopplingsfästet har specifika hål för att montera skydden i som inte sitter där på de andra modellerna... Du får nog kika på nån universalmodell, jag tror det är lättast så iaf! Men om du ska ha styrändsblinkers får du nog hur du än vrider och vänder på det försöka fixa till nån lösning där, även universalmodellerna fästs ju där. Men det borde ju gå hyffsat lät att svarva till nån egen lösning med blinkersfäste som handtagsskydden kan sitta i. Eller köra nån form av crossvariant kanske?

Annars kan du ju köpa Ducati Hypermotard handtagsskydd med integrerade blinkers/speglar :yoparty

MVH
Björn

Ok, faktum är att när du skrev att det blir krångel så va det faktiskt min nästa tanke, att fixa Ducatis Hypermotard variant, den e rätt fräck ändå. men kanske inte alla gånger så smidig... men just poängen med att ha dom bar-end blinkerserna är att dom ska synnas en del bakifrån för mina sitter just nu så dumt till... sen den förra ägaren... men men....

jag vet att jag nånstans i mitt barndomshem har sådana cross-handskydd, kanske ska testa dom först...

Nån som vet vad Hypermotard blinkers/backspeglarna kostar? Lite fel forum o fråga mån tro ;)

Tack för svaret MR.Buell!
 

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
Var och vilket motstånd har ni köpt till era bueller när ni satt på diod lysen som är e godkända har själv kellerman eller vad dom heter dock så funkar det på höger och vänster bak men byter man fram så funkar inte motståndet som det ska utan blinkar fortare kastar man på ett motstånd nån stans eller kör man lazy och köper ett färdigt motstånd som passar bolt on i den org. som sitter fram i råttbot?

Hur har ni andra gjort?

/M
 

kosefil

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2007
Ort
Sthlm
Hoj
2007 Buell XB12S
Var och vilket motstånd har ni köpt till era bueller när ni satt på diod lysen som är e godkända har själv kellerman eller vad dom heter dock så funkar det på höger och vänster bak men byter man fram så funkar inte motståndet som det ska utan blinkar fortare kastar man på ett motstånd nån stans eller kör man lazy och köper ett färdigt motstånd som passar bolt on i den org. som sitter fram i råttbot?

Hur har ni andra gjort?

/M

Du kan köpa en sån här: http://www.americansportbike.com/shoponline/ccp0-prodshow/16086.html
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Var och vilket motstånd har ni köpt till era bueller när ni satt på diod lysen som är e godkända har själv kellerman eller vad dom heter dock så funkar det på höger och vänster bak men byter man fram så funkar inte motståndet som det ska utan blinkar fortare kastar man på ett motstånd nån stans eller kör man lazy och köper ett färdigt motstånd som passar bolt on i den org. som sitter fram i råttbot?

Hur har ni andra gjort?

/M

Köp två sånna här; http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=2012530.htm från Elfa och koppla paralellt med blinkersen. 15 ohm är nog lagom. 33,80/st exkl moms :tummenupp

Finns billigare varianter med, typ 10-15 kr/st. Sök på effektmotstånd. Sådär 20 watt och 15 ohm brukar vara lagom.
 
Last edited:

Walden

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Vadstena
Hoj
Harley Davidson Street Bob 2008
Hej allihopa

Suttit under några dgr och läst igenom allt i denna tråd då suget efter en Buell är totalt! Uppvuxen i ett hem där det pratades och åktes Cheva och HD har satt sina spår :p

Dock är jag lite vilse i modelldjungeln och har lite frågor.
Jag är 187 cm lång o normalbygd, hur fungerar det på en så pass kompakt hoj som Buellerna ändå är?
Kommer jag tröttna på 9:an efter en säsong, om jag nu köper en sådan, och vilja ha en 12:a eller är skilllnaden trots allt inte så stor?

Vidare har jag inte hur mycket kosing som helst och har hittat några objekt som skulle kunna passa rent ekonomiskt...
för o nackdelar? synpunkter m.m. välkomnas då jag är ganska alena om detta och har inte 10 polare som alla åker buell att fråga...input mottages med varm hand!

http://www.blocket.se/vi/15104621.htm?ca=14_s
http://www.blocket.se/vi/15063920.htm?ca=14_s

Ngn kanske tom vet ngt om just dessa hojar (ägarna kanske rent utav finns i tråden?)....

Tack på förhand!

MVH
/Johan
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Dock är jag lite vilse i modelldjungeln och har lite frågor.
Jag är 187 cm lång o normalbygd, hur fungerar det på en så pass kompakt hoj som Buellerna ändå är?
Kommer jag tröttna på 9:an efter en säsong, om jag nu köper en sådan, och vilja ha en 12:a eller är skilllnaden trots allt inte så stor?
...
Tack på förhand!

MVH
/Johan

Jag har en XB12R och är 187cm. Jag sitter helt ok på den.

Jag skulle satsa på en så ny och så stor hoj som du har råd med. Köper du en 9'a kommer du längta efter en 12'a

/ Göran
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Björne>> Tittade på bilderna i ditt garage och såg din gamla lustgasmatade bulle. En fråga; hur känns det när man klappar igång lustgasen på en hoj, speciellt på en med så kort hjulbas?

Hade inte tänkt köra lustgas själv, är mest nyfiken.
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
om motorlampan tänds på en -01'ans X1 vad har man för bekymmer då? kan de va lamdan?

Går inte att säga exakt så klart, men "vanliga" fel är antingen kabeln till lambdasonden eller motortempsgivaren. Kolla på lambdasonden som sitter på bakre avgaskröken om du kan se nån skada på själva kabeln. På -01'an så sitter motortempgivaren ner emellan ventilkåporna på bakre toppen, om jag inte minns helt fel. Mao så är den lite svår att kolla utan att plocka bort lite av plasten och lyfta på tanken.

Sen kan det ju vara fel på själva givarna också, inte bara kablarna. Men jag har varit med om ett par som haft skador på kablarna, det vibrerar ju en hel del trots allt :gnissla

Annars får du kolla med antingen ECM Spy eller via en s.k Scanalyser som auktoriserad verkstad har, för att få fram en felkod så du vet vad som är fel!

MVH
Björn
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Björne>> Tittade på bilderna i ditt garage och såg din gamla lustgasmatade bulle. En fråga; hur känns det när man klappar igång lustgasen på en hoj, speciellt på en med så kort hjulbas?

Hade inte tänkt köra lustgas själv, är mest nyfiken.

Jag hade bestyckat den rätt snällt. Plockade ut 18BHP/40Nm extra. Tänk dej känslan av att kunna mata ner till 3'an och vrida fullt fast du redan gjort det.
Börjar man plocka mer effekt måste man backa tändningen och greja, så det blir rätt avancerade system för en gathoj. Tex Dynateks tändsystem använder VOES ingången som NO2 switch, så då tappar man tyvärr hela lastbalanserade tändkurveförskjutningen.

Plockade 25BHP/60Nm på min 1550 twin cam, så den gav 125BHP/200Nm på gas :)

Lustgas är coolt! :yoparty
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Låter ballt. Fast det hade ju varit bättre om du sagt att det var helt jävla okörbart och meningslöst - så att jag inte fick massa idéer. :D
 

rvacchi

RickTM
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Bromma
Hoj
zx-6r + ett par till
Hej allihopa

Suttit under några dgr och läst igenom allt i denna tråd då suget efter en Buell är totalt! Uppvuxen i ett hem där det pratades och åktes Cheva och HD har satt sina spår :p

Dock är jag lite vilse i modelldjungeln och har lite frågor.
Jag är 187 cm lång o normalbygd, hur fungerar det på en så pass kompakt hoj som Buellerna ändå är?
Kommer jag tröttna på 9:an efter en säsong, om jag nu köper en sådan, och vilja ha en 12:a eller är skilllnaden trots allt inte så stor?

Vidare har jag inte hur mycket kosing som helst och har hittat några objekt som skulle kunna passa rent ekonomiskt...
för o nackdelar? synpunkter m.m. välkomnas då jag är ganska alena om detta och har inte 10 polare som alla åker buell att fråga...input mottages med varm hand!

http://www.blocket.se/vi/15104621.htm?ca=14_s
http://www.blocket.se/vi/15063920.htm?ca=14_s

Ngn kanske tom vet ngt om just dessa hojar (ägarna kanske rent utav finns i tråden?)....

Tack på förhand!

MVH
/Johan


Tjena Walle,

Man sitter helt ok på xb9 & Xb12. Du ska inte ha en XB12Scg Eller XB9Scg dom är 7cm kortare och lägre för att anpassa "kortare människor"

Jag själv föredra XB9 Eftersom den är mycket rappare än 12an.

Mvh
Rickard
 

Walden

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Vadstena
Hoj
Harley Davidson Street Bob 2008
Kanon tack för input, mer synpunkter mottages gladeligen.

Snart slår jag till, hållt mig i flera år nu =)
 

yammie

Nipple sucker
Gick med
16 Dec 2004
Ort
I en avkrok
Hoj
RD350/Buell
Går inte att säga exakt så klart, men "vanliga" fel är antingen kabeln till lambdasonden eller motortempsgivaren. Kolla på lambdasonden som sitter på bakre avgaskröken om du kan se nån skada på själva kabeln. På -01'an så sitter motortempgivaren ner emellan ventilkåporna på bakre toppen, om jag inte minns helt fel. Mao så är den lite svår att kolla utan att plocka bort lite av plasten och lyfta på tanken.

Sen kan det ju vara fel på själva givarna också, inte bara kablarna. Men jag har varit med om ett par som haft skador på kablarna, det vibrerar ju en hel del trots allt :gnissla

Annars får du kolla med antingen ECM Spy eller via en s.k Scanalyser som auktoriserad verkstad har, för att få fram en felkod så du vet vad som är fel!

MVH
Björn


oki!!

Tack för svaret Björn.. får väl se om det blir nå meck på den snart då det inte e min hojj..

/yam
 

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
yes

Köp två sånna här; http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=2012530.htm från Elfa och koppla paralellt med blinkersen. 15 ohm är nog lagom. 33,80/st exkl moms :tummenupp

Finns billigare varianter med, typ 10-15 kr/st. Sök på effektmotstånd. Sådär 20 watt och 15 ohm brukar vara lagom.

Yes shoppat loss nu är det bara att elda på löd pennan :) men bara sätta den innan relät antar jag men du sa ett motstånd per par. Ja bara ge sig ner i garaget och span är ju ingen advance precis.

Snart kommer det bilder på mitt vår jobb, dock inge camo här inte.

/M
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top