Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Tunis

MNK är min gud.
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2002 års Buell
Halloj! Jag har nu länge funderat att skaffa en hyper-charger insug istället för den hemska gälen på min x1:a. Men idag fick jag höra att en bekant hade fått stora problem med motorgången på sin buell(vet ej vilken modell han har). Det är en förgasarmotor han har, och den jag äger är insprut. Kan jag vara lugn eftersom jag har insprut och att det funkar som på moderna bilar: att ett chip kollar hur mycket luft det kommer in och reglerar insprutet efter det. ELLER kan jag räkna med att vara tvungen att ställa om insprutningen?
Stort tack för den som gjort samma ingrepp eller dylikt! :(
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Halloj! Jag har nu länge funderat att skaffa en hyper-charger insug istället för den hemska gälen på min x1:a. Men idag fick jag höra att en bekant hade fått stora problem med motorgången på sin buell(vet ej vilken modell han har). Det är en förgasarmotor han har, och den jag äger är insprut. Kan jag vara lugn eftersom jag har insprut och att det funkar som på moderna bilar: att ett chip kollar hur mycket luft det kommer in och reglerar insprutet efter det. ELLER kan jag räkna med att vara tvungen att ställa om insprutningen?
Stort tack för den som gjort samma ingrepp eller dylikt! :(

Hypercharger är ett luftfilter för druttar. Tycker du det är vackert ska du ha ett men om du vill ha effekt så är det "more show than go". Det finns bättre filter.

Här är exemplen på några, om du inte vill bygga själv.
http://www.nrhsperformance.com/partshurricaneflow.shtml#HurricaneFlow Air Cleaners for1995-1996 Buell S2

Om luftfiltret du monterar har ett större flöde -vilket ju är hela syftet- så måste man mappa om. Det är ju tack vare den ökade fyllnadsgraden som filtret ger som man kan öka på bränslet. Det är tack vare detta man uppnår effektökningen sas.

Tycker jag

/J
 
Last edited:

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Instämmer med föregående talare om Hyperchargern! :)

Jag gillar Forcewindern, både ur ett estetiskt perspektiv och för dess prestandaegenskaper. Läs lite om den här; http://www.badweatherbikers.com/buell/messages/3842/11192.html?1113852451

JA Forcewinder är ju bra upptill ca 100 rwhp, sedan blir den för trång. Jag tycker att dess stora fördel är att den hjälper upp mellanregistret tack vare att den adderar längd på insugsröret, som ju är för kort på en HD.

För höga toppeffekter tror jag däremot inte att den är så optimal, man ser ju även det på kurvorna, att dess fördelar kommer till korta när det börjar varva. Filterarean är för liten. Då är det bättre med en stor burk som typ Hurricane eller min hembyggda, också med 3" högt K&N-filter på bilden nedan.

Men på en originalbuell som detta så kan nog Forcewinder sitta som hand i handske!

/J
 

Bifogat

  • No7.jpg
    No7.jpg
    81 KB · Visningar: 69

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
I fredags dök det upp en försenad julklapp (eller möjligtvis en för tidig födelsedags-presang) till mig själv.



Lägg märke till att cyllarna är hårdrockarsvarta = extra många hästkrafter! :yoparty
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I fredags dök det upp en försenad julklapp (eller möjligtvis en för tidig födelsedags-presang) till mig själv.

[/URL]

Lägg märke till att cyllarna är hårdrockarsvarta = extra många hästkrafter! :yoparty

Vackert! 3 13/16" burkar!
Axtells gjutjärn eller aluminium?
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Vackert! 3 13/16" burkar!
Axtells gjutjärn eller aluminium?

Det blev gjutjärn. Man ska väl inte måla fan på väggen, men vid eventuellt haveri så är ju gjutjärn enklare att åtgärda än nicasilbehandlad alu. Alu är ju förstås rejsigare, men dyrare. Jag tänkte (för en gångs skull) vara lite förnuftig.

Nu vet jag ju inte hur förnuftigt det är att öht göra nå't så'nt här. :D

Jag tänker dock inte lösa det hela själv (fegt, jag vet), utan allt jobb kommer ske på Robban's, där de även kommer porta topparna. Veven kommer balanseras och originalsprutet kommer att programmeras om med ECM-Spy.

Från början var det ju tänkt att det skulle bli andra kammar, men det uppstod en del problem runt höjning av kompet. Antingen skulle jag vara tvungen att beställa andra kolvar vilket kändes som att det skulle bli dyrt, eller fräsa av lite på cylindrar eller toppar. Problemet då är att det finns inga eftermarknadsstötstångsrör. Det är ju inte rör på bullarna utan nå'n sorts plastkassetter.

Fick lite input från en tysk som hade skruvat en hel del Buell, varav några med liknande uppsättning som min, och han menade på att man får ganska bra gång utan att byta kammar. Lite olika dyno charts från honom finns här: http://www.badweatherbikers.com/cgibin/discus/show.cgi?tpc=32777&post=1001608#POST1001608

Jag tänkte köra en säsong med detta och ser vad som blir nästa steg. Återkommer med resultatet från bromsbänken, ska bli spännande och se vad skillnaden mot förra körningen blir.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok! Ja gjutjärn har ju tidigare ansetts vara bäst tack vare den större styvheten. Men på senare år så har ju även Axtells nyutvecklade alucyllar blivit accepterade till mountainmotorer.

Gjutjärn låter ju tryggt och ekonomiskt! Det är väl bara vikten man kan gny över.

Det är väl inget att ha dåligt samvete över, man måste ju ändå som regel lämna bort blockhalvorna för att arborra ur för de större cylindrarna.

Du kan ju byta kam senare om du skulle vilja ha mer! En sån kam som jag har S&S 600 kan nog vara bra om man vill ha så heta kam som dina originallyftarhus tål.

Ska bli kul att följa hur det går!

/J

Det blev gjutjärn. Man ska väl inte måla fan på väggen, men vid eventuellt haveri så är ju gjutjärn enklare att åtgärda än nicasilbehandlad alu. Alu är ju förstås rejsigare, men dyrare. Jag tänkte (för en gångs skull) vara lite förnuftig.

Nu vet jag ju inte hur förnuftigt det är att öht göra nå't så'nt här. :D

Jag tänker dock inte lösa det hela själv (fegt, jag vet), utan allt jobb kommer ske på Robban's, där de även kommer porta topparna. Veven kommer balanseras och originalsprutet kommer att programmeras om med ECM-Spy.

Från början var det ju tänkt att det skulle bli andra kammar, men det uppstod en del problem runt höjning av kompet. Antingen skulle jag vara tvungen att beställa andra kolvar vilket kändes som att det skulle bli dyrt, eller fräsa av lite på cylindrar eller toppar. Problemet då är att det finns inga eftermarknadsstötstångsrör. Det är ju inte rör på bullarna utan nå'n sorts plastkassetter.

Fick lite input från en tysk som hade skruvat en hel del Buell, varav några med liknande uppsättning som min, och han menade på att man får ganska bra gång utan att byta kammar. Lite olika dyno charts från honom finns här: http://www.badweatherbikers.com/cgibin/discus/show.cgi?tpc=32777&post=1001608#POST1001608

Jag tänkte köra en säsong med detta och ser vad som blir nästa steg. Återkommer med resultatet från bromsbänken, ska bli spännande och se vad skillnaden mot förra körningen blir.
 

Tunis

MNK är min gud.
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2002 års Buell
Hypercharger är ett luftfilter för druttar. Tycker du det är vackert ska du ha ett men om du vill ha effekt så är det "more show than go". Det finns bättre filter.

Här är exemplen på några, om du inte vill bygga själv.
http://www.nrhsperformance.com/partshurricaneflow.shtml#HurricaneFlow Air Cleaners for1995-1996 Buell S2

Om luftfiltret du monterar har ett större flöde -vilket ju är hela syftet- så måste man mappa om. Det är ju tack vare den ökade fyllnadsgraden som filtret ger som man kan öka på bränslet. Det är tack vare detta man uppnår effektökningen sas.

Tycker jag

/J

Stort tack för svar! :)... Hmm, inget är ju ristat i sten av vad jag vill ändra. Det här gav mig lite perspektiv... TACK! ... Eftersom jag är lite mer bakom, än framför flötet, så betyder mappa; ställa om insprutningen? Är detta något en verkstad måste göra eller går det att göra om man vill? :p...

/Tunna
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
I fredags dök det upp en försenad julklapp (eller möjligtvis en för tidig födelsedags-presang) till mig själv.



Lägg märke till att cyllarna är hårdrockarsvarta = extra många hästkrafter! :yoparty

Yes! Vackert som poesi! God jul i efterskott eller grattis i förskott!

Vad ska Robban ha för jobbet!

Jag ska inte trimma den här hojen Jag ska inte trimma den här hojen Jag ska inte trimma den här hojen Jag ska inte trimma den här hojen Jag ska inte trimma den här hojen Jag ska inte trimma den här hojen Jag ska inte trimma den här hojen Jag ska inte trimma den här hojen Jag ska inte trimma den här hojen Jag ska inte trimma den här hojen Jag ska inte trimma den här hojen Jag ska inte trimma den här hojen Jag ska inte trimma den här hojen :gnissla
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Hej

Någon som kan ge en nykomling lite beskrivningar över skillnaderna mellan XB9s och XB12s från ett körperspektiv. Kraft, vibrationer, vrid, smidighet....allt av intresse.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
strax över 40' inkl. alles.

Vad skönt - jag ska inte trimma den här hojen. :D
Eller så får jag sluta skaffa mig nya hobbies hela tiden. :rolleyes:

Hej

Någon som kan ge en nykomling lite beskrivningar över skillnaderna mellan XB9s och XB12s från ett körperspektiv. Kraft, vibrationer, vrid, smidighet....allt av intresse.

Det enkla svaret är att 9:eek:rna vill ha lite mer varv och samtidigt är lite mer varvvilliga, medan 12:eek:rna är lite mer förlåtande, eftersom de har vridet på sin sida - du måste inte växla "hela tiden" (även om det hjälper på dem också). Nån som har kört mer än jag på respektive kan säkert fylla ut svaret mer, men jag tror inte det är så stor skillnad annat än just i motorkaraktären.
 
Last edited:

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Måste finansiera lite uppgradering av bilens fjädring :)

Någon som vill köpa lite högglanspolerade aluminium delar? Övre och undre beltskydd + fotplattor till förare och passagerare. 600:- + frakt.
Har original backspeglar och blinkersar också om nån behöver. Och original svarta plats beltskydd.

DSC00276.jpg
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Det blir ju inte gratis, men samtidigt är det jävligt skönt att lämna ifrån sig hojen och hämta den när det är klart.

För att få ekonomin att gå ihop hade jag tänkt dra ner till endast två pipor rökheroin om da'n.

Du kan ju hålla kvar ditt bruk om du säljer stjärten till nån hugad spekulant. (jag nöjer mig med 60% av dina intäkter som tack för min goda idé) :näsblod
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Tjena

kan fortfarande inte bestämma mig om jag skall köpa en XB12 eller en Superduke.....hursom så satt jag och slösurfade på Youtube efter Buellavgasljud....det var kul.

D&D lät riktigt maffig, någon som har det här i Sverige?

Någon som kan förklara vad dippen i dynocharten kommer sig av och om den är så på alla XB12_ http://www.danddexhaust.com/catalog/2005/07/44311s.htm#specs

Stockcar låter det som :yoparty
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top