Det blev gjutjärn. Man ska väl inte måla fan på väggen, men vid eventuellt haveri så är ju gjutjärn enklare att åtgärda än nicasilbehandlad alu. Alu är ju förstås rejsigare, men dyrare. Jag tänkte (för en gångs skull) vara lite förnuftig.
Nu vet jag ju inte hur förnuftigt det är att öht göra nå't så'nt här.
Jag tänker dock inte lösa det hela själv (fegt, jag vet), utan allt jobb kommer ske på Robban's, där de även kommer porta topparna. Veven kommer balanseras och originalsprutet kommer att programmeras om med ECM-Spy.
Från början var det ju tänkt att det skulle bli andra kammar, men det uppstod en del problem runt höjning av kompet. Antingen skulle jag vara tvungen att beställa andra kolvar vilket kändes som att det skulle bli dyrt, eller fräsa av lite på cylindrar eller toppar. Problemet då är att det finns inga eftermarknadsstötstångsrör. Det är ju inte rör på bullarna utan nå'n sorts plastkassetter.
Fick lite input från en tysk som hade skruvat en hel del Buell, varav några med liknande uppsättning som min, och han menade på att man får ganska bra gång utan att byta kammar. Lite olika dyno charts från honom finns här:
http://www.badweatherbikers.com/cgibin/discus/show.cgi?tpc=32777&post=1001608#POST1001608
Jag tänkte köra en säsong med detta och ser vad som blir nästa steg. Återkommer med resultatet från bromsbänken, ska bli spännande och se vad skillnaden mot
förra körningen blir.