Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Tunis

MNK är min gud.
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2002 års Buell
Nu är det fan dags för uppstart. Någon som har tips vad man BÖR kontrollera eller hälla i tanken efter en vinter i stillastånd? Olja, Att det finns bensin, att bromsar fungerar och att packboxarna inte läcker; är redan kollat. Men något annat. Nåt som är extra bra att göra?
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Nu är det fan dags för uppstart. Någon som har tips vad man BÖR kontrollera eller hälla i tanken efter en vinter i stillastånd? Olja, Att det finns bensin, att bromsar fungerar och att packboxarna inte läcker; är redan kollat. Men något annat. Nåt som är extra bra att göra?

Ptja, det är ju bra att känna på styr- och hjullager, etc (a'la trafikskolans säkerhetskontroll), så det inte låter skumt eller är glapp någonstans. Eller ännu värre. En bekant till mig tappade gaffeln på sin chopper under färd, som något av en tankeställare... :3freak
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu är det fan dags för uppstart. Någon som har tips vad man BÖR kontrollera eller hälla i tanken efter en vinter i stillastånd? Olja, Att det finns bensin, att bromsar fungerar och att packboxarna inte läcker; är redan kollat. Men något annat. Nåt som är extra bra att göra?

Om det är service du menar så är det -vad gäller motorn- bra att även kolla/justera transkedjespelet samt kopplingsspelet. Det görs nere vid transkåpan samt på kopplingsvajern, det är enkelt att göra dessa justeringar om du har en mekhandbik typ tex Clymer el Haynes till hojen.
Jag brukar byta växellådsolja samtidigt som jag byter motorolja.
 

Tunis

MNK är min gud.
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2002 års Buell
Ptja, det är ju bra att känna på styr- och hjullager, etc (a'la trafikskolans säkerhetskontroll), så det inte låter skumt eller är glapp någonstans. Eller ännu värre. En bekant till mig tappade gaffeln på sin chopper under färd, som något av en tankeställare... :3freak

Jo, det har jag tänkt att göra. :D... Låter läskigt det där med din polares hoj :näsblod ... Gick det bra för han? Såg en chopper idag som hade fått motorstopp efter liljeholmsbron precis vid rödljuset; här i stockholm. Såg verkligen inte kul ut, och han verkade bara ha kickstart att jobba med också. :näsblod

Ptja, det är ju bra att känna på styr- och hjullager, etc (a'la trafikskolans säkerhetskontroll), så det inte låter skumt eller är glapp någonstans. Eller ännu värre. En bekant till mig tappade gaffeln på sin chopper under färd, som något av en tankeställare... :3freak

Om det är service du menar så är det -vad gäller motorn- bra att även kolla/justera transkedjespelet samt kopplingsspelet. Det görs nere vid transkåpan samt på kopplingsvajern, det är enkelt att göra dessa justeringar om du har en mekhandbik typ tex Clymer el Haynes till hojen.
Jag brukar byta växellådsolja samtidigt som jag byter motorolja.

Oookej. Tack för svar. Får kolla på det där. Måste till Buell-Center i Bromma och be om min manual bara. Beställde i höstas, men de har inte hört av sig än :p
 
Last edited:

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Jo, det har jag tänkt att göra. :D... Låter läskigt det där med din polares hoj :näsblod ... Gick det bra för han? Såg en chopper idag som hade fått motorstopp efter liljeholmsbron precis vid rödljuset; här i stockholm. Såg verkligen inte kul ut, och han verkade bara ha kickstart att jobba med också. :näsblod





Oookej. Tack för svar. Får kolla på det där. Måste till Buell-Center i Bromma och be om min manual bara. Beställde i höstas, men de har inte hört av sig än :p

Jo, det var ingen större fara, det var mest förskräckelsen och lite skrapsår, men det kunde ju gått illa om han hade kört snabbare. Har faktiskt inte kört med honom efter den händelsen, så jag vet inte om han har lärt sig att ha på sig riktiga mc-kläder och bättre hjälm förutom att kolla grejerna efter att ha skruvat på dem... :rolleyes:

Köpte min servicehandbok från repairmanuals.com och fick den för under halva priset mot vad man betalar på valfritt Buellställe här i Sverige - frakten tog runt en vecka vill jag minnas.
 
Last edited:

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
Tjena

kan fortfarande inte bestämma mig om jag skall köpa en XB12 eller en Superduke.....hursom så satt jag och slösurfade på Youtube efter Buellavgasljud....det var kul.

D&D lät riktigt maffig, någon som har det här i Sverige?

Någon som kan förklara vad dippen i dynocharten kommer sig av och om den är så på alla XB12_ http://www.danddexhaust.com/catalog/2005/07/44311s.htm#specs

Stockcar låter det som :yoparty

Fan jag går också i tankar om XB12R eller Superduke, dock har jag inte testat R-modellen än... Jag har ju S-modellen och jag börjar mer o mer tro att jag vill byta till nån av dom. Fan inte lätt o bestämma sig, men nåt är säkert, jag måste iaf provköra R-modellen innan jag köper den, det gjorde jag ju inte med Bullen jag har nu, men inte för att jag ångrar mig :p
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Fan jag går också i tankar om XB12R eller Superduke, dock har jag inte testat R-modellen än... Jag har ju S-modellen och jag börjar mer o mer tro att jag vill byta till nån av dom. Fan inte lätt o bestämma sig, men nåt är säkert, jag måste iaf provköra R-modellen innan jag köper den, det gjorde jag ju inte med Bullen jag har nu, men inte för att jag ångrar mig :p

För mig var valet lätt - jag behöver något som tillåter mig att behålla körkortet och som jag kan köra långt med när jag känner för det. En timme på en R sade mig att det föregående kan glömmas och att det senare troligen blir jobbigt. Men hade jag kunnat ha en hoj till, så...
Tills vidare kör jag bara R i Tourist Trophy. :tungan
 

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
För mig var valet lätt - jag behöver något som tillåter mig att behålla körkortet och som jag kan köra långt med när jag känner för det. En timme på en R sade mig att det föregående kan glömmas och att det senare troligen blir jobbigt. Men hade jag kunnat ha en hoj till, så...
Tills vidare kör jag bara R i Tourist Trophy. :tungan

Hehe, nä inte fan vill man ju bli av med körkortet. Men jag fattar inte hur jag undgått snuten så här länge, o då har jag kört budbil sen april 2006, mc sen februari 2007 och jobbat som mc-bud sen 2a januari i år. Det enda jag åkt dit på har varit 3 p-bot, 1 bältesbot. Inte en ända fortkörning, helt otroligt.

Men det är väl bara en tidsfråga. Jobbigt med jobbet bara... man får tänka 2 ggr innan man drar på.
 

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
Vad kör ni i era motorer, för olja? då det var uppe på tal några trådar innan.

Ja sen är det oljefilter byte nått ni rekomendera man ska köpa och vart?

Hade ett k and n som sitter på nu. men ja lika bra att byta nu när man grötar runt där nere.

Så olja till:
motor
framgaffeln
och oljefilter

var fynda? för och nackdelar med dom olika?
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Vad kör ni i era motorer, för olja? då det var uppe på tal några trådar innan.

Ja sen är det oljefilter byte nått ni rekomendera man ska köpa och vart?

Hade ett k and n som sitter på nu. men ja lika bra att byta nu när man grötar runt där nere.

Så olja till:
motor
framgaffeln
och oljefilter

var fynda? för och nackdelar med dom olika?

googlade +oil site:badweatherbikers.com och fick fram följande kommentar från sökmotorn: Resultat 1 - 10 av ungefär 5 710 från badweatherbikers.com för +oil. (0,16 sekunder)
Ämnet har varit uppe förr på Buellforumen. :D
 

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
ha ha sant

Ja antar att det inte är nån nyhet men ja frågan är ju hur mkt folk vet innan dom öppnar munnen.

Ja vad jag snappat upp men kan ju vara fel dock.

viktigt att köpa nån olja som tål höga temp och temp skillnader då luftkylda motorer varierar i temp betydligt mera än en vattenkyld motor som idags läget är betydligt vanligare än förr. Så oljerna som finns till bilar borde vara uteslutna med det argumentet.

Syntet eller mineral jag är väl syntet om man har lite snurr i motorn. Syntet håller längre, bättre gällande temp förändringar. blanda aldrig dom olika.

Ja så om pengarna inte är the issue vad väljer man för brand och blandning.

Samma gäller gaffelolja och hydraloljan då det är byte runt om på bullen.

/M
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Att utesluta biloljor i HD är dumt tycker jag. Just tack vare att man inte har motorolja till kopplingen på HD gör det ju möjligt slippa begränsningen av att olja måste vara JASO-godkänd och fri från friction modifiers, molybdendisulfid etc. Bara man vet vad man gör, rätt viskositet, rätt klassning, referanser till andras erfarenheter etc

En helt strålande olja till HD är tex Statoils helsyntetiska racingolja "Racingway HP 25W-50". Den går däremot inte att hälla i en hoj med gemensam olja till motorn och koppling/växellåda.

Att blanda syntet och mineralolja gör jag sällan eftersom jag köper storpack och därmed alltid har rätt kvalitet på hyllan. Men annars är det ingen fara att blanda syntet och mineral om man vill. Nackdelen är ju dock att man vid blandning ska räkna med egenskaperna hos den sämre av de ingånde oljorna i den färdiga blandningen.

I växellådan är den bästa oljan för kopplingen i mitt tycke Golden Spectro Gear Lube 80W. HD:s egen olja "Formula +" funkar om det är original men är inte bra tycker jag. Den gamla HD-original "Sport Trans Fluid"-oljan var bra i kopplingen på sportster/buell men den oljan är ju borta nu och ersatt av "Formula+". Den nya enhetsoljan för trans och växellåda Formula+ har dessutom högre viskositet än den gamla Sport Trans-oljan. Så det är svårt att få det att frikoppla ordentligt på vissa motorer med Formula+, i synnerhet med hårda fjädrar och många belägg.

Har man en otrimmad motor och tycker man att allt verkar trassligt vad gäller oljor, så är det ju förstås inte fel att välja HD-originaloljor.

Något som är viktigt på Sportser/Buell är också att ha rätt justering på koppling och transkedja, det kan man passa på att kolla när man byter olja ty då ska man ändå fylla i olja genom dessa luckor. Det står i mekhandböcker typ Clymer och Haynes hur man gör, busenkelt.

För spänd transkedja ger ett vinande ljud när motorn är varm, och det förstör lagret i kopplingskorgen mm.

Men detta visste du säkert

Mvh
J

Ja antar att det inte är nån nyhet men ja frågan är ju hur mkt folk vet innan dom öppnar munnen.

Ja vad jag snappat upp men kan ju vara fel dock.

viktigt att köpa nån olja som tål höga temp och temp skillnader då luftkylda motorer varierar i temp betydligt mera än en vattenkyld motor som idags läget är betydligt vanligare än förr. Så oljerna som finns till bilar borde vara uteslutna med det argumentet.

Syntet eller mineral jag är väl syntet om man har lite snurr i motorn. Syntet håller längre, bättre gällande temp förändringar. blanda aldrig dom olika.

Ja så om pengarna inte är the issue vad väljer man för brand och blandning.

Samma gäller gaffelolja och hydraloljan då det är byte runt om på bullen.

/M
 
Last edited:

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
vatten i motoroljan och i växellådan?

:confused:

cyklen var på service för en månad sen och då sa de att det var vatten i växellådan. nu efter 30 mil så var jag på verkstaden igen och då var det olja i växellådan och i motoroljan, och inte lite. jag kör med cykeln varje dag. cyklen står i varmgarage.
kan det bero på kondens pga. kyla? kan man undvika det?
ska inte en cykel klara att köra varje dag?
har någon med buell varit med om det förut?
 

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
jag har nog hittat lösningen på problemet.:tummenupp det är för kort väg till jobbet så motorn blir inte tillräckligt varm som sen får svalna. sen en kallstart och samma korta väg hem.
så jag byter oljerna och sedan får jag vara mer försigtig med kallstarter.
får la knalla till jobbet så kanske man får sådan där motion som jag har hört talas om.
vill ju köra mc jämt. kanske finns någon annan cykel som klarar kallstarter bättre.:tummenupp
 

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
Vad kör ni i era motorer, för olja? då det var uppe på tal några trådar innan.

Ja sen är det oljefilter byte nått ni rekomendera man ska köpa och vart?

Hade ett k and n som sitter på nu. men ja lika bra att byta nu när man grötar runt där nere.

Så olja till:
motor
framgaffeln
och oljefilter

var fynda? för och nackdelar med dom olika?

Min Aprilia-mek som har mekat dom flesta märken (min jobb-mc är en aprilia) kör met Motul-kokosoljan och han och hans kunder är jättenöjd med oljan.

Tänkte ge han chansen att göra service på min bulle nästa gång. kan inte så mycket om Motul men han tyckte bra mycket sämre om Castrol som gjort om sin olja för nåra år sen... om dom sen ändrat på den igen vet jag inte....
 

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
Yes kedje spännande har man gjort och kopplingen är över sedd dock är ju frågan om det ska vara ett litet spel på hand taget eller om man kan spänna upp den dels på halva vajern och nere bakom kåpan ja lite slack ska man väl ha så man inte ligger och kör på kopplingen helatiden men ja man kan ju thigta upp den så man får grepp så fort man tar i handtaget eller om man ska ha nån mm spel på handtaget för att slippa att ev koppling ligger och drar hela tiden med följd att man får byta beläggen på kopplingen.

Kopplingen är ju ganska tung har sett att det finns nån del som underlättar kopplingen är det då större kuler eller hur kan det bli enklare att spänna upp kopplingen? Har aldrig sett nån live.

Du tycker som:

motor olja att man ska köra med statoils helsyntetisk racingway hp 25w 50

och i växelådan ska man gå på Golden Spectro Gear Lube 80W

Var hittar man golden spectro? i sthlm?

tackar för råden finns en hel del att läsa om man kolla gammla inlägg men ja utveckligen går ju framåt.

Vilka ska med upp till Norrtälje och lufta hojen när det beger sig, går nått rykte att det är samling på buell center för gemensam upp färd. Kul att träffa alla som man läser om här och har massa funderingar som en annan du kanske kan åka lite bakom med din sportster :yoparty

/M





Att utesluta biloljor i HD är dumt tycker jag. Just tack vare att man inte har motorolja till kopplingen på HD gör det ju möjligt slippa begränsningen av att olja måste vara JASO-godkänd och fri från friction modifiers, molybdendisulfid etc. Bara man vet vad man gör, rätt viskositet, rätt klassning, referanser till andras erfarenheter etc

En helt strålande olja till HD är tex Statoils helsyntetiska racingolja "Racingway HP 25W-50". Den går däremot inte att hälla i en hoj med gemensam olja till motorn och koppling/växellåda.

Att blanda syntet och mineralolja gör jag sällan eftersom jag köper storpack och därmed alltid har rätt kvalitet på hyllan. Men annars är det ingen fara att blanda syntet och mineral om man vill. Nackdelen är ju dock att man vid blandning ska räkna med egenskaperna hos den sämre av de ingånde oljorna i den färdiga blandningen.

I växellådan är den bästa oljan för kopplingen i mitt tycke Golden Spectro Gear Lube 80W. HD:s egen olja "Formula +" funkar om det är original men är inte bra tycker jag. Den gamla HD-original "Sport Trans Fluid"-oljan var bra i kopplingen på sportster/buell men den oljan är ju borta nu och ersatt av "Formula+". Den nya enhetsoljan för trans och växellåda Formula+ har dessutom högre viskositet än den gamla Sport Trans-oljan. Så det är svårt att få det att frikoppla ordentligt på vissa motorer med Formula+, i synnerhet med hårda fjädrar och många belägg.

Har man en otrimmad motor och tycker man att allt verkar trassligt vad gäller oljor, så är det ju förstås inte fel att välja HD-originaloljor.

Något som är viktigt på Sportser/Buell är också att ha rätt justering på koppling och transkedja, det kan man passa på att kolla när man byter olja ty då ska man ändå fylla i olja genom dessa luckor. Det står i mekhandböcker typ Clymer och Haynes hur man gör, busenkelt.

För spänd transkedja ger ett vinande ljud när motorn är varm, och det förstör lagret i kopplingskorgen mm.

Men detta visste du säkert

Mvh
J

Måste bara fråga men varför åker ni bud runt på skogsmulle däck när ni aldrig kör i skogen och bara inne i stan?

Borde det inte köras med motard fäljar och däck av sedda för gatbruk?

Är ju lite som att åka runt med en epa traktor när det är formul 1 race dömt att misslyckas? och alla som kört på bana vet ju hur viktigt det är med just däcken.:tummenupp

/M

Min Aprilia-mek som har mekat dom flesta märken (min jobb-mc är en aprilia) kör met Motul-kokosoljan och han och hans kunder är jättenöjd med oljan.

Tänkte ge han chansen att göra service på min bulle nästa gång. kan inte så mycket om Motul men han tyckte bra mycket sämre om Castrol som gjort om sin olja för nåra år sen... om dom sen ändrat på den igen vet jag inte....
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kolla i mekhandboken ang koppling och transkedjespel så att det inte blir ngt missförstånd. Följ boken tills du kan alla åtdragningsmoment och mått utantill, det blir bara trassel annars.
På kopplingen skruvar man ut centrumskruven tills glappet precis försvinner, sedan in ett kvarts varv och lås. Sedan ska det vara ung 2-3 mm spel i handtaget. Det sistnämda justeras med ställskruven på vajerhöljet. Så är det iaf på modellerna innan -03. Transkedjan ska ha 9-12 mm spel har jag för mig, ta hellre 12. Ocjh glöm inte att kolla att du verkligen justerar på det tightaste stället genom att rotera motorn. Hör du att det viner när motorn är varm så är det för tight. Släck då sträckaren direkt, gör det inte nästa vecka...

Golden spectro Gear 80W finns på tex RaceWay vid Zinkensdam eller Lelles i Uppsala, eller beställa från tex Touringbutiken eller googla.

Ja jag tycker att Statoil-oljan är prisvärd, jag har även kört i den rätt vassa 1200:a sportstermotorn jag hade i min hoj innan nuvarande 1640-motor. 1200:an hade 100 häst på bakhjulet och det var inte ens guldfärgat av hartsad olja under kolvarna, och den motorn hade inte kolvkylning som din moderna sportstermotor har. Cala (som är en känd HD-trimmare) hade inte sett så rena kolvundersidor på sportster förut så han undrade vad jag körde på för olja.

Motul som ngn föreslår är ju också en fin olja men tre ggr så dyr mot vad jag köper Statoil HP för i 10 litersdunk. Jag har dock ingen erfarenhet av Motul i just HD, men hittar du bara rätt viskositet (25W-50 eller 20W-50) så ska det nog funka bra. Motul är ju poppis i tex motarder som tävlingskörs, och dessa rull- och kullagrade stånkor har en typ av smörjning som liknar HD-motorns.

Det finns en anordning som gör det lättare att koppla ur. Det är en annan urkopplingsmekanism i kopplingskåpan som har en högre utväxling. Finns flera tillverkare. Googla på "Easy clutch Buell" eller nåt så hittar du nog. Problemet med sådana mekanismer är dock att de minskar sträckan med vilken beläggen separeras vid urkoppling, så har man en lite rejsigare koppling med tex hårdare fjädrar och/eller fler belägg så får man ofta problem med att det inte kopplar ur ordentligt i stället. Det är tex i dessa fall det definitivt inte funkar med Formula+ oljan enligt ovan tex.

Men om du tycker att din koppling är tung så vet jag inte vad du kommer att säga om min. :hihi

/J




Yes kedje spännande har man gjort och kopplingen är över sedd dock är ju frågan om det ska vara ett litet spel på hand taget eller om man kan spänna upp den dels på halva vajern och nere bakom kåpan ja lite slack ska man väl ha så man inte ligger och kör på kopplingen helatiden men ja man kan ju thigta upp den så man får grepp så fort man tar i handtaget eller om man ska ha nån mm spel på handtaget för att slippa att ev koppling ligger och drar hela tiden med följd att man får byta beläggen på kopplingen.

Kopplingen är ju ganska tung har sett att det finns nån del som underlättar kopplingen är det då större kuler eller hur kan det bli enklare att spänna upp kopplingen? Har aldrig sett nån live.

Du tycker som:

motor olja att man ska köra med statoils helsyntetisk racingway hp 25w 50

och i växelådan ska man gå på Golden Spectro Gear Lube 80W

Var hittar man golden spectro? i sthlm?

tackar för råden finns en hel del att läsa om man kolla gammla inlägg men ja utveckligen går ju framåt.

Vilka ska med upp till Norrtälje och lufta hojen när det beger sig, går nått rykte att det är samling på buell center för gemensam upp färd. Kul att träffa alla som man läser om här och har massa funderingar som en annan du kanske kan åka lite bakom med din sportster :yoparty

/M
 
Last edited:

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
Yes låter som en plan. statoil och lelles eller raceway.

Ja nja allt det där är gjort enligt konstens alla regler men ja man ska vara på banan där.

Ok men ja du har väl feting fjädrar på din koppling så ja då får man större underarmar på köpet när man trimmar sin hoj en lite bonus eller hur :)

Nja dax att nanna kudden

tack för råden

imorgon är det sista fixet sen är det bara att vänta in våren :gnissla

Kolla i mekhandboken ang koppling och transkedjespel så att det inte blir ngt missförstånd.
På kopplingen skruvar man ut centrumskruven tills glappet precis försvinner, sedan in ett kvarts varv och lås. Sedan ska det vara ung 2-3 mm spel i handtaget. Det sistnämda justeras med ställskruven på vajerhöljet. Så är det iaf på modellerna innan -03. Transkedjan ska ha 9-12 mm spel har jag för mig, ta hellre 12. Ocjh glöm inte att kolla att du verkligen justerar på det tightaste stället genom att rotera motorn. Hör du att det viner när motorn är varm så är det för tight. Släck då sträckaren direkt, gör det inte nästa vecka...

Golden spectro Gear 80W finns på tex RaceWay vid Zinkensdam eller Lelles i Uppsala, eller beställa från tex Touringbutiken eller googla.

Ja jag tycker att Statoil-oljan är prisvärd, jag har även kört i den rätt vassa 1200:a sportstermotorn jag hade i min hoj innan nuvarande 1640-motor. 1200:an hade 100 häst på bakhjulet och det var inte ens guldfärgat av hartsad olja under kolvarna, och den motorn hade inte kolvkylning som din moderna sportstermotor har. Cala (som är en känd HD-trimmare) hade inte sett så rena kolvundersidor på sportster förut så han undrade vad jag körde på för olja.

Motul som ngn föreslår är ju också en fin olja men tre ggr så dyr mot vad jag köper Statoil HP för i 10 litersdunk. Jag har dock ingen erfarenhet av Motul i just HD, men hittar du bara rätt viskositet (25W-50 eller 20W-50) så ska det nog funka bra. Motul är ju poppis i tex motarder som tävlingskörs, och dessa rull- och kullagrade stånkor har en typ av smörjning som liknar HD-motorns.

Det finns en anordning som gör det lättare att koppla ur. Det är en annan urkopplingsmekanism i kopplingskåpan som har en högre utväxling. Finns flera tillverkare. Googla på "Easy clutch Buell" eller nåt så hittar du nog. Problemet med sådana mekanismer är dock att de minskar sträckan med vilken beläggen separeras vid urkoppling, så har man en lite rejsigare koppling med tex hårdare fjädrar och/eller fler belägg så får man ofta problem med att det inte kopplar ur ordentligt i stället. Det är tex i dessa fall det definitivt inte funkar med Formula+ oljan enligt ovan tex.

Men om du tycker att din koppling är tung så vet jag inte vad du kommer att säga om min. :hihi

/J
 

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
Måste bara fråga men varför åker ni bud runt på skogsmulle däck när ni aldrig kör i skogen och bara inne i stan?

Borde det inte köras med motard fäljar och däck av sedda för gatbruk?

Är ju lite som att åka runt med en epa traktor när det är formul 1 race dömt att misslyckas? och alla som kört på bana vet ju hur viktigt det är med just däcken.:tummenupp


Det är inte jag som väljer däcken, det är min chef. Han har själv kört i 7 år eller nåt och har typ 5-8 mc-bud över landet. Jag vet inte vad det är för däck men det är ju inte direkt offroad däck vi har. jag ska kolla vad det e vi har på hojarna.
 

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
Frankparts Bakdel

Äntligen fått tummen ur o bytt bakdelen på hojen.

Lite dålig passform tycker jag dock, är det jag som misslyckats eller är det så?
T ex bak vid låset i sitsen så går den inte ner helt, det gjorde visserligen inte orginalen helt heller men detta är värre. Samma där distanserna sitter, det är ju rejäla mellanrumm..

Men iaf, så här porrig är den nu =)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top