Kolla i mekhandboken ang koppling och transkedjespel så att det inte blir ngt missförstånd.
På kopplingen skruvar man ut centrumskruven tills glappet precis försvinner, sedan in ett kvarts varv och lås. Sedan ska det vara ung 2-3 mm spel i handtaget. Det sistnämda justeras med ställskruven på vajerhöljet. Så är det iaf på modellerna innan -03. Transkedjan ska ha 9-12 mm spel har jag för mig, ta hellre 12. Ocjh glöm inte att kolla att du verkligen justerar på det tightaste stället genom att rotera motorn. Hör du att det viner när motorn är varm så är det för tight. Släck då sträckaren direkt, gör det inte nästa vecka...
Golden spectro Gear 80W finns på tex RaceWay vid Zinkensdam eller Lelles i Uppsala, eller beställa från tex Touringbutiken eller googla.
Ja jag tycker att Statoil-oljan är prisvärd, jag har även kört i den rätt vassa 1200:a sportstermotorn jag hade i min hoj innan nuvarande 1640-motor. 1200:an hade 100 häst på bakhjulet och det var inte ens guldfärgat av hartsad olja under kolvarna, och den motorn hade inte kolvkylning som din moderna sportstermotor har. Cala (som är en känd HD-trimmare) hade inte sett så rena kolvundersidor på sportster förut så han undrade vad jag körde på för olja.
Motul som ngn föreslår är ju också en fin olja men tre ggr så dyr mot vad jag köper Statoil HP för i 10 litersdunk. Jag har dock ingen erfarenhet av Motul i just HD, men hittar du bara rätt viskositet (25W-50 eller 20W-50) så ska det nog funka bra. Motul är ju poppis i tex motarder som tävlingskörs, och dessa rull- och kullagrade stånkor har en typ av smörjning som liknar HD-motorns.
Det finns en anordning som gör det lättare att koppla ur. Det är en annan urkopplingsmekanism i kopplingskåpan som har en högre utväxling. Finns flera tillverkare. Googla på "Easy clutch Buell" eller nåt så hittar du nog. Problemet med sådana mekanismer är dock att de minskar sträckan med vilken beläggen separeras vid urkoppling, så har man en lite rejsigare koppling med tex hårdare fjädrar och/eller fler belägg så får man ofta problem med att det inte kopplar ur ordentligt i stället. Det är tex i dessa fall det definitivt inte funkar med Formula+ oljan enligt ovan tex.
Men om du tycker att din koppling är tung så vet jag inte vad du kommer att säga om min.
/J