Buell-tråden

• Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
XB12s:an la av idag, hade kört ca 1 mil, stannade o snackade med några kompisar o skulle sen iväg. När jag trycker in starten låter den som en jävla kulspruta, prrrrrrrt prrrrrrrt prrrrrrt liksom, som om startmotorn bara tickade runt, o den tände inte alls? Rullade igång den i nedförsbacke, gick i ca 30 sek sen lös varningslampan o den dog igen? Något annat märkligt var att klockan i displayen hade ställt om sig, från aktuell tid till 1:00..

Har inte en chans att lämna in den förrän om 2-3 veckor, nån som har nån idé om det kan vara nåt enkelt konstigt fel? Tacksam för alla svar......

Det är en -07 om det kan vara till nån hjälp..

Precis som Jürgen säger så låter startmotorn så när man är utan ström. Kolla kablaget till att börja med. De vibrerar ju en del hdsnurrorna.

Källe1

Ambivalent? Well, yes and no.
Gick med
7 Jul 2005
Hoj
08 Buell 1125R
Batteriet kan ha gett upp också. Är inte helt ovanligt på våra hojar som "rör" sig lite grand. Min X1 har ätit upp två batterier under de år jag haft den. Ett kortslutet batteri kan förstöra arbetsförhållandena för laddkretsen så om du har möjlighet så testa ett annat batteri först innan du går på de lite krångligare komponenterna.

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
"It is that simple: If you ride fast and crash, you are a bad rider. And if you are a bad rider, you should not ride motorcycles."

Då är det väl bara att lägga av då... Eller man kanske kan skylla på gubben som körde ut framför. Finns det nån marknad för delar till en S1 lightning -98?
Vad kan man sälja och vad får man betalt för t.ex motorn? Verkar som allt är intakt förutom gaffeln, mätare styre och dyligt. Tacksam för svar.

Nja, jag gillar Hunter S Thompsons texter. De är lagom ironiska. :D
Tråkigt att höra med cykeln, men skönt att se att du åtminstone kan skriva på forumet efter en sån grej... :näsblod

Robbbin

Kör lugnt i sommar!
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
r1 -03
Hej alla Buell ägare.

Jag kör i dagsläget en r1:a men suget efter en bulle blir bara större och större. en xb9r eller xb12r står högst på önskelistan :)

Ni som kör dessa åk idag, vad tycker ni?
Kända fel?, dyr service?, dyra delar?, andra saker värda att tänka på vid buell köp? m.m m.m.

Ps. Någon av er som behöver en r1? :)

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S
Re-run

Jag har inte varit 100% nöjd med hojen efter all moddning, tyckte att den gick oroligt och konstigt runt 4 000 rpm så Robban's plockade in hojen igen. De strippade bort TFI-boxen och mappade sprutet med ECM-Spy istället.

Resultatet blev en (1) hästkraft extra :yoparty , 0,22 Nm extra och en mycket bättre gång i motorn. Det som är intressant är att vridet kommer på mycket lägre varv nu. Vid ca 2 600 rpm har jag runt 10 Nm mer i vrid än tidigare.

Röd kurva är gårdagens körning (utan TFI-box) och blå kurva är den tidigare, med TFI-box.

Ska bli extra nice att åka hem från jobbet idag. :tummenupp

Last edited:

nihas

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2008
Hoj
Buell xb9s 2003
ECM:en är en liten svart box under sätet, ganska nära batteriet. Är den bytt står det troligen FOR RACE USE ONLY på den.

God middag kära vänner.

Jag har sett det itne sitter något race ecm i min hoj... dock k&N filter och buells orginal race ljudburk. kan detta på något sätt skada min hoj att inte använda race ecm i kombination med dem? läste någonstans här på forumet, att man "måste" byta ecm när man byter till ett k&n filter...? eller är det någon som pratat i nattmössan?
föresten, är det stor skillnad med race ecm'en? i så fall vill ja inskaffa en, speciellt om det sliter på hojen utan..

var får jag tag på en billig race ecm, några tips på adresser, var har ni köpt era?

ännu en gång tacksam för svar, måste säga jag fått massa information härifrån, jävligt behändigt! tack allesammans.!

/ Niklas:tummenupp

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S
God middag kära vänner...
/ Niklas:tummenupp

Det som kan hända är väl att hojen kan gå lite magert när man öppnar upp på både insug- och avgassidan utan att justera insprutningen därefter.

Ett alternativ är att ladda ner programvaran ECMSpy och köpa en kabel (se tidigare i tråden) för att programmera om din befintlige ECM. Som jag skrev här ovanför så är det gjort på min hoj och det blev jävligt bra.

Nu ska jag inte ta åt mig nå'n som helst cred för detta, utan det var grabbarna på Robban's Speedshop som mappade sprutet och körde hojen i bromsbänk. Läs: Jag vet inte hur man använder ECMSpy till sin fulla potential.

Dock kör jag ju med 1 400 cc kit utöver luft/buller, så det kanske var därför min TFI-box inte räckte till.

Ett annat alternativ är att du köper min TFI-box och kopplar in. Just nu ligger den i baksätet på min bil utan att göra nytta. :D

Källe1

Ambivalent? Well, yes and no.
Gick med
7 Jul 2005
Hoj
08 Buell 1125R
Precis som Pitbuell sa, det funkar ok med original men det går att optimera. Om du är intresserad av ECMspy så rekommenderar jag www.ukbeg.com/forums. De har en uppsjö av info om den i olika trådar där.

Kan nämna att jag satte dit race-ECM på X1:an när jag bytte luft och buller och utan att märka nämnvärd skillnad. Dock ska tilläggas att jag inte bänkade den vare sig före eller efter. Men den har alltid gått riktigt bra.

aaandreas

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2008
Hoj
buell xb9r 03
Finns det någon som har en aning om vad det ska vara för lampa i mina miniblinkers? har ingen aning om vad det är för märke då de satt på när jag köpte hojen, så det enda ni har att gå på är bilden. skulle gärna veta vart jag kan få tag på dom också för mekonomen säljer inte lampan.

Robbbin

Kör lugnt i sommar!
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
r1 -03
Hej alla Buell ägare.

Jag kör i dagsläget en r1:a men suget efter en bulle blir bara större och större. en xb9r eller xb12r står högst på önskelistan :)

Ni som kör dessa åk idag, vad tycker ni?
Kända fel?, dyr service?, dyra delar?, andra saker värda att tänka på vid buell köp? m.m m.m.

Ps. Någon av er som behöver en r1? :)

Inte mycket info man fick av er grabbar :)
förresten, ändar nog mitt till att vara sugen på både en s och en r :)

the_predator

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Hoj
KTM 690 SMC
blev en helt annan hojj med nya däck:D
men hojjen blir så jävla trött vid 180km/H efter de händer de nästan ingenting:S

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S
Inte mycket info man fick av er grabbar :)
förresten, ändar nog mitt till att vara sugen på både en s och en r :)

Risken är väl att du tycker att bullen är slö om du byter från en R1:a. Om du kollar i tråden så hittar du info om svaga punkter på olika årsmodeller, och vad som ska ha åtgärdats på dem.

Robbbin

Kör lugnt i sommar!
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
r1 -03
Risken är väl att du tycker att bullen är slö om du byter från en R1:a. Om du kollar i tråden så hittar du info om svaga punkter på olika årsmodeller, och vad som ska ha åtgärdats på dem.

Jo, jag hittade någon riktigt bra länk med problem på de olika modellerna och vad och vilket år saker uppdaterats. Klockren tråd.

Tror ni man kan köpa sig en fin xb9s och sedan ha ett hyfsat problemfritt ägande eller är det mycket mek? Är ni nöjda ni som åker denna hoj? :)

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S
Borde du åtminstone inte satsa på en 12:a, med tanke på vilken hoj du byter ifrån? Jag vet inte exakt hur stora prestandaskillnaderna är mellan dem, men det är ju lite mer mos i 12:an. Kolla om du hittar en där luft och buller är bytt, då låter de mycket göttigare. :D

Robbbin

Kör lugnt i sommar!
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
r1 -03
Borde du åtminstone inte satsa på en 12:a, med tanke på vilken hoj du byter ifrån? Jag vet inte exakt hur stora prestandaskillnaderna är mellan dem, men det är ju lite mer mos i 12:an. Kolla om du hittar en där luft och buller är bytt, då låter de mycket göttigare. :D

Problemet ligger nog i att 12an är så galet dyr. Måste säga att den är nästan omotiverat dyr :(

Tappar jag mycket vrid/hk från xb12 till xb9?

nevergrowup

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Hoj
Buell
7 db för mycket, domen från besiktningen. Har då som står en Buell M2 cyclone.. Så tips på hur man med enklaste medel får den egenom besiktningen?

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S
Problemet ligger nog i att 12an är så galet dyr. Måste säga att den är nästan omotiverat dyr :(

Tappar jag mycket vrid/hk från xb12 till xb9?

Jag det är ju en nackdel med Buell (och allt annat som kommer från HD), att det är så dyrt jämfört med många andra hojar.

Jag har inte kört nå'n XB9:a så jag kan inte uttala mig om skillnaderna, det var mer en tanke eftersom du kört "raket" innan så kanske du blir väldigt besviken om du byter.

Det finns garanterat andra i tråden som kört båda och kan uttala sig om för- och nackdelar. En gissning är iaf att 9:an är mer varvvillig.

7 db för mycket, domen från besiktningen. Har då som står en Buell M2 cyclone.. Så tips på hur man med enklaste medel får den egenom besiktningen?

Hur är ljuddämparen konstruerad? Nitad? Isåfall borde det ju gå att borra ur nitarna, fylla på med (mycket) mer dämpull och montera ihop dämparen. Väl hemma efter godkänd besiktning är det ju bara att öppna dämparen och kasta bort all dämpull. Och se'n köra iväg med roligt ljud igen. :D

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Diskbollar som hålls kvar med tex ett najtrådskryss är en besiktningsklassiker om man inte vill skruva isär burken.

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S
Diskbollar som hålls kvar med tex ett najtrådskryss är en besiktningsklassiker om man inte vill skruva isär burken.

Bara det inte blir som för polaren som skulle besiktiga sin gamla Bonneville med megafoner. Han fyllde megafonerna med diskbollarna på kvällen innan och provstartade - funkade perfa. Men på morgonen 15 min innan besiktning så behagade alla små diskbollar att fruppa ur systemet när han kickade igång hojen och varmkörde. :D

För glest mellan najtrådarna/skruvarna. Det blev till att åka och besiktiga med öppna megafoner.

Som tur var fick han rätt besiktningsgubbe, hans kommentar var nämligen: "Det ska ju låta lite om de här gamla hojarna", och så gick hojen igenom med blankt papper. :tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bara det inte blir som för polaren som skulle besiktiga sin gamla Bonneville med megafoner. Han fyllde megafonerna med diskbollarna på kvällen innan och provstartade - funkade perfa. Men på morgonen 15 min innan besikting så behagade alla små diskbollar att fruppa ur systemet när han kickade igång hojen och varmkörde. :D

För glest mellan najtrådarna/skruvarna. Det blev till att åka och besiktiga med öppna megafoner.

Som tur var fick han rätt besiktningsgubbe, hans kommentar var nämligen: "Det ska ju låta lite om de här gammla hojarna", och så gick hojen igenom med blankt papper. :tummenupp

:D Om besiktningsmännen lös in i ljuddämparna på hojarna som rullar in hade de nog fått se allehanda ting som ej var tänkta att sitta i ljuddämpare. :D

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati