Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Tjoo !! Första hojjen blev en buell xb9s undrar om någon vet nån bra sida där man kan köpa delar till den och där frakten inte e så dyr?? . Sen finns de någon affär i GBG som säljer delar till buell??... Tacksam för svar

Kan rekommendera följande siter.
Twin Motorcycles
Ligger i Hollad vilket medför att du ej behöver betala moms på delarna. Priset på delar är ofta ca halva priset mot i Sverige.

Chicago Harley
Som namnet nämner ligge denna leverantör i staterna. Frakt på minst 50$ samt moms och tull måste betalas. Priste än lägre än på Twins sida dock kan frakten bli en stor fråga från dem.

Probike dvs Harley återförsäljare i Sverige säljer Buell och kan ta ehm delar till dyra priser. Annars kan nog vilken Harley handlare som ta hem delar till dig. Men köper du här hemma så blir det dyrt. Köp bara i nödfall här hemma om priset är något som du bryr dig om.

Fick info från Probike att de ska ändra om så det ska bara finnas en generalagent för hela Europa. Borde ge lägre priser i Sverige i framtiden.
 

zx11

Knutte
Gick med
3 Aug 2006
Ort
Jakan
Hoj
TE300, ZX11, XB12R, DR-Z400S, KX125, ZZR1400
Kan rekommendera följande siter.
Twin Motorcycles
Ligger i Hollad vilket medför att du ej behöver betala moms på delarna. Priset på delar är ofta ca halva priset mot i Sverige.

Chicago Harley
Som namnet nämner ligge denna leverantör i staterna. Frakt på minst 50$ samt moms och tull måste betalas. Priste än lägre än på Twins sida dock kan frakten bli en stor fråga från dem.

Probike dvs Harley återförsäljare i Sverige säljer Buell och kan ta ehm delar till dyra priser. Annars kan nog vilken Harley handlare som ta hem delar till dig. Men köper du här hemma så blir det dyrt. Köp bara i nödfall här hemma om priset är något som du bryr dig om.

Fick info från Probike att de ska ändra om så det ska bara finnas en generalagent för hela Europa. Borde ge lägre priser i Sverige i framtiden.

Om man känner någon som åker över till usa så kan man beställa till deras boende (hotell el dyl). Så kan dom ta med hem på flyget, på så sätt slipper man moms+tull och frakten är låg. Om man vill kan man iofs deklarera varorna när man går genom tullen, så staten får sitt :D
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Har en fråga angående sidostödet till Buell xb9s -03

Min kompis köpte en Buell igår..och när han har sidostödet nere...så går det inte o starta hojjen.
Men jag kan göra det på min Buell..

Hur fixar man så att han kan starta den med stödet nere?

tacksam för svar!

mvh Imme
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Min hoj till höger och min polares (som han köpte igår) till vänster
:tummenupp
 

Bifogat

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    70.3 KB · Visningar: 94

Alex76

Tutankhamun Fästing
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Mariefred
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750 -10
Hej på er! Är det någon här som använder tankväska till sin Bulle? Tänkte införskaffa en sådan, och istället för att åka land och rike runt och pröva olika varianter skulle jag vilja ha lite tips på modeller som funkar på en XB12a. Vill egentligen ha en ganska minimal väska, bara för att förvara låskättingen när man är ute och kör för att slippa ryggsäcken. Jag vet att t.ex. www.americansportsbike.com har några alternativ, men jag tänkte att det borde finnas någon lämplig unisex-modell som man kan åka och köpa direkt...
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Har en fråga angående sidostödet till Buell xb9s -03

Min kompis köpte en Buell igår..och när han har sidostödet nere...så går det inte o starta hojjen.
Men jag kan göra det på min Buell..

Hur fixar man så att han kan starta den med stödet nere?

tacksam för svar!

mvh Imme

kolla säkringarna i säkringsboxen, min gjorde precis likadant. Gick inte att starta med stödet nere och var motorn igång och jag fällde ned stödet så dog hojen. Bytta säkringen och vips var hojen normal igen :)
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
kolla säkringarna i säkringsboxen, min gjorde precis likadant. Gick inte att starta med stödet nere och var motorn igång och jag fällde ned stödet så dog hojen. Bytta säkringen och vips var hojen normal igen :)

gött! :tummenupp

vi ska kika på de senare under kvällen! :)
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
gött! :tummenupp

vi ska kika på de senare under kvällen! :)

Hoppas det funkar för er med. Det är diod säkringarna ni skall kolla. Sitter på plats 1 i säkringshållaren. Är 2 st som sitter där. Pilen på dioden skall peka åt vänster med, annars sitter dom felvända. Hoppas att det funkar för er med. Kan ju vara så att det blivit någon ärjning i kontakten med så inte säkert ni behöver byta dom. Prova bara o lossa dom och kanske ta lite 5-56 eller något och sätt tillbaka igen och testa :).

Hoppas att det är detta som spökar för er :).
 

buellen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Buell XB9r -03
DB-killers / besiktning

Hejsan,
Köpte en bulle (xb9r-03) i höstas och den går finfint. Står dock inför besiktning och är lite orolig för ljudet. Enligt tidigare säljaren är det original Buell sport racing system. Någon som vet om det är krångel i besiktningen på denna alternativt ställe där man kan införskaffa DB-killers?

Har frågat handlaren i Stockholm men de visste inget. Även kikat på hemsidorna som det är tipsat till i andra frågor men inte lyckats hitta något bra.

Någon som har erfarenhet från besiktningen med detta system?

/buellen
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Hoppas det funkar för er med. Det är diod säkringarna ni skall kolla. Sitter på plats 1 i säkringshållaren. Är 2 st som sitter där. Pilen på dioden skall peka åt vänster med, annars sitter dom felvända. Hoppas att det funkar för er med. Kan ju vara så att det blivit någon ärjning i kontakten med så inte säkert ni behöver byta dom. Prova bara o lossa dom och kanske ta lite 5-56 eller något och sätt tillbaka igen och testa :).

Hoppas att det är detta som spökar för er :).


kanske lika bra o byta ut till helt nya säkringar.

Hoppas oxå att de är säkringarna, får se sen :)
återkommer med info..

tack för hjälpen

Hejsan,
Köpte en bulle (xb9r-03) i höstas och den går finfint. Står dock inför besiktning och är lite orolig för ljudet. Enligt tidigare säljaren är det original Buell sport racing system. Någon som vet om det är krångel i besiktningen på denna alternativt ställe där man kan införskaffa DB-killers?

Har frågat handlaren i Stockholm men de visste inget. Även kikat på hemsidorna som det är tipsat till i andra frågor men inte lyckats hitta något bra.

Någon som har erfarenhet från besiktningen med detta system?

/buellen


Jag hade på den där silvriga ljuddämparen med två utblås. Vet inte om de är sport racing systemet, men det låter iaf. mycket mer än originalet. Fick höra att de lät för mycket, så jag bytte till original dämparen. Var inga som helst problem och byta..lätt som en plätt....efter lite hjälp från de kunniga i den här tråden förstås :)

Fick du inte med några andra dämpare till?
 
Last edited:

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
kanske lika bra o byta ut till helt nya säkringar.

Hoppas oxå att de är säkringarna, får se sen :)
återkommer med info..

tack för hjälpen

?

Det var så lite så, bara glad att kunna komma med lite tips och hjälp. Själv när jag hade problemet körde ju upp till HD-center här i HBG, men dom var lika kloka. Dom ville ta in hojen på undersökning med timpris på 900kr/h eller vad det var. Dom titta inte ens på diod säkringarna vilket var det första tipset jag själv fick på ett engelskt forum för buell. Spara mig många tusen lappar mot att ha lämnat in hojen.

Det engelska forumet enbart för buell är: UK Buell Enthusiasts Group Online Mycket bra forum med mycket tips :).
 
Last edited:

Dorfmeister

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2009
Ort
West gothia
Hoj
Buell 1125 R 2008
Uppdatering efter service 1125R...

Jag vet att ni finns där, ni är inte många men VI är unika
1125"X" ägare!

Har som sagt en 1125R som jag köpte i höstas...
Bokade en 100mils service på HD/Buell i Norrköping vilket gick av stapeln i fredags.


Har jobbat hårt med att försöka hinna köra in hojjen under en rengnig och arbetsintensiv vår, 100 mils servade den som sagt i fredags, därav haussen att få den inkörd tills dess.

Inann servicen så surfade runt på lite amerikanska och framförallt ett engelskt forum som är riktigt bra, Buell enthusiast group.

Såg där att man kan "De-Noida" alla 1125:eek:r, allstå koppla bort solenoid motorn som täcker insuget när man ger full trottel på 2 & 3:ans växel.

Man behöver bara köpa en lite säkring för ynka 7 Usd orginal Buell tillbehör!

Hittade en sådan i UK (HD SWE suuuuger då de inte har ett skit på lager oavsett del) på ett ställe som heter BlackBear Harley. http://www.blackbear.co.uk/index.cfm
Kan VARMT rekommenderas, snabba as på att svara och expiera!

Ringde en kille där, hade 2 st kvar, skickade den med FedEx hade den på 3 dagar i god tid innan servicen! Kostnad 8,30 Pund + frakt, SMUTT.

Tog med min Kontakt till servicen, tänkte lika bra han gör det, det skall vara jätte enkelt men skall man ändå serva kan man ju få experthjälp istället!

På servicen byttes frambroms slangen, en Recall från Buell på alla 1125R. Mekanikern tankade också i den senaste (NYUTVECKLADE!) mapningen i hojjen som kom för en månad sedan. Gött och veta att de fortfarande utvecklar software till Buell trots nedläggningen.

Samt sedvanliga service med ny olja helsyntet tillskillnad från pre 100 mil som är mineral olja.

Resultat:
KAAAATJIIIING!!!!

1. Låter bra mycket mer nu när insugsljudet inte begränsas
2. Har en betydligt bättre respons på 2 och framförallt 3:ans växel, inga problem med ryckigheter efter 6-7 varv (då den brukar "täppa" till)
3. Nya SW är KANON, går påtagligt mjukare i lägre fart samt mer "spinn off" vid växlingar under medium acceleration, inget klonk eller ryck alls kvar.
4. Startar "lättare" och går betydligt lugnare på tomgång.

På Buell /HD i Norrköping (PO:s Harley Davidsson) har de en bra jäkla kompetent mekaniker som kan Buell och dessutom är de genuint trevliga!
REKOMMENDERAS!

Har ni INTE nya mappen och INTE "De-Noidat" er 1125?
-Köp en kontakt, både Blackbear och även Tvin motors säljer den
-Åk till Buell service tanka i nya SW

--> NJUT!

(Hade en grymt race med en Porsche 911 T-01 på vägen hem från Servicen...30-160 har han inte en suck mot den Amerikanska Rem kungen muha muhaaha muhaahaha.)
(Efter 230 så hängde jag inte med...jävla fartvind...)
 

emo1974

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2008
Ort
karlstad
Hoj
2003, buell xb9r fierbolt
hej på er är det någon som vet åtdragningsmomentet till hjulaxeln på en xb9 -03 vet att det har varit uppe här förut men orkar inte lässa igenom alla sidor igen tacksam för svar
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
hej på er är det någon som vet åtdragningsmomentet till hjulaxeln på en xb9 -03 vet att det har varit uppe här förut men orkar inte lässa igenom alla sidor igen tacksam för svar

Borde stå i tabellen jag bifogat som bild.
 

Bifogat

  • tabell.jpg
    tabell.jpg
    87 KB · Visningar: 109
  • axel.png
    axel.png
    19.6 KB · Visningar: 69
Last edited:

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
hej på er är det någon som vet åtdragningsmomentet till hjulaxeln på en xb9 -03 vet att det har varit uppe här förut men orkar inte lässa igenom alla sidor igen tacksam för svar

Bytte bakdäck på min XB12:a i veckan (en 07:a) och enligt min verkstadshandbok skulle bakaxeln dras i två steg. Först till ett moment, sedan backa tillbaka 2 varv och sedan till ett högre moment. Vet inte om det är likadant på framaxeln på din hoj.

Glöm inte att ha på "antikärvgucka" på gängorna och axelns anläggningsyta på motsatta sida (där axeln sitter i framgaffeln). Själv använde jag CRC:s metallfria pasta.
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
De-Noid

En liten tanke ang att "de-noid:a".
1 Att det ena spjället stänger händer bara om man på 2:ans eller 3:ans växel från lågt varv ger full gas, inte om man ökar gasen i ett lite mera "lagom" tempo. Och när det händer är det nästan som att slå av tändningen.
2 Funkar lika bra att köra utan motståndet inkopplat, om man kan leva med att motorlampan tänds och att man får fel koder. Men motståndet kostar ju inte många kronor så !!
3 Om man ändå tänkt sig att de-noida, så föreslår jag att man tar bort solenoiden helt och hållet. Hushållsvågen stannade på 866 gram och gasen blir lättare att vrida, men glöm inte att strappa ihop länkaget med buntband.
Och var försiktig när du tar bort tryck sensorn som sitter på den undre delen av luftburken
 

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
Tjena.

Har precis blivit med Bulle....eller rättare sagt....hämtar en 1125 CR på måndag.
Jag bor en bit söder om Jönköping, skulle vara riktigt kul att träffa några fler i länet eller häromkring som åker amerikanskt lätt ihopkrupet.
Tips på "glöm inte" när man åker fabriksnytt tas tacksamt emot från alla landsändar.
Ha det bäst och ta väl hand om er så länge!
 

corsamannen

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
olofström
Hoj
buell xb12r 04-05
hej , hörde av en fd hdmekaniker att bromsarna fram på xb12 är det ett känt problem med att dom nyper ibland o ibland är det inga problem.

Testade en förra veckan o då riste hela hojen när jag bromsade så jag påpekade det för försäljaren , fick låna den några dagar senare o då var bromsarna ok.

Någon som haft dessa problem ,mycket tacksam för svar

mvh jocke
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Tjena.

Har precis blivit med Bulle....eller rättare sagt....hämtar en 1125 CR på måndag.
Jag bor en bit söder om Jönköping, skulle vara riktigt kul att träffa några fler i länet eller häromkring som åker amerikanskt lätt ihopkrupet.
Tips på "glöm inte" när man åker fabriksnytt tas tacksamt emot från alla landsändar.
Ha det bäst och ta väl hand om er så länge!

Det är bara att Gratulera :tummenupp
Se till att kolla både olje/kylvatten nivå innan du åker från handlarn
Se till att den sista flashen är i ECM:en
Om det är en -09 hör med handlarn om kablarna till ladningen är bytta och att "Chain Guiden" är bytt
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top