Buller på motorväg

hejhoj

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2022
Hoj
yamaha R125 2021
Hej! Min sjuttonårige son har haft MC-kort i åtta veckor och klagar på huvudvärk och säger att hans hörsel har försämrats ... Han kör på motorväg 30 min till en timme varje dag. Hjälmen han har är gjord för cross säger han. Samtidigt vägrar han öronproppar för han vill lyssna på musik ... Min första tanke är förstås att jag vill förbjuda honom att köra utan hörselskydd men det är inte så enkelt. Har någon tips? Kan man både lyssna på musik och ha något skydd? Kan man lyssna på musik med någon inbyggd teknik i hjälmen? Gör man ens det ur trafiksäkerhetssynpunkt? Som ni märker vet jag inte så mycket om att köra MC så tacksam för råd. / Jobbiga morsan

Raderad medlem 51742

Guest
Hej! Min sjuttonårige son har haft MC-kort i åtta veckor och klagar på huvudvärk och säger att hans hörsel har försämrats ... Han kör på motorväg 30 min till en timme varje dag. Hjälmen han har är gjord för cross säger han. Samtidigt vägrar han öronproppar för han vill lyssna på musik ... Min första tanke är förstås att jag vill förbjuda honom att köra utan hörselskydd men det är inte så enkelt. Har någon tips? Kan man både lyssna på musik och ha något skydd? Kan man lyssna på musik med någon inbyggd teknik i hjälmen? Gör man ens det ur trafiksäkerhetssynpunkt? Som ni märker vet jag inte så mycket om att köra MC så tacksam för råd. / Jobbiga morsan
Jag tycker snarare att öronproppar gör det lättare att lyssna på musik, eftersom det annars drunknar i allt vindbrus. Förutsätter förstås att man har headset med högtalare i hjälmen. Ett annat alternativ är speciella hörlurar av in-ear-typ som även fungerar som öronproppar.

En crosshjälm är förstås inte optimal med tanke på problemet. Det finns betydligt tystare hjälmar, men även med en relativt tyst integralhjälm är öronproppar att rekommendera.

Det låter som en väldigt dålig ide att fortsätta köra utan öronproppar, särskilt med tanke på att han redan nu klagar på försämrad hörsel och huvudvärk. Det är definitivt en stor varningsklocka. Det går att få hörselskador av att köra mc trots att man inte uppfattar att det bullrar speciellt mycket, eftersom effekten över tid blir rätt stor. Det lär inte direkt bli bättre efter flera år på hoj. Att dessutom ha musik på i det läget innebär att man får skruva upp volymen extra mycket, vilket gör det ännu värre.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det finns inget att säga mer än att det är öronproppar som gäller. Köra motorväg eller mc utan proppar kommer ge hörselskada samt trötthet/huvudvärk.

Finns bara en lösning, stäng av wifi i huset tills han accepterar proppar när han kör. :)

Kan rekommendera Alpine Motosafe Race. Otroligt sköna även i +6-7h körning. Dessa tar bort det skadliga ljudet men man hör ändå blåljus och andra trafikanter. Rek varmt.

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Köp en högvarvig V-twin, en Ducati t ex, det är musik i öronen!
Nej seriöst, kör hoj gör man med proppar! Annars kan han snart inte lyssna på musik överhuvudtaget!
Jag har en slyngel själv, ibland (eller rätt så ofta) måste man peka med hela handen och bokstavligen ta befälet och bara förklara som det är.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Gå och prova ut en tyst och fin Schuberth C3/C4/C5 med inbyggt headset. Kombinera det med öronpropparna som Kurt-Olsson rekommenderade. Problemet löst. Kan till och med vara så att han kan skippa öronpropparna med den hjälmen. Är väl en 125a som toppar 100-110?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Gå och prova ut en tyst och fin Schuberth C3/C4/C5 med inbyggt headset. Kombinera det med öronpropparna som Kurt-Olsson rekommenderade. Problemet löst. Kan till och med vara så att han kan skippa öronpropparna med den hjälmen. Är väl en 125a som toppar 100-110?
Jo han vill SÄKERT bränna runt på 125an med gubbhjälm på huvudet

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jo han vill SÄKERT bränna runt på 125an med gubbhjälm på huvudet
True. Jaja, vill man va’ fin får man lida pin. Tinnitus it is. Crosshjälm kan i vart fall inte vara rätt på motorväg. Speciellt inte när man sannolikt kör runt med airpods på högsta volym för att kompensera för vindbruset.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har aldrig förstått grejen med crosshjälm (om man inte kör cross)

Det är ju en Jet-hjälm med en glasfiberbit framför munnen, alla nackdelar från Jet-hjälmen men man kan ändå inte äta korv medans man kör?

Men är det det han vill ha så är det proppar som gäller och en crosshjälm med bluetooth för musiken

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Spelar han så hög musik att han överröstar vindbruset från en crosshjälm är resultatet inte direkt förvånande.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag har haft tinnitus sedan 5 aug 2017. Fick det på vägen mellan Öregrund och Uppsala. Dålig hjälm, iPhone-lurar och pod på full volym som vindbruset överröstade. Det regnade och jag kom inte åt on/off-knappen. Hade ingen lust att stanna. I efterhand har jag insett att jag var dum i hela huvudet. Jag var inte längre ung nog att veta allt.
Nedsatt hörsel på ena örat plus ständigt brus. Lite svagt brus i andra örat. Man tröttnar på att säga ”va?” när man pratar med folk. Särskilt när man inte hör andra eller tredje gången heller.
Bruset är störande när man ska sova. Kör med pod i högtalaren på telefonen. Om jag vänder mig och ligger med tinnitus-örat upp så hör jag inte vad de säger så att vända sig innan man somnar är värdelöst.

Jag har åkt tävlingsbåt med riktigt intercom. Samma som inom rally. Hörselkåpor med högtalare i och brusfria mickar. Overkligt bra ljud. Inget som varken jag eller din son vill åka omkring på.

Nu har jag förbättrat stoppningen i hjälmen runt öronen och så stänger jag av poden runt 80-90 km/tim.

Har ni någon affär i närheten som säljer hjälmar? Har de personal som kan rekommendera en tystare hjälm som sonen kan acceptera? Han kan ju inte ha den enda balla hjälmen i världen.
Det finns ju adventurehjälmar som ser ut som en crosshjälm med skärm fast de har visir. Uppfällt visir sitter lite dolt under skärmen.
Åker sonen med cross/skidglasögon?
Fritt blås till öronen i så fall. Skönt på crossbanan och i skogen och i stan.

Jag tror mer på att du betalar hjälmen än olika straff och restriktioner. Fast du kan börja säga va? var tredje gång han säger något. Sedan varannan gång.
Är det moppehjälmen han kör med fortfarande? Dags att uppgradera i så fall. Han är ju en motorcykelkille nu.
Dessutom behöver han hörsel tills han gift sig.

Någon här på SH med erfarenhet av dessa adventurehjälmar kanske kan lägga upp en bild.

hejhoj

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2022
Hoj
yamaha R125 2021
Stort tack för alla tips!
Jag har haft tinnitus sedan 5 aug 2017. Fick det på vägen mellan Öregrund och Uppsala. Dålig hjälm, iPhone-lurar och pod på full volym som vindbruset överröstade. Det regnade och jag kom inte åt on/off-knappen. Hade ingen lust att stanna. I efterhand har jag insett att jag var dum i hela huvudet. Jag var inte längre ung nog att veta allt.
Nedsatt hörsel på ena örat plus ständigt brus. Lite svagt brus i andra örat. Man tröttnar på att säga ”va?” när man pratar med folk. Särskilt när man inte hör andra eller tredje gången heller.
Bruset är störande när man ska sova. Kör med pod i högtalaren på telefonen. Om jag vänder mig och ligger med tinnitus-örat upp så hör jag inte vad de säger så att vända sig innan man somnar är värdelöst.

Jag har åkt tävlingsbåt med riktigt intercom. Samma som inom rally. Hörselkåpor med högtalare i och brusfria mickar. Overkligt bra ljud. Inget som varken jag eller din son vill åka omkring på.

Nu har jag förbättrat stoppningen i hjälmen runt öronen och så stänger jag av poden runt 80-90 km/tim.

Har ni någon affär i närheten som säljer hjälmar? Har de personal som kan rekommendera en tystare hjälm som sonen kan acceptera? Han kan ju inte ha den enda balla hjälmen i världen.
Det finns ju adventurehjälmar som ser ut som en crosshjälm med skärm fast de har visir. Uppfällt visir sitter lite dolt under skärmen.

Jag tror mer på att du betalar hjälmen än olika straff och restriktioner. Fast du kan börja säga va? var tredje gång han säger något. Sedan varannan gång.
Är det moppehjälmen han kör med fortfarande? Dags att uppgradera i så fall. Han är ju en motorcykelkille nu.

Någon här på SH med erfarenhet av dessa adventurehjälmar kanske kan lägga upp en bild.
Tack för bra tips! Särskilt detta med att han behöver hörseln tills han gift sig :) Nej, han har en "adventure hjälm" heter det tydligen. Han köpte denna till motorcykeln och jag hade själv inte satt mig in i detta med bullret innan. Vi bor i Stockholm så vi ska nog lösa detta. Har varit i en stor affär vid Kungens kurva, minns inte vad den hette :)

hejhoj

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2022
Hoj
yamaha R125 2021

Det är alltså en adventure-hjälm han har nu. Jag tackar för allt engagemang här i tråden och ska sammanställa alla tips och lägga fram när han är på gott humör. Har själv en hörselnedsättning och vet allt om hur det är att dras med det. Förstår att detta kan bli kostsamt men det är ju otroligt viktigt.

hejhoj

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2022
Hoj
yamaha R125 2021

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
Ktm 790 adventure
Använder alltid proppar då jag kör mc. Vid längre turer då jag vill lyssna på musik använder jag vanliga in-ear lurar där jag byter ut själva "siliconpluppen" mot hålborrade öronproppar. Funkar prima ?

hejhoj

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2022
Hoj
yamaha R125 2021
Jag tycker snarare att öronproppar gör det lättare att lyssna på musik, eftersom det annars drunknar i allt vindbrus. Förutsätter förstås att man har headset med högtalare i hjälmen. Ett annat alternativ är speciella hörlurar av in-ear-typ som även fungerar som öronproppar.

En crosshjälm är förstås inte optimal med tanke på problemet. Det finns betydligt tystare hjälmar, men även med en relativt tyst integralhjälm är öronproppar att rekommendera.

Det låter som en väldigt dålig ide att fortsätta köra utan öronproppar, särskilt med tanke på att han redan nu klagar på försämrad hörsel och huvudvärk. Det är definitivt en stor varningsklocka. Det går att få hörselskador av att köra mc trots att man inte uppfattar att det bullrar speciellt mycket, eftersom effekten över tid blir rätt stor. Det lär inte direkt bli bättre efter flera år på hoj. Att dessutom ha musik på i det läget innebär att man får skruva upp volymen extra mycket, vilket gör det ännu värre.
Stort tack för tips! Nu vet jag redan lite mer :) Adventure-hjälm heter tydligen det han har nu.

hejhoj

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2022
Hoj
yamaha R125 2021

Du har helt rätt i att han är ung nog att veta allt :) Stort tack för alla bra tips och inte minst super att få höra om alla erfarenheter.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En hjälm med blåtand och proppar i öronen, det är vad jag kör med när jag pendlar. En såndär fånig kepshjälm med, på grund av solen. :hihi Det är inte värt att bli av med hörseln bara för att lyssna på musiken bättre, för tids nog kommer han inte höra musiken bra alls.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring