Ja, jag ser ett litet problem i det här just eftersom att ljudmätning inte är en exakt vetenskap.
Just som du nämner ovan, att du med exakt samma system och förutsättningar kan bli diskad på en bana, och godkänd på en annan beroende på hur mätutrustningen satts upp, och på vilken plats.
Även andra förutsättingar som vindriktning och bakgrundsljud kan påverka dom här mätningarna vilket gör att man kan få olika resultat vid olika tillfällen.
Lite som att ha 90km/h hastighetsgräns och sen inte ha en hastighetsmätare som du inte vet hur exakt den är, och sen att polisen mäter med 8 olika lasrar vid olika tillfällen, som inte alla är identiska eller kalibrerade.... Du håller alltid 90km/h och ibland blir du av med körkortet, och ibland klarar du dig...
Detta bådar för en massa upprörda känslor och irritation när det kommer diskas folk till höger och vänster under tävlingshelgerna... Situationer där folk med identiska hojar och samma avgassystem, och den ena blir diskad men inte den andra osv....