Bulten är numera ... räfflad..

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
skrev till VV och fråga hur dom tänkte med tanke på försämrat fäste mm..

fick svar en dag efter:

Hej Anna, Räffling i mittlinjen (mitträffling) är ingen försämring av vägen. Tvärtom är det som bl.a. annonsen från Dagens Nyheter anger en säkerhetshöjare. För motorcyklister kan mitträffling skapa obehag. Den kunskap vi har att luta oss mot indikerar att mitträffling inte skapar trafiksäkerhetsproblem för motorcyklister som korsar räfflingen i 70 km/h. Max- och medelhastigheterna på en stor del av motorcykeltrafiken på Länsväg 257 (Tungelstavägen a.k.a. Slingerbulten) är mycket höga. Detta har varit möjligt genom att vissa av förarna använt sig av hela körbanan. Detta har skapat situationer där dessa förare riskerat sitt och andra trafikanters liv. Räfflornas syfte ur detta perspektiv är att förhindra just detta beteende. Avsikten är att stödja säker motorcykelåkning, där hastighetsbegränsningen efterlevs och rätt körfält används. Med vänlig hälsning David Wilde

Han har helt rätt enligt mig, om man kör så man behöver använda mötande körfältet och korsa räfflingen ska man nog fundera lite på vad man håller på med :krama
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
skrev till VV och fråga hur dom tänkte med tanke på försämrat fäste mm..

fick svar en dag efter:

Hej Anna, Räffling i mittlinjen (mitträffling) är ingen försämring av vägen. Tvärtom är det som bl.a. annonsen från Dagens Nyheter anger en säkerhetshöjare. För motorcyklister kan mitträffling skapa obehag. Den kunskap vi har att luta oss mot indikerar att mitträffling inte skapar trafiksäkerhetsproblem för motorcyklister som korsar räfflingen i 70 km/h. Max- och medelhastigheterna på en stor del av motorcykeltrafiken på Länsväg 257 (Tungelstavägen a.k.a. Slingerbulten) är mycket höga. Detta har varit möjligt genom att vissa av förarna använt sig av hela körbanan. Detta har skapat situationer där dessa förare riskerat sitt och andra trafikanters liv. Räfflornas syfte ur detta perspektiv är att förhindra just detta beteende. Avsikten är att stödja säker motorcykelåkning, där hastighetsbegränsningen efterlevs och rätt körfält används. Med vänlig hälsning David Wilde

Ett bra svar tycker jag. David hade fått +1 av mig.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
skrev till VV och fråga hur dom tänkte med tanke på försämrat fäste mm..

fick svar en dag efter:

Hej Anna, Räffling i mittlinjen (mitträffling) är ingen försämring av vägen. Tvärtom är det som bl.a. annonsen från Dagens Nyheter anger en säkerhetshöjare. För motorcyklister kan mitträffling skapa obehag. Den kunskap vi har att luta oss mot indikerar att mitträffling inte skapar trafiksäkerhetsproblem för motorcyklister som korsar räfflingen i 70 km/h. Max- och medelhastigheterna på en stor del av motorcykeltrafiken på Länsväg 257 (Tungelstavägen a.k.a. Slingerbulten) är mycket höga. Detta har varit möjligt genom att vissa av förarna använt sig av hela körbanan. Detta har skapat situationer där dessa förare riskerat sitt och andra trafikanters liv. Räfflornas syfte ur detta perspektiv är att förhindra just detta beteende. Avsikten är att stödja säker motorcykelåkning, där hastighetsbegränsningen efterlevs och rätt körfält används. Med vänlig hälsning David Wilde

:tummenupp
 

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Dessa vägar mitträfflas enligt Allt om mc:

Väg Sträcka

76 Norrtälje–Söderbykarl–Bloka–Sättra–Länsgränsen

77 Länsgränsen–Rösa

257 Rosenhill–Håkstorp (Slingerbulten)

263 Håtuna kyrka–Sigtuna

269 Bro–Håtuna

273 Arlanda–Trosta–Länsgränsen"
 

Sector

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
96, Ducati 748SP
Finns ju en lösning på ditt problem:

Flytta upp till Stockholm och sluta gnäll...

Håller med. Kan de inte bara göra privat väg av skiten med beväpnade vaktposter i var ände som släpper in de som bor längs vägen och administrerar 'nackskott DirEcKT' på alla andra som försöker åka på vägen.

Alternativt göra grusväg av den...
Blir så trött av att varenda gång man loggar in här så är det BultenBultenBulten i MC-relaterat... Lägg de trådarna i stockholmsdelen så de som är intresserade av den kan läsa det och vi andra slipper.

**Edit : Såg nu att den flyttats till Bilder/Filmer***
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Flytta upp till Stockholm och sluta gnäll...

Hur skulle det hjälpa mig?
Skulle bara göra att det blev längre till banorna för min del då jag inte kör hoj på landsväg längre. Skulle jag få för mig att börja med det igen så finns det betydligt fler fina småvägar här i trakterna att åka på.

Skulle nog inte vilja bo där alls förresten... nej... :D
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Det där var väl inget..

Får hyra in lite löst folk och göra lite grövre märken i asfalten så man slipper alla dessa skittrådar om bult och mutter vägarna.
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Jaha,då har man prövat den räfflade bulten och det var ju inte
mycket att bry sig om,knappt kännbart.

Dom två sporthojspiloterna jag mötte på min väghalva i en skymd kurva verkade inte heller ha märkt av denna trafiksäkerhetshöjande åtgärd:näsblod
 

Robz

Guest
Jösses... 6 sidor dynga över ingenting.:arsele
Jag supportar verkligen en speciell forumdel för Bulten!!
Var skriver jag under?
Bilder, gnäll o dravvel kan samlas där så jag slipper klicka fel lika ofta som jag gör idag (dålig syn, jag veeet)


PS
Satan - körde delar av Eslövsrundan idag - nån Bonndjävul från Åkersberga har dragit upp jiour öuver heila väugen :mad::huvet
Kan ni nästa femtielva stycken som kör där, oxå meddela om det går att gazza trots allt??
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top