Bunkra bensin?

Himmla mycket tjat om priserna i norge nu tycker jag.......vad är konstigt??
Lönerna är högre än i Sverige och kostanderna är högre än i Sverige.....summa sumarum Norrbaggarna har samma köpkraft som vi Svenskar.:D

Skulle inte bli förvånad om det låga soppapriset nu blir toppat med en extra "miljöavgift".
Rättare sagt,jag skulle bli förvånad om det inte blev en.

Henrik

Regeringen har nu i månaderna lagt på små smygskatter för att öka på det totala priset lite, dom tycker väll att det är för billigt just nu :rolleyes:

I sommras kostade bensinen 18-19kr i Turkiet.

Oljeländerna Saudiarabien Irak mdfl ser nu en nergång på efterfrågan av fosila bränslen , då stryper dom tillgången "produktionen" och priset sticker rakt upp igen.

Ett fat kostade ca 140 Usd för inte så många månader sen , nu kostar det 45 dollar.

Räkna med 15-16kr/ Liter nu i sommar i Sverige när bränslepriset vänt och dom höjda skatterna ligger kvar.

En begagnad farmartank kan man köpa mkt billigt dom riktigt stora kan man oftast få mot att man hämtar den.
Fixa en på 5-10 kubik och fyll !

Knappast värt besväret..som flera säger, "Benga" är en färskvara, sen kostar det samt har sina risker o bunkra. Personligen inser jag att vi alla är tok-lurade varje sommar på soppapriserna och betalar dyrt, även om det är kristider så kommer de "hitta" på något då de vet att alla unnar sig den form av lyx att framföra sina fordon lite oftare och lite längre tripper, och det är oftast på semestertider då det får kosta vad det kosta vill.. konstigt:va

För övrigt God jul på er!:tummenupp

Regeringen har nu i månaderna lagt på små smygskatter för att öka på det totala priset lite, dom tycker väll att det är för billigt just nu :rolleyes:

I sommras kostade bensinen 18-19kr i Turkiet.

Oljeländerna Saudiarabien Irak mdfl ser nu en nergång på efterfrågan av fosila bränslen , då stryper dom tillgången "produktionen" och priset sticker rakt upp igen.

Ett fat kostade ca 140 Usd för inte så många månader sen , nu kostar det 45 dollar.

Räkna med 15-16kr/ Liter nu i sommar i Sverige när bränslepriset vänt och dom höjda skatterna ligger kvar.

En begagnad farmartank kan man köpa mkt billigt dom riktigt stora kan man oftast få mot att man hämtar den.
Fixa en på 5-10 kubik och fyll !

Dream on, vart skall man ha en farmartank stå? Tror inte det är lagligt att bunkra upp för brandrisken, ligga ute med 50 000-100 000 kr, för att spara 30 000 kr i dagsläget, vem gör av med soppa för 50 000-100 000 kr per år om man inte har ett åkeri, eller kör taxi? Personligen så gör jag inte av med ens den delen man kan spara i ditt räkneex..skall man då bedriva mack på att sälja resterande soppa som annars riskerar att bli förstörd? Men "tanken" är fin..:)

Last edited:
Äre ingen här som har sådan där fin kontakt till en stor dieseltank som jag kan få tanka hos? :)

Tänkte annars oxå tanken att lagra lite bensin / diesel, men i med att det som sagt inte är något som går att förvara en allt för lång tid för det vara.
Dock måste du spara åtminstone 1 års förbrukning. För mig kanske 2500 liter. Dåligt med utrymme för det.

Vad är det alla pratar om att bensin är en färskvara??
Minns när vi tanka stridsbåtarna i lumpen med diesel från andra världskriget, för nått befäl sa att den innehöll mer energi och nämnde inget att den skulle blivit sämre av 60 år lagring. Men kanske är skillnad mellan bensin och diesel? upplys mig gärna.

Minns när vi tanka stridsbåtarna i lumpen med diesel från andra världskriget, för nått befäl sa att den innehöll mer energi och nämnde inget att den skulle blivit sämre av 60 år lagring. Men kanske är skillnad mellan bensin och diesel? upplys mig gärna.

Jag kan tänka mig att det kalorimetriska värmevärdet var något högre i dieslen som raffinerades på den tiden. Dock ej speciellt mycket...

Jag kan tänka mig att det kalorimetriska värmevärdet var något högre i dieslen som raffinerades på den tiden. Dock ej speciellt mycket...

Det är stor skillnad på dieseln nu mot förr det märker väl dom flesta som har diesel motor i båten. Vet flera som fick problem med planingströskeln när den gamla dieseln försvann. Vad jag vet fick försvaret dispens för att fä köra på den gamla modellen av diesel för att bibehålla prestanda.

Den nya dieseln (rätta mig om jag har fel) etanol och biodiesel för att det skall bli miljövänligare.

märkligt att detta jävla rika Norge har så mkt tiggare i sin huvudstad bara...helt jävla sjukt, aldrig vart me om liknande....e fan mindre tiggare i Bombay!

Även bensinen som militärn använder / använde är annorlunda än för oss konsumenter. Den är inte "krackad" och håller högre kvalitet.

Just för att bensinen inte ska bli obrukbar om vi skulle ligga ute i krig t.ex.

Deras soppa håller 10-15 år skulle jag tro. Bättre kvalitet helt enkelt, inte tillfört lika mycket slaggprodukter / skit.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick