Bygga om honda cr250R 85a, till hoj!

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hum eller i dena stilen typp :va som kan texas med antingen tun plåt eller glasfiber eller rent av plexsi sen :va

Jag tror på rörramsdelen, snyggt:tummenupp Du avviker från "R1 modellen" med och får lite personligt signum på bygget som andas även lite Ducatikänsla. Härlig tråd att köra igenom när man fått tiden under sjukskrivning.

Blir imponerad hur du både hinner bygga och skriva och fota, känns lite stressande...
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Jag tror på rörramsdelen, snyggt:tummenupp Du avviker från "R1 modellen" med och får lite personligt signum på bygget som andas även lite Ducatikänsla. Härlig tråd att köra igenom när man fått tiden under sjukskrivning.

Blir imponerad hur du både hinner bygga och skriva och fota, känns lite stressande...

Du missade jobba okså, jobba, bygga, skriva, fota :D

Jo men igenkligen skule jag haft störe rör + en rör boknings machin så man kan få fina kurvor :tummenupp

Hum idag har jag gott o klurat hela dagen på om jag värkligen plugade min 4 vevstakstapp, har beslutångest om jag ska våga starta den eller inte om jag måste klyva motorn, för har svårt o se 4 tappen när kolven forfarande sitter kvar i loppet :va

Se när jag hämtar mina 1100cc motordelar okså :)

Har kollat upp lite motordelar:
Ny vev :) 6500kr
Ny vevstake :) 850kr

CNC fräs menar du, eller?
Enstaka detaljer kan du lika gärna göra i en vanlig fräs.
Hur man svarvar fram en sving har jag lite svårt att förstå...
Har svetsat ihop en av aluminiumprofiler med ipressade stålbussningar.
Blev rätt snyggt!
Kopierade original stålsvingens utförande, men kortare, grövre gods och lite plåtvinklar till förstärkning för att vara på säkra sidan.
Passar perfekt.
Vågar inte köra med den...

Hoppsan skrivfel, menade så klart CNC fräs, jo kanske skule fungerat med vanlig fräs okså, men skule vilja ha en programerbar då, så man kan skisa i en dator så fräser den ut delen efteråt om du förstår hur jag menar.

Svarva en sving går om man bara vill :tummenupp

Typp som svarva fram en ram :tummenupp

Varför har du inte vågat köra med din egna sving? tror du den kommer brista?
 
Last edited:

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Svarva en sving går om man bara vill :tummenupp

Typp som svarva fram en ram :tummenupp

Forklara lite mer i detalj hur du skulle ga tillvaga nar du svarvar din sving, eller for all del, din ram!? Jag tror du har kommit pa en produktionsteknisk varldsnyhet hemma i garaget :tummenupp

Fast det kanske gar av sig sjalv i CRC-frasen?
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Svarva en sving går om man bara vill :tummenupp

Typp som svarva fram en ram :tummenupp

Forklara lite mer i detalj hur du skulle ga tillvaga nar du svarvar din sving, eller for all del, din ram!? Jag tror du har kommit pa en produktionsteknisk varldsnyhet hemma i garaget :tummenupp

Fast det kanske går av sig sjalv i CRC-frasen?

Hum några världsnyheter måste man behålla för sig själv tills man löst allt de texniska, när jag har gjort min första hoj i en CNC machin så kommer den bli tillsalu eller vara prototype, e intresset stort så kommer de bli 2 hojar som ska säljas. :tummenupp

Motorn kommer okså tillvärkas av bara farten i en CNC machin, kommer hamna på cirka 950-1300cc.

Fäljar, antingen 16/17 eller 17/17.

Nu har David vart i farten igen :D denna gången så har han börjat lägga på lite glasfibermatta i kåpan där den va spruken :)
 

Bifogat

  • DSC01157.JPG
    DSC01157.JPG
    73.2 KB · Visningar: 89
  • DSC01158.JPG
    DSC01158.JPG
    68.5 KB · Visningar: 86
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Härligt med lite fäxibilitet! :tummenupp

Jag är dock lite nyfiken på hur den svarvade svingen kommer se ut?
Finns det nöjlighet att köpa en?
Kan du svarva en sving så svarvar jag en egen ram och sätter ihop det.

Du får vara nyfiken en stund till tycker jag :D jag har hur många tankar som hällst på hur sakerna ska se ut, men ingen egen machin som kan förvärkla mina byggen :(

Kommer i allfall bli en sving ni inte sätt maken på innan :tummenupp har suttit o skisat på hoj delar i några år men har inga machiner som kan förvärkla delarna :(

Jag bygger med det jag har hemma just nu tills jag har skaffat mig en redig machin, då kan man bygga på riktigt :tummenupp o sen ut o brassa på helvetet med den nya motorn :yoparty

O innan jag fyller 25 e de dags o börja planera in Roadracing kariären :tummenupp

Du är ju bara för härlig...ca 950-1300cc :D :D :D

Ja jag har inte bestämt om motorn ska bli på minst 950cc eller max 1300cc eller något mitt i mellan, får klura på de.

Annars kan man bygga variabel cylinderad med variabel vev så kan jag få 950cc eller 1300cc om jag vill :tummenupp men så texnisk får inte motorn bli.
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Det här är någon teknisk lösning jag inte känner till...du får gärna förklara hur det skall fungera... :rolleyes:

Som sakt de e ju lite texniskt ju, som sakt vill inte berätta för mycke om motorn :tummenupp

Även variabel kompressionsrum kan man ha om man vill ha 7.0-14 bar, antingen snålköra eller full racer, typp som en 950cc motor med 7 i komp kommer gå snålt om man får dom andra parametrana o stämma o vill man inte köra snålt så kan man variera med 1300cc o 13-14bar o bräsa runt med över 200hk på bakan:D nej nej så texniskt får de inte vara, jag vill inte vara först i världen med såna här saker :huvet eller de kanske e bra o vara först så kan man ta patent på sin sak o tjäna pengar :yoparty

Denna dagen ska man fortsätta med att klista på mera glassfibermatta så man får sin framkåpa hel :tummenupp sen kommer de bara fattas de lilla med spacklingen på finichen :)
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Även variabel kompressionsrum kan man ha om man vill ha 7.0-14 bar, antingen snålköra eller full racer, jag vill inte vara först i världen med såna här saker :huvet eller de kanske e bra o vara först så kan man ta patent på sin sak o tjäna pengar :yoparty

...SAAB gjorde en sådan maskin för nästan 10 år sedan.
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Shit och sjutton smådjävlar, det här är ju den mest osannolika tråd jag läst på SH, försökte övertala mig själv att ge fan att kommentera denna tråd men det går inte.

Har svårt att ta bygget på allvar, Ferspeedboys kommentarer/inlägg lika så, ibland tror jag att han sover med en limtub i varje näsborre och vaknar emellanåt för att likt en pundare på uppåttjack sväva ut bland rosa moln!

Kan dock inte sluta att kolla in alla galna inlägg och sjuka konstruktionslösningar som snabbt kommer till världen och ratas i lika snabb takt.

Är dock imponerad eller kanske snarare chockad över villket energiknippe killen verkar vara!

En Duracellkanin på speed i kvadrat.

Snälla fortsätt roa oss vanliga människobarn i framtiden också med dina galna upptåg!:tummenupp
 

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
Måste bara fråga, hur gammal är du Fersspeedboy? Inget illa menat, bara undrar?
 

Helander

Lagom!
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Rivergoal
Hoj
CBR900RR - KTM 690 SM *såld* - ZZR-600 *såld*
Har jag fattat det hela rätt nu eller?

Du ska:
-Svarva eller fräsa en sving, samt ram?
-Bygga en egen motor?

Detta är ju ingen omöjlighet (kanske att svarva en sving... men men), men det kräver ju en hel del vetande och kunnande. Jag kanske har misstolkat dig helt med mina påståenden, rätta mig mer än gärna i så fall.

Detta bygget för mig känns dock mer som en 10-årings våta dröm att få sätta en RM12:a (motorn från ett JAS 39 gripen) på sin lådbil så han kan BraSSa HelVet aV sINa PolArRe mEd kÄttInG i näVEn Okk lySSNa pÅ HåDroCK. Men det är ju bara min högst personliga åsikt.

Lycka till :tummenupp
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08


Detta bygget för mig känns dock mer som en 10-årings våta dröm att få sätta en RM12:a (motorn från ett JAS 39 gripen) på sin lådbil så han kan BraSSa HelVet aV sINa PolArRe mEd kÄttInG i näVEn Okk lySSNa pÅ HåDroCK. Men det är ju bara min högst personliga åsikt.

:D :D :D

Det är möjligt. Men har du läst Gismos trådar samt sett han filmer på bla Youtube? http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=146164
De har ngt djupt främmande och nästan norenskt suggestivt över sig.

/J

Jaaah joo, hade glömt den, usch nu blir det nya konstiga drömmar igen:D


Brukar föressten köra igenom Ferspeedboys Rävlanda emellanåt på rundorna men snart vet jag inte om jag vågar längre!
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966

De va min skämt annons :D

Har jag fattat det hela rätt nu eller?

Du ska:
-Svarva eller fräsa en sving, samt ram? japp helt rätt :tummenupp
-Bygga en egen motor? japp den kommer av bara farten :tummenupp

Detta är ju ingen omöjlighet (kanske att svarva en sving... men men), men det kräver ju en hel del vetande och kunnande. Jag kanske har misstolkat dig helt med mina påståenden, rätta mig mer än gärna i så fall.

Detta bygget för mig känns dock mer som en 10-årings våta dröm att få sätta en RM12:a (motorn från ett JAS 39 gripen) på sin lådbil så han kan BraSSa HelVet aV sINa PolArRe mEd kÄttInG i näVEn Okk lySSNa pÅ HåDroCK. Men det är ju bara min högst personliga åsikt.

Lycka till :tummenupp

Du ska:
-Svarva eller fräsa en sving, samt ram? japp helt rätt :tummenupp
-Bygga en egen motor? japp den kommer av bara farten :tummenupp

...SAAB gjorde en sådan maskin för nästan 10 år sedan.

Ja de vet jag med variabeln cylinderförflyning för om den skule gå snålare eller ha flera hk.
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top