Bygga om honda cr250R 85a, till hoj!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Stänga av cylindrar för att spara bensin. :va Blir inte det jävligt tungt för de få cylindrar som är kvar att dra runt hela den motorn då? :va Inte läst något om dethär tidigare så jag har ingen aning om hur det fungerar.
Har inte stenkoll, men som jag fattade det så kopplas cylindrarna som skall stängas av ihop två och två med någon sorts överloppsrör.
Komprimerar aldrig utan pumpar bara luft mellan cylindrarna.
Naturligtvis går det tungt ändå!
Har även gjorts försök med separata vevaxlar ihopkopplade med frihjul.
där stannade de icke önskvärda cylindrarna helt.
Funkade ännu sämre..


Visst kan en Hemimotor släcka en eller ett par cylindrar - Men önskvärt är det inte!
Sett när en nitromatad chrysler hemi "hydrar"?
Spektakulärt när en cylindertopp flyger iväg flera meter...

Men det kan hända alla motortyper.
Fenomenet uppträder när en cylinder inte tänder - emedan nitrometan "har med sig" eget syre, så pumpar man in oerhörda mängder i motorn.
Missar den en tändning, så är cylindern full med vätska nästa gång kolven går i topp.
Med ett par tusen hästar från de andra cylindrarna som skjuter på, så är det inte mycket som håller emot.
Därför som man har fångremmar runt seriösa motorer.
Letar efter ett klipp för att ilustrera.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Kommer inte ihåg vilket år den visades (runt -00 har jag för mig). Den hade delarna från ett tändstift i toppen och på kolvarna. Gav visst en del prestandavinst och minskade även bränsleförbrukningen. Själva "stiften" eller vad man ska kalla det skulle hålla upp emot 20k mil.

:backontop

Från vad kommer den ramen? Eller är det också ett hemmakok?

//Danne

Ja du den kommer från pullarn hemma meck i Rävlanda, typp som hemma kokning i garaget av HB :D HB= antigen T-Sprit eller Hemmbränt, likheter med ramen, antingen fungerar den inte eller så e den superb :tummenupp

Funderar om detta ska vara inre ramen o sen göra en ytre eller om detta e ytre o man ska göra en inre :va

Idag ska jag fortsätta med motorfästerna + se om jag får åning på lådan där alla delar ska vara :) Om jag inte börjar på luftburken i stället :tummenupp
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Det var jag helt övertygad om till alla bilder började trilla in...

Var du 15 eller 23?

Står 23 men e bara 17on :D hehehehe

Idag fortsatte de med o greja vidare, slängde fast elsystemet för att se hur motorn lätt denna gången, den vibrera lite mer en vanligt :( men startade på 2 röda sek men sen va de stopp efter några försök, startknapen ville inte fungera :( så jag har stått 5 timmar o försöka lösa elproblem, hitta problemet tillslut, hjälpte o bytta en kabel som va 2cm lång, vilket jobb på 5 timmar felsökning, sen fungera den kanon igen, men måste bygga klart luftburken för som de e nu så kan jag bara ge lite gas men vid 2000 varv så tvärdör den :huvet o jag som ville ut o göra en ubber cool höst börnis på film så sommarna kommer :yoparty

Hatar CV fugger :( vill ha ett par RS 38or i stället :D
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Idag fortsatte luftburks bygget o sen blev de uppstart igen men efter en stund börja motorn ryka o skaka över 5000, så jag rev bygget i stället, så nu håller man på o river motorn :)

Tog en pling för 1100cc sakerna okså men tar no en stund till innan motorn blir hel :( för han var i tyskland :( o jag som tänkte hämta dom idag så jag får ihop motorn till kvällen så de kunde blitt uppstart igen :) heheh

Kanske slänger in några kort på luftburken sen :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du missade jobba okså, jobba, bygga, skriva, fota :D

Jo men igenkligen skule jag haft störe rör + en rör boknings machin så man kan få fina kurvor :tummenupp

Hum idag har jag gott o klurat hela dagen på om jag värkligen plugade min 4 vevstakstapp, har beslutångest om jag ska våga starta den eller inte om jag måste klyva motorn, för har svårt o se 4 tappen när kolven forfarande sitter kvar i loppet :va

Se när jag hämtar mina 1100cc motordelar okså :)

Har kollat upp lite motordelar:
Ny vev :) 6500kr
Ny vevstake :) 850kr



Hoppsan skrivfel, menade så klart CNC fräs, jo kanske skule fungerat med vanlig fräs okså, men skule vilja ha en programerbar då, så man kan skisa i en dator så fräser den ut delen efteråt om du förstår hur jag menar.

Svarva en sving går om man bara vill :tummenupp

Typp som svarva fram en ram :tummenupp

Varför har du inte vågat köra med din egna sving? tror du den kommer brista?
Såg inte frågan föränn nu.
Litar inte på att svingen håller.
Man är bara stålmannen tills man fyller trettio.
Sedan blir man Grandpa Simpson.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Såg inte frågan föränn nu.
Litar inte på att svingen håller.
Man är bara stålmannen tills man fyller trettio.
Sedan blir man Grandpa Simpson.

Hur ska man veta om något håller om man inte provar saker :va

Nu vart min motor i delar igen för 8onde gången :D
 

Bifogat

  • DSC01186.JPG
    DSC01186.JPG
    80.3 KB · Visningar: 367

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hum vad har hänt sen sist! hum inget typ :( fick ringa lite till, till pojken med 1100cc delarna :) han svara ju tillslut :) så denna veckan kanske nu på onsdag hämtar jag delarna :) o sen blir de några nya packningar o lager o skit o sen blir de skruva ihop hjärtat igen :) o sen kanske jag kan göra min höst börnis innan jag ställer in den för detta året o kan sitta o pilla i lugn o ro o ficksa de som inte blitt bra innan 2008 o så ska självklart turbon baxsas fast :)

När jag kan ta ut den till vårkanten så blir de mitt sommar åt 2008 :)

Ska bygga annan leksak till vintern okså men de projektet ska jag berätta senare om :)
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
jag bara hoppas att du inte är färdig med ramen ännu..för det ser klent ut..i övruigt.. kämpa på ..

Ramen e inte klar, ska förstärkas en del :tummenupp

Äntligen fick man sin 1100cc rad som e på bara 1052cc :(

O bilder va de okså ja :tungan

1: 1000cc sakerna.
2: 1100cc sakerna.
3: cylinderaderna.
4-5: cc bilder.
6: Ny honad.
 

Bifogat

  • DSC01197.JPG
    DSC01197.JPG
    84.5 KB · Visningar: 105
  • DSC01196.JPG
    DSC01196.JPG
    77 KB · Visningar: 96
  • DSC01198.JPG
    DSC01198.JPG
    59.3 KB · Visningar: 98
  • DSC01201.JPG
    DSC01201.JPG
    51 KB · Visningar: 85
  • DSC01202.JPG
    DSC01202.JPG
    42.7 KB · Visningar: 73
  • DSC01206.JPG
    DSC01206.JPG
    75.7 KB · Visningar: 101

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Här kommer lite till :)

Har börjat med block upp tagning, på grund av att cylinderfodrena e störe på 1100cc en vad mitt 1000cc block e :tungan
 

Bifogat

  • DSC01215.JPG
    DSC01215.JPG
    84 KB · Visningar: 115
  • DSC01214.JPG
    DSC01214.JPG
    67 KB · Visningar: 107
  • DSC01213.JPG
    DSC01213.JPG
    61.9 KB · Visningar: 117
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Ja men då vart man klar med konventeringen av upp borrningen av blocket för att få på 1100cc cylinderaden på 1000cc motorn :)
 

Bifogat

  • DSC01219.JPG
    DSC01219.JPG
    70.1 KB · Visningar: 93
  • DSC01220.JPG
    DSC01220.JPG
    69.4 KB · Visningar: 93
  • DSC01221.JPG
    DSC01221.JPG
    68.8 KB · Visningar: 92
  • DSC01222.JPG
    DSC01222.JPG
    69.3 KB · Visningar: 81
  • DSC01225.JPG
    DSC01225.JPG
    53.2 KB · Visningar: 87
  • DSC01228.JPG
    DSC01228.JPG
    48.3 KB · Visningar: 92
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
hihihi då har man stött på lite problem igen som måste lösas :)

Bild 1: 1000cc växselåds primär kugg e störe en vad 1100cc arens e.
Bild 2: 1100cc vev har störe vevaxsel drev en vad 1000cc har.


Så de blir la o ficksa fram ett växselåds drev från 1100cc så passar säkert sakerna som smeck :tummenupp gör de inte de får jag skaffa 1100 block okså :D
 

Bifogat

  • DSC01237.JPG
    DSC01237.JPG
    53.2 KB · Visningar: 102
  • namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    46.5 KB · Visningar: 105
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
suck på dig ferspeedboy, snart har du fan inte en skruv kvar från utgångsprojektet:D
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
suck på dig ferspeedboy, snart har du fan inte en skruv kvar från utgångsprojektet:D

Nä tuvär e nästan alla skruvar utbytta, har bara 4st org skruvar kvar :D

Måste ringa pojken med 1100cc sakerna innan han hinner ge bort allt, jag behöver ju facktist delarna om jag ska få igång motorn detta året :) Slutar la med att jag får rästen av 1100cc sakerna okså :D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nä tuvär e nästan alla skruvar utbytta, har bara 4st org skruvar kvar :D

Måste ringa pojken med 1100cc sakerna innan han hinner ge bort allt, jag behöver ju facktist delarna om jag ska få igång motorn detta året :) Slutar la med att jag får rästen av 1100cc sakerna okså :D

precis det jag menar!:D "hmm... jag vill ha det såhär och såhär, men isfåall funkar inte det här... aja, jag byter det också!" :D
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top