Bygga om honda cr250R 85a, till hoj!

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Så nu har man vart på o kopplat ihop elsystemet som e en värdslig historia, hum undrar varför elsystemet e på de viset från bakom motorn till styrkronan o tillbaka till aktern, onödigt långt elsystem :p ska se om jag kan få gnista på fanskapet, får jag de så fattas bara 4 tändstift för o få igång den :)

Jo de e mycke som tar i, framhjulet tar i grenröret/kyllet får inte plats/oljekylaren får inte plats tar i fram hjulet, måste förlänga ramen minst 10cm om jag ska få plats med några av sakerna.

Har även en termostat som ingen plats har, knas termostat, e menigen att den ska skruvas fast i org ramen, men den ramen har inte jag så de får bli bli nyttfäste så i stälet för fastskruvning blir de rörbit.

Väntar på 4kantsprofilrör i diametern 100X40X800mm 2 stycken som ska bli ramen på sidan

Drevning nu 17/32, har 37-39 till bak liggandes annars :) så den borde la resa sig på någon växsel, annars går den fort :p hehe

Hänt 2007-06-07:
grejade vidare på elsystemet men fick inte åning på startknapen när man håller in den så händer ingenting, helt dött :p hehe fick dra en exstra kabel från styret o ner till startrelät, så nu fungerar den primma bra o grnista finns de på alla tändstifterna, fast saknar tändstift med den lilla tändstiftgängan, lite synd, har en hel påse full med t-stift men i den vanliga gängan.

Har även snikat ihop en tillfällig fotpinne till provkörningar med växslingspak så nu fungerar alla växslar finnt :D tills jag köper mig stälbara fottpinnar

Nä nu måste jag få tag i 4 T-stift så jag kan få igång motorn, vet jag at den startar då ska ramen byggas klar men till des får den stå still :)

Har även provat o höja markfrigången o då får man plats med olje kyllet o nästan vattenkyllet, (när gaffeln e rakt fram så får de plats men svänger jag 3cm åt varje håll så tar de i vattenkyllarens gavlar) men har tänkt på de om jag förlänger ramen 10-15cm + ska korta svängradien någon cm så borde allt få plats o då fungerar de o sänka ramen mer mot moder jord :D

Återkommer när jag fått igång den o när jag fortsätter med bygget :rolleyes:
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Så jävla dunder cool pryl!:tummenupp
Antar att du ska fixa ett rör framför motorn så du får stabilitet där, annars kommer det aldrig att hålla om det ser ut som det gör nu.
Tycker helt klart att du ska skippa själva racing stuket och som jag tidigare sagt, köra stenhårt på motard temat.

Menar du de här gammla stuket?

Drog några fulla svetsfogar för o hålla motorn på plats så slipper man ha domkraften under :D

Har tagit mig i kragen o beställt Oljefilter/ T-stift till motorn nu :)

Funderar på en annan sak okså så slipper jag förlänga ramen, om jag sätter på 16tums fram hjul med yamaha R6 gaffeln o R1ans bromsar så kanske de blir bra i fronten :)
 

Bifogat

  • DSC00617.JPG
    DSC00617.JPG
    120.8 KB · Visningar: 820
  • DSC00631.JPG
    DSC00631.JPG
    84.7 KB · Visningar: 344
  • DSC00639.JPG
    DSC00639.JPG
    68.1 KB · Visningar: 611

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
kan du inte bara ändra gaffelvinkeln för att få plats med kylaren mm? måste väl ändå vara mindre krångligt än att förlänga ramfan så pass mycket?:va dessutom kanske det kunde bli coolt med ett svagt chopperstuk på ditt redan sjuka monster:tummenupp
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
kan du inte bara ändra gaffelvinkeln för att få plats med kylaren mm? måste väl ändå vara mindre krångligt än att förlänga ramfan så pass mycket?:va dessutom kanske det kunde bli coolt med ett svagt chopperstuk på ditt redan sjuka monster:tummenupp


Problemet ligger i att kylaren e för stor, skulle vart 3cm smalare o 5cm kortare så skule jag inte haft några alls bekymmer med å få plats, just nu e styrvikeln för vid så kyllaren ligger bara 3 cm från gaffeln när jag har tagit bort kylfläkten o tryck in den så mycke jag kan mot hojen,

Har även tängt på på de med o vinkla gaffeln lite mer framot, men måste ändå bytta gafflar till R6ans ju för o klara av stabiliteten över 150+ km/h, men om jag vinklar gaffeln tex från orginalet nu o 10cm frammot o förlänger ramen 10cm & bytter till 17 eller 16 fram hjul då borde vatten kyllaren & olje kyllaren få plats, vid fullbromms så tar antagligen inget i sen, vill ju inte att kyllaren tar i vid kraftig inbromsning som kan till följd låsa fram hjulet, aj aj :D

Jo e ju några som har tyckt detta e ett sjukt monster, har uppskattat vikten ungfär i nulägget o den väger lätt under 160kg o med dom 185hk så borde de röra på sig hoppas jag :tummenupp

De som fattas tills den e princip klar e andra gafflar med hjul runt om/ brommsar/ tank/ sadel/ baken/ instrument/ lampor/ stälbara fotpinnar/ kopplingspump o bromspump F/B/ ram de kan väga en del beroende vad för material jag väljer/ lite färg/ batteri, så hoppas under 200kg :tungan
 
Last edited:

Berra Bula

outlaw since 1991
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Honda crf450x -06 Yamaha YZF 250 -05 till salu
Haha vilken jävla självmords maskin! me like me like!:yoparty Men vet du inte vad motard är??? :näsblod
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
HoHO! ROCK ON!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:yoparty :yoparty

Du är min idol!
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Hundraåttiofem hästar?? Ja minst....

Ja, jag blir lite fundersam också. Vad är det för rova du fått atg på egentligen? Motorn ser inte ut att vara från igår så vad finns det för äldre motorer som levererar 185 kusar? Eller är den duktigt trimmad?
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Ja, jag blir lite fundersam också. Vad är det för rova du fått atg på egentligen? Motorn ser inte ut att vara från igår så vad finns det för äldre motorer som levererar 185 kusar? Eller är den duktigt trimmad?

185 eller 85 kusar så kommer den få av på mitten redan på tomgång!
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Motorn e en gammal kawa zx10 på 1000cc med org 150hk från 1989, men föra ägaren bytte kolvar, lämnade in toppen på maxportning o slängde på ett fullflödesavgasystem, han kanske har gjort mera i hemlighet, men mer nämnde han inte till mig vad som va gjort, så tills vidare får jag la tro vad föra ägaren sa när han hade bänkat den till 185hk, men jag e inte helt säker för fick inga bänk paper ju, ska själv bänka om motorn o få hk på papper senare, men tills vidare får la jag tro väldigt svagt på vad förra ägaren sa.


Ja jag vet vad en motard e för sak.


Nä nu ska jag ut i garaget, nu när man har lite tid över så ska jag kappa ramen över motorn så ska jag få tid o köpa några rör imon o svättsa tillbaka allt, fast ramen kommer vara minst 10cm längre o förhåpningsvis vara viklad lite framot :p
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Motorn e en gammal kawa zx10 på 1000cc med org 150hk från 1989, men föra ägaren bytte kolvar, lämnade in toppen på maxportning o slängde på ett fullflödesavgasystem, han kanske har gjort mera i hemlighet, men mer nämnde han inte till mig vad som va gjort, så tills vidare får jag la tro vad föra ägaren sa när han hade bänkat den till 185hk, men jag e inte helt säker för fick inga bänk paper ju, ska själv bänka om motorn o få hk på papper senare, men tills vidare får la jag tro väldigt svagt på vad förra ägaren sa.


Ja jag vet vad en motard e för sak.


Nä nu ska jag ut i garaget, nu när man har lite tid över så ska jag kappa ramen över motorn så ska jag få tid o köpa några rör imon o svättsa tillbaka allt, fast ramen kommer vara minst 10cm längre o förhåpningsvis vara viklad lite framot :p


Skitbra:tummenupp Glöm inte en hastighetsmätare graderad till minst 300km/h. Det vore ju synd att begränsa toppfarten med en mätare som inte visar tillräckligt mycket.

Fett med 185 hk, det har ju knappt R1 -07, sicka klåpare på Yamaha:yoparty
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Skitbra:tummenupp Glöm inte en hastighetsmätare graderad till minst 300km/h. Det vore ju synd att begränsa toppfarten med en mätare som inte visar tillräckligt mycket.

Fett med 185 hk, det har ju knappt R1 -07, sicka klåpare på Yamaha:yoparty

Fast skildnaden med nya yamaha R1an som har 180 hk vid 12 500 rpm o väger med Torrvikt (kg) 173kg ju, så jag måste ju komma under 170kg om jag ska vara med i matchen :p

De va några som trode hojen skule gå av på miitten, tror inte de kommer inträffa även om de skule vart kul :D de som begränsas just nu e kedjan, kommer säkert gå av när jag kör o drar fullt :tungan men drar jag mjukt ska de inte vara några bekymmer, men vem vill dra mjukt när man har något skoj mellan bena :D

Har även mätt in längden på vad R6gafflarna har så jag får bygga där efter, men har mött på ett problem om jag ska ha R6gafflarna, mitt grenrör kommer skrapa i backen, så jag funderar o sätta syrkronefästet några cm nerot okså så blir den lite högre :)
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Skitbra:tummenupp Glöm inte en hastighetsmätare graderad till minst 300km/h. Det vore ju synd att begränsa toppfarten med en mätare som inte visar tillräckligt mycket.

Fett med 185 hk, det har ju knappt R1 -07, sicka klåpare på Yamaha:yoparty

Fast skildnaden med nya yamaha R1an som har 180 hk vid 12 500 rpm o väger med Torrvikt (kg) 173kg ju, så jag måste ju komma under 170kg om jag ska vara med i matchen :p

De va några som trode hojen skule gå av på miitten, tror inte de kommer inträffa även om de skule vart kul :D de som begränsas just nu e kedjan, kommer säkert gå av när jag kör o drar fullt :tungan men drar jag mjukt ska de inte vara några bekymmer, men vem vill dra mjukt när man har något skoj mellan bena :D

Har även mätt in längden på vad R6gafflarna har så jag får bygga där efter, men har mött på ett problem om jag ska ha R6gafflarna, mitt grenrör kommer skrapa i backen, så jag funderar o sätta syrkronefästet några cm nerot okså så blir den lite högre :) Men de kan vara skoj med 4cm markfrigång men lär skrapa i vid varje gupning :)
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Motorn e en gammal kawa zx10 på 1000cc med org 150hk från 1989, men föra ägaren bytte kolvar, lämnade in toppen på maxportning o slängde på ett fullflödesavgasystem, han kanske har gjort mera i hemlighet, men mer nämnde han inte till mig vad som va gjort, så tills vidare får jag la tro vad föra ägaren sa när han hade bänkat den till 185hk, men jag e inte helt säker för fick inga bänk paper ju, ska själv bänka om motorn o få hk på papper senare, men tills vidare får la jag tro väldigt svagt på vad förra ägaren sa.

Har du inte luftburken på så springer nog de flesta pållarna bort pga att förgasarna du har kräver ett motstånd i en avstämd burk för att arbeta rätt!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Skitbra:tummenupp Glöm inte en hastighetsmätare graderad till minst 300km/h. Det vore ju synd att begränsa toppfarten med en mätare som inte visar tillräckligt mycket.

Fett med 185 hk, det har ju knappt R1 -07, sicka klåpare på Yamaha:yoparty

Kan nog vara 185hk i spisen.
En ganska modern konstruktion, som i originalutförande är byggd för hyfsad bränsleekonomi, acceptabla utsläppsnivåer, hög körbarhet och rimlig livslängd.
Går alltid att hitta mer effekt om man prutar på de andra perimetrarna.
Det som begränsar i slutänden är kolvhastighet och maximal cylindervolym.

Då har man redan passerat stadiet med överladdning och lambdaanpassning av vevstakarna, vilket innebär att inte många motordelar är orörda.

Så mycket mer än 350-400 häst går det nog inte att plocka ur en sådan gammal relik, om den skall gå att köra..
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top