Bygga om honda cr250R 85a, till hoj!

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Vilken hjulbas har besten?
Ser ut som whieeliemachine -07:tummenupp

Vet ej vilken hjulbas den kommer ha, de får jag mätta på sen när ramen e färdigsvetsad o bytt till antingen 16-17 fram o 17 bak hjul, nu sitter de 18 runt om.

Ja jag ska ha luftburk på hojen men kommer inte få plats med org burken har jag insätt, eller om jag tar bort mitten kråkan över motorn o en bit på stötdämpar fästet så får jag plats med den gö bra, men vill hälst behålla fågelpinnen till ram i mitten, funderar o bygga mig ett eget pleniyum (luftburk) som får plats under fågelpinnen, har redan måttat o har rätt bra plats tycker jag :) från förgasaren till ram mellan 5-6cm, annars gör jag mera plats när jag ändå e i gång med kap trissan:D

Jag tänkte på en sak med min ram på vikten på 67kg utan motor, denna motorn väger ju bara max 35-50kg ju, orkar man lyfta den o lyfta på den med handkraft så måste den ändå vara rätt lätt så de e ju bara räkna = 117kg e jag uppe i om motorn väger 50kg, väger den bara 33kg så e jag nere i 100 ynka kg, så jag tror den kommer gå rätt bra när den e klar :) men måste bytta till bredare kedja om jag ska kuna köra fullt utan o dra av kedjan de första jag gör :tungan drog ju av kedjan med org motorn på knapt 40hk ju, undra hur de går med 145hk mer :D

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Vet ej vilken hjulbas den kommer ha, de får jag mätta på sen när ramen e färdigsvetsad o bytt till antingen 16-17 fram o 17 bak hjul, nu sitter de 18 runt om.

Ja jag ska ha luftburk på hojen men kommer inte få plats med org burken har jag insätt, eller om jag tar bort mitten kråkan över motorn o en bit på stötdämpar fästet så får jag plats med den gö bra, men vill hälst behålla fågelpinnen till ram i mitten, funderar o bygga mig ett eget pleniyum (luftburk) som får plats under fågelpinnen, har redan måttat o har rätt bra plats tycker jag :) från förgasaren till ram mellan 5-6cm, annars gör jag mera plats när jag ändå e i gång med kap trissan:D

Jag tänkte på en sak med min ram på vikten på 67kg utan motor, denna motorn väger ju bara max 35-50kg ju, orkar man lyfta den o lyfta på den med handkraft så måste den ändå vara rätt lätt så de e ju bara räkna = 117kg e jag uppe i om motorn väger 50kg, väger den bara 33kg så e jag nere i 100 ynka kg, så jag tror den kommer gå rätt bra när den e klar :) men måste bytta till bredare kedja om jag ska kuna köra fullt utan o dra av kedjan de första jag gör :tungan drog ju av kedjan med org motorn på knapt 40hk ju, undra hur de går med 145hk mer :D

några 100 kg väger den ej klar..
kanske runt 130++ minst skulle jag tippa.
om du inte lägger på en massa onödigt krafs.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
några 100 kg väger den ej klar..
kanske runt 130++ minst skulle jag tippa.
om du inte lägger på en massa onödigt krafs.

Jag skrev inte att den kommer väga 100kg klar, men ramen + motorn så väger den mellan 100-117kg, men jag har ju inte räknat med mera ram delar/ tank/ reglage/ elsystem/ bakram/ alla instrument, lampor/ mm, men så mycke krafs blir de inte hoppas jag på som ska väga 80kg, de e ju nästan så man kan räkna in mig i delarna så e man mellan 160-175kg nu :D

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Jag trodde först att det var brassarn som bytt nick. Men efter att ha sett bilderna börjar jag tro att detta bygge finns på riktigt!

You're a sick man!

Om du överlever första repan vill jag se film!

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Har mätt hjulbassen med Honda cr250 85a svingen till 1585mm o markfrigången ca 60mm :p

Medans Yamaha R1 98-99 a har följande fackta:
Dimensioner -
Längd (mm) 2035
Bredd (mm) 695
Höjd (mm) 1095
Sitthöjd (mm) 815
Hjulbas (mm) 1395
Minimum markfrigång (mm) 140
Torrvikt (kg) 177

Medans Yamaha R1 00a har följande fackta:
Dimensioner -
Längd (mm) 2035
Bredd (mm) 695
Höjd (mm) 1105
Sitthöjd (mm) 815
Hjulbas (mm) 1395
Minimum markfrigång (mm) 135
Torrvikt (kg) 175

Medans Yamaha R1 02a har följande fackta:
Dimensioner -
Längd (mm) 2040
Bredd (mm) 705
Höjd (mm) 1105
Sitthöjd (mm) 820
Hjulbas (mm) 1395
Minimum markfrigång (mm) 140
Vått vikt (kg) 193

Medans Yamaha R1 07a har följande fackta:
Dimensioner -
Längd (mm) 2060
Bredd (mm) 720
Höjd (mm) 1110
Sitthöjd (mm) 835
Hjulbas (mm) 1415
Minimum markfrigång (mm) 135
Torrvikt (kg) 173

Fackta på mitt bygge:
Längd 2019.
Höjd 1210.
Sitthöjd 930.
Hjulbas 1585.

Så jag måste få min kortare, bli lättare, ha fler hk, då e jag med i matchen mot nya R1an ju :p hehe lite galet men en då, skoj blir de.

Motorn kommer upp startas nästa vecka mellan 18-20 juni allså mellan må-on, ska jag spela in uppstarten okså när jag ändå e i farten eller?

Har även börjar prata med en kille som har en lackad Yamaha R1 tank helt i min smak, ska bara ha den, har bestämmt mig, bara inte killen säljer den till nån annan bara innan jag hinner köpa den, vore sorgligt, när den e hur fet som hälst :p

TRUST ME
I WONY
GO FAST

Har även beställt mig en kopplingpump så man får koppling till hojjmotorn :) kommer även den mellan 18-20 juni.

Last edited:

Solid snake

Guest
Klart du ska filma, filmar du inte så är du ju ganska stukad om man säger så. :hihi

Hygglo

Solskens knutte...
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
XV1600
Ehm va tror du händer med baksvingen om du "brassar" fullt??
Skulle tro att den blir liite sne´ fast innan den blir det så har nog motorn hoppat ur ramen.... :D

Håller med tidigare inlägg... Sjuukt bygge ... Fasen du måste lägga upp en film på första fullgas repan... åså självklart en film snutt när du kör in på besiktningen med den....

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Ktm 400 exc
När du kör första repan med den så måste du filma och lägga upp här.
Lova.... Snälla!

För jag tror det bara blir en repa.... En väldigt kort sådan.
Ramen kommer nog se ut så här efteråt skulle ja tro---> :banana

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Jag fick tanken den e skickad till mig o kommer okså nästa vecka bland dom andra prylarna som T-stifterna o kopplingen :p fast märker hur mycke som behöver byggas om för o få på yamaha R1 tanken från 99 på mitt hoj bygge :p

De kommer no inte komma några bilder på ett tag för min dator har blit knas så jag kan inte lägga in bilder.

Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hänt idag: Jag fick T-stifterna o klämde i dom i motorn o kopla in elsystem o dylik o drog i gång retan, brumm brumm går gött på tomgång men vid minsta beröring av gasen så blödrar o spotar den soppa bakot en massa innan den dör, undra om felet ligger i att jag ingen luftburk har?

Spelade även in starten, blev inget bra men de fungerar :)

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Hänt idag: Jag fick T-stifterna o klämde i dom i motorn o kopla in elsystem o dylik o drog i gång retan, brumm brumm går gött på tomgång men vid minsta beröring av gasen så blödrar o spotar den soppa bakot en massa innan den dör, undra om felet ligger i att jag ingen luftburk har?

Spelade även in starten, blev inget bra men de fungerar :)

garanterat att burken gör sitt för spottandet :)

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
lägg upp den så vi får se eller höra!?

Filmen uppladad nu men kvaliten blev urusel:mad: http://www.youtube.com/watch?v=Aw4UJLUNoaE

Jag fick även Yamaha R1 tanken o kopplingen idag så nu har man koppling på motorn :) men tanken såg inte alls ut som annonsbilden där den såg ny lackad ut, lacken hade släpt där tanklocket ska sitta o även vid anslutningarna under vid bensingivarn o bensinkranen, så jag slipade o lackade med något bara så slipper jag att mera färg lossar, får lacka om den senare när jag e klar :)

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...