Bygga om honda cr250R 85a, till hoj!

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
bara o byta styrkrona o allt.. de följer ju med.

Jo jag vet men då måste den nya styrkronan passa i mitt styrhuvud okså ju, så vilka styrkronor passar i en gammal honda cr250 85a styrhuvud?

Har kollat vilka gafflar som passar annars i min:

Buell M2 Cyclone
Honda CBR600F4/F4i
Yamaha R6 (99-04)
Yamaha Fzs 1000 -02
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Har mätt lite, så nu finns lite fackta.

Ghostly edition 2007 fackta:
Längd (mm) 2019
Bredd (mm) kommer senare.
Höjd (mm) 1220.
Sitthöjd (mm) 930.
Hjulbas (mm) 1585.
Minimum markfrigång (mm) kommer senare.
Torrvikt (kg) kommer senare.
Motor våt utan vatten traxs under 50kg.
Bakljuls hk kommer senare.
vevaxsel hk kommer senare.

Jo de blev lite lutande gaffel om jag vill få plats med turbo efteråt :D men kan fortfarande kappa av styrhuvet o vinkla den rakare eller ta ett spänband mellan fram-bak hjulet o dra bak hjulet närmare kyllaren om jag vill o få fram hjulet närmare kyllaren men då måste jag göra om sakerna senare om jag ska ha turbo ju :( men vet forfarandei nte hur jag vill ha vinkeln, när man står brevid den o sitter på den så e vinkeln på styret rätt tycker jag men ändå inte :rolleyes:
 
Last edited:

carpediem

WHY IS RUM GONE?
Gick med
22 Apr 2007
Ort
i ett hus?
Hoj
Suzuki rm 250 05 fmx mod
Den gaffelvinkeln var ju grymt snygg, bygg ditt en kort bakram sedan göru en egen sadel, sedan köru med den sådär i rått skick, skitgrymt(Y)
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Så nu äntligen har man svetsat klart högeramen, bara vänstersidan kvar o några rör till så e den delen klar utvädigt, sen ska bara ramen rensas på alla delar så den kan helsvetsas från alla kanter o hörn o slipas o så vidare :)

Men vänstersidan tar jag denna veckan, ska no hinna provköra den innan denna veckan e slut okså :p blir skoj :)

Hänt idag 2007-06-27? har svetsat klart ramen på vänster sidan till 90%, ficksar resten imon 2007-06-28, men måste köpa mera rör, har bara avärkat snart 9meter, köper 3 meter till imon om jag hinner hem innan stället stänger, jobbigt när ställen stänger innan man hinner sluta jobbet :rolleyes:
 
Last edited:

Vild inte GALEN

Öööörn, ööööörn.......
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Sö´tälje
Hoj
ktm 640 fit 4 fight & en 99:ans zx6-r ihop med tjejen
Galet bra!

Ser med stor spänning fram emot nästa klipp! :tummenupp
Se bara till att du har ordentligt med skydd på dig, kör på öde plats och att du har minst en polare med mobiltelefon med dig! Vid provkörning alltså :)

Annars, ROCK ON :yoparty
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Så nu vart jag klar med ramen, en bra början för att sakerna ska sitta ihop när man har 4cylindrar o leka med i en crossram, kors o tvärs e rören, undra hur jag ska komma åt o skruva med motorn, öööööö går inte, kommer knapt åt o skruva loss 4 skruv på luftburken längre, hehe blir så när man snålar på platsen o svetsar in allt, nästan så man svetsade in motorbultarna, blir svårt o lossa motorn när man ska helsvetsa sen ju:p hehe bara ta fram kapen annars om de skule vart så illa :)

Har börjat fundera över hur jag ska ha röven på den.

Ska bygga ett arsle till den imon eller nu under helgen:p så man har något o sitta på, lite jobbigt o stå o köra som sakt när man ska provköra den nu i helgen :)

Väntar på batteri till den okså, hoppas de kommer imon, då kan man börja på batterilådan ju :p
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Så nu har man skadat sig okså på köpet innan man ens har provkört bygget :p hehe vart la tur att inte kniven slant 1mm till vänster o 1 mm till höger för då skule jag haft 2 senor som skulle gått av på vänsterarmen, skule tagit ett tag o läka, men de va la tur att ingen störe skada var skäd så jag kan fortsätta bygga. har inte tid o vara skadad, de får jag ta efteråt :p

Hänt idag då förutom incedenten, hum har beställt en race bakdel till en yamaha R1 99a o en multimätare upp till 360km/h o 15000varv, borde räcka till harven så slipper jag övervarva den :)
 

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mölndal (Halmstad sommartid)
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
All respekt till dig mannen! Helt underbart bygge :tummenupp
Ta det bara försiktigt vid provturen nu...
Ska bli grymt skoj att se fortsättningen.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
tror du det räcker med 360km/h?

Ja du, vet inte om de räcker, men de lär jag la märka :D får ta ut bygget i öknen o hitta en raka på några mil :tungan märker la om något trillar av eller den börjar vobla när man börjar närma sig 350km/h :D nä så fort vågar jag då inte åka med denna 4 petarn, kanske om jag ska försöka mig på världsrekord i hemma byggd klinod :D

Jag har provkört hojen idag men bara max upp till 80km/h o kört en tur runt lilla Rävlanda, vart en upplevelse, fast alla hojar e man ovana vid i början innan man lärt känna dom, men har konstaterat 3 fel på hojen.

Fram stötdämparen för mjuk (behövs annan fram gaffel med hårdare fjäder)
Bakstötdämparen för mjuk (behövs renovera stötdämparen o hårdare fjäder)
utväxslingen för låg för bra acc, kör med 17/32 med 18tums däck ju :)Kanske bytta till 38taggars bakdrev eller mitt 52taggars när jag ändå e i farten :p hehe, som de e nu så kan jag köra på 1an o dra fullgas o de händer ingenting typp, den mulrar lite starkare med segt acc, men den vaknar inte till liv förens man drar in kopplingen o slirar, då accsar den grymmt mycke bätre, vaknar vid liv vid runt ca6000varv då börjar den svara bätre på gassen, svårt o veta vid vilket varvtal en för har ingen varvräknare en utan tar de på tjänn, den blir försenad o kommer komma om mellan 8-10 dagar :D det blev inte den multimätaren jag bestälde, den fanns inte på lager tydligen så jag avbestälde den o tog bara en varvräknare till 16000varv med tempmätare + 1 magnet o fästa i framhjulet så jag kan få igång min trådlösa hastighetsmätare tills vidare, men den e bara graderad till 300 :(

Minsta lilla ojämnhet i vägbarnan o hojen slår avgasystemet i asfalten:mad: , låter inte gott när de skrapar på asfalten, ajaj säjer jag, stackars avgasystem, men ficksar jag så bakstötdämparen blir hårdare så har jag iallefall löst att den inte kommer slå i lika lätt :)


Nästa gång jag provkör en liten sväng så kanske jag kan försöka få med de på film, ska antagligen ut nästa vecka o provköra den längre :) inga hastigheter över 100km/h i början men några acc blir de :D inte de värsta men så där lagom :tungan
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Jo jag vet men då måste den nya styrkronan passa i mitt styrhuvud okså ju, så vilka styrkronor passar i en gammal honda cr250 85a styrhuvud?

Har kollat vilka gafflar som passar annars i min:

Buell M2 Cyclone
Honda CBR600F4/F4i
Yamaha R6 (99-04)
Yamaha Fzs 1000 -02

Så nu har jag letat vidare vilka 43mm gafflar som passar på min.

Honda CBR1100xx 97
Kawasaki ZXR750 90-92
Kawasaki ZX-7R 96-97
Kawasaki ZZR1100 90-92
Suzuki GSX750 98
SuzukiGSXR750 88
Suzuki GSXR750 94-97
Suzuki TL1000 97-98
Suzuki GSXR1100 89
Yamaha ZTZ750 89-96
Yamaha FZR1000 90

Så nu har jag ju några o välja på :)
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hum har man hunnit göra med 4 peratn idag!

Stoppat i 15cm distanser i var dera gaffelben fram, så nu e den mycke styvare o pallar den exstra tyngden bätre :)

Har gjort samma sak med bakstötdämparen, har låst fast 3 varv på fjädern så nu e den okså hårdare.

Hum han i samma veva dreva om den till 17/37 nu okså :) innan vart de 17/32 ju, så hoppas de blir mycke bätre acc nu nästa gång jag provar den, ska bara skaffa ett batteri först tills nästa gång o bygga en batterihylla, de köper jag imon när jag tar svängen om gbg :)

Hänt annars då, pratade med killen uppe i stockholm, han jag köpte R1a tanken av, han hade vist liggande Yamaha R1 race cutts med sadel, under kåpan/ överkåpan med org kåpglas, men han kommer inte hemm förens den 22 juli så jag får vänta till des innan han sänder iväg sakerna till mig :)

Tilldes så får jag la köra med hojen o lära känna den bätre :) kanske bygga en lite skönare sadel okså för nu sitter man på 2 rör bittar :p heheh
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Så nu har jag letat vidare vilka 43mm gafflar som passar på min.

Honda CBR1100xx 97
Kawasaki ZXR750 90-92
Kawasaki ZX-7R 96-97
Kawasaki ZZR1100 90-92
Suzuki GSX750 98
SuzukiGSXR750 88
Suzuki GSXR750 94-97
Suzuki TL1000 97-98
Suzuki GSXR1100 89
Yamaha ZTZ750 89-96
Yamaha FZR1000 90

Så nu har jag ju några o välja på :)

vissa av dessa e usd som du inte kan ha så du vet.
gsxr 94- tro jag har usd. åtminstone nya.. samt tl1000
både zxr zx7r har usd.

hur lång får dom va?
undra om inte mina e 43 som jag har över..
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
vissa av dessa e usd som du inte kan ha så du vet.
gsxr 94- tro jag har usd. åtminstone nya.. samt tl1000
både zxr zx7r har usd.

hur lång får dom va?
undra om inte mina e 43 som jag har över..

Jag har mätt efter R6 gafflarna som e ca 75cm från topp till hjulbult, så kortare får dom inte vara hälst, som sakt har ont om markfrigång, men e dom 74cm minium så e de lungt.

Modeller som inte har USD, finns fler men hitta bara dessa nu.
Buell M2 Cyclone
Honda CBR 1100 xx 97
Honda CBR600F4
Honda CBR600F4i 02
Kawasaki ZZR 1100 90-92
Suzuki GSXR 750 88
Suzuki GSXR 1100 89
Yamaha FZR 1000 90
Yamaha FZS 1000 -02
Yamaha YZF-R6 99-04
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ojojojoj! Du är min idol!
Håll ut, vill se slutet på detta!:tummenupp
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Hehe - det här var lätt det sjukaste bygget jag sett på SH. Tyckte Gismo hade ett galet projekt men det var ju helt normalt i jämförelse.

En tanke som uppstår är ju vad du egentligen har kvar från originalhojen - är det något mer än en kraftigt kapad/ombyggd ram? Är det inte läge att inhandla en billig ram som kan klara all kraft som den behöver tåla?

Men om du får ordning på den där spisen och får ut all kraft - ta det riktigt lugnt för annars kommer det ju bli hejdlöst farligt :näsblod
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top