Bygga om honda cr250R 85a, till hoj!

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Tyckte de va dags för en uppdatering med bilder nu, har äntligen instalerat om windows o nu ska de in några bilder :p

Bifogat

• DSC00684.JPG
    DSC00684.JPG
    85.1 KB · Visningar: 187

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
O några bilder till, vart någon som tjötade om ett kort assssssssssss, nu e de så kort jag bara kan få de om jag vill få plats med batterit :tungan , svårt o starta den annars ju :rolleyes: hehe bara sätta igång o försöka putta annars :D

Se hur länge ramen håller, fast e inte nöjd med den för 5 öre, men tillsvidare får den vara som en tillfälig ram tills jag bestämmer mig om jag ska behålla den eller bygga ny, bara ta fram kappen o kapa i sär ju o bygga nytt :D

Bifogat

• DSC00694.JPG
    DSC00694.JPG
    93.5 KB · Visningar: 687
  • DSC00705.JPG
    DSC00705.JPG
    83.9 KB · Visningar: 360
  • DSC00736.JPG
    DSC00736.JPG
    95 KB · Visningar: 543
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966

Jo fick tag i killen o han hade gaffelbena kvar o dom köper jag på en gång, bara kolla upp om de ena värkligen e rakt, o sen bytta ut de böjda till ett nytt :)

Hehe - det här var lätt det sjukaste bygget jag sett på SH. Tyckte Gismo hade ett galet projekt men det var ju helt normalt i jämförelse.

En tanke som uppstår är ju vad du egentligen har kvar från originalhojen - är det något mer än en kraftigt kapad/ombyggd ram? Är det inte läge att inhandla en billig ram som kan klara all kraft som den behöver tåla?

Men om du får ordning på den där spisen och får ut all kraft - ta det riktigt lugnt för annars kommer det ju bli hejdlöst farligt :näsblod

Du jag traska in på Gismo, hans budjet bygge o den såg ju hämsk ut i jämförelse med mitt bygge tycker jag, men jag har ju störe motor en han ser de ut som, men rästen av hojen vet jag inte vad de föreställer, vet du?

Ja de som finns kvar av org ramen e den delen från baksidan av motorn o upp till stötdämparfästet o lite av bak ramen o sen en del av ramgaffelkronan :D resten slänge jag långt från detta bygget.

Om du undrar varför den e tejpad längst bak så e de bara för o täcka in batterit o elsystemet :tungan inte snyggt men blev så just nu.

Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
15 cm låter mycket
:confused:

Jo kanske låter mycke man vad gör man inte för o få stötdämparna hårdare fram, 15cm distanser va vad jag orkade för i huvetaget kuna skruva på loket längst upp, men skule velat ha minst 17cm i gentligen men de gick inte, för mycke motstånd, men bakstötdämparen måste jag spänna upp lite till sen fungerar den bra :)

Vart ute o körde en sväng idag igen, fast idag regnade de :( men va skoj en då för de span hej vilt på 1-4an dom växslarna jag provade :D prova o dra fullgass första gången nu okså o varvstoppet drar den garanterat till :D värkar finnas lite pulver i machinen en då när allt stämmer med luft/bensin, men förgasarna skule no behövas ställas in bätre tror jag eller köra mera med motorn, motorn tycks gå bätre o bätre :)

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Jo kanske låter mycke man vad gör man inte för o få stötdämparna hårdare fram, 15cm distanser va vad jag orkade för i huvetaget kuna skruva på loket längst upp, men skule velat ha minst 17cm i gentligen men de gick inte, för mycke motstånd, men bakstötdämparen måste jag spänna upp lite till sen fungerar den bra :)

Vart ute o körde en sväng idag igen, fast idag regnade de :( men va skoj en då för de span hej vilt på 1-4an dom växslarna jag provade :D prova o dra fullgass första gången nu okså o varvstoppet drar den garanterat till :D värkar finnas lite pulver i machinen en då när allt stämmer med luft/bensin, men förgasarna skule no behövas ställas in bätre tror jag eller köra mera med motorn, motorn tycks gå bätre o bätre :)

Om du vill ha hårdare gaffel ska du prova med högre viskositet (stavning) på gaffeloljan. Distanserna du satt i nu ökar i första hand bara fjäderförspänningen och inte hårdheten i gaffeln.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Om du vill ha hårdare gaffel ska du prova med högre viskositet (stavning) på gaffeloljan. Distanserna du satt i nu ökar i första hand bara fjäderförspänningen och inte hårdheten i gaffeln.

Varför jag satte i distanser e för o få fjädern hårdare ja, ingen ide o äns hälla i olja i gaffeln, den vänstra saknar packboxs o den högra e packboxsen slut i, läker som ett såll, går hälla i någon dl i den högra o pumpa gaffeln med luft för o bli hård, men lika fort läker oljan ur den, ingen ide o lämna in gafflarna på helrenovering när jag ska ha dubbla bromsar fram ju, när jag har fått dom andra gafflarna slänger jag dom så fort jag bara kan på skroten där dom hör hemma eller om någon nisse vill ta dom :D

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Varför jag satte i distanser e för o få fjädern hårdare ja, ingen ide o äns hälla i olja i gaffeln, den vänstra saknar packboxs o den högra e packboxsen slut i, läker som ett såll, går hälla i någon dl i den högra o pumpa gaffeln med luft för o bli hård, men lika fort läker oljan ur den, ingen ide o lämna in gafflarna på helrenovering när jag ska ha dubbla bromsar fram ju, när jag har fått dom andra gafflarna slänger jag dom så fort jag bara kan på skroten där dom hör hemma eller om någon nisse vill ta dom :D

:yoparty :yoparty :yoparty :rofl :rofl
Såklart att du ska ha distanser!! Olja är borgerligt!
Håll ut!

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
De blev 2st yamaha R6 gafflar de ena rakt o de andra krökt o sen valde jag till 1 par Pirelli Dragon Slicks SC2 ,120/70 17ZR ,180/55 R 17., blir bra de här bara bytta ut de krökta benet så har man ju 2 kompletta för en billig peng :)

Sulorna kan jag ju lägga på hyllan tills jag tar ut machinen på barna :)

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
är du sarkastisk el menar du allvar :D svårt o va säker :tungan
:skrattaåt

Absolut inte sarkastiskt!! Jag tycker killen är underbar och känner igen mig själv för många år sedan när man ville ha snabba grejor men var utan pengar. :tummenupp
Jag vill bara uppmuntra hans enorma energi och kreativitet med en förhoppning att han inte kör ihjäl sig under någon provtur.
Det sista är jag MYCKET orolig för då han helt verka sakna spärrar! Han sista kommentar i tråden att han ska "lägga slicksen på hyllan till han TAR UT DEN PÅ BANA!!!" Hjälp!

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Absolut inte sarkastiskt!! Jag tycker killen är underbar och känner igen mig själv för många år sedan när man ville ha snabba grejor men var utan pengar. :tummenupp
Jag vill bara uppmuntra hans enorma energi och kreativitet med en förhoppning att han inte kör ihjäl sig under någon provtur.
Det sista är jag MYCKET orolig för då han helt verka sakna spärrar! Han sista kommentar i tråden att han ska "lägga slicksen på hyllan till han TAR UT DEN PÅ BANA!!!" Hjälp!

Hitta 1 fel i din texst till mig, jo jag har facktist spärrar :tungan , så klart farten lockar o att jag e fart glad :D men en så länge e jag rädd o köra hojen innan jag lärt mig o köra hon :) tar 1 steg i taget tills man vågar ta nästa steg, en så länge så e den rätt orolig, i sen att den e lite ostabil i framgafflarna med fram hjulet gör inte saken bätre ju, de e på grund av de jag vill bytta fram gafflar o hjul o sen skaffa mig rediga bromsar.

Här kommer en film föresten när jag va ute o körde, eller lekte lite, börja ju pricis regna så :(

http://www.youtube.com/watch?v=_xqfWpnt2rA:hojbusa

Kuligare o köra när de e tort ju för då släpper den okså loss hejdlöst på 1an ända till varstoppet o sen holler man så tills den e uppe i runt 120km/h då e de daggs o släppa :p synd att jag inte fick med de på film :( hehe o ändå har jag slängt på större bakdrev för att den ska gå långsammare ju med bätre acc :tungan men raman tycks hålla, har inte hittat något som har vridit sig en :) o de e ju bra de, eller snarare vill inte råka ut för att något böjer sig i fel tillfälle, jag e besviken kedjan har inte gått av en fasten jag dragit fullt minst 7 gånger idag med hjulsläpp på torr asfalt, o hjulsläpp ett 20 tal gånger på blött underlag, grrrrrrrrrrrrr vad gör jag för fel? kedjan ska gå av ju :tungan

Fel 1
Har vart ute o kört några mil idag, att motorn inte vill vara med riktigt, finns bara antingen fullgass eller ingen gass typp, vist tomgång går bra okså :smasha men förgasarna behöver ställas in, för upp till halvgas så svarar inte motorn knappt, blir som ett bööööööööööööööö o efter de bludrar den o sen kommer all effekt på en gång ;)

Fel 2
växslarna hoppar ur hejdlöst, 1an går bra o dra fullgas men när man slänger i 2an så går de dra men vipps så kan den hoppa ur, felet kan vara något med kulorna eller va de va som behöver slungas ur men då skule man inte ens kuna fått i 2an ju, sen kan 4an hoppa ur, tror lådan behöver helrenoveras, eller behöver gåss igenom 1 gång till.

Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hej igen, nu vart sakerna på väg till mig (gafflar/däck)

Om några dagar ska jag riva i sär hojen o hel svetsa den, förstärka upp den yterligare o slippa alla skarvar o grundmåla den :)

Men har börjat fundera om jag värkligen ska göra åning den med ljus o få ramen ammatör bes o så, kanske bätre o planera för att ha den på barna en på vägen, men som sakt de får jag tänka vidare på vad jag ska köra bygget någonstans.

För ska jag köra på barna, vem kan man raca mot? blir ju ensamt annars ju, man vill ju möta liknande hojar.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
hur löste de sig med luftburken med tryck osv?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Hej igen, nu vart sakerna på väg till mig (gafflar/däck)

Om några dagar ska jag riva i sär hojen o hel svetsa den, förstärka upp den yterligare o slippa alla skarvar o grundmåla den :)

Men har börjat fundera om jag värkligen ska göra åning den med ljus o få ramen ammatör bes o så, kanske bätre o planera för att ha den på barna en på vägen, men som sakt de får jag tänka vidare på vad jag ska köra bygget någonstans.

För ska jag köra på barna, vem kan man raca mot? blir ju ensamt annars ju, man vill ju möta liknande hojar.

du o gizmo kanske starta en undergrupp i classic racing.. wierd racing..
allvarligt... den går väl inte o rejsa med?
gaffelvinkeln gör den väl inte direkt snabbsvängd?
o få den igenom som amatör tro jag den måste vart reggad..
ombyggt blir de tror jag..
sen oM dom skulle godkänna det så är det ca 5000+ kr senare
om du ens e sugen så gör klart svetsar mm o allt utom lysen mm som behövs isf..
maila in bilderna.. bra bilder på ram o allt. fråga dom vad dom anser.. jobbigt o bygga ihop den för gata o sen släpper dom inte ens igenom dig.

Last edited:

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
ska du regga den som amatörbyggt fordon får den inte ha varit reggad innan. i så fall blir det ett ombyggt fordon. ska du regga den som amatörbygge så får du inte slipa ner svetsarna före första besiktningen men du får grundmåla ramen. regga ett amatörbygge är en kostnad på ca 6000kr totalt.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år