Bygga om honda cr250R 85a, till hoj!

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
:D :D
Bara att kolla, Ett enda samtal kan ge väldigt mycket info. Klart värt att kolla upp enligt mig.
har förövrigt deras bygghandbok liggandes, den är din för en tvåhundring=)

Men jag vill inte ha en bygghandbok :tungan jag bygger ju efter eget huvud, hur skule de se ut om jag skule följa en byggbok? jag som skiter i beskrivningar när jag plockar ihop en motor ju, mycke kuligare o plocka ihop en motor utan beskrivning, de kuliga e när man startar den o sakerna fungerar.

På dom filmerna jag har så kör jag bara med 31st knaster (collet i motorn fasten de ska vara 32st, på 16ventiler, hum hur kan 1 valve collet hålla fast 1 ventil på över 10000varv o varva till varvstoppet gång på gång :confused: hehehe :D ingen förstår något.

Lika bra o fråga här igen, någon som vet var man kan köpa 1st valve collet till min stackars plågande motor? Kawasaki zx10 89a, någon, snälla.

vill ficksa den sista ventilen innan jag startar motorn nästa gång, kan hålla längre på varvstoppet då utan o vara rädd att valve collet ska lossa eller att ventilen hoppar ner till kolven o de blir ventil sallad:D
 
Last edited:

Scrub

Guest
Tänkte bara att den kanske kunde vara till hjälp eftersom du nyss nämde att du inte kände till vilka regler som gällde vid rördragning osv.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Så nu har man ute i garget igen, men denna gången ville jag veta vad min motor väger :) bilden e på motorn på sida 10 längre upp hur komplett den e, tillomed olja i den okså, men utan kylarvatten, 44.7kg stanade vågen på, så runt 50kg med kyl o kylvatten då. hum kan de stämma? undra vad ramen kommer väga när den e klar då:rolleyes: om jag räknar på 170kg tottalvikt våt men utan bensin så får ramen väga max 125kg, tror ni jag klarar de?
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Ringde en pling till till Kenneths MC-service på Hisingen idag o han hade ventilknaster (valvecollet) fast han fick ta hem dom, 10kr styck, kanon de här ju, får dom om mellan 7-9dagar, då kan man starta upp motorn komplett nästa gång. :)

Har även fått gafflarna + slicksen idag, men måste ta vägen om gbg först o hämta dom då :( ville få dom hem ju :)
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Upps råka vist kappa bort ramen, hehe va inte nöjd så nu har jag ändrat den igen lite :)

Här har vi gafflarna jag ska hämta någon gång okså i gbg, oj ena va vist lite skeft :D
 

Bifogat

  • DSC00758.JPG
    DSC00758.JPG
    44.1 KB · Visningar: 208
  • DSC00759.JPG
    DSC00759.JPG
    70.3 KB · Visningar: 374
  • gaffel2.JPG
    gaffel2.JPG
    118.2 KB · Visningar: 224
Last edited:

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Upps råka vist kappa bort ramen, hehe va inte nöjd så nu har jag ändrat den igen lite :)

Här har vi gafflarna jag ska hämta någon gång okså i gbg, oj ena va vist lite skeft :D

170hk i en ram av vattenledningsrör:skrämd :rock :rock :rock

Du ÄR modigare än de flesta jag känner!
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
När man kikar på ramen så ser den ut att tåla lite faktiskt!
Det jag kan tänka mig att den ser ut att bli "platt" ovanför moroten!
Jag skulle nog rekomendera lite vinkel neråt så när du eventuellt kör
på bakhjulet någon gång att de krafter som kommer uppifrån neråt
inte dödar din ram!.

Kanske inte det mest blinbling bygget eller snabbaste eller
Snyggaste men helt klart det Härligaste bygget än så länge på SH.
:tummenupp

-->
 

Bifogat

  • DSC00749-omgjord.JPG
    DSC00749-omgjord.JPG
    99.7 KB · Visningar: 303
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Så då nu har man vart o hämtat gafflarna o slicksen, men man blev ju inte glad över en sak, jo jag viste att ena gaffeln skule vara böjd o de frågade jag han okså o att den andra va kontrolerad o helt rak, men när jag kontrolera den som han påstog va rak så vart den skev okså :mad: grrrrr får bytta båda inergaffelberna då ju, o jag som hoppades de skule bli så lätt o bytta 1 bara, men allt de andra fungera med inställningar o retur o hårdhet :)

En posetiv sak till e att gafflarna va inte 74cm som jag hade räknat på, utan 76cm :) så om man räknar på de däcket som bilden visar fram så kommer jag ha en markfrigång på ca 6cm :D
 

Bifogat

  • DSC00766.JPG
    DSC00766.JPG
    47.3 KB · Visningar: 146
  • DSC00764.JPG
    DSC00764.JPG
    79 KB · Visningar: 159
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
170hk i en ram av vattenledningsrör:skrämd :rock :rock :rock

Du ÄR modigare än de flesta jag känner!

Se där någon som såg att de va vvs rör :D hehe du kanske ska prova o bygga själv med vvs rör, dom har ju 3mm gods så dom pallar en hel del :D

Bara måla dom svarta sen så ser ingen vad som döljer sig bakom :D

När man kikar på ramen så ser den ut att tåla lite faktiskt!
Det jag kan tänka mig att den ser ut att bli "platt" ovanför moroten!
Jag skulle nog rekomendera lite vinkel neråt så när du eventuellt kör
på bakhjulet någon gång att de krafter som kommer uppifrån neråt
inte dödar din ram!.

Kanske inte det mest blinbling bygget eller snabbaste eller
Snyggaste men helt klart det Härligaste bygget än så länge på SH.
:tummenupp

-->

Jo jag funderade först p åen ram brevid motorn bara men då skule de bli så tomt vid tanken, så jag byggde vid tanken först, har ändå planerat in några fler rör i bygget :D vill ju som sakt inte att den rasar när man tar ut den på barna o provar vassa svängar i över 200, men ramen sätts värkligen på prov när man kastar den från ena sidan fullt till andra snabbt efter varandra, de då man märker om man gjort ett bra bygge eller om man flygger åt a helvete :D
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hum har ej byggt klar ramen en men tog hand om gaffeln igår istället o rev den ena :p hehe

Har även börjat kolla på några trimsaker till motorn, som sakt tror den skule behöva några godsaker, har hittat :
Jet kit sportbike steg 3 Dynojet.
cam kedje sträckare manuel.
Advance unit för o flytta fram tändningen 1-10 grader.
avgasystem Vance & Hines SS2R 4-1 aluminium.
Frictin lameller race.
APE cylinderdragstänger.
Kammar med modeferat lyft, in 9.9mm, avg 9.9mm.
Stälbara kamdrev.
Topp packning 82mm/1000cc 0.10 steel tjocklek.

Börja med doma sakerna så får jag se vad de slutar :D slutar la med turbo :yoparty

Om de blir trimsakerna så e de utöver budjetbygget, alså hör inte till budjetbygget.


Bild1 1 stycke krökt innerben som ska slängas.
Bild2 1 stycke de som jag ska behålla.
 

Bifogat

  • DSC00769.JPG
    DSC00769.JPG
    81.7 KB · Visningar: 129
  • DSC00770.JPG
    DSC00770.JPG
    73.2 KB · Visningar: 123
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Nu har man rivit ramen på nästan allt, ramen blev ju bra lätt, som den e nu så väger den kanske 15-20 kg

Se när man ska sätta sig o helsvetsa ramen :)
 

Bifogat

  • DSC00775.JPG
    DSC00775.JPG
    73.2 KB · Visningar: 191
  • DSC00773.JPG
    DSC00773.JPG
    79.4 KB · Visningar: 269

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Nu har man rivit ramen på nästan allt, ramen blev ju bra lätt, som den e nu så väger den kanske 15-20 kg

Se när man ska sätta sig o helsvetsa ramen :)

ett starkt tips...
stoppa i motor o svetsa de du kan el gör en jigg för de kommer dra sig..
el så svetsa ytterst lite åt gången.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
ett starkt tips...
stoppa i motor o svetsa de du kan el gör en jigg för de kommer dra sig..
el så svetsa ytterst lite åt gången.

Jo jag vet hur de e med att de drar sig åt a helvete i mellan åt, så tack för omtanken, ramen e så gott som 90% svetsad när motorn vart på plats, allså de jag kom åt när motorn va istoppad, så jag tror inte de ska dra sig så fasligt nu mera, sen e jag inte riktigt klar med rördragningen, men till 98% e den klar, fattas några rör till en annan lite längre bak + något rör på vänstersidan vid fotpinnen, som jag har gjort på högersidan ska de bli på vänster typ :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
ett starkt tips...
stoppa i motor o svetsa de du kan el gör en jigg för de kommer dra sig..
el så svetsa ytterst lite åt gången.
Inte dumt.
Men:
Även om man svetsar i jigg, så drar sig ramen.
Nu tror jag inte det spelar så stor roll på just detta bygget, men är man ute efter att få det RiKTIGT bra, så måste man normalisera ramen när allt är klart.
Annars spänner det och djävlas.
Enklaste sättet är att jigga ramen ordentligt rakt, för att sedan värma upp, låta svalna, upprepa tills inget spänner.
Bygger man i hydraulrör (vilket är vanligt) går det ganska lätt, emedan det inte är särskilt känsligt.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Nu har man rivit ramen på nästan allt, ramen blev ju bra lätt, som den e nu så väger den kanske 15-20 kg

Se när man ska sätta sig o helsvetsa ramen :)
Haha, till slut är det väl bara styret kvar av gamla crossen. :tungan Helt klart det coolaste projektet jag har skådat. Du måste lära dig grymt mkt på vägen. Har du nån koll på hur många timmar du lagt ner och hur mkt allt kostat hittills?
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Haha, till slut är det väl bara styret kvar av gamla crossen. :tungan Helt klart det coolaste projektet jag har skådat. Du måste lära dig grymt mkt på vägen. Har du nån koll på hur många timmar du lagt ner och hur mkt allt kostat hittills?

De som e kvar av org Honda cr250 e gaffelkronorna med gaffel ramen mellan gaffelkronorna, sen e de la en del av bakramen.

Fattas : Bygga ny ram ( några saker ) kanske dyker upp något mer men de märker jag då :D

Fyller på listan allteftersom delarna blir bestälda/kommer in.

Saker som jag väntar på som e bestälda:

Följande delar till R1a 99a: 07-07-25.


Några saker e försenade men jag har inte bråttom, sommarn inte slut en så jag ska no hinna bygga klart min hoj innan, men får vist skynda mig lite för den e vist inte så långt kvar innan den e slut :D snart e de vinter då blir de isracer :yoparty

Bestälda prylar som har kommit:
tanklock race Biketek. bestäld v25. kom 07-18.
avgasfjädrar. bestäld v25. kom 07-18.
Bromscylinder bak R1a 05a. bestäld v29 07-07-16. kom 07-18.
Sidostöd R1a. 05a bestäld v29 07-07-16. kom 07-18.
Bakok, okfäste, bromscylinder R1a. 98-01a Bestäld v29. 07-07-17. kom 07-19.
Baksving alu komplett R1 RN01 98a. bestäld v29 07-07-16. kom 07-20.
ventilknaster. kommer v29. kom 07-23.
5" varvräknare med shiftlight och recall. 07-07-27. 07-08-01.

Följande delar till R1a 99a: 07-07-31, kom 07-07-25.
Race bak.
Huvudsadel svart.
kåpan under motorn.

R6 fotpinnar 02 + exstra pinnar. 07-08-06. kom 07-08-08

Följande delar kom: 07-08-13.
Oljefilter zx10. 07-08-08.
Packbox framgaffel YZF-R6 99-04, 43 x 53 x 9,5/10,5. 07-08-08.
Gaffelben Yamaha YZF-R6 00-02. 07-08-08.

Följande delar till R1a 99a: 07-08-14.
Toppkåpeglas.
Huvud lycktorna H+V.
Framok H+V komplett med fräsha belägg + slangar, behållare o bromsgrepp.
Bakok komplett med¨fräscha belägg + slang, behållare, Bromscylinder.
Tanklock med nyckel + skruvarna som skruvar fast tanklocket i tanken.
Hjul fram med skivor + distanser + framaxselbult. 07-08-23.
Hjul bak med skiva o drev + distanserna + hjulaxsel. 07-09-05.
Sidokåporna mellan toppkåpa o underkåpa + Toppkåpa. 07-09-14
Bakstötdämpare 07-09-19

2007-08-17 kom 2007-08-21.
Skumgummihandtag.
Huvudmunstycke ( 135 )
Diodbaklampa.

Samtliga saker e bestälda: 2007-08-10. kom 2007-08-30.
Vevstaksbult: 2st.
Vevstaksmutter: 2st.
Vevstakslager: 8st.
Vevlager Grova: 4st.
Vevlager plana:6 st.

2007-09-17. kom 2007-09-18
MUNSTYCKE KEIHIN LILLA #130 2st
KEDJERULLE KULLAGRAD 32mm
FRAMDREV KAWASAKI 17T ZX10
DC KEDJA 50HR (STD) 120R K-LÅS nit
MOTOREX BROMSVÄTSKA DOT4

2007-09-19
DC KEDJELÅS 50HR STD (CLIPS) 2st
BAKDREV YAMAHA R1 46T
SKRUVSATS KÅPGLAS 6ST BLÅ
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hum har börjat funderar om man ska skaffa sig 4 st luftfilter, inte sånna filter som de flästa e som luften går nästan rakt igenom, utan skumgummifilter med lite modstånd i, undra om de skule fungera på min motor ?

På grund av att dom förknasarna jag har vill ha lite motstånd hälst. har även uppgraderat huvudmunstyckerna okså till 140, från 130 som e org i dom, tycker ju den går lite snålt o svarar dåligt på gassen :D
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top