Byggtråd: Hemmabygge, Jippoedition

Arne_Duck

Fuck a duck... please!
Gick med
31 May 2005
Hoj
ZX10r -04, ZX6r -98
Fan! Jag har lärt mig mer om svetsning genom denna tråd än efter flera års eget pillande i garaget! Tack för det! :D

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
Menar du Jula-flaskan..

Volym: 1 l.

Jag menar precis den, för de första står det 995 ml på flaskan, och att den innehåller vad jag kan läsa 60 liter gas.
Skulle den innehålla 1 liter gas hade man kunnat svetsa i ett par sekunder

med risk för att tjata femtielva gånger,

så även om man slipar ner ytskicktet så blir fogen skit (=sabbar rostskyddet)?
Nej hela fogen är rostfri. förmodligen blandar sig väl gasen i hela smältan och du får en fog som rostar.

(tycker fortfarande du ska tiga :rolleyes:)

Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Får ta och fundera över hur jag skall få till avgassystemet..

I dag kom förövrigt posten och lämnade av ett paket från Tyskland. förundras fortfarande över hur billig frakten faktiskt är, betalade 12,9 euro i frakt och då levererades paketet hem till min dörr.

Nåväl, paketet innehöll prylarna nedan :tummenupp

bild (3).JPG

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Chief Drifter
Jag brukar hålla mig lite i skuggan och lusläsa folks projekttrådar utan att kommentera, men nu kan jag fan inte hålla mig. Ditt bygge är i toppklass och du har en jävla bra smak på allt! Precis rätt stuk på hela skiten.

Jag tycker att du ska dra åt helvete för att du är så duktig och gör mig avis.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
jag har en liten ESAB-svets (origomag 140 eller 170?). har ju svetsat lite rostfritt med vanlig tråd utan problem, dock rostar ju svetsarna vilket jag vill undvika.

så länge svetsarna blir täta (utan porer) så är ju själva utseendet inte så viktigt då jag i så fall skall slipa ner svetsfogen i linje med röret för att få en slät yta.

Om du köper rostfri tråd och gör med rätt gas (80% / 20% tror jag det ska vara) så fungerar den till både rostfritt och vanligt stål. Jag har svetsat massor av rostfritt. Plätt lätt och blir lika bara som vanligt. Tänk bara på att skydda ytor som inte skall ha svets och använd svetsspray, det underlättar ev polering efteråt.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
med risk för att tjata femtielva gånger,

så även om man slipar ner ytskicktet så blir fogen skit (=sabbar rostskyddet)?

Problemet med att köra med kolsyreblandad gas är att man får förhöjd kolekvivalent och alltså en sprödare fog med sämre korrosionsmotstånd. Inte så bra när det vibrerar och blir stora tempskillnader som i en avgaskrök. Alltså jag svetsar själv rostfritt med blandgas när det inte är så noga, men ditt bygge är ju så fett så det är synd att missa på en så enkel detalj. Tycker jag :)

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=57.718868,11.949032

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
en liten avstickare

Johanssons jetmotorbygge har väl inspirerat mig och en kollega att försöka oss på att bygga en jetmotor utav ett turboaggregat. bygget har ungefär 0 kronor i budget och därför ser det ut som det gör också :hihi

översta bilden är den s.k. flametuben, därefter en helhetsbild på hur det ser ut just nu.

IMG_2061.JPG

IMG_2062.JPG

flametube och lock med tillhörande bränsleledning. på förbränningshuset är ett hål uttaget för tändstiftet.
IMG_2067.JPG

nästa steg är bränsle och oljetillförsel sen är vi nog klara för provstart :)

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
vid provstart så hade vi för svag gnista och för klen oljepump. ny tändspole fixad, men turbon har börjat kärva så vi skall försöka tvångsmata den med olja och köra skiten ur den under kort tid innan den helt är skrot :)

åter till hojbygget!

fräst ur fäste för framlampan
IMG_2093.JPG

provmonterat framlampa, och möjlig placering för blinkers. är dock inte helt nöjd med varken framlampans eller blinkersenas placering. framlampan skall längre bak mot gaffelbenen och lite ner?
blinkersena funderar jag på att montera på gaffelbenen i höjd med centrum på lyktan.

IMG_2094.JPG

IMG_2105.jpg

IMG_2107.JPG

är som sagt tidigare, inte helt nöjd med utseendet på lådan till bakljus och blinkers. men det jag gillar är att den är väldigt diskret ur ovan vinklar, men att snygga till den genom att sänka ner bromsljuset in i lådan verkar inte bli helt lätt. det får nog bli en heldag med sticksåg och dremel :gnissla
IMG_2102.jpg

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Hoj
Thruxton 1200 R
Tycker du helt tar bort den lilla lådan till bakljuset isåfall. Från under sadeln sätter du ett stag rätt bak (inte längre än dit du har lampa å blinkers idag) sen ett kortare stag svetsat tvärs (så det bildar ett T) Inte tjockare än att baklampan precis täcker ytan på höjden. På änarna av det lilla staget fäster du blinkerserna.

Förstår du hur jag menar eller måste jag förnedra mig med "paint" oxå?

Kan bli bra...?

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Paint är bra :tummenupp

Bakifrån, ovan; ska det vara mellanrum mellan staget o sadeln? Om inte så kommer det ju se snarlikt ut det jag redan har. Dessutom måste jag ju ha bredden mellan blinkersen p.g.a besiktningen.

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Men för jävulen! Nu är det hög tid för mig att åka dit och beskåda verket och äta bulle! Kanske nästa helg?

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Generellt = snyggt som bara den! :tummenupp

Håller med du, in & ner med lyktan lite... Ska man ändå kika på detaljer så kanske stagen kunde vara i en horisontell linje istället för snett uppåt?

Kommentar från Odi verkar intressant... Ett mycket smäckrare fäste skulle göra susen till baklyset... :)

Hur som, mc = kalas :tummenupp

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Hoj
Thruxton 1200 R
Paint e inte bra!

Paint gör inte min idé rättvisa. Jag menar mycket bättre än såhär ;-)

paint e inte alls bra.jpg

bahzookah

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2012
Hoj
Honda VFR 800 Vtec
Får ta och fundera över hur jag skall få till avgassystemet..

I dag kom förövrigt posten och lämnade av ett paket från Tyskland. förundras fortfarande över hur billig frakten faktiskt är, betalade 12,9 euro i frakt och då levererades paketet hem till min dörr.

Nåväl, paketet innehöll prylarna nedan :tummenupp

View attachment 356256

Riktigt fint bygge!

Undrar var du köpt denna lampa, är på jakt efter liknande.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Avgassystem

girade småbitar efter en mall...
IMG_2167.JPG

...och loppade ihop bitarna
IMG_2168.JPG

IMG_2170.JPG

färdiga röret ihopnäst
IMG_2175.JPG

provmontering och loppat ihop ytterligare för att fixera
IMG_2178.JPG

helsvetsat och påbörjat nerslipning utav svetsarna
IMG_2186.JPG

färdiga resultatet, är dock inte helt klar. skall slipa ner och polera upp ytan.
IMG_2196.JPG

IMG_2201.JPG

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Du är inte rädd för att pröva nya saker:)

Men du funderade aldrig att dra röret rakt fram genom rambenen för att slippa den stora böjen på sidan?
Det kanske inte finns plats?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...