Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Dr.Bike

Guest
Vilken motorpoesi!

"Landgångsskivad donut..."

:) Det råder ingen tvekan på hur en sån pryl ser ut exakt! :D

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Inte jag heller :freak
Jag får dock sällsamma bilder för mitt inre var gång jag ser Andreas avatarbild med dammsugarslangen kan jag erkänna. :gnissla

Självdistans rockar, jag önskar jag hade lika mycket som de som gjort skinnställsdansfilmerna :hihi

Orden du söker är "brist på självkritik"...:fakta

:hihi

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Då fixar vi det snarast!
Jag kommer troligen hem lite tidigare dessutom.
Då ska jag åka och glana på Jörgens bygge.

Jag ska hitta ett par alu trattar att modda och göra ett par nya bakstycken så får vi utgå från det.

Ja sådana har jag redan skissat på. Typ "landgångsskivad donut". Men den dragracegubbe jag känner (som jag vet tillverkat sådana trattar till en annan hoj) har häcken full med sin egen tävlingsjonne nu.

Avståndet och filterflödet klarar jag nog, har hittat ett 3" högt K&N-filter med samma Solvalla-form som det befintliga 1" höga i Screamin Eagle-burken.

Min motor kommer nog att vara lugna gatan för det filtret.

/J

Kan kolla i Grillby vad dom ska ha för att göra ett par sådana.
Men det ska väl vara klart till midsommar va?:D

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Kan kolla i Grillby vad dom ska ha för att göra ett par sådana.
Men det ska väl vara klart till midsommar va?:D

Midsommar är ett neutralt datum i min värld, då ska jag nämligen ligga aspackad i min fiskebåt, fyllstarta tändkulan för kompisar och förbipasserande, sedan somna till det mysiga kvällsputtret av förtretade plastbåtsfamiljer som överger viken.

Seriöst så är jag mycket tacksam för att du roddar i luftburksfrågan! :tummenupp Själv har jag inte kommit så långt än. Jag hålller på att koppla ihop alla olje- och ventilationslangar av "slangklämmetyp" för närvarande. Hoppas att jag kan beställa de som ska har pressade kopplingar nästa vecka..

/J

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
Midsommar är ett neutralt datum i min värld, då ska jag nämligen ligga aspackad i min fiskebåt, fyllstarta tändkulan för kompisar och förbipasserande, sedan somna till det mysiga kvällsputtret av förtretade plastbåtsfamiljer som överger viken.

Seriöst så är jag mycket tacksam för att du roddar i luftburksfrågan! :tummenupp Själv har jag inte kommit så långt än. Jag hålller på att koppla ihop alla olje- och ventilationslangar av "slangklämmetyp" för närvarande. Hoppas att jag kan beställa de som ska har pressade kopplingar nästa vecka..

/J

Aspackad...
Skoj. :D

Ja nån typ av luftburksmodd måste ju göras...
Även på Mammas snurra!

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Ja sådana har jag redan skissat på. Typ "landgångsskivad donut". Men den dragracegubbe jag känner (som jag vet tillverkat sådana trattar till en annan hoj) har häcken full med sin egen tävlingsjonne nu.

Avståndet och filterflödet klarar jag nog, har hittat ett 3" högt K&N-filter med samma Solvalla-form som det befintliga 1" höga i Screamin Eagle-burken.

Min motor kommer nog att vara lugna gatan för det filtret.

/J

Filter ?? :confused:

Är inte det lite " fjolligt" ...

å hämmande ?

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Aspackad...

Även på Mammas snurra!

Orden "Mammas snurra" är så ohyggligt hoppingivande inför den kommande ålderdomen...:tummenupp Din mamma har, utan att jag nånsin träffat henne, seglat upp som ett kvinnoideal på min hojåkarhimmel!

Sådetså!:D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Aspackad...

Även på Mammas snurra!

Ja det här kan bli kul, vi bygger något snyggt tillsammans som passar på båda hojarna. Det här kommer urarta till den mest sönderoptimerade luftburk till Sportster som världen har skådat om vi inte bromsar varann :hihi

/J

Idag har jag varit runt och letat snygga slangklämmor till mina oljeslangar. Tycker det mesta ser yxigt ut, men jag är väl för kräsen.
Slipade på båten till kl 01 i natt. Imorrn kan jag fernissa friborden.
Ska få delarna från min kompis som varit i USA imorgon fredag, fest!
Han har bla rotor till tändningen, en porrigt tändkåpa, neutrallägeskontakt, oljetryckvakt, återstående HD-pinnbultar till blocket som håller fotpinnarna, oljetryckmätare, kopplingsmekanism till min transkåpa, skruv till transkåpa samt skruv derby-kåpan. Han har även tagit hem en hemlis till min motor, mer om det senare.

Imorgon fredag ska jag även sticka till Probike på lunchen och handla en ny batterikabel, den som ska gå mellan minuspolen på batteriet och motorblocket. Min gamla såg ut som kriget. Jag insåg igår att det vart bråttom med denna kabel eftersom jag då såg att det är enklast att skruva dit batterikabeln innan jag monterar oljeslangarna som går till och från oljetanken samt ventilationsslangarna från trans resp växellåda. Så när jag har dessa delar kan jag skruva ihop motorn ytterligare.

Jag ringde även Acke på ISR idag och undrade hur det gick med min nya skiva och mitt nya nav: Mina ok är renoverade, skivan är klar, men navet är på ytbehandlingen fortfarande blev svaret. Så det blir nog klart nästa vecka. Jag hoppas att Sigge Erhling är klar med mina hjul då också, så kan jag montera ihop hjul och bromsar på hojen nästa vecka. I värsta fall så får jag iaf vänta tills efter sjösättningen den 28:e. Det är lite mycket med båten nu för min del.

Hilsen
J

Filter ?? :confused:

Är inte det lite " fjolligt" ...

å hämmande ?

Köra med bara tratt, eller velocity stack, är ju fint på strippen. Men på gatan är det döden för framförallt cylindrarna. Jag brukar ju köra ca 800-1000 mil per sommar och gilla dessutom att åka grusväg ibland.

Grejen är att bygga ett filter/luftbox som är så välkonstruerad att den inte är nämnvärt hämmande, det är det som är utmaningen.

När jag bromsat mina cyklar så brukar jag prova med och utan luftburk, med optimal bestyckning för resp driftsfall. Då får man direkt ett kvitto på hur bra man byggt sin luftburk. En bra luftburk sabbar inte så mycket, tvärtom kan den ta bort turbulens i höga farter och tack vare filterduken ge en fin laminär strömning in i förgasaren/spällhuset. På min förra 1200-motor tror jag att det var ca 3 hk på topp jag tappade med min moddade luftburk med K&N-insats, den motorn gav ca 100 på bakhjulet.

/J

Orden "Mammas snurra" är så ohyggligt hoppingivande inför den kommande ålderdomen...:tummenupp Din mamma har, utan att jag nånsin träffat henne, seglat upp som ett kvinnoideal på min hojåkarhimmel!

Ja hon är verkligen en stenhård tjej!:tummenupp Hoppas du också får träffa henne!
Harley Lissi här på SH!

/J

Skickar med en bild på min flint som lymmeln Cyrén tog när han var på besök i söndags.

Bifogat

• HD6.jpg
    HD6.jpg
    125.4 KB · Visningar: 289
Last edited:

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Imorgon fredag ska jag även sticka till Probike på lunchen och handla en ny batterikabel, den som ska gå mellan minuspolen på batteriet och motorblocket. Min gamla såg ut som kriget. Jag insåg igår att det vart bråttom med denna kabel eftersom jag då såg att det är enklast att skruva dit batterikabeln innan jag monterar oljeslangarna som går till och från oljetanken samt ventilationsslangarna från trans resp växellåda. Så när jag har dessa delar kan jag skruva ihop motorn ytterligare.

Angående minuskabeln så har jag lagt ut en i butiken här i Täby med ditt namn samt 15% rabatt på nu. Artikelnumret är 70097-75B och ordinarie priset är 257:-
Du kanske inte ämnade att åka hit, finns ju några Probike butiker i Sthlm, men utifall att så ligger det nu en med ditt namn här :)

MVH
Björn

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Som Jörgen skriver, så kan öppna trattar ge mer effekt i bromsbänk.
På vägen/banan kan turbulensen äta upp pluseffekten och lite till.
Närmast lögn att få till bestyckningen ordentligt utan någon sorts filter som lugnar ner flödet.
Påstås ju till och med att en väl avstämd luftburk kan öka flödet genom att utnyttja pulserna.
Ungefär som ett väl avsämt avgassystem.
Möjligt.
Tror inte att det märks i verkligheten.
Största fördelen med separata filter eller trattar är att det underlättar montering/demontering/placering.
Sen SER det ju sportigt ut också...

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj

Ha ha ha...
Ja jag hade övertalning i ungefär 3 minuter inför köpet och använde meningar som.
Hundra bakhjulshästar och idag har du ca femtio på veven...
Hundra tjuuugo Newtonmeter...

Så tände mamma till och ville åka och titta!

Hon fyller förövrigt 70 i sommar.

Ja det här kan bli kul, vi bygger något snyggt tillsammans som passar på båda hojarna. Det här kommer urarta till den mest sönderoptimerade luftburk till Sportster som världen har skådat om vi inte bromsar varann :hihi

/J

Enkelt och optimalt...

Tratt bakstycke filter och lock....
Kommer bli kalas det där.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Angående minuskabeln så har jag lagt ut en i butiken här i Täby med ditt namn samt 15% rabatt på nu. Artikelnumret är 70097-75B och ordinarie priset är 257:-
Du kanske inte ämnade att åka hit, finns ju några Probike butiker i Sthlm, men utifall att så ligger det nu en med ditt namn här :)

MVH
Björn

Tack, vad snällt! Jag har varit ute hos er och handlat en del under förra veckan. Jag stod då faktiskt och flummade på om jag ovetandes hade mött mr Buell incognito :D

Jag susar ut med dieselloket på lunchen!

/J

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Tack, vad snällt! Jag har varit ute hos er och handlat en del under förra veckan. Jag stod då faktiskt och flummade på om jag ovetandes hade mött mr Buell incognito :D

Jag susar ut med dieselloket på lunchen!

/J

Näe, det är för det mesta Pelle som står i butiken, en lätt tatuerad herre :D
Jag knegar bara på lagret jag... Jag la ut en HillBilly katalog till dig också, dem har vissa motor/trans-delar som passar till gamla Buell/Sportster som dem själva står för tillverkningen av, bla slirkoppling... Jag tyckte att den sista katalogen vi har skulle gå till en sann entusiast!!! :yoparty

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Näe, det är för det mesta Pelle som står i butiken, en lätt tatuerad herre :D
Jag knegar bara på lagret jag... Jag la ut en HillBilly katalog till dig också, dem har vissa motor/trans-delar som passar till gamla Buell/Sportster som dem själva står för tillverkningen av, bla slirkoppling... Jag tyckte att den sista katalogen vi har skulle gå till en sann entusiast!!! :yoparty

Ja han har onekligen en del sköna uttryck den mannen!!

Tack! Den katalogen är ju en kioskvältare i Buellkretsar, den kommer att bli välläst! :D

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"

Imorgon fredag ska jag även sticka till Probike på lunchen och handla en ny batterikabel, den som ska gå mellan minuspolen på batteriet och motorblocket. Skickar med en bild på min flint som lymmeln Cyrén tog när han var på besök i söndags.

Special minuskabel...:va Bra koppar med rejäl kvadrat, räcker inte det till en HD:tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Special minuskabel...:va Bra koppar med rejäl kvadrat, räcker inte det till en HD:tummenupp

Jo jag brukar pressa mina kablar på Skyllermarks, http://www.skyllermarks.se/
Men som jag skrev innan så vart det bråttom med kabeln och då är det enklare att betala 100:- extra och handla en originalkabel och få den på direkten, än att behöva ta mått och göra en skiss, lägga beställning och vänta en vecka.

Sen är det ju bra att då och då gynna de som bemödar sig att lägga upp lager också, brukar jag tänka. Det är ju de som kan rädda mig när ngt pajar mitt under industrisemestern

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Jo jag brukar pressa mina kablar på Skyllermarks, http://www.skyllermarks.se/
Men som jag skrev innan så vart det bråttom med kabeln och då är det enklare att betala 100:- extra och handla en originalkabel och få den på direkten, än att behöva ta mått och göra en skiss, lägga beställning och vänta en vecka.

Sen är det ju bra att då och då gynna de som bemödar sig att lägga upp lager också, brukar jag tänka. Det är ju de som kan rädda mig när ngt pajar mitt under industrisemestern

Japp samma här, man måste ju sponsra ibland:D Även om det går att fixa det mesta med lite jobb. Själv kör jag med en rejäl Biltema. Efter tips från han som satte ihop min motor, o det är ju inte direkt något hobbygarage han jobbar för, men säg inget:D
/Uffe

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...