Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Näe, det är för det mesta Pelle som står i butiken, en lätt tatuerad herre :D
Jag knegar bara på lagret jag... Jag la ut en HillBilly katalog till dig också, dem har vissa motor/trans-delar som passar till gamla Buell/Sportster som dem själva står för tillverkningen av, bla slirkoppling... Jag tyckte att den sista katalogen vi har skulle gå till en sann entusiast!!! :yoparty

Tack för hjälpen, rabatt och katalog! Nu ligger kabeln på mitt skrivbord. Bad Pelle hämta dig så att jag kunde hälsa på dig, men han kom efter 5 minuters letade tillbaks med tungan som en slips och sa att han inte kunde hitta dig. Så vi får språkas nästa gång!

Ha en skön helg!

/J

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Tack för hjälpen, rabatt och katalog! Nu ligger kabeln på mitt skrivbord. Bad Pelle hämta dig så att jag kunde hälsa på dig, men han kom efter 5 minuters letade tillbaks med tungan som en slips och sa att han inte kunde hitta dig. Så vi får språkas nästa gång!

Ha en skön helg!

/J

att han inte titta i fika rummet, för där sitter han med största sannolikhet :tungan

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7

Ha en skön helg!

/J

Ja, Pelle sa att någon frågat efter mig så jag antog att det var du :)
Jag satt inne i lackverkstan och pillade mig i naveln och snackade lite skit :D

Förövrigt så har inte det här företaget något fikarum :whip :näsblod :huvet :rolleyes:
Men nästa har det iaf ;) :gnissla

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Ja, Pelle sa att någon frågat efter mig så jag antog att det var du :)
Jag satt inne i lackverkstan och pillade mig i naveln och snackade lite skit :D

Förövrigt så har inte det här företaget något fikarum :whip :näsblod :huvet :rolleyes:
Men nästa har det iaf ;) :gnissla

med andra ord är lackverkstan det officiella fika rummet :tungan

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R

Hon fyller förövrigt 70 i sommar.

Det är ju det som är så underbart, hon är den optimala sleepern...Ingen kommer ju misstänka att den rara lilla damen vid rödljuset har 100 bakhjulspållar att leka med. Tänk synen...Fjunig R1 ägare i högerfilen vid rödljus, Kamikazemor glider upp i vänsterfilen brevid, fjunet kastar en lätt överseende blick på sportstern med en rara lilla damen på, flinar bakom sitt iridiumvisir samtidigt som ljuset slår om till grö..*BRÖÖÖL, Klonk, BRÖÖÖL* *Sportster som försvinner i fjärran*

Hon kommer krossa ett och annat självfötroende i sommar...:hihi

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jörgen Karlsson!

Race'ade du med en silverfärgad R1'a från typ Frescati in till stan för 2 somrar sen? Du tog alla starter men blev avhängd (såklart). Sen fortsattes det till Sveavägen och du småsnackade med en cool och trevlig kille vid varje rödljus och berättade hur trimmad din hoj va. Föraren på R1'an va ganska förvånad och minst sagt förbannad av att aset till HD tog starterna :mad: Det måste ha varit du.

Jag glömmer aldrig den sommardagen 2005 med dig Jörgen :kär

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgen Karlsson!

Race'ade du med en silverfärgad R1'a från typ Frescati in till stan för 2 somrar sen? Du tog alla starter men blev avhängd (såklart). Sen fortsattes det till Sveavägen och du småsnackade med en cool och trevlig kille vid varje rödljus och berättade hur trimmad din hoj va. Föraren på R1'an va ganska förvånad och minst sagt förbannad av att aset till HD tog starterna :mad: Det måste ha varit du.

Jag glömmer aldrig den sommardagen 2005 med dig Jörgen :kär

Det låter bekant.:va Men det har hänt många gånger att jag haft lyckan att hitta sporthojar vi rödljusen vid Frescati och sedan dragit mot dem alla ljusen in till Svea om vi åkar samma väg. Men jag visste inte att jag dragit mot dig! :hihi Jag minns en R1-kille på sveavägen sydgående som lutade sig fram vid nästföljande rödljus efter att han fått pisk med orden: "En sportster? Har du tankat raketbränsle eller?"

1200-motorn var bäst mellan rödljus inne i stan, då var det sällan några sporthojar som hann förbi mig innan den korta distansen var slut. Men på motorvägen är det ju som du säger bara en tidsfråga innan en litersporthoj susar förbi. Då räcker det inte med att bara kunna starta snabbt. Det var ju "bara" 100 bakhjulshäst i 1200:an, 70 hk mindre än en pigg sporthoj... :gnissla

Det är Kamikaze Kids ömma moder som har den spisen nu. Beware! :yoparty

Jag tror att vi kommer synas i sommar igen ty jag ska, efter att jag kört in nya motorn, lägga på nya puppor.

Vad kul att vi har träffats!

/J

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Hej

Känner att jag inte uppdaterat på ett tag. Jag har haft fullt upp med båten i helgen men har jobbat på hojen på nätterna. Har tyvärr inga nya bilder men jag ska se när jag och Cyrén har tid för en fotosession i garaget igen.

Roffes motor ringde i fredags och sade att de fått hem ett nytt kopplingsnav från USA till Barnetten. Det var snabbt fixat! :tummenupp Jag tror dessvärre inte att jag hinner hämta navet i veckan ty det är slutspurt med båten inför sjösättningen på lördag, jag ska ta kompledigt några dagar i veckan för att hinna.

På motorcykeln har jag nu slutmonterat alla oljeslangarna mellan oljetank och motor. Det är mycket pyssligt att få till det snyggt under sadeln på den smala sportstern. Där sitter nämligen förutom oljetank, batteri, en massa kablar, säkringar och relän, även matarslang från oljetank till oljepumpen, returslang från oljepump till oljetank, ventilationsslang mellan oljetank och registerkåpa, ventilationsslang från växellådan samt ventilationsslang från trans/koppling. Men nu sitter allt på plats och noga klammat i mjuka böjar. Det mycket pyssel innan man hittar den optimala dragningan på alla delar men nu är äntligen detta kluster av elkomponenter, olje- och elledninger klart. Proppfullt är förnamnet! Gör man inte denna installation noga på en sportster så får man problem som ett brev på posten då vibrationerna annars skaver sönder ledningar eller i värsta fall en oljeledning till eller från motorn.

Jag har även monterat min pulverlackade batterilåda samt måttat in mitt nya extra kraftiga high.perf.batteri från Yuasa. (både oljetank och batterilåda är gummiupphängda på Sportster, jag monterade nya gummidämpare överallt) Ville ha ett extra kraftigt batteri för att vara säker på att den större startmotorn får vad den ska ha. Ser fram emot att få mäta upp och sedan släppa på strömmen i elsystemet och se att allt funkar.

Har även oljat in och monterat en ny hastighetsmätarvire. Av min vän som nyss kom hem från USA-resan har jag nu även fått skruvsatsen till kopplingskåpan, en tuff tändkåpa (med ett graverat motiv jag tror ni kommer att gilla ;) ) en oljetrycksmätare samt hävarmsmekanismen som sitter mellan kopplingsvajern och tryckplattan i kopplingskåpan. Tyvärr ingick inte den nippel som fäster vajern till hävarmsmekanismen. Jag får susa iväg till Probike och handla en, ska nog även passa på att handla en silikonpackning till min kopplingskåpa när jag ändå är där. Jag har förvisso redan en ny packning i garaget men den är av den äldre papperstypen, eftersom jag har tänkt att köra med ATF-olja i koppling/trans så är det nog inte fel att göra sitt bästa. Varm ATF-olja är ju en ganska rymningsbenägen företeelse. När jag skaffat dessa delar samt hämtat och pressat in det nya kopplingsnavet i kopplingskorgen med ett nytt lager så kan jag montera ihop koppling och trans och sedan montera på kopplingskåpan, justera kopplingsspel och transkedjespänning och sedan hälla i olja i trans resp växellåda

Hävarmsmekanism är fö en racevariant från MRC istället för original. Den ger lättare koppling om jag mot förmodan behöver använda något av de hårdare fjädrarna som ingick i Barnettkopplingen.

Har även börjat skissa på hur jag ska få dit mitt tändlås i det kraftigare övre motorfästet som medföljde i S&S-motorn. Det nya fästet saknar nämligen fäste för tändlåset till skillnad från original. Jag löste problemet i huvudet sent igår natt så nu kan jag börja montera det nya motorfästet och sedan tillverka en ny konsol för tändlåset som passar det nya motorfästet. Fö gillar jag inte riktigt det nya övre S&S-motorfästet ty det är dubbelt så tjock och därmed dubbelt så tungt jämfört med det vekare originalfästet. Men det ska säkert vara så, motorn är ju ngt kraftigare. HD-motorer som ska varvas mår bra av att få stöd i ovankant på cylindarna, det gör livet lättare även för detta kraftiga S&S-block. Dessutom är det övre motorfästet även en vinst för den veka ramen då det inte bara förbinder topparna utan även styvar upp det övre ramröret innan det når styrhuvudet. Mitt nya tändlåsfäste kommer iaf att bli lite lättare än original så jag får trösta mig med att jag sparar lite vikt där.

/J

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Hardly Davidson

Eftersom det är en annan spis nu...

Ja precis! :hihi Jag hade faktisk planer på att ta till den raden.

Nedå, det är ett lock från Joker Machine. Så då kanske motivet är givet :)

/J

Förutom att locken från Joker Machineär svåra att få tag på i Sverige så tycker jag att de är så snygga jämfört med alla döskallar och örnar och skit som folk hänger på.

Nu ska det ju helst bara vara rå aluminium för att matcha min race-look på hojen. Men eftersom motivet på detta lock passade sothorans sleeperkoncept så bra (XHL1200 med 883-tankdekaler fast det sitter en S&S 1640 med bara bästa bitarna i ramen) plus att jag tycker att designen på figuren är snygg, så beslöt jag att göra avsteg och ha detta motiv på denna lilla kåpa. Det kommer att se grymt ut när man väl får syn på den lilla gubben. Ty tändkåpan omslingras ju av de heta krökarna på min hoj, de accentuerar verkligen denna svarta lilla kåpa.

Cyrén får fota, får se om ni tycker lika som jag!

/J

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Foto, lördag eftermiddag/kväll?

Ja kanske det! Det har ju hänt lite på hojen sedan sist. Eller kanske söndag är bättre. Ty jag sjösätter ju på lördag morgon och på lördag em kommer jag förmodligen i vanlig ordning att vara ett lyckligt men vegetativt vårdpaket av sömnbrist efter denna veckas 12-timmarspass vid båten varje dag. Vi kan ju höras på lö em och se hur pigg jag är!

/J

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Ja kanske det! Det har ju hänt lite på hojen sedan sist. Eller kanske söndag är bättre. Ty jag sjösätter ju på lördag morgon och på lördag em kommer jag förmodligen i vanlig ordning att vara ett lyckligt men vegetativt vårdpaket av sömnbrist efter denna veckas 12-timmarspass vid båten varje dag. Vi kan ju höras på lö em och se hur pigg jag är!

/J

Har en kille som ska komma och titta på hojen på söndag, men det varar ju inte hela dagen troligvis. Vi höras och bestämma hurvida det blir lördag eller söndag

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati