Hej
Känner att jag inte uppdaterat på ett tag. Jag har haft fullt upp med båten i helgen men har jobbat på hojen på nätterna. Har tyvärr inga nya bilder men jag ska se när jag och Cyrén har tid för en fotosession i garaget igen.
Roffes motor ringde i fredags och sade att de fått hem ett nytt kopplingsnav från USA till Barnetten. Det var snabbt fixat!
Jag tror dessvärre inte att jag hinner hämta navet i veckan ty det är slutspurt med båten inför sjösättningen på lördag, jag ska ta kompledigt några dagar i veckan för att hinna.
På motorcykeln har jag nu slutmonterat alla oljeslangarna mellan oljetank och motor. Det är mycket pyssligt att få till det snyggt under sadeln på den smala sportstern. Där sitter nämligen förutom oljetank, batteri, en massa kablar, säkringar och relän, även matarslang från oljetank till oljepumpen, returslang från oljepump till oljetank, ventilationsslang mellan oljetank och registerkåpa, ventilationsslang från växellådan samt ventilationsslang från trans/koppling. Men nu sitter allt på plats och noga klammat i mjuka böjar. Det mycket pyssel innan man hittar den optimala dragningan på alla delar men nu är äntligen detta kluster av elkomponenter, olje- och elledninger klart. Proppfullt är förnamnet! Gör man inte denna installation noga på en sportster så får man problem som ett brev på posten då vibrationerna annars skaver sönder ledningar eller i värsta fall en oljeledning till eller från motorn.
Jag har även monterat min pulverlackade batterilåda samt måttat in mitt nya extra kraftiga high.perf.batteri från Yuasa. (både oljetank och batterilåda är gummiupphängda på Sportster, jag monterade nya gummidämpare överallt) Ville ha ett extra kraftigt batteri för att vara säker på att den större startmotorn får vad den ska ha. Ser fram emot att få mäta upp och sedan släppa på strömmen i elsystemet och se att allt funkar.
Har även oljat in och monterat en ny hastighetsmätarvire. Av min vän som nyss kom hem från USA-resan har jag nu även fått skruvsatsen till kopplingskåpan, en tuff tändkåpa (med ett graverat motiv jag tror ni kommer att gilla
) en oljetrycksmätare samt hävarmsmekanismen som sitter mellan kopplingsvajern och tryckplattan i kopplingskåpan. Tyvärr ingick inte den nippel som fäster vajern till hävarmsmekanismen. Jag får susa iväg till Probike och handla en, ska nog även passa på att handla en silikonpackning till min kopplingskåpa när jag ändå är där. Jag har förvisso redan en ny packning i garaget men den är av den äldre papperstypen, eftersom jag har tänkt att köra med ATF-olja i koppling/trans så är det nog inte fel att göra sitt bästa. Varm ATF-olja är ju en ganska rymningsbenägen företeelse. När jag skaffat dessa delar samt hämtat och pressat in det nya kopplingsnavet i kopplingskorgen med ett nytt lager så kan jag montera ihop koppling och trans och sedan montera på kopplingskåpan, justera kopplingsspel och transkedjespänning och sedan hälla i olja i trans resp växellåda
Hävarmsmekanism är fö en racevariant från MRC istället för original. Den ger lättare koppling om jag mot förmodan behöver använda något av de hårdare fjädrarna som ingick i Barnettkopplingen.
Har även börjat skissa på hur jag ska få dit mitt tändlås i det kraftigare övre motorfästet som medföljde i S&S-motorn. Det nya fästet saknar nämligen fäste för tändlåset till skillnad från original. Jag löste problemet i huvudet sent igår natt så nu kan jag börja montera det nya motorfästet och sedan tillverka en ny konsol för tändlåset som passar det nya motorfästet. Fö gillar jag inte riktigt det nya övre S&S-motorfästet ty det är dubbelt så tjock och därmed dubbelt så tungt jämfört med det vekare originalfästet. Men det ska säkert vara så, motorn är ju ngt kraftigare. HD-motorer som ska varvas mår bra av att få stöd i ovankant på cylindarna, det gör livet lättare även för detta kraftiga S&S-block. Dessutom är det övre motorfästet även en vinst för den veka ramen då det inte bara förbinder topparna utan även styvar upp det övre ramröret innan det når styrhuvudet. Mitt nya tändlåsfäste kommer iaf att bli lite lättare än original så jag får trösta mig med att jag sparar lite vikt där.
/J