Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja..jag tyckte den var sexig...gillar den där sjuttiotalslooken på plasten. då var det mera streamline än looks som gällde. Skulle apselut kunna tänka mig nåt sånt som gathoj...Förstå skräcken alla skulle känna vid sveadonken....
-Fan..jag blev rostad av en HD på Bogan nyss....:hihi

Me too!
Här är en kort snutt med en farbror på en trimmad järnsportster som jag lagt upp flera ggr tidigare. Men jag lägger upp den igen för den händelse du inte sett (eller rättare sagt hört) den. Full volym rekommenderas! :hihi

Han skonar förvisso kopplingen i starten, men sen! Så fint ljud när han drar på växlarna! Vet inte vad det är för klass eller typ av tävling.
http://www.youtube.com/watch?v=s9BOHXNVvfM

Mvh
J

Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Ja det kan man fråga sig :hihi

Vad snällt! Lägg inte för mycket tid på det bara, du verkar ju ha så mycket att göra själv! 65 mm var det!

/J

Ingen fara...
Ska ju ha en sån uppsättning själv.
Så det tar ju inte längre tid att köpa två istället för en!

Tror att dom skulle må bättre av en snygg tratt istället för den modellen med spacers och anslutningsplattor som sitter där nu och ger olika konstiga störningar i insuget...

Godmorgon!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ingen fara...

Tror att dom skulle må bättre av en snygg tratt istället för den modellen med spacers och anslutningsplattor som sitter där nu och ger olika konstiga störningar i insuget...

Godmorgon!

Ja det har du rätt i. Det glömde jag!

Ja det ser onekligen yxigt ut med köpe-adaptern!

/J

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
"Tassen racing" hade ett par dylika igång i classiccupen för några år sedan.
Gick fint!
Lät dock lite för lite HD för mig.
En Manx 500 på flygrakan i Anderstorp i 200 knut däremot...
Det är ljudupplevelse!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
"Tassen racing" hade ett par dylika igång i classiccupen för några år sedan.
Gick fint!
Lät dock lite för lite HD för mig.
En Manx 500 på flygrakan i Anderstorp i 200 knut däremot...
Det är ljudupplevelse!

Ja Tassen pratar jag ofta med. Fick just ett paket delar från honom. Han har koll på Sportsters

Vad menar du med att de lät för lite HD? En trimmad sportster låter ju ungefär som maskinen på videosnutten ovan.

Dr.Bike

Guest
Ingen fara...

Godmorgon!

Jag brukar konstigt nog kunna lösa upp såna störningar...
Ökat flöde leder det visst till oxå och massa mer effekt har jag hört!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Varvar för mycket.
Låter vasst.
Högkompat.
Därför jag nämnde nortonen.
Tror inte varvet översteg 5000 i 200knutar.
Med en stånka.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Varvar för mycket.
Låter vasst.
Högkompat.
Därför jag nämnde nortonen.
Tror inte varvet översteg 5000 i 200knutar.
Med en stånka.

Då kommer du inte gilla ljudet i min eller någon vass HD alls tror jag. Högt komp ska det vara, och minst 7000 rpm måste man ju upp till om det ska ge ngt.
En manx är ju, om ngt, högkompad :va

Men sedan har ju de flesta Harleys mer lågvarvsvrid än en Manx, det är ju större motorer.

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
(Enda gången jag blivit tvungen att lubba igång en trimmad HD 1200:a, nerför en

/J[/QUOTE]

Lubba :rofl länge sedan man hörde det uttalas...

Dyna 2000i, vad är skillnaden mot 2000 utan i. HD anpassat lr? Kör ju själv med det sistnämda.
För benat snyggt blir det, önskar att man kunde komma i närheten av den finishen.
Min ram är ju klar, har inte sett den än dock. Det visade sig att den undre styrkronan måste bytas ut. Gick inte att rikta. Så en ny är beställd. Ska ju lackera en del sedan hjul o ram/sving till att börja med. ramen är ju pulverlackad nu i bra skick dessutom. Fast givetvis har den ju stålrena bitar där rampularn gått fram med kapen.
Antar att den borde göras ren från färg för att få ett bra slutresultat. Kinkigt med pulverlack? Bra(o billig)blästerfirma som kan rekomenderas? Fick iaf tips om en lackerare i Vallentuna som jag tänkt anlita. Såvida du inte har något tips närmare stan här med. Din ram ser ju ut att fått ett bra lackjobb.
/Uffe

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Jag brukar konstigt nog kunna lösa upp såna störningar...
Ökat flöde leder det visst till oxå och massa mer effekt har jag hört!

Men va säger du!!!
Har du snackat med Venturi nu igen eller vad han nu heter...:D

Ja visst kan du det...
Men nu är du i Abudabi och räckvidden är lite kort.
Men det som sitter där nu är inte alls snyggt och behöver moddas.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
(Enda gången jag blivit tvungen att lubba igång en trimmad HD 1200:a, nerför en

/J

Lubba :rofl länge sedan man hörde det uttalas...

Dyna 2000i, vad är skillnaden mot 2000 utan i. HD anpassat lr? Kör ju själv med det sistnämda.
För benat snyggt blir det, önskar att man kunde komma i närheten av den finishen.
Min ram är ju klar, har inte sett den än dock. Det visade sig att den undre styrkronan måste bytas ut. Gick inte att rikta. Så en ny är beställd. Ska ju lackera en del sedan hjul o ram/sving till att börja med. ramen är ju pulverlackad nu i bra skick dessutom. Fast givetvis har den ju stålrena bitar där rampularn gått fram med kapen.
Antar att den borde göras ren från färg för att få ett bra slutresultat. Kinkigt med pulverlack? Bra(o billig)blästerfirma som kan rekomenderas? Fick iaf tips om en lackerare i Vallentuna som jag tänkt anlita. Såvida du inte har något tips närmare stan här med. Din ram ser ju ut att fått ett bra lackjobb.
/Uffe[/QUOTE]

Ja det är anpassat mot HD. Hela dosan sitter som en puck inne i tändningskåpan och innehåller även rotorsensorerna . Så man kan plocka bort plattan med originalsensorerna samt plocka bort styrenheten under sadeln plus dito kontaktstycken. Dyna 2000i innehåller även fler tändkurvor än 2000, samt tillåter Singel Fire vilket denna motor ska ska få till skillnad från den gamla. Har även skaffat en dubbelspole från Dyna som klarar Singel Fire.

Men även Dyna 2000 (med tex Dyna-spole) är ju en riktigt fin tändning jämfört med original.

Jag använde som sagt dessa firmor:
Blästerfiman heter Blästrings AB och ligger på Bruttovägen 8. Tfnr 08-580 272 00
Pulverlackfirman heter Isakssons Pulverlack
Tfnr 08-28 64 20

Imponerad även över blästerfirman. De blästrade bla min oljetank. Jag fann inte ett korn i den när jag flushade den innan monteringen i förrgår.

Du kommer säkert få till samma finish som jag!

Mvh
J

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Mera bilder..

ja fattar inte allt snack om högkomp o bla bla hit o bla bla dit.. men bilder förstår jag :D

Jag ska tänka på dig Andreas! :hihi
Lovar att lägga ut så många bilder som möjligt av de som Cyrén tar!
Har dem i hemmadatorn dock, så de får bli i de inläggen jag skriver hemifrån om kvällen.

Ut med en till skinnställsdansfilm, pudding! :brynad

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Jag ska tänka på dig Andreas! :hihi
Lovar att lägga ut så många bilder som möjligt av de som Cyrén tar!
Har dem i hemmadatorn dock, så de får bli i de inläggen jag skriver hemifrån om kvällen.

Ut med en till skinnställsdansfilm, pudding! :brynad

Jag vet inte vilket som är mest oroande....Att han faktiskt redan gjort en skinnställsdansfilm, eller att du vill se en till...:hihi

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jag vet inte vilket som är mest oroande....Att han faktiskt redan gjort en skinnställsdansfilm, eller att du vill se en till...:hihi

Inte jag heller :freak
Jag får dock sällsamma bilder för mitt inre var gång jag ser Andreas avatarbild med dammsugarslangen kan jag erkänna. :gnissla

Självdistans rockar, jag önskar jag hade lika mycket som de som gjort skinnställsdansfilmerna :hihi

Tack..

O de kan du fetglömma... :näsblod

Ok, Haha! :krama

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Men va säger du!!!
Har du snackat med Venturi nu igen eller vad han nu heter...:D

Ja visst kan du det...
Men nu är du i Abudabi och räckvidden är lite kort.
Men det som sitter där nu är inte alls snyggt och behöver moddas.

Då fixar vi det snarast!
Jag kommer troligen hem lite tidigare dessutom.
Då ska jag åka och glana på Jörgens bygge.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Då fixar vi det snarast!
Jag kommer troligen hem lite tidigare dessutom.
Då ska jag åka och glana på Jörgens bygge.

Fyfan, då får jag städa.

Skämt åsido så får även du mer än gärna kolla på mina luftburksplaner. Din Racerepairs-kollegas idé om att svetsa in en tratt var inte dum alls. Men du har säkert fler bra idéer!

/J

Dr.Bike

Guest
Fyfan, då får jag städa.

Skämt åsido så får även du mer än gärna kolla på mina luftburksplaner. Din Racerepairs-kollegas idé om att svetsa in en tratt var inte dum alls. Men du har säkert fler bra idéer!

/J

Vi fixar en 40% ökat flöde i alla användbara varvtalsregister... ;)
How about that?

Under tiden jag är i Abu Dhabi kan ni odrna fram fullradietrattar rullad kant) där trattkanten rundar minst 180 grader, gärna 270
Finns inte minst 1½" från trattkant till närmsta luftburksvägg får tratten kortas.
I värsta fall kan man göra en radie direkt på kanten till hålet.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ja sådana har jag redan skissat på. Typ "landgångsskivad donut". Men den dragracegubbe jag känner (som jag vet tillverkat sådana trattar till en annan hoj) har häcken full med sin egen tävlingsjonne nu.

Avståndet och filterflödet klarar jag nog, har hittat ett 3" högt K&N-filter med samma Solvalla-form som det befintliga 1" höga i Screamin Eagle-burken.

Min motor kommer nog att vara lugna gatan för det filtret.

/J

Vi fixar en 40% ökat flöde i alla användbara varvtalsregister... ;)
How about that?

Under tiden jag är i Abu Dhabi kan ni odrna fram fullradietrattar rullad kant) där trattkanten rundar minst 180 grader, gärna 270
Finns inte minst 1½" från trattkant till närmsta luftburksvägg får tratten kortas.
I värsta fall kan man göra en radie direkt på kanten till hålet.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati