Byggtråd: "Jörgens Sportster"

matsa

Sporadisk
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tyvärr inte...
Jag känner mig lite lätt beroende av den tråden... :) Jag är inne kollar ett antal gånger per dag bara för att se om det har kommit någon uppdatering. Det är jäkligt skoj med någon som bygger/uppdaterar en lite mer ovanlig hoj i jämförelse med andra byggen här inne.

Trist för dig att det blev en liten tillbakagång nu, men du verkar ju ha andra trevliga projekt vid sidan om också så jag antar att bristen på skit under naglarna inte blir allt för stor.

Keep up the good work! :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men inte helt. Flytvästen sitter på!


Protegé
Someliér
Nya vackra ord utökar förrådet. Gillar den här tråden. ;)

Kan erkänna att även tecken på passion, och bilder på maskinelement, tillför.

Jag brukar ta på mig flytan när jag känner att jag håller på att bli packad...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack!

Ja det är en helt annan känsla att ta sig fram med en farkost man själv har skapat. Jag tycker också att det är roligt att renivera detaljer, inte bara handla nytt. Så lite därför så gillar jag sådana motorer och konstruktioner som inbjuder till "evigt liv2, som är renoveringsbara.
Jag tycker det är trist med tex OHC-toppar med kammarna glidlagrade direkt i aluminiumgjutgodset tex

Du får starta en tråd om du ger dig på din hoj nästa vinter! :)

/J
Och oddsen för ngt sånt är ??? Suck.
Jaja, när det nu blir så blir det värt att se & höra, det är jag övertygad om!

Denna tråden och den kompressormatade Aprillian är mekaniska höjdpunkter för mig här! Det är en ren fröjd att se människor som faktisk gör saker med händerna och inte bara kör bolt-on.
När jag utbildade mig till bilmeck (för sådär en 25-26 år sen) så var det faktiskt på den tiden där man fick lära sig renovera generatorer, startmotorer, bromscylindrar etc. Inte bara byta mot nytt. Hade jag haft ett eget ordentligt varmgarage vid huset så hade jag nog fortfarande skruvat och donat.

Någonstans i någon gammal flyttkartong har jag en mkt detaljerad ritning jag gjorde för ett tänkt amatörbygge, en rörramsförsedd gammal 70-tals Ford Granada i sleeper/nascar-stuk tänkt för en 350 V8 smallblock... Projektet lär aldrig bli av av 100 olika orsaker, men jag vet varifrån ni kommer om man säger så ;)

Får väl se i vinter om jag ger mig på min xr400 och gör ngt kul, den får i alla fall plats i varmförrådet ;) Men i sommar ska jag bara tuffa runt och njuta :D

U rock!
Vi lär ses ;)
/Danne

trodde inte du höll på med sånt :D

Ja det börjar jag också tro , den här helgen har det varit jobb på båten min på dagarna och hojgaraget på nätterna känns det som.

Det där är det fetaste du kan plöjja vatten i som inte har kanoner :)

-@

Tack!
Den har ju en kanon! ;)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag känner mig lite lätt beroende av den tråden... :) Jag är inne kollar ett antal gånger per dag bara för att se om det har kommit någon uppdatering. Det är jäkligt skoj med någon som bygger/uppdaterar en lite mer ovanlig hoj i jämförelse med andra byggen här inne.

Trist för dig att det blev en liten tillbakagång nu, men du verkar ju ha andra trevliga projekt vid sidan om också så jag antar att bristen på skit under naglarna inte blir allt för stor.

Keep up the good work! :tummenupp

Tack, det var roligt att höra.

Ja kopplingen är på rull. Roffes ställde upp till 100%. Utan att ha sett mitt nav utan med endast mitt ord så ser de till att Barnett skickar ett nytt nav från USA utan att vänta på att skeppa över mitt feltillverkade nav först. Så förhoppningsvis ska det gå fort. Roffes hade inte varit med om ngt liknande fel på en Barnettkoppling på över 30 år. Jag har själv haft Barnettkopplingar i mina Kawa-tripplar tidigare. De har funkat perfekt.

Cyrén kom förbi och tog lite bilder igårkväll så senare ikväll ska jag uppdatera lite hoppas jag. Jag monterade i motorn i ramen i lördags kväll. Den var tung att lyfta i själv :näsblod Passade på att väga den innan. 89 kg vägde den. Den gamla 1200-snurran vägde 83. Så det blir nog svårt att klara mitt viktsmål: oförändraad vikt på hojen. Jag har ju lyckat spara nästan 3 kg hitills, bla tack vare nya svingen, kedjeskyddet och bromsstaget i aluminium, samt lättborrning av ramen och en del fästen. 6 kg kvar...

/J

:felämne Bäste Herr Stötstångstaliban! Jag hittade ett annat cool HD-bygge på blocket... http://www.blocket.se/vi/10770324.htm?ca=11_s

Hej din gamle utter!

Vilken nice järnsportster!! :tummenupp
Om jag höll på med classic racing skulle jag vilja ha en sån att åka på om den passade i ngn klass! Jag kan tänka mig att FistWoman här på forumet skulle gå igång på den där hojen! :D

Oerhört vackra avgasrör på den hojen måste jag också tillägga! :D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej igen.
I söndagskväll kom Cyrén förbi och tog lite bilder, så då kan det ju vara dags för en uppdatering som det brukar heta i byggtrådar.

Den första bilden talar rätt mycket för sig själv. Motorn är nu alltså monterad i den pulverlackade ramen. Klarningen till den bakre ventilkåpan är nu alltså tillfyllest. På bilden ligger tanken på lite löst, så ser den ut att sitta snett på bilden så gör den säkert det.

Den andra bilden är ju också rätt talande. Jag ber om ursäkt för elsystemet, när bilden togs hade jag bara lagt ut kablaget lite löst. I dagsläget är det mesta anslutet. Hålet i blocket vid kl 2 framför utgående axeln skvallrar om en av måånga saker som jag alltjämt saknar till min motor och som inte levereras med motorn: neutrallägeskontakten.
En kompis har fixat de flesta av de återstående sakerna åt mig när han varit i USA. Han kommer hem på onsdag, då blir det julafton. På denna bild har jag även tryckt dit HSR48:an bara för att se hur det ser ut, allt verkar få plats med avseende på gasvajrar mm. Efter att bilden tagits så monterade jag knackade jag även dit packboxen som tätar utgående axeln, den fick jag köpa HD-original, medlevereras inte med motorn. Så nu är framdrevet klart att dras fast permanent. Inne i tändkåpas syns en annan sak som inte medlevereras: rotorn som triggar tändmodulen. Även denna erforderliga HD-originaldel har min vän raggat upp åt mig i USA. Först när jag fått denna rotor kan jag montera Dyna 2000i tändningen

På bild nr tre syns den monterade lådan. Anledningen till att jag inte monterat motordrev, transkedja och koppling är som sagt det feltillverkade kopplingsnavet jag berättat om tidigare i tråden. Ett nytt är på väg från USA.

Bild 4 är förstås en detaljbild på transsidan. Här syns Bakerlådans trap-door, växlingsmekanismen samt den nya generatorn som jag monterat. Växlingsmekanism samt generator var jag tvungen att köpa HD-original, sånt ingår inte. Om ni ser den lilla plåten som håller generatorns kablage inne i transdelen så kan ni se en liten men viktig mod jag gjort, jag har "kragat" upp plåten där kablarna passerar. Plåten är rak som original, de vassa plåtkanterna skaver då hål på kablarna av vibrationerna efter ett par år varigenom man kortsluter generatorn. Jag rostade en generator på förra motorn på just det felet. (Enda gången jag blivit tvungen att lubba igång en trimmad HD 1200:a, nerför en backe dock. Puh) Lite pyssel att justera växlingsmekanismen för Bakerns men nu funkar allt. Jag valde den hårdaste fjädern på detent arm (fjädern längst ned i mitten på bilden). Jag gillar nämligen när man måste trycka till ordentligt för att få i en växel. Mindre risk för missade växlar då nämligen. På denna bild syns även att jag fått tag på den packning som tidigare förhindrade mig från att montera startmotorn. Det är 1.4 kW:s Torque Master rejstartmotor för att klara komp och cylindervolym, det är mao 1.9 hästkrafter i startmotorn...det är sjukt.

Tack för bilderna Cyrén!
(jag har fler bilder från i söndags, inte oroa er! ;) )

/J
 

Bifogat

  • HD1.jpg
    HD1.jpg
    111.6 KB · Visningar: 311
  • HD2.jpg
    HD2.jpg
    121.5 KB · Visningar: 388
  • HD3.jpg
    HD3.jpg
    100.3 KB · Visningar: 330
  • HD5.jpg
    HD5.jpg
    73 KB · Visningar: 287
Last edited:

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Kan ju inte bli annat än bra det här. Hoppas att man får tillfälle att se den i sommar. Puttrar själv runt på en HD nu, tills min är klar. Köra twin är en jäkligt skön känsla...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kan ju inte bli annat än bra det här. Hoppas att man får tillfälle att se den i sommar. Puttrar själv runt på en HD nu, tills min är klar. Köra twin är en jäkligt skön känsla...

Tack!
Ja det hoppas jag med. Men jag vågar inte gissa någon tidpunkt för provtur eftersom vissa moment är så beroende av andra. Just nu är ju tex hjulen hos Sigge Erhling och bromsarna hos ISR. Min nya kopplingshub är i USA.
...och först när cyklen är klar kan jag igångsätta arbetet med att låta någon skillad med tigsvets bygga om Supertrapp-rören så att de passar den nya motorn.

Ja stor twin är skönt! Håller på att vårserva min lillebrors trimmade HD Dyna från 1999. Tog en kort provtur idag. Men jag måste jobba med båten tills sjösättningen den 28:e så det är bara att hålla sig i skinnet och låta den stå för min del :hihi

Hur går det för dig?
 
Last edited:

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100


Hur går det för dig?

Jorrå, ramen och fälgarna är inne på blästring och pulver lack. Håller på och putsa och polera lite nu. Men man är ju tvungen att åka lite när det är så fint väder. Så fort jag får tillbaka grejerna ska jag låsa in mig i garaget tills hojen är klar.

// Linus
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jorrå, ramen och fälgarna är inne på blästring och pulver lack. Håller på och putsa och polera lite nu. Men man är ju tvungen att åka lite när det är så fint väder. Så fort jag får tillbaka grejerna ska jag låsa in mig i garaget tills hojen är klar.

// Linus

Vad nice! Då är du ju med andra ord strax vid den så efterlängtade vändpunkten: när man börjar att montera ihop cykeln!

Det är rätt! Jag var i garaget till kl 04 i lördags och söndags natt :död
Vi kanske blir klara samtidigt! Jag måste dock köra in min motor, sedan ska den bromsas och bestyckas. Först efter det blir det fullgasrepor.
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Tjenare Jörgen!

Ser ju ut att ha gått framåt en hel del nu. Frågan är vem som blir färdig först, du eller Tom...? Ni går nog i mål samtidigt kan jag tro... Lycka till med resten nu och hoppas du inte ramlar över några fler oväntade överraskninger!

Läste det här..
"de vassa plåtkanterna skaver då hål på kablarna av vibrationerna efter ett par år varigenom man kortsluter generatorn. Jag rostade en generator på förra motorn på just det felet"
Det var precis det som hände med min Aprilia förra året... Brände en statorlindning. Inte bara H-D som kan dårå... :lol
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tjenare Jörgen!

Ser ju ut att ha gått framåt en hel del nu. Frågan är vem som blir färdig först, du eller Tom...? Ni går nog i mål samtidigt kan jag tro... Lycka till med resten nu och hoppas du inte ramlar över några fler oväntade överraskninger!

Läste det här..
"de vassa plåtkanterna skaver då hål på kablarna av vibrationerna efter ett par år varigenom man kortsluter generatorn. Jag rostade en generator på förra motorn på just det felet"
Det var precis det som hände med min Aprilia förra året... Brände en statorlindning. Inte bara H-D som kan dårå... :lol

Ja jag har försökt hetsa honom att vi ska ha ett rejs vem som blir klar först, eftersom vi fick våra delar från lack ungefär samtidigt. Men han verkar inte så pigg på det, han har ju nyss fyllt 40, dags att varva ned! :hihi

Skämt åsido så tror jag också att vi blir klara ungefär samtidigt, Tom ligger efter nu, men om jag känner honom rätt så blir det plötsligt ett damp-ryck under vilket han skruvar ihop hela hojen på en vecka.

Men Tom har ju å andra sidan inte samma problem som jag vid monteringen, han ska ju montera ihop samma delar som suttit ihop tidigare. Det brukar gå fortare än när man bygger.

Vad skönt att höra att även Aprilior stöter bort elektriska respiratorinstallationer!
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Men jag vågar inte gissa någon tidpunkt för provtur eftersom vissa moment är så beroende av andra. Just nu är ju tex hjulen hos Sigge Erhling och bromsarna hos ISR. Min nya kopplingshub är i USA.
...och först när cyklen är klar kan jag igångsätta arbetet med att låta någon skillad med tigsvets bygga om Supertrapp-rören så att de passar den nya motorn.

Ska du åka innan midsommar??? :tungan

Att tillägga så jagar jag trattar till insuget och luftburken...
Så har någon tips om en tratt till en 45 och en 48 mm Mikuni med...(var det 62 mm ytterdiameter?) så tjoa till...Aluminium förståss.
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R


Hej din gamle utter!

Vilken nice järnsportster!! :tummenupp
Om jag höll på med classic racing skulle jag vilja ha en sån att åka på om den passade i ngn klass! Jag kan tänka mig att FistWoman här på forumet skulle gå igång på den där hojen! :D

Oerhört vackra avgasrör på den hojen måste jag också tillägga! :D


Ja..jag tyckte den var sexig...gillar den där sjuttiotalslooken på plasten. då var det mera streamline än looks som gällde. Skulle apselut kunna tänka mig nåt sånt som gathoj...Förstå skräcken alla skulle känna vid sveadonken....
-Fan..jag blev rostad av en HD på Bogan nyss....:hihi
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ska du åka innan midsommar??? :tungan

Att tillägga så jagar jag trattar till insuget och luftburken...
Så har någon tips om en tratt till en 45 och en 48 mm Mikuni med...(var det 62 mm ytterdiameter?) så tjoa till...Aluminium förståss.

Ja det kan man fråga sig :hihi

Vad snällt! Lägg inte för mycket tid på det bara, du verkar ju ha så mycket att göra själv! 65 mm var det!


Lika bra att jag tar lite mer uppdateringar när jag ändå sitter och skriver och har bilder:

Ikväll har jag flushat, vaxat och monterat den blästrade och pulverlackade oljetanken med nya dämpare till dess gummiupphängning. Satte även dit och kopplade in mina Kellerman framblinkers samt främre bromljustryckgivaren.

Sedan satt jag och kontemplerade över hur jag ska dra alla oljeledningar. Tog sedan mått på de av olje- och ventilationsledningarna som ska fästas med vanliga slangklämmor. Jag börjar med att handla de slangarna och klämmorna och sätter dessa på plats. Sedan ska jag ta mått och beställa de slangar som ska ha pressade kopplingar. Det får bli NBM-hydraulik http://www.nbmhydraulic.com/. Så vet man att det är någon som har koll på hojar och motorer som tillverkar. Mindre risk för kardinalfel då.

På den övre bilden nedan syns hur mycket snyggare (tycker jag) det blev när jag avkromat samt polerat ventikåporna. Polerad aluminium passar bättre när man har räserstuk på hojen. På samma bild syns även i bakstänkans framkant den dubbelkrökta aluminiumlist jag knackat till av vanlig aluplåt. Med mha nit så håller den fast en främre stänklapp av gummiduk som jag också klippt till. Bakstänkskärmen slutade nämligen så högt tidigare att mycket grus och skit från bakhjulet kom att skita ner de relän samt el- och oljeledninger som sitter bakom motorn.

På den andra bilden syns denna stänklapp bakifrån. Jag har naturligtvis tunnflytande tectyl i spalten mellan lappen och stänkskärmen samt i alla nithål så att det inte blir spaltkorrosion av vatten som kan kapillera in :tungan.
Riktigt nöjd med denna enkla lapp och dess enkla nedre fastsättning med två buntband runt varsitt ramrör och genom två hål i varsin av de nedre snibbarna på gummiduken. Nu när oljetanken (och snart även batteriet) sitter där så syns lappen ej alls. Ska bli skönt att slippa all smuts.

Hälsn
J


/J
 

Bifogat

  • HD3.jpg
    HD3.jpg
    100.3 KB · Visningar: 284
  • HD7.jpg
    HD7.jpg
    115.4 KB · Visningar: 334
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top