Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ah, jag är novis på HD motorer men att det är torrsump borde jag ha kommit ihåg, annars så ja det är vad jag försökte få fram :)

Du har ju helt rätt i att de kan revidera nivån när man kör delat för bäst prestanda, lycka till med efterforskningen.

Ett sätt är ju att sätta ett indikatorrör på lådan så man okulärt kan ha full koll, utgå från gemensam olja och sedan använda delad ;)





Edit: Skall bli riktigt kul och se det färdiga resultatet. Välbyggt och smakfullt.

Tack. Ja nivårör kan vara praktiska!

Ett annat sätt att få nivåpluggsfunktion är att i befintlig avtappningsplugg montera ett vertikal litet genomgående mässingsrör vars ovankant precis når upp till korrekt nivå i lådan (förutsatt att inga drev sitter ivägen). Detta rör gängas sedan och förses med en plugg i underkant, dvs den befintliga avtappningspluggen får en mindre plugg i centrum. En plugg i pluggen sas.

Men det är nog lite overkill i mitt fall. Min oro för att inte kunna kolla att olja läckt ut ur växellådan är nog överdriven, ty det ser man ju direkt på utsidan på en hoj.

Tack för komplimangen!

/J
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Aahh! Då förstår jag.
Harkel...Ja naturligtvis är det braständstickor! :tummenupp

Nå, händer det något i garaget, eller?

Skrapa träbåt hinner du göra sen när hojen är klar....

Eller är det ventiljustering på torpedbåten du håller på med, då ses vi till hösten.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nå, händer det något i garaget, eller?

Skrapa träbåt hinner du göra sen när hojen är klar....

Eller är det ventiljustering på torpedbåten du håller på med, då ses vi till hösten.

Hej!

Jag vårrustar min träbåt på dagarna när jag är ledig så här års. Hon ska i sjön den 28:e. Sedan är jag i garaget på kvällarna. Så det går lite långsamt med hojen. Igår monterade jag vippor, stötstänger, stötstångsrör, ventilkåpor mm. Det vart lite research kring hur mina lyftare skulle ställas in. Ty S&S har satt in en ny typ av lyftare i min motor. Hittade tillslut en instruktion på deras hemsida. Det är ju justerbara stötstänger på en sån här motor. Dessa nya lyftare är dock gjorda för högre varv och kraftigare fjädrar än de andra modellerna, så dessa lyftare ska man (förutom den vanliga komprimeringen ett visst antal gängvarv och blödningen en viss tid) sedan lätta på i två exakta steg. Det har jag aldrig varit med om förut. Vanliga lyftare komprimerar man ju bara ett visst antal gängvarv, sedan när lyftarna har tryckt ur sig oljan efter ca 15 minuter så kollar man att man kan rotera stötstången, då vet man att det är klart och korrekt.

Nåväl, när jag tillslut tagit redan på rätt dokumentation om mina lyftarna så gick det bra tills sist. Det var fö riktigt tungt att dra runt motorn trots urtagna stift, det gick knappt med händerna på svänghjulet, det är ventilfjädrarna som fodrar 181 kg:s kraft vid full öppning som gör det.

Idag jobbade jag på min båt till 21 sedan gick jag till garaget. Ikväll bearbetade jag bara bort några millimeter av en överflödig gjutklack på utsidan av blocket som jag noterade tog i min sving när motorn förut var provmonterad i ramen innan blästring/pulverlack. Använde vinkelslip och sedan en Dremel. Det tog tid eftersom jag täckte in hela motorn utom stället där jag skulle slipa för att skydda den från metallspån. Sedan rengjorde jag motorn, arbetsbänken och min mekplats med dammsugare och tryckluft. Sen var den kvällen slut. Det är så irriterande när man råkar få spån i ett lager som redan är monterat i en motor, så jag vill hålla rent.

Jag har beslutat mej för hur jag ska göra med lådan nu. Jag kommer att köra med separerat oljebad mellan koppling/trans och växellåda. Sedan sista inlägget har jag rådfrågat även Kjell-Anders på Mectec samt fått en volymsangivelse på själva växellådsdelen från S&S: 12 Ounzes eller 0.35 liter ska det vara i lådan. I transdelen vet jag inte exakt, men där har man ju nivåplugg. Jag kommer att köra med syntetisk 15W-40 Jaso-godkänd (för den händelse det skulle läcka över till kopplingsdelen) Mc-olja i växellådan. I trans/koppling blir det en ATF Dexron II-olja för att maximera kopplingsgreppet, även om min monsterkoppling lätt lär klara den här motorns milda originalkam med de mjukaste kopplingsfjädrarna utan problem. I motorn blir det en helsyntetisk 25W-50 bilracingolja (Statoil HP) men under inkörningen kommer jag att välja en mineralolja (Kendall 25W-50).

Så nu har jag alltså äntligen allt beslutsunderlag för att kunna montera låda, trans och koppling i motorn. Jag hoppas att jag hinner med det nu i helgen.

Skickar med två tidigare bilder på lådan som Cyrén hann ta innan han for. På dessa bilder ser man även hur sjukt kraftig trap-dooren är, både den från S&S som medföljde motorn samt på Bakerlådan bredvid, de är i 1" tjock 6061-T6 flygaluminium. :näsblod Original på en Sporster/Buell är i gjutgods och betydligt tunnare och jag har inte hört tallas om ngn som har spräckt en sån original-trap-door på en gathoj. Det märks att dessa S&S-maskiner och Bakerlådor är dimensionerade för att kunna sitta i en prostockhoj. Lite overkill för min användning. Men ska man ha sex växlar så är detta den enda lådan som finns till Sportster...

På söndag ska jag och de andra maskinisterna meka med MTB. Att spela ventiler tar ungefär en eftermiddag dag på en motor om man är noggrann. Det är ju fyrventilstoppar och dubbla stift (inte dåligt för att vara 30-talskonstruktion) så det är 72 ventiler per motor och 36 tändstift. :näsblod

/J
 

Bifogat

  • 1640_v5.jpg
    1640_v5.jpg
    74.6 KB · Visningar: 315
  • 1640_v6.jpg
    1640_v6.jpg
    102.6 KB · Visningar: 267
Last edited:

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Nu förstår vi i och för sig att du tycker att det är kul med båten, och givetvis att du hellre skyndar långsamt än att det blir det minsta lilla fel i onödan förstås. Men startar man en byggtråd och fyller den med innehåll på det sätt du har gjort så förpliktigar det ju en del :rolleyes:

Så nu får du ju ta ditt ansvar och ösa bilder över oss här. Nya bilder, gamla bilder, eller i värsta fall bilder på båten, för mer bilder vill man ju se :tungan

Även dina rejält uttömmande beskrivningar av allt som görs behöver komma med någon form av kontinuitet, gärna i form av en prenumeration eller likande, för den här tråden är starkt beroendeframkallande :)

Så "keep it coming", för bättre kvällslektyr har jag inte haft på mycket länge :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den där växellådsbilden är förjäkligt vacker.
Den blev skrivbordsunderlägg på en gång.
Jag får väl stänga av datorn när jag har besök så dom inte tror jag gillar Harleys..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den där växellådsbilden är förjäkligt vacker.
Den blev skrivbordsunderlägg på en gång.
Jag får väl stänga av datorn när jag har besök så dom inte tror jag gillar Harleys..

Tack.

Nu börjar just ett program om Ducati och rr på Discovery om du är hemma!

/J
 

Dr.Bike

Guest
Hej!
Sedan sista inlägget har jag rådfrågat även Kjell-Anders på Mectec samt fått en volymsangivelse på själva växellådsdelen från S&S: 12 Ounzes eller 0.35 liter ska det vara i lådan. I transdelen vet jag inte exakt, men där har man ju nivåplugg. Jag kommer att köra med syntetisk 15W-40 Jaso-godkänd (för den händelse det skulle läcka över till kopplingsdelen) Mc-olja i växellådan. I trans/koppling blir det en ATF Dexron II-olja för att maximera kopplingsgreppet, även om min monsterkoppling lätt lär klara den här motorns milda originalkam med de mjukaste kopplingsfjädrarna utan problem. I motorn blir det en helsyntetisk 25W-50 bilracingolja (Statoil HP) men under inkörningen kommer jag att välja en mineralolja (Kendall 25W-50).


KOllar in dina oljeval... hmm ser bra ut! :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Måste ju se till dig så du inte kör in på syntet eller nåt annat fatalt! :D
Men du...3,5 Dl olja i vxl.lådan... det låter väldigt lite?
Byta oftare eller?

Ja precis, kolvringarna ska ju sätta sig bättre med mineral. Jag tänkte prova att köra in den på det nya sättet enligt http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Men det kommer att skära i hjärtat att sätta en motor till världen på det sättet :gnissla

Jo 0,35 är lite. Men det är ju bara i växellådan, inte i koppling/trans-delen. Totalt är det ca 1 liter, (dvs samma volym som i en original sportstermotor med kommunicerande bad och i dessa byter man växellådsolja var 800:e mil, samma som för motoroljan). De jag rådfrågat som kör separerade bad i dessa motorer säger att det i början sätter sig mest smuts i olja och på magnetpluggen i växellådsdelen. Men att sedan när den är inkörd så brukar oljan hålla sig riktigt ren i lådan men smutsas snabbare i kopplingsdelen. Det låter helt logiskt. Det är ju samma i tex bakaxlar eller fördelningslådor på bilar.

Idag jobbade jag med båten tills 20.00 sedan gick jag till hojgaraget och kom just hem därifrån. Jag jobbade med lådan ikväll. Jag hann med att läsa på all dokumentation, duka upp och sedan montera i skiftgafflar och kulissrullen i växellådskasetten. Samt modifiera original växelförararmen enligt Bakers anvisningar.http://www.bikernet.com/garage/xl6-1.asp

När jag sedan skulle montera den stålbricka (detent plate) som styr kulissrullen i axiell led så upptäckte jag att det saknades ett nödvändigt styrstift som fixerar denna i trap-dooren. Jag blev mycket förtretad på Baker som inte kunde skicka med en så enkel sak till en så dyr låda. När jag tagit alla mått för att kunna köpa ett sådant stift och gjort mig klar för att gå hem så kom jag på att kolla om det händelsevis satt ett sådant stift i den med motorn medlevererade trap-dooren från S&S. Mycket riktigt satt det ett sådant där! :) Jag prisade Smith&Stanko för detta! Så går det när man är trött i huvet av träbåtsjobb. Eftersom S&S trap-dooren är för 5-pet så kunde jag med gott samvetet ta stiftet från den trap-dooren och knacka in det i Bakerns door.

Så imorgon kan jag stryka Hylomar på trapdooren och momentdra fast Bakerlådan i motorn. Det känns som att jag slits mellan två damers uppvaktning så här på våren, men Vinö går först, hon är äldst. Man måste komma när eken kallar om våren. :hihi

Jag kan ibland önska att träbåtar vore som vanliga damer, att man bara ska hålla sig undan och inte störa när de gör sig iordning.

/Trött
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Ja det må jag säga.
Men du "fuskar" med Hylomar!? :) Eller ska där inte sitta nån packning?

Separerade oljebad är väl bra - sålänge ägaren minns detta och verkligen tappar ur bägge vid bte och inte bara ena... :död
När du (om du) sålt denna cykel kommer detta att glömmas!
(eller inte... det kommer väl ringa en enveten gubbe till nye ägaren minst en gång i veckan... :hihi)
Men hörrö - den där bagarlådan ser ju ut att bara vara 4-petad?
Vaför välja bort S&S:ens 5-taggare?

Jag har nu kört in X antal motorer enligt det lite vildare Mototunekonceptet, och jag kan lova dig att det är kalasbra! Enda var att man inte hade nåt namn på det på den tiden... det var redan då jag var mek åt min DR-åkande farbror ett gängse sätt att "dra en repa" med en nyrenoverad motor.
Och så sker ju var dag på strippen då motorer rivs och iaf ringar byts lika ofta som de tankar ;)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja det må jag säga.
Men du "fuskar" med Hylomar!? :) Eller ska där inte sitta nån packning?

Separerade oljebad är väl bra - sålänge ägaren minns detta och verkligen tappar ur bägge vid bte och inte bara ena... :död
När du (om du) sålt denna cykel kommer detta att glömmas!
(eller inte... det kommer väl ringa en enveten gubbe till nye ägaren minst en gång i veckan... :hihi)
Men hörrö - den där bagarlådan ser ju ut att bara vara 4-petad?
Vaför välja bort S&S:ens 5-taggare?

Jag har nu kört in X antal motorer enligt det lite vildare Mototunekonceptet, och jag kan lova dig att det är kalasbra! Enda var att man inte hade nåt namn på det på den tiden... det var redan då jag var mek åt min DR-åkande farbror ett gängse sätt att "dra en repa" med en nyrenoverad motor.
Och så sker ju var dag på strippen då motorer rivs och iaf ringar byts lika ofta som de tankar ;)

Nej det ska inte vara någon packning där! :tungan Inget fusk här inte. Jag anväder Hylomar for att vara säker på att det blir tätt bara. Det är ju det bästa bondet tycker jag.

Om nästa ägare är slarvig lär han/hon nog märka att det är ngt lurt när nivåpluggen i transkåpan skvallrar om korrekt nivå redan efter att man hällt i hälften av den rekommenderade oljan. Tittar man sedan in under motorn så ser man också att det sitter en extra magnetplugg under växellådsdelen, till skillnad från en vanlig sportster/buell-motor.

Men jag har ju bara haft den här hojen i 4 år så den lär jag ha kvar i måånga år till om jag inte kör ihjäl mig. Jag brukar ha mina farkoster i många år.

Men den som lyckas köpa den lär nog få bra instruktioner av mig. Kan dock inte tänka mig ngn som är dum nog att ge så mycket pengar för en sportster. Mectec trodde att jag är den enda i Sverige som har kostat på en gatsportster en sån här motor, de har i själva verket inte sålt en enda i Sverige. Så sothoran och jag lär nog kila stadigt ett tag till. :)

Ja jag tror på mototune-inkörningsmetoden. Det gäller nog bara att inte göra gaspullarna för långa och för långt upp i varvtal. Max gastryck nås ju vi maxvrid, och det är ju vid ca 4000 för en sån här motor. Samt att verkligen låta motorn få rulla med stängd trottel efter varje gång, så att man suger upp ny olja i kolvringspaketet.
Gör man inte det utan bara ligger på för länge med gas så tror jag nämligen att man kan få hotspots på ringarna och blankningar i fodren pga temperaturen och brusten oljefilm, iaf på en så här lågvarvig och luftkyld motor med långt slag.

/J
 

Dr.Bike

Guest
Jepp det tror jag med (blankning eller bore polish).
Jag har (hör och häpna) en del vänner som kör hådee *host* och en av dem körde in på syntet - den motorn blev aldrig tät, en körde in fel, och bara tokgasade... cylindrarna blev mycket riktigt blanka som hundollon i månsken!

Det är många finesser på ett spett!

MEn - du har väl krom-moly-ringar?

Och hur var det med lådan? Varför flintalådan med 4-petat?
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Jepp det tror jag med (blankning eller bore polish).
Jag har (hör och häpna) en del vänner som kör hådee *host* och en av dem körde in på syntet - den motorn blev aldrig tät, en körde in fel, och bara tokgasade... cylindrarna blev mycket riktigt blanka som hundollon i månsken!

Det är många finesser på ett spett!

MEn - du har väl krom-moly-ringar?

Och hur var det med lådan? Varför flintalådan med 4-petat?

Den är 6-petad! det vet jag :mattias

Nu när jag endå skriver i en seriös mektråd måste jag berätta att jag idag riktade min frambroms med en kohudsklubba och en tuschpenna! Blev faktiskt jävligt bra :D
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Den är 6-petad! det vet jag :mattias

Nu när jag endå skriver i en seriös mektråd måste jag berätta att jag idag riktade min frambroms med en kohudsklubba och en tuschpenna! Blev faktiskt jävligt bra :D

6?
Ok då är jag med, men jag blänger lite på bilderna längre ned och fick det bara till 4. Men nu när jag blänger igen och förstorar bilden ser jag 5...
HUr fan sa i hat? :D

Bra jobbat med klubban!
Du ser vad man kan lära sig!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jepp det tror jag med (blankning eller bore polish).
Jag har (hör och häpna) en del vänner som kör hådee *host* och en av dem körde in på syntet - den motorn blev aldrig tät, en körde in fel, och bara tokgasade... cylindrarna blev mycket riktigt blanka som hundollon i månsken!

Det är många finesser på ett spett!

MEn - du har väl krom-moly-ringar?

Och hur var det med lådan? Varför flintalådan med 4-petat?

Vad skönt att du tror samma om inkörningen.

S&S har denna text:http://www.steelthundercc.com/enginebreakin.html

Jag har för mig att övre ringen är "moly coated" vad nu det är :va. Det kanske du vet?

Nej nej! Du har massupfittat.:hihi Bakerlådan är sexväxlad! Så jag har troligtvis den enda sexväxlade gatsportstern i Sverige. Det har mig veterligen ännu inte sålts ngn mer sådan här låda till en gatsportster eller Buell i Sverige. Det ska bli kul att prova. Nu kan jag välja utväxling på drivpaketet så att ha hojen tätstegad men ändå ha en 6:e överväxel på 0.86:1 så att jag kan köra med tändkulevarvtal på motorvägen!

Du ska få testa henne när allt är klart vid tillfälle!

/J
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
6?
Ok då är jag med, men jag blänger lite på bilderna längre ned och fick det bara till 4. Men nu när jag blänger igen och förstorar bilden ser jag 5...
HUr fan sa i hat? :D

Bra jobbat med klubban!
Du ser vad man kan lära sig!

Den 6:e (eller kanske är första) ligger väl där i bakrunden?


Först använde jag rörtång, men då råkade jag göra lite för mycket :D Men rak blev den till slut, vägrade vänta på en ny skiva eller vänta på att nån skulle göra det. Den här gången slutade det inte med en katastrof i alla fall
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den är 6-petad! det vet jag :mattias

Nu när jag endå skriver i en seriös mektråd måste jag berätta att jag idag riktade min frambroms med en kohudsklubba och en tuschpenna! Blev faktiskt jävligt bra :D

Aah Tack, min påläste protegé! :hihi
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top