Nå, händer det något i garaget, eller?
Skrapa träbåt hinner du göra sen när hojen är klar....
Eller är det ventiljustering på torpedbåten du håller på med, då ses vi till hösten.
Hej!
Jag vårrustar min träbåt på dagarna när jag är ledig så här års. Hon ska i sjön den 28:e. Sedan är jag i garaget på kvällarna. Så det går lite långsamt med hojen. Igår monterade jag vippor, stötstänger, stötstångsrör, ventilkåpor mm. Det vart lite research kring hur mina lyftare skulle ställas in. Ty S&S har satt in en ny typ av lyftare i min motor. Hittade tillslut en instruktion på deras hemsida. Det är ju justerbara stötstänger på en sån här motor. Dessa nya lyftare är dock gjorda för högre varv och kraftigare fjädrar än de andra modellerna, så dessa lyftare ska man (förutom den vanliga komprimeringen ett visst antal gängvarv och blödningen en viss tid) sedan lätta på i två exakta steg. Det har jag aldrig varit med om förut. Vanliga lyftare komprimerar man ju bara ett visst antal gängvarv, sedan när lyftarna har tryckt ur sig oljan efter ca 15 minuter så kollar man att man kan rotera stötstången, då vet man att det är klart och korrekt.
Nåväl, när jag tillslut tagit redan på rätt dokumentation om mina lyftarna så gick det bra tills sist. Det var fö riktigt tungt att dra runt motorn trots urtagna stift, det gick knappt med händerna på svänghjulet, det är ventilfjädrarna som fodrar 181 kg:s kraft vid full öppning som gör det.
Idag jobbade jag på min båt till 21 sedan gick jag till garaget. Ikväll bearbetade jag bara bort några millimeter av en överflödig gjutklack på utsidan av blocket som jag noterade tog i min sving när motorn förut var provmonterad i ramen innan blästring/pulverlack. Använde vinkelslip och sedan en Dremel. Det tog tid eftersom jag täckte in hela motorn utom stället där jag skulle slipa för att skydda den från metallspån. Sedan rengjorde jag motorn, arbetsbänken och min mekplats med dammsugare och tryckluft. Sen var den kvällen slut. Det är så irriterande när man råkar få spån i ett lager som redan är monterat i en motor, så jag vill hålla rent.
Jag har beslutat mej för hur jag ska göra med lådan nu. Jag kommer att köra med separerat oljebad mellan koppling/trans och växellåda. Sedan sista inlägget har jag rådfrågat även Kjell-Anders på Mectec samt fått en volymsangivelse på själva växellådsdelen från S&S: 12 Ounzes eller 0.35 liter ska det vara i lådan. I transdelen vet jag inte exakt, men där har man ju nivåplugg. Jag kommer att köra med syntetisk 15W-40 Jaso-godkänd (för den händelse det skulle läcka över till kopplingsdelen) Mc-olja i växellådan. I trans/koppling blir det en ATF Dexron II-olja för att maximera kopplingsgreppet, även om min monsterkoppling lätt lär klara den här motorns milda originalkam med de mjukaste kopplingsfjädrarna utan problem. I motorn blir det en helsyntetisk 25W-50 bilracingolja (Statoil HP) men under inkörningen kommer jag att välja en mineralolja (Kendall 25W-50).
Så nu har jag alltså äntligen allt beslutsunderlag för att kunna montera låda, trans och koppling i motorn. Jag hoppas att jag hinner med det nu i helgen.
Skickar med två tidigare bilder på lådan som Cyrén hann ta innan han for. På dessa bilder ser man även hur sjukt kraftig trap-dooren är, både den från S&S som medföljde motorn samt på Bakerlådan bredvid, de är i 1" tjock 6061-T6 flygaluminium.
Original på en Sporster/Buell är i gjutgods och betydligt tunnare och jag har inte hört tallas om ngn som har spräckt en sån original-trap-door på en gathoj. Det märks att dessa S&S-maskiner och Bakerlådor är dimensionerade för att kunna sitta i en prostockhoj. Lite overkill för min användning. Men ska man ha sex växlar så är detta den enda lådan som finns till Sportster...
På söndag ska jag och de andra maskinisterna meka med MTB. Att spela ventiler tar ungefär en eftermiddag dag på en motor om man är noggrann. Det är ju fyrventilstoppar och dubbla stift (inte dåligt för att vara 30-talskonstruktion) så det är 72 ventiler per motor och 36 tändstift.
/J