Ikväll har jag slagit i nya koniska styrlager i ramen samt monterat ihop gaffeln jag renoverade tidigare i vinter samt monterat den på hojen. Monterade även dit mina Öhlinare (som också varit på översyn i vinter, hos Pelle på Stötdämparexperten) samt aluminiumsvingen med mitt hemknackade alukedjeskydd.
Det är roligt att montera saker när det är slutmontering, när man får fetta in lager och lägga loctite på gängor och dra med momentnyckel osv. På tidigare bilder i början av tråden var ju dessa sakerna bara provmonterade på ramen, nu är det en annan känsla. Pulverlacken på ram och detaljer höjer arbetsglädjen ytterligare ett snäpp. Passade också på att lägga ett lager vax på alla polerade aludelar ovan för att skydda polishen
Idag har jag dock också jobbat på min träbåt efter jobbet, (det gör jag alla dagar efter jobbet hela april varje år), samt hjälpt en av mina två yngre bröder att vårserva sin HD Superglide. Det är mycket så här års, men när min båt är sjösatt om en månad så blir det lugnare.
Jag har inte bilder på ovanstående men jag kan visa några fler av de bilder som Cyrén hann ta innan Sundsvallsresan.
Det är dock lite av skrytbilder eftersom jag inte hade fått ramen från pulverlackeraren vid fototillfället.
På den översta vänstra bilden syns iaf den Barnett Scorpion rejs-koplling som jag kostat på denna motor. När Jörgen B på Supertwin portade mina toppar så fick han även hjälpa mig med att med sin hydraulpress pressa in Barnettkopplingens nav i min kopplingskorg efter att han pressat ut det sportster originalnav som satt där.
Denna Barnett-koppling har hela 100% större anliggningsyta än en sportster originalkoppling. Så redan utan att ens sätta i de hårdare fjädrarna så klarar den dubbla vridmomentet
.
På den högra av de två översta bilderrna syns den begagnade transkåpa som en kompis fixade fram åt mig från USA (transkåpa ingår inte i likhet med tex koppling, växellåda och oljepump när man köper en sån här motor). Jag bumsade bort klarlacken från kåpan samt vattenslipade och polerade den sedan. (Jag tycker det ser mjölkigt och fult ut med klarlack på polerad metall, dessutom kan man inte hålla efter putsen när det sitter lack ivägen.) Så nu ser kåpan ut som ny (även om den inte såg ut att vara körd många timmar när jag fick den.)
Den nedersta bilden är också en skrytbild. Här ser man (den numer på motorn monterade) proflowoljepumpen samt den nya Mikuni HSR48:an jag köpt till denna motor. HSR48, som är Mikunis största hojförgasare, är en accpumpsförsedd flatslideförgasare och är egentligen en ren raceförgasare (till skillnad från sina lillasystrer HSR42 och HSR45) och anses vara den förgasare som flödar och trottlar bäst på vassa större HD-motorer. HSR-serien är framtagen till HD-konfigurerade V-twinnar och tillverkas av amerikanska delen av Mikuni. (Den S&S Super-G förgasare som följde med motorn har jag sålt för några tusenlappar).
HSR48:an har dock rykte om sig att på många hojar behöva bränslepump. Men eftersom jag av naturen ogillar respiratorsystem på motorcyklar utan vill ha det så enkelt som möjligt så har jag redan nu investerat i den mest påkostade race-bränslekranen med det största flödet som finns att köpa till motorcyklar. Så med denna kran och en grov slang hoppas jag att det ska gå utan bränslepump. Ni som är med i matchen har förstås redan förstått att det är en kran av det klassiska märket Pingel jag pratar om. Den syns bredvid förgasaren på den nedersta bilden.
Puh!
Det var allt för idag.
/J