Byggtråd: "Jörgens Sportster"

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Även om jag som sagt tycker att det att är rätt egotrippat jämfört med familjeliv.

/J

Min bäste sothorare, har du tänkt på att det kan finnnas en annan aspekt; du kanske är värd det helt enkelt :tummenupp

Och att få en gammal dröm uppfylld som 40-årspresent är, i mina ögon, helt koscher. :yoparty
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Med risk för att låta som alla andra här..: Man får inspiration att göra något liknande själv när man läser såna här trådar. Ett sjysst vinterprojekt att pilla med när snön ligger vore inte fel.

I mitt fall skulle det nog bli att racetrimma min NC30 på 90-talsmanér. Att gräva fram de HRC komponenter som finns/fanns till den cykeln, racekammar, bigbore kit, HRC- tändsystem HRC-förgasarbestyckning och annat godis. Det handlar inte bara om att göra. Det handlar ju om att lära sig också. Där sitter en stor del av nöjet för mig i alla fall. Men jag är rädd att det förblir en dröm. "Suck vad är väl en bal på slottet..." som Askungen sa.

Jag kommer väl i alla fall få glädjen att höra ditt mästerverk i sommar:tummenupp
 
Last edited:

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Tack! Det var roligt att höra. Du har ju en riktig klassiker själv!. Jag minns de där från 80-talet då de var värst ihop med katanorna. Har kollat in byggtråden i dett garage! Det ser ju bra ut!

Det är ju ändå rätt egotrippat att lägga ned all sin tid och pengar på sina farkoster (båten , bilen och hojen) som jag gör. Men jag tycker att det är så kul. Som evighetssingel så har jag alltid strävat efter att se fördelarna, att kunna göra vad man vill med pengar och tid. Parmiddagar, gym, kaffe latte, och solresor unnar jag mig å andra sidan inte. :hihi

Och det här är som sagt en gammal dröm, att får bygga en motor med bara de bästa bitarna, utan att behöva ta några irriterande genvägar som kan rasa hela motorn. Det är riktigt skönt!

Det blir min 40-årspresent till mig själv kom jag på. :hihi

Ja jag hoppas också på en problemfri inkörning men vet att det är osannolikt. Jag tror att motorn kommer att gå som den ska, men att det blir lite eftersläckning med kringstrukturen. Saker som skakar sönder eller pajar på annat sätt osv. Det brukar det bli hur noga man än är. Det är ju svårt att förutse allt.

Tack än en gång. Även om jag som sagt tycker att det att är rätt egotrippat jämfört med familjeliv.

/J
:felämne
Jo, visst minns man hojarrna från 80-talet, och det har ju självklart påverkat mitt val av hoj då min var en av de modeller jag "dreglade" över då de var nya. Haken med sådana hojar är ju att dom på något sätt bli personliga, dvs helt osäljbara av andra skäl en både ålder och penningvärde, så jag får nog dras med min till jag lägger näsan i vädret :D

Kvarstår ju sedan då att istället för att byta hoj komplettera samlingen med fler, och då står katanan högt på listan, men även en tidig gixxer vore kul :)
:backontop

Ang egotrippen så ska man ju göra det man vill, och vad det innebär är ju individuellt. Jag har lärt känna en kille här i stan lite som härjade runt en del på stripparna på 80-talet (guldgruva för mig med min hoj), både själv och med andra, och man har ju förstått att det har kostat en ruskig hög med pengar under dom åren dom höll på. Självklart har han ju då både en och två gånger blivit idiotförklarad för sina val, han hade ju varit rik idag om pengarna hade satts på banken istället. Men som han sa:
Jag skulle aldrig ha gjort annorlunda om jag fick välja om idag, och jag kanske inte är rik på pengar, men på minnen. Den glädje det gav mig, och så roligt som "vi" hade då, är det få förunnat att få ha det. Så jag ÄR rik på möten och upplevelser!
Så sant som det är sagt :)

Den är väl inte helt fel som 40-års present heller, jag kan tänka mig både en och två saker som är betydligt sämre. Trust me, jag har redan fyllt, och mina presenter var inte riktigt av den kalibern. Skulle dock gärna se den inför den stora händelsen då, inslagen som paket förstås med en snygg rosett på :D

Du får väl slänga upp ett par videofilmer med den när den är klar, så även vi som bor lite utsocknes kan få se och höra den, om det inte blir något tur upp till er under säsongen så man kan få se den live :yoparty

Lycka Till med fortsättningen nu :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Min bäste sothorare, har du tänkt på att det kan finnnas en annan aspekt; du kanske är värd det helt enkelt :tummenupp

Och att få en gammal dröm uppfylld som 40-årspresent är, i mina ögon, helt koscher. :yoparty

Tack, det var snällt sagt! :hihi

hehe jag har också båt bil mc men ja lägger inte ner så mycke tid på alla 3 som du gör :tungan

Precis, det här är mer som alkoholism, missbruk och flykt :hihi

Du får väl slänga upp ett par videofilmer med den när den är klar, så även vi som bor lite utsocknes kan få se och höra den, om det inte blir något tur upp till er under säsongen så man kan få se den live :yoparty

Lycka Till med fortsättningen nu :tummenupp

Tack!

Ja jag gillar 80-talarna, det finns inte så många vattenkylda coola hojar tycker jag. Det roliga tog slut där i skiftet till 90-talet .
Det ska vara Z1300 isf :hihi

Ja jag ska försöka få till en videofilm från bromsning och provturer med mera när hojen är klar. Cyrén gillade idén och har kameror och sånt.


/J


Igår kväll var jag i garaget och plockade med hjulen och bromsarna. Jag insåg då plötsligt att mina befintliga distanser jag använt till stålsvingen inte är bra att använda till aluminiumsvingen, även fast den har samma inre bredd som stålsvingen. Det är nämligen så att jag tycker att mina befintliga distanser har alldeles för liten anliggningsyta för en aluminiumsving. Det är risk att de äter sig in i det mjukare aluminiumet pga det höga yttrycket när man drar åt bakhjulsaxeln.

Sedan satt jag även och kände och kontemplerade över mina hjullager, som så många ggr förr denna vinter. Jag har nämligen ett litet spel både fram och bak som jag upptäckte redan i somras, men jag tvivlar kring om jag kan acceptera det eller ej.

Satt även och granskade ISR-bromsarna och skivorna... Min framskiva ha börjat spricka här och där såg jag, samt att de nya medbringarna jag monterade i mitten på förra sommaren var helt slut. Jag tycker även att oken kärvar väl mycket, vilket jag tror är orsaken till att jag konsumerar medbringare. Ty jag kör ju lungt.

Till slut fick jag spel på mitt vankelmod och monterade av alltihop. Så nu beställer jag nya hjullager, svarvar nya distanser med större ytterdiameter mot svingen.

Har även rengjort och lastat in bromsar och skivor i bilen och åker nu om några minuter iväg till Acke på ISR för att diskutera vad som ska göras för att får ordning på mina bromsar. Vi får se om det blir renoveringssats som blir förslaget eller om jag byter till nya bromsar med 6-kolvsok fram, mina ISR har ju suttit på sedan -96. Har ett ISR 4-kolvs fram och tvåkolvs bak och ISR flytande skiva fram och semiflytande bak. Om mina främre ok visar sig vara okej så vill isf jag byta till semiflytande skiva även fram ty bakskivans medbringare håller mycket längre.

Skickar med två bilder på mina bromsar. De är dock från -04, så på bakbromsbilden är det min gamla original stålsving som syns.

Väntar även på svar på det mail jag skickade till S&S i måndags i vilket jag ställde mina frågor kring hur jag ska göra med oljebadsseparation eller ej mellan trans- och växellådsdelen som jag redogjorde för längre upp i tråden. Det vore så skönt att få tillräckligt med beslutsunderlag så att jag kan bestämma mig för hur jag ska göra. Ty isf kan jag äntligen börja montera i Bakerlådan i motorn och hänga dit min nya 1.4 Kw:s (!) Spyke Torque Master rejsstartmotor.

/J
 

Bifogat

  • Bild 046.jpg
    Bild 046.jpg
    34.1 KB · Visningar: 249
  • Bild 048.jpg
    Bild 048.jpg
    42.2 KB · Visningar: 244
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Massa ord från mekanikus praktikus...
Puh!
Det var allt för idag.

/J


Ahhh - mer mekanoporr!
Och du har inte bommat den klassiska Pingelkranen heller! Du är för go.
Där falller en hel del byggen: Taskig soppatillförsel och ras... :död

Jag ska snart undersöka en hoj som gått ett öde tillmötes som har symptom på just detta, så det ska bli intressant att undersöka just bensinens väg...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ahhh - mer mekanoporr!
Och du har inte bommat den klassiska Pingelkranen heller! Du är för go.
Där falller en hel del byggen: Taskig soppatillförsel och ras... :död

Jag ska snart undersöka en hoj som gått ett öde tillmötes som har symptom på just detta, så det ska bli intressant att undersöka just bensinens väg...

Tack!

Haha! Ja precis! "Don´t let your fuel valve be your main jet" som ngn ärrad motortrimmare sa! ;)
/J
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Vad kul att det går bra för dig Jörgen, jag hade väl i och för sig aldrig trott något annat heller :tummenupp
Ska bli riktigt spännande att se och framför allt höra slutresultatet.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad kul att det går bra för dig Jörgen, jag hade väl i och för sig aldrig trott något annat heller :tummenupp
Ska bli riktigt spännande att se och framför allt höra slutresultatet.

Tack! Smickrare där! :)

Lika bra att jag drar läget när jag ändå skriver. Idag hämtade jag ventilkåporna från avkromningen. Ikväll har jag polerat dem med en bänkpolermaskin så att jag är helt svart i ansiktet.:brinnerup Men nu är de äntligen klara. Puh
Så imorgon ska jag skölja dem rena med fotogen, blåsa rent samt sedan montera tillbaks innehållet i dem: styrstift, backventiler för vevhusvent, vipparmsbryggor, tätninger etc. Sedan monterar jag dem plus stötstänger och stötstångsrör på de numer portade topparna som alltså redan sitter på motorn tillsammans med det portade insuget. Det är lite pyssel att ställa in rätt spel på de hydrauliska ventillyftarna med hjälp av de justerbara stötstängerna, men det brukar gå rätt fort.

Jag har fortfarande inte fått svar från S&S på mitt mail med frågor kring hur att göra med växellådan. Dvs jag saknar forfaranade info kring hur de tycker att man ska kolla nivån i växellådsdelen, hur mycket olja som ska vara där och vilken kvalité etc etc. Så fort jag har beslutsunderlag kring hur jag ska göra med trap-dooren så monterar jag växellådan i motorn med den konfiguration som jag finner bäst, dvs kommunicerande oljebad eller ej.

På ramen sitter nu gaffeln med nya styrlager, risers, styre, hastighetsmätare och lampa med mera. Elsystemet ligger på plats. Jag håller på och bygger en snygg stänklapp som ska fastnitas med en arbetskrävande dubbelkrökt list i handknackad aluminium till framkanten på bakskärmen. Det är nämligen så att bakskärmen slutar för tidigt i framkant vilket gör att bakhjulet tidigare säsonger skickat in onödigt mycket smuts och grus in bakom motorn, bland oljeslangar och elkablage. Med min hemsnickrade gummilapplapp/list så ska det problemet bli mindre har jag tänkt. Roligt att knacka i aluminuim, men svårt. :gnissla

Så fort listen är klar så kan jag montera bakskärmen på ramen. Det ska bli skönt. Då ser det mer hoj ut.

I fredags tog jag som sagt även ett ryck med bromsarna ty jag har ju som jag tidigare nämt upptäckt sprickor i framskivan.
Jag har ju även haft problem med att min hoj ätit upp medbringarna fram där jag har en fullflytande ISR. Har fått byta lika ofta som jag byter belägg, dvs ca var 800:e mil. Bak har jag ISR semiflytande vilket har funkat bättre.

När jag granskade framskivan lite noggrannare för några veckor sedan så upptäckta jag även ett tiotal sprickor i framskivan (har suttit på sedan -96) Så jag tog då av alltihop och åkte i fredags till Acke på ISR för att diskutera hur man skulle kunna lösa problemet lite mer långsiktigt.

Acke behöll min framskiva för studier ty han hade aldrig sett en skiva som fått sprickor, han använder ett svenskt dedikerat specialstål till dessa. Han sa att den uppenbarligen hade gått mycket varmt stundtals. Och jag som tycker att jag kör lungt jämfört med en del av de yngre sporthojskompisarna här...

Som trogen kund så föreslog Acke att jag skulle kunna få bli testpilot på en ny typ skiva som han utvecklat. Den är fullflytande med har därtill dämpande infästninger vilket hindrar skivan från att äta upp medbringarna pga av vibrationer vilket är ett vanligt problem med fullflytande på HD.

Denna nya skivtyp har Acke dock tillverkat samt utprovat under tre år och har skvallrat för mig om den nya uppfinningen tidigare år då jag varit i verkstaden. Han inte erfarit några problem från de som testat den nya skivtypen och inte fått byta en enda medbringar på ngn av de skivor som rullat på hojar. Så jag är inte så orolig att det inte ska funka även på min hoj. Dessutom blir den nya skivan med rotor lättare än min gamla, vilket hjälpre mig att klara viktsmålet jag berättat om i byggtråden. Vi diskuterade även att montera på ett sexkolvsok fram istället för mitt nuvarande 4-kolvs ISR. Men vi beslöt sedan att Acke renoverar mitt befintliga ok samt mitt ISR tvåkolvs som jag har bak.

Bakskivan tog jag med hem ty där var allt inom tolerans.

Ni får se bilder på ovanstående när fotograf Cyrén är åter hoppas jag.


Mvh
J
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jörgen, du verkar ju ha koll på det där med bromsar och grejjor.

Hur kass är en 360 broms egentligen?
Att det inte är något för dig har jag ju förstått, men är det ens ett bättre alternativ till en trumbroms på ett retro-chopperbygge, eller ska man satsa på en trumbroms med dubbla s-kammar istället (som förövrig ser snyggt rejsigt ut).
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgen, du verkar ju ha koll på det där med bromsar och grejjor.

Hur kass är en 360 broms egentligen?
Att det inte är något för dig har jag ju förstått, men är det ens ett bättre alternativ till en trumbroms på ett retro-chopperbygge, eller ska man satsa på en trumbroms med dubbla s-kammar istället (som förövrig ser snyggt rejsigt ut).

Jag har sannerligen ingen koll på bromsar. Jag känner ju inte ens till benämningen 360-broms! :D Vad är det? HVA 360?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har sannerligen ingen koll på bromsar. Jag känner ju inte ens till benämningen 360-broms! :D Vad är det? HVA 360?

Det senaste inom choppernav, en inbyggd skiva i navet med belägg som sträcker sig runt hela...
Läser du inte HD tidningarna? (minns inte vilken det var som hade bromsspecial i senaste nummret)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det senaste inom choppernav, en inbyggd skiva i navet med belägg som sträcker sig runt hela...
Läser du inte HD tidningarna? (minns inte vilken det var som hade bromsspecial i senaste nummret)

Nej det har jag inte läst om. Nej jag läser inte så mycket hojtidninger. Glor lite i MCM och American V-twin ibland om jag måste vänta på ngn flygplats eller så.

Men då förstår jag konstruktionen, det är samma som en flygplansbroms då. De är som en extruderad "360-broms". Flerskivig sas.

Som ingenjör kan jag även tillägga att fördelen med sådana bromsar är att de kan absorbera ett stort moment trots den lilla ytterdiametern, detta tack vare den stora arean, men att värmen inte kyls bort så bra. "Kylningen" består mer av att man hettar upp massan i bromsen. Sådana bromsar är bäst i applikationer där det finns gått om tid att svalna efter varje prestation.

De är vanliga som axelbromsar i marina växlar tex.

Nu måste jag binga.

/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du menar MINA sporthojsbromsar ;) Används sällan...

Aahaha. Jag trodde du menade att de har lång tid på sig att svalna i garaget mellan dina sporadiska gästspel över stock och sten på vissa onsdagskörningar! ;)
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Tack! Smickrare där! :)

Jag har fortfarande inte fått svar från S&S på mitt mail med frågor kring hur att göra med växellådan. Dvs jag saknar forfaranade info kring hur de tycker att man ska kolla nivån i växellådsdelen, hur mycket olja som ska vara där och vilken kvalité etc etc. Så fort jag har beslutsunderlag kring hur jag ska göra med trap-dooren så monterar jag växellådan i motorn med den konfiguration som jag finner bäst, dvs kommunicerande oljebad eller ej.

Mvh
J

Om du har ett "kommunicerande oljebad" så borde väl den nivån vara den eftersträvade då om jag har förstått det rätt sporstermotorn har den konfigurationen som standard och axlarna i lådan borde ju ligga i den höjd som gör att de inte vispar runt oljan förmycket och skäl effekt samt skummar. Jag tror att om du kör en 20w50 syntetolja i motorn så skall den ha rätt ytbärighet för att fungera på dreven, en växellåda kräver ju bara olja så att det kyler / smörjer. Fördelen med separat olja till växelådan är ju som du säger att du kan köra tjockare (mer ytbärighet) olja. Dock så tror jag att det skulle påverka växlingen negativt i en såpass liten växelåda samt att det är viktigare med en mer varmkörd motor för att få rätt arbetstemp på växellådsoljan.

Personligen så tycker jag att du är på rätt spår med att använda ett delat oljebad.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om du har ett "kommunicerande oljebad" så borde väl den nivån vara den eftersträvade då om jag har förstått det rätt sporstermotorn har den konfigurationen som standard och axlarna i lådan borde ju ligga i den höjd som gör att de inte vispar runt oljan förmycket och skäl effekt samt skummar. Jag tror att om du kör en 20w50 syntetolja i motorn så skall den ha rätt ytbärighet för att fungera på dreven, en växellåda kräver ju bara olja så att det kyler / smörjer. Fördelen med separat olja till växelådan är ju bara att du kan köra tjockare (mer ytbärighet) olja. Dock så tror jag att det skulle påverka växlingen negativt i en såpass liten växelåda.
Hej

Jag förstår inte riktigt vad du vill säga.

En vanlig sportstermotorn har en transmissionsolja med den ungefärliga viskositeten 15W-40 (HD Sportrans fluid)i växellåda och trans. Samma bad. Drivändan/motorn smörjs av annan olja, via torrsump. Vanligtvis 20W-50 på våra breddgrader (jag kör på en icke jaso-godkänd men suverän olja som heter Statoil HP 25W-50)

Så man har två oljekvalitéer i en vanlig sportstermotor. I en S&S-sportstermotor har man en avtätad vägg mellan primärtrans/koppling och växellådan. Detta ger mjölighet att, förutom att använda torrkoppling och belt, även köra en ATF-olja i koppling/trans (vilket är mycket bättre för kopplingen) och sedan köra en vanlig JASO-godkänd 15W-40 MC-olja i växellådan. Dvs använda totalt tre olika oljor i motorn.
Problemet är bara att när man kör i den sistnämda (separerade)konfigurationen så kan ej nivåpluggen (som sitter i transkåpan) längre användas till växellådan, dvs man kan ej kolla nivån på annat sätt än att tappa ur och mäta upp oljan.

Ej heller finns ngn bra påfyllning till växellådan, utan man får fylla på en korrekt uppmätt mängd i slangen till ventilations-röret.
Vad det ska vara för nivå i växellådan är (som jag tror att du försöker säga) sannolikt samma som den som korresponderar mot nivåpluggen i transkåpan. Det är dock inte helt enkelt att räkna ut vilken volym som mostvarar denna nivå innei lådan. Jag hade hoppasts slippa och istället få en volymsangivelse från S&S. Dessutom kanske de har en reviderad nivå/volym när man kör separerat.

Visst kan jag få fart på motorn som det som det är nu, men jag är lite pedant och vill ha det korrekt.

Mvh
J

Är det braständstickor på bilden?

Keep up the good work!

Vilken bild, är det mina ekrar du yrar om? :D (hojens alltså ;) )
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Hej

Jag förstår inte riktigt vad du vill säga.

En vanlig sportstermotorn har en transmissionsolja med den ungefärliga viskositeten 15W-40 (HD Sportrans fluid)i växellåda och trans. Samma bad. Drivändan/motorn smörjs av annan olja, via torrsump. Vanligtvis 20W-50 på våra breddgrader (jag kör på en icke jaso-godkänd men suverän olja som heter Statoil HP 25W-50)

Så man har två oljekvalitéer i en vanlig sportstermotor. I en S&S-sportstermotor har man en avtätad vägg mellan primärtrans/koppling och växellådan. Detta ger mjölighet att, förutom att använda torrkoppling och belt, även köra en ATF-olja i koppling/trans (vilket är mycket bättre för kopplingen) och sedan köra en vanlig JASO-godkänd 15W-40 MC-olja i växellådan. Dvs använda totalt tre olika oljor i motorn.
Problemet är bara att när man kör i den sistnämda (separerade)konfigurationen så kan ej nivåpluggen (som sitter i transkåpan) längre användas till växellådan, dvs man kan ej kolla nivån på annat sätt än att tappa ur och mäta upp oljan.

Ej heller finns ngn bra påfyllning till växellådan, utan man får fylla på en korrekt uppmätt mängd i slangen till ventilations-röret.
Vad det ska vara för nivå i växellådan är (som jag tror att du försöker säga) sannolikt samma som den som korresponderar mot nivåpluggen i transkåpan. Det är dock inte helt enkelt att räkna ut vilken volym som mostvarar denna nivå innei lådan. Jag hade hoppasts slippa och istället få en volymsangivelse från S&S. Dessutom kanske de har en reviderad nivå/volym när man kör separerat.

Visst kan jag få fart på motorn som det som det är nu, men jag är lite pedant och vill ha det korrekt.

Mvh
J

Ah, jag är novis på HD motorer men att det är torrsump borde jag ha kommit ihåg, annars så ja det är vad jag försökte få fram :)

Du har ju helt rätt i att de kan revidera nivån när man kör delat för bäst prestanda, lycka till med efterforskningen.

Ett sätt är ju att sätta ett indikatorrör på lådan så man okulärt kan ha full koll, utgå från gemensam olja och sedan använda delad ;)

hydrofon.jpg




Edit: Skall bli riktigt kul och se det färdiga resultatet. Välbyggt och smakfullt.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top