Vad kul att det går bra för dig Jörgen, jag hade väl i och för sig aldrig trott något annat heller
Ska bli riktigt spännande att se och framför allt höra slutresultatet.
Tack! Smickrare där!
Lika bra att jag drar läget när jag ändå skriver. Idag hämtade jag ventilkåporna från avkromningen. Ikväll har jag polerat dem med en bänkpolermaskin så att jag är helt svart i ansiktet.
Men nu är de äntligen klara. Puh
Så imorgon ska jag skölja dem rena med fotogen, blåsa rent samt sedan montera tillbaks innehållet i dem: styrstift, backventiler för vevhusvent, vipparmsbryggor, tätninger etc. Sedan monterar jag dem plus stötstänger och stötstångsrör på de numer portade topparna som alltså redan sitter på motorn tillsammans med det portade insuget. Det är lite pyssel att ställa in rätt spel på de hydrauliska ventillyftarna med hjälp av de justerbara stötstängerna, men det brukar gå rätt fort.
Jag har fortfarande inte fått svar från S&S på mitt mail med frågor kring hur att göra med växellådan. Dvs jag saknar forfaranade info kring hur de tycker att man ska kolla nivån i växellådsdelen, hur mycket olja som ska vara där och vilken kvalité etc etc. Så fort jag har beslutsunderlag kring hur jag ska göra med trap-dooren så monterar jag växellådan i motorn med den konfiguration som jag finner bäst, dvs kommunicerande oljebad eller ej.
På ramen sitter nu gaffeln med nya styrlager, risers, styre, hastighetsmätare och lampa med mera. Elsystemet ligger på plats. Jag håller på och bygger en snygg stänklapp som ska fastnitas med en arbetskrävande dubbelkrökt list i handknackad aluminium till framkanten på bakskärmen. Det är nämligen så att bakskärmen slutar för tidigt i framkant vilket gör att bakhjulet tidigare säsonger skickat in onödigt mycket smuts och grus in bakom motorn, bland oljeslangar och elkablage. Med min hemsnickrade gummilapplapp/list så ska det problemet bli mindre har jag tänkt. Roligt att knacka i aluminuim, men svårt.
Så fort listen är klar så kan jag montera bakskärmen på ramen. Det ska bli skönt. Då ser det mer hoj ut.
I fredags tog jag som sagt även ett ryck med bromsarna ty jag har ju som jag tidigare nämt upptäckt sprickor i framskivan.
Jag har ju även haft problem med att min hoj ätit upp medbringarna fram där jag har en fullflytande ISR. Har fått byta lika ofta som jag byter belägg, dvs ca var 800:e mil. Bak har jag ISR semiflytande vilket har funkat bättre.
När jag granskade framskivan lite noggrannare för några veckor sedan så upptäckta jag även ett tiotal sprickor i framskivan (har suttit på sedan -96) Så jag tog då av alltihop och åkte i fredags till Acke på ISR för att diskutera hur man skulle kunna lösa problemet lite mer långsiktigt.
Acke behöll min framskiva för studier ty han hade aldrig sett en skiva som fått sprickor, han använder ett svenskt dedikerat specialstål till dessa. Han sa att den uppenbarligen hade gått mycket varmt stundtals. Och jag som tycker att jag kör lungt jämfört med en del av de yngre sporthojskompisarna här...
Som trogen kund så föreslog Acke att jag skulle kunna få bli testpilot på en ny typ skiva som han utvecklat. Den är fullflytande med har därtill dämpande infästninger vilket hindrar skivan från att äta upp medbringarna pga av vibrationer vilket är ett vanligt problem med fullflytande på HD.
Denna nya skivtyp har Acke dock tillverkat samt utprovat under tre år och har skvallrat för mig om den nya uppfinningen tidigare år då jag varit i verkstaden. Han inte erfarit några problem från de som testat den nya skivtypen och inte fått byta en enda medbringar på ngn av de skivor som rullat på hojar. Så jag är inte så orolig att det inte ska funka även på min hoj. Dessutom blir den nya skivan med rotor lättare än min gamla, vilket hjälpre mig att klara viktsmålet jag berättat om i byggtråden. Vi diskuterade även att montera på ett sexkolvsok fram istället för mitt nuvarande 4-kolvs ISR. Men vi beslöt sedan att Acke renoverar mitt befintliga ok samt mitt ISR tvåkolvs som jag har bak.
Bakskivan tog jag med hem ty där var allt inom tolerans.
Ni får se bilder på ovanstående när fotograf Cyrén är åter hoppas jag.
Mvh
J