Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Jörgen du är en hjälte!!

Vilket tålamod..
Men det är väl priset man får betala för att vara unik.. :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
6?
Ok då är jag med, men jag blänger lite på bilderna längre ned och fick det bara till 4. Men nu när jag blänger igen och förstorar bilden ser jag 5...
HUr fan sa i hat? :D

Bra jobbat med klubban!
Du ser vad man kan lära sig!

Baker har lagt det sjätte drevparet längst till höger, delvis försänkt i trap-dooren. Till vänster om det kommer 3:an och 4:an med ett klusterdrev, sen kommer 2:ans drevpar, längst till vänster ligger 5:ans, men det syns inte på bilden för de drevet trädde jag på först igår!

Så det var inte så lätt att se. ! poäng till dig! :)

Jörgen du är en hjälte!!

Vilket tålamod..
Men det är väl priset man får betala för att vara unik.. :tummenupp

Hade jag varit en hjälte skulle jag satt in dessa pengar på tex Barncancerfonden eller Röda korset. Men jag förstår vad du menar. Tack!
Ska bli kul att ses och åka lite när allt är klart!
 
Last edited:

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Nån kväll i veckan kan vi ta lite nya bilder om de passar! Snickrar hela den här veckan, slutar 16,30!

Kan även ta med kohudsklubban om ISR diskarna behöver ses över lite!
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Vad skönt att du tror samma om inkörningen.

S&S har denna text:http://www.steelthundercc.com/enginebreakin.html

Jag har för mig att övre ringen är "moly coated" vad nu det är :va. Det kanske du vet?

Nej nej! Du har massupfittat.:hihi Bakerlådan är sexväxlad! Så jag har troligtvis den enda sexväxlade gatsportstern i Sverige. Det har mig veterligen ännu inte sålts ngn mer sådan här låda till en gatsportster eller Buell i Sverige. Det ska bli kul att prova. Nu kan jag välja utväxling på drivpaketet så att ha hojen tätstegad men ändå ha en 6:e överväxel på 0.86:1 så att jag kan köra med tändkulevarvtal på motorvägen!

Du ska få testa henne när allt är klart vid tillfälle!

/J

Moly Coat är helt enkelt att man bakar in vanlig molybdensulfid i ytan via en värmeprocess. En äldre variant av "teflonhalelujat" kan man säga...
Men industrin tror mycket på MoS2 och så gör jag. Jag har både fetter, torrfilmssmörjning i spray samt pulver av denna vara, och använder det flitigt vid toppjobb.
Jag coatar gärna ventilskaften så att de kan "gå torrt" utan att skära t.ex
Och nockar smörjer jag alltid med antingen film eller raggarsalva. (50/50 olja och MoS2-fett)

Bytlåning av hojar vore skoj!!

Som lite inspiration skickar jag en rulle på hillbilly grabbarna som bromsar en Sportster i en hemmabyggd dynobänk! :yoparty

http://www.sportster.org/racing/movies/NolaDyno.mpg

Seen that.
Olidie but goldie.
 
Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Nu fick jag rätt på detaljerna från min kompis. Blästerfiman heter Blästrings AB och ligger på Bruttovägen 8. Tfnr 08-580 272 00

Pulverlackfirman heter Isakssons Pulverlack
Tfnr 08-28 64 20

De båda firmorna samarbetar.

Mvh
Jörgen

Tänkte precis rekomendera Isakssons!

De fixade mina grejor (hel-pall ca 7 dm högt) med järnskrot på 2½ dag. Hade inte ens bett om att få det gjort fort!

D.vs du lär inte bli sinkad av dem iaf!!!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tänkte precis rekomendera Isakssons!

De fixade mina grejor (hel-pall ca 7 dm högt) med järnskrot på 2½ dag. Hade inte ens bett om att få det gjort fort!

D.vs du lär inte bli sinkad av dem iaf!!!

Det var samma här. Blästringen tog två dar på Blästrings AB
Körde sedan ramen plus alla delarna till Isakssons Pulverlack direkt vilka gjorde pulverlacken på 2 dar. Jag hämtade alltihop för några veckor sedan. Ramen har sving och gaffeln med nya styrlager, plus elsystemet monterat nu. Så jag blev inte sinkad pga av dem ;)

/J

Nån kväll i veckan kan vi ta lite nya bilder om de passar! Snickrar hela den här veckan, slutar 16,30!

Kan även ta med kohudsklubban om ISR diskarna behöver ses över lite!

Det vore kanon! :tummenupp Tar vi det i mitten på veckan så hinner jag nog lyfta i motorn i ramen tills dess. Växellådan är monterad i motorn nu ikväll efter lite tillpassning.
Imorgon hoppas jag att jag hinner montera motordrev, transkedja och kopplingskorg.

/J

Som lite inspiration skickar jag en rulle på hillbilly grabbarna som bromsar en Sportster i en hemmabyggd dynobänk! :yoparty

http://www.sportster.org/racing/movies/NolaDyno.mpg

Ja den där är skön! :hihi
Så sköna gubbar. Inga flashiga reklamkläder och dekaler där inte!
Tack för hjälpen med distansen idag! Nu vet jag vad jag ska handla.

/J
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Man undrar vad han gör med stroboskoplampan i örat medans dom kör! :rolleyes:
Lite udda hörselpropp!


Kan även lyssna efter knackningar/"ping's", brukar vara lättare att höra "mekaniskt" än med elektriska pryttlar. Dock när du säger det så ser det jäkligt likt ut en lampa :)
 

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Underbar tråd att följa!
Mekanik är vackert :)

Är 100% med på att sånt här får ta den tid det tar, men har du några funderingar kring när du kan tänkas närma dig provkörning?

Är grymt nyfiken på att se den i verkliga livet :tummenupp
/Danne
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Underbar tråd att följa!
Mekanik är vackert :)

Är 100% med på att sånt här får ta den tid det tar, men har du några funderingar kring när du kan tänkas närma dig provkörning?

Är grymt nyfiken på att se den i verkliga livet :tummenupp
/Danne

Tack!
Ja din insikt kring tidsåtgången exemplifierades ikväll. Det var ju tänkt att jag skulle montera dit motordrev, transkedja och kopplingskorgen (med det nyligen ipressade Barnettnavet som följde med Barnettkopplingen). När jag i vanlig petimeterordning tvättat allt rent och kollat att inget skräp satt i kopplingsnavets lagring så trädde jag först bara på kopplingsnavet med vidhängande kopplingskorg på växellådsaxel och spann korgen runt lagret för att se att det inte var något kast. Det var ok. Sedan roterade jag på växellådsaxeln, på vars splines kopplingscentrumet alltså rider. Då visade det sig att både kopplingskorg och navet kastade ungefär två millimeter i sidled.:mad:

Jag misstänkte förstås det mest sannolika, att Barnett-navet blivit snett ipressat och började felsöka. Efter mycket klurande kom jag fram till felet, splinesen i axelcentrum på Barnettnavet var excentriska. Man kunde faktisk med ögat se hur splinesens räfflor var djupare på en halvan av varvet.

På ett sätt blev jag lättad ty nu är det en rent garantiärende mellan mig och Barnett. Hade firman som pressat i Barnettnavet i kopplingskorgen råkat använda ett snett pressverktyg eller mothåll så hade det blivit jobbigare då jag isf hade behövt tvinga dem till att ersätta mitt nav.

Det tråkiga, förutom att jag nu blir försenad med att montera primärtransmissionen, är att jag måste ägna en eftermiddags ledighet till att åka till Supertwin och besvära Jörgen B att pressa ut navet igen så att jag kan skicka det till Barnett. Dessutom så kvaddas lagret i korgen varje gång man pressar ut navet eftersom man inte kommer åt innerbanan på lagret när man pressar ut navet. Så jag åker på merkostnaad för ytterligare ett nytt lager samt pressjobbet. Sekundärskador och sekundärkostnader brukar ju inte täckas av garanti från komponenttillverkare. Jag räknar bara med att få ett nytt nav.

Nåväl, jag blev inte arg iaf, man börjar bli luttrad.

Får se om jag ändå lyfter i motorn i ramen innan detta är fixat. Jag tror det. Det skulle kännas bra med lite skenbar progress, som plåster på såren.

Dagens glada nyhet var att jag efter tips från en vän hittade min båt på en företagshemsida som säljer Stockholmsbilder. www.stockholmsfoto.se De har tjuvfotat mig och Vinö när jag tändkuledunkar runt på Riddarfjärden i Sthlm en solig eftermiddag förra sommaren, drickandes starköl. Vilken depraverad människa man är.
118526_p.jpg
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Tack!
Ja din insikt kring tidsåtgången exemplifierades ikväll. Det var ju tänkt att jag skulle montera dit motordrev, transkedja och kopplingskorgen (med det nyligen ipressade Barnettnavet som följde med Barnettkopplingen). När jag i vanlig petimeterordning tvättat allt rent och kollat att inget skräp satt i kopplingsnavets lagring så trädde jag först bara på kopplingsnavet med vidhängande kopplingskorg på växellådsaxel och spann korgen runt lagret för att se att det inte var något kast. Det var ok. Sedan roterade jag på växellådsaxeln, på vars splines kopplingscentrumet alltså rider. Då visade det sig att både kopplingskorg och navet kastade ungefär två millimeter i sidled.:mad:

Jag misstänkte förstås det mest sannolika, att Barnett-navet blivit snett ipressat och började felsöka. Efter mycket klurande kom jag fram till felet, splinesen i axelcentrum på Barnettnavet var excentriska. Man kunde faktisk med ögat se hur splinesens räfflor var djupare på en halvan av varvet.

På ett sätt blev jag lättad ty nu är det en rent garantiärende mellan mig och Barnett. Hade firman som pressat i Barnettnavet i kopplingskorgen råkat använda ett snett pressverktyg eller mothåll så hade det blivit jobbigare då jag isf hade behövt tvinga dem till att ersätta mitt nav.

Det tråkiga, förutom att jag nu blir försenad med att montera primärtransmissionen, är att jag måste ägna en eftermiddags ledighet till att åka till Supertwin och besvära Jörgen B att pressa ut navet igen så att jag kan skicka det till Barnett. Dessutom så kvaddas lagret i korgen varje gång man pressar ut navet eftersom man inte kommer åt innerbanan på lagret när man pressar ut navet. Så jag åker på merkostnaad för ytterligare ett nytt lager samt pressjobbet. Sekundärskador och sekundärkostnader brukar ju inte täckas av garanti från komponenttillverkare. Jag räknar bara med att få ett nytt nav.

Nåväl, jag blev inte arg iaf, man börjar bli luttrad.

Får se om jag ändå lyfter i motorn i ramen innan detta är fixat. Jag tror det. Det skulle kännas bra med lite skenbar progress, som plåster på såren.

Dagens glada nyhet var att jag efter tips från en vän hittade min båt på en företagshemsida som säljer Stockholmsbilder. www.stockholmsfoto.se De har tjuvfotat mig och Vinö när jag tändkuledunkar runt på Riddarfjärden i Sthlm en solig eftermiddag förra sommaren, drickandes starköl. Vilken depraverad människa man är.
118526_p.jpg

Det här är lätt den mest imponerande byggtråden jag har läst på sporthoj!
När du dessutom hänger dig åt tändkule motorer kan det ju inte bli bättre!

Tummen upp Jörgen!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det här är lätt den mest imponerande byggtråden jag har läst på sporthoj!
När du dessutom hänger dig åt tändkule motorer kan det ju inte bli bättre!

Tummen upp Jörgen!

Tack!
Ja jag kan fresta dig med att det ser ut som ca 5 knop på bilden, det betyder ca 390 rpm! Ett fint sjungande dunk som säkerligen hördes ända upp på Skinnarviksberget såväl som till Norr Mälarstrand om bilden togs någonstans under Västerbron vid Långholmen! :hihi Men bilden det kan vara taget ngn annanstans också. (Det är lite för mycket barrträd för att vara Långholmen tycker jag, inte säker på var det är)

Det är originalmotorn, en 850 kg tung Seffle 20 hästars kula med ställbar propeller som sitter i henne. Jag har renoverat allt i motorn, inklusive skavt in ett nygjutet vevlager till den nyslipade veven, och byggt ett slutet färskvattenkylsystem till henne så att hon kan köras utan att rosta i kylkanalerna.

I skrovet har jag basat och bytt 65 meter ekbord sedan jag köpte henne. Jag har sprungit efter henne som barn. Men vågade köpa henne först när jag var 30 år gammal -97. Hon är min stora passion.
Vi brukar åka över till Åland och skärgårsdhavet varje sommar. Ensamt men kul.

/J
 
Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Tack!
Ja jag kan fresta dig med att det ser ut som ca 5 knop på bilden, det betyder ca 390 rpm! Ett fint sjungande dunk som säkerligen hördes ända upp på Skinnarviksberget såväl som till Norr Mälarstrand när bilden togs någonstans under Västerbron! :hihi

Det är originalmotorn, en 850 kg tung Seffle 20 hästars kula med ställbar propeller som sitter i henne. Jag har renoverat allt i motorn, inklusive skavt in ett nygjutet vevlager till den nyslipade veven, och byggt ett slutet färskvattenkylsystem till henne så att hon kan köras utan att rosta i kylkanalerna.

I skrovet har jag basat och bytt 65 meter ekbord sedan jag köpte henne. Jag har sprungit efter henne som barn. Men vågade köpa henne först när jag var 30 år gammal -97. Hon är min stora passion.
Vi brukar åka över till Åland och skärgårsdhavet varje sommar. Ensamt men kul.

/J

Det låter fint!
Jag körde en resa i somras för en veterantraktor förening, dom är helt tokiga i tändkulor!
Vi spenderade tio dager i Italien med att besöka massor av museum och privata samlare av traktorer. Ett naturligt inslag var tändkulor av alla de slag, vackert så det tåras!
Själv så roar jag och min far oss med en Colin Archer, tyvärr ingen tändkula!

Colin Archer
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du o dina maskiner... :rolleyes:

Jag är också sällskapsjuk. Men du får gärna skriva ngt nice om jag ska prata med dig :krama ;)
Men jag måste krascha i bingen nu

/J

Det låter fint!
Jag körde en resa i somras för en veterantraktor förening, dom är helt tokiga i tändkulor!
Vi spenderade tio dager i Italien med att besöka massor av museum och privata samlare av traktorer. Ett naturligt inslag var tändkulor av alla de slag, vackert så det tåras!
Själv så roar jag och min far oss med en Colin Archer, tyvärr ingen tändkula!

Colin Archer

Jupp. Tändkulor är maskiner det! :tummenupp

Gosh! Vilket skepp! Den såg ju riktigt fin ut på bilden! Jag gillar Colin Archers. Det är just sådana bruksbåtar, med kraftfulla linjer men ändå med en elegant skärpa och ett vackert språng, som mitt hjärt klappar lite extra för.

Jag har sedan många år skrivit mycket på Träbåtsakuten under samma namn, men det visste du säkert.

Hilsen
J
 
Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Jag är också sällskapsjuk. Men du får gärna skriva ngt nice om jag ska prata med dig :krama ;)
Men jag måste krascha i bingen nu

/J



Jupp. Tändkulor är maskiner det! :tummenupp

Gosh! Vilket skepp! Den såg ju riktigt fin ut på bilden! Jag gillar Colin Archers. Det är just sådana bruksbåtar, med kraftfulla linjer men ändå med en elegant skärpa och ett vackert språng, som mitt hjärt klappar lite extra för.

Jag har sedan många år skrivit mycket på Träbåtsakuten under samma namn, men det visste du säkert.

Hilsen
J

Jag kan ju inget om sånahär maskiner... men ja kollade bilderna o de va iaf riktigt snyggt me allt bling bling ;) hah
 

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Efter mycket klurande kom jag fram till felet, splinesen i axelcentrum på Barnettnavet var excentriska. Man kunde faktisk med ögat se hur splinesens räfflor var djupare på en halvan av varvet.

Och oddsen för ngt sånt är ??? Suck.
Jaja, när det nu blir så blir det värt att se & höra, det är jag övertygad om!

Denna tråden och den kompressormatade Aprillian är mekaniska höjdpunkter för mig här! Det är en ren fröjd att se människor som faktisk gör saker med händerna och inte bara kör bolt-on.
När jag utbildade mig till bilmeck (för sådär en 25-26 år sen) så var det faktiskt på den tiden där man fick lära sig renovera generatorer, startmotorer, bromscylindrar etc. Inte bara byta mot nytt. Hade jag haft ett eget ordentligt varmgarage vid huset så hade jag nog fortfarande skruvat och donat.

Någonstans i någon gammal flyttkartong har jag en mkt detaljerad ritning jag gjorde för ett tänkt amatörbygge, en rörramsförsedd gammal 70-tals Ford Granada i sleeper/nascar-stuk tänkt för en 350 V8 smallblock... Projektet lär aldrig bli av av 100 olika orsaker, men jag vet varifrån ni kommer om man säger så ;)

Får väl se i vinter om jag ger mig på min xr400 och gör ngt kul, den får i alla fall plats i varmförrådet ;) Men i sommar ska jag bara tuffa runt och njuta :D

U rock!
Vi lär ses ;)
/Danne
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top