Snail_shell
www.skitsnack-mc.se
Jörgen du är en hjälte!!
Vilket tålamod..
Men det är väl priset man får betala för att vara unik..![Tummen upp :tummenupp :tummenupp](/img/smilies/thumbup.gif)
Vilket tålamod..
Men det är väl priset man får betala för att vara unik..
![Tummen upp :tummenupp :tummenupp](/img/smilies/thumbup.gif)
6?
Ok då är jag med, men jag blänger lite på bilderna längre ned och fick det bara till 4. Men nu när jag blänger igen och förstorar bilden ser jag 5...
HUr fan sa i hat?
Bra jobbat med klubban!
Du ser vad man kan lära sig!
Jörgen du är en hjälte!!
Vilket tålamod..
Men det är väl priset man får betala för att vara unik..![]()
Vad skönt att du tror samma om inkörningen.
S&S har denna text:http://www.steelthundercc.com/enginebreakin.html
Jag har för mig att övre ringen är "moly coated" vad nu det är. Det kanske du vet?
Nej nej! Du har massupfittat.Bakerlådan är sexväxlad! Så jag har troligtvis den enda sexväxlade gatsportstern i Sverige. Det har mig veterligen ännu inte sålts ngn mer sådan här låda till en gatsportster eller Buell i Sverige. Det ska bli kul att prova. Nu kan jag välja utväxling på drivpaketet så att ha hojen tätstegad men ändå ha en 6:e överväxel på 0.86:1 så att jag kan köra med tändkulevarvtal på motorvägen!
Du ska få testa henne när allt är klart vid tillfälle!
/J
Som lite inspiration skickar jag en rulle på hillbilly grabbarna som bromsar en Sportster i en hemmabyggd dynobänk!![]()
http://www.sportster.org/racing/movies/NolaDyno.mpg
Seen that.
Olidie but goldie.
Nu fick jag rätt på detaljerna från min kompis. Blästerfiman heter Blästrings AB och ligger på Bruttovägen 8. Tfnr 08-580 272 00
Pulverlackfirman heter Isakssons Pulverlack
Tfnr 08-28 64 20
De båda firmorna samarbetar.
Mvh
Jörgen
Tänkte precis rekomendera Isakssons!
De fixade mina grejor (hel-pall ca 7 dm högt) med järnskrot på 2½ dag. Hade inte ens bett om att få det gjort fort!
D.vs du lär inte bli sinkad av dem iaf!!!
Nån kväll i veckan kan vi ta lite nya bilder om de passar! Snickrar hela den här veckan, slutar 16,30!
Kan även ta med kohudsklubban om ISR diskarna behöver ses över lite!
Som lite inspiration skickar jag en rulle på hillbilly grabbarna som bromsar en Sportster i en hemmabyggd dynobänk!![]()
http://www.sportster.org/racing/movies/NolaDyno.mpg
Ja den där är skön!
Så sköna gubbar. Inga flashiga reklamkläder och dekaler där inte!
Tack för hjälpen med distansen idag! Nu vet jag vad jag ska handla.
/J
Man undrar vad han gör med stroboskoplampan i örat medans dom kör!![]()
Lite udda hörselpropp!
Underbar tråd att följa!
Mekanik är vackert
Är 100% med på att sånt här får ta den tid det tar, men har du några funderingar kring när du kan tänkas närma dig provkörning?
Är grymt nyfiken på att se den i verkliga livet![]()
/Danne
Tack!
Ja din insikt kring tidsåtgången exemplifierades ikväll. Det var ju tänkt att jag skulle montera dit motordrev, transkedja och kopplingskorgen (med det nyligen ipressade Barnettnavet som följde med Barnettkopplingen). När jag i vanlig petimeterordning tvättat allt rent och kollat att inget skräp satt i kopplingsnavets lagring så trädde jag först bara på kopplingsnavet med vidhängande kopplingskorg på växellådsaxel och spann korgen runt lagret för att se att det inte var något kast. Det var ok. Sedan roterade jag på växellådsaxeln, på vars splines kopplingscentrumet alltså rider. Då visade det sig att både kopplingskorg och navet kastade ungefär två millimeter i sidled.![]()
Jag misstänkte förstås det mest sannolika, att Barnett-navet blivit snett ipressat och började felsöka. Efter mycket klurande kom jag fram till felet, splinesen i axelcentrum på Barnettnavet var excentriska. Man kunde faktisk med ögat se hur splinesens räfflor var djupare på en halvan av varvet.
På ett sätt blev jag lättad ty nu är det en rent garantiärende mellan mig och Barnett. Hade firman som pressat i Barnettnavet i kopplingskorgen råkat använda ett snett pressverktyg eller mothåll så hade det blivit jobbigare då jag isf hade behövt tvinga dem till att ersätta mitt nav.
Det tråkiga, förutom att jag nu blir försenad med att montera primärtransmissionen, är att jag måste ägna en eftermiddags ledighet till att åka till Supertwin och besvära Jörgen B att pressa ut navet igen så att jag kan skicka det till Barnett. Dessutom så kvaddas lagret i korgen varje gång man pressar ut navet eftersom man inte kommer åt innerbanan på lagret när man pressar ut navet. Så jag åker på merkostnaad för ytterligare ett nytt lager samt pressjobbet. Sekundärskador och sekundärkostnader brukar ju inte täckas av garanti från komponenttillverkare. Jag räknar bara med att få ett nytt nav.
Nåväl, jag blev inte arg iaf, man börjar bli luttrad.
Får se om jag ändå lyfter i motorn i ramen innan detta är fixat. Jag tror det. Det skulle kännas bra med lite skenbar progress, som plåster på såren.
Dagens glada nyhet var att jag efter tips från en vän hittade min båt på en företagshemsida som säljer Stockholmsbilder. www.stockholmsfoto.se De har tjuvfotat mig och Vinö när jag tändkuledunkar runt på Riddarfjärden i Sthlm en solig eftermiddag förra sommaren, drickandes starköl. Vilken depraverad människa man är.
![]()
Det här är lätt den mest imponerande byggtråden jag har läst på sporthoj!
När du dessutom hänger dig åt tändkule motorer kan det ju inte bli bättre!
Tummen upp Jörgen!
Tack!
Ja jag kan fresta dig med att det ser ut som ca 5 knop på bilden, det betyder ca 390 rpm! Ett fint sjungande dunk som säkerligen hördes ända upp på Skinnarviksberget såväl som till Norr Mälarstrand när bilden togs någonstans under Västerbron!
Det är originalmotorn, en 850 kg tung Seffle 20 hästars kula med ställbar propeller som sitter i henne. Jag har renoverat allt i motorn, inklusive skavt in ett nygjutet vevlager till den nyslipade veven, och byggt ett slutet färskvattenkylsystem till henne så att hon kan köras utan att rosta i kylkanalerna.
I skrovet har jag basat och bytt 65 meter ekbord sedan jag köpte henne. Jag har sprungit efter henne som barn. Men vågade köpa henne först när jag var 30 år gammal -97. Hon är min stora passion.
Vi brukar åka över till Åland och skärgårsdhavet varje sommar. Ensamt men kul.
/J
Du o dina maskiner...![]()
Det låter fint!
Jag körde en resa i somras för en veterantraktor förening, dom är helt tokiga i tändkulor!
Vi spenderade tio dager i Italien med att besöka massor av museum och privata samlare av traktorer. Ett naturligt inslag var tändkulor av alla de slag, vackert så det tåras!
Själv så roar jag och min far oss med en Colin Archer, tyvärr ingen tändkula!
Colin Archer
Jag är också sällskapsjuk. Men du får gärna skriva ngt nice om jag ska prata med dig![]()
Men jag måste krascha i bingen nu
/J
Jupp. Tändkulor är maskiner det!
Gosh! Vilket skepp! Den såg ju riktigt fin ut på bilden! Jag gillar Colin Archers. Det är just sådana bruksbåtar, med kraftfulla linjer men ändå med en elegant skärpa och ett vackert språng, som mitt hjärt klappar lite extra för.
Jag har sedan många år skrivit mycket på Träbåtsakuten under samma namn, men det visste du säkert.
Hilsen
J
Men inte helt. Flytvästen sitter på!Vilken depraverad människa man är.
Efter mycket klurande kom jag fram till felet, splinesen i axelcentrum på Barnettnavet var excentriska. Man kunde faktisk med ögat se hur splinesens räfflor var djupare på en halvan av varvet.
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |