Byggtråd: "Jörgens Sportster"

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Jörgen, jag tycker det snarare ser ut som att du inte har tillräckligt med kolvspel..... Jag orkade inte läsa alla sidor, men jag tycker det ser lurt ut!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm


Tack! Nostalgia! Ska visa den för Karling!
En original XR1000 vore nice att äga, en av de ballaste modeller HD-producerat tycker jag.Två front-toppar på sportster är så nice.

Harley%20XR1000%2084.jpg


1984-harley-davidson-xr-1000-sportster-1.jpg


Jörgen, jag tycker det snarare ser ut som att du inte har tillräckligt med kolvspel..... Jag orkade inte läsa alla sidor, men jag tycker det ser lurt ut!

Ja det är som sagt en parameter vi har diskuterat. Kolvspelet låg på 10 hundradelar (mm). Det är rek för segjärnscylindrar på gathoj med 4" borr och smidda kolvar. Men för säkerhets skull har nu Karling honat upp till 12 hundradelar.

Jag tror som sagt att det är en kombination av kolvspel, dålig ringtätning pga för försiktig inkörning och därav låglastpolering, kall utetemperatur och ev bränsle/luft-förhållande pga av ny kam. Men som jag skrivit höjde jag ju hela mappen med 2% (och med 4% efter 70 mil) när jag provade på att gasa lite och nypet skedde. Jag har även kollat stiften flera ggr sedan inkörningen startade och de indikerade inte att den gick magert.

Jag har även gett efter för Erik Larssons (Proservice) vilja att tefloncoata mina kolvkjolar. Så när Karling fått hem mina nya kolvar, bultar och ringar så ska kolvarna köras till Proservice för teflon-coating.

En fördelen med teflon-coating verkar vara (förutom den lägre friktionen) att teflonet fyller upp det ökade kolvspelet, men samtidigt är så poröst att det kommer rubbas bort utan skärning om det blir trångt. Således har man fördelarna med stort kolvspel, men slipper nackdelarna (stort vick på kolven).



Jag väntar fortfarande på nya kolvar, för att trösta mig så beställde jag nya S&S quickee-stötstänger (som pre-julklapp) via den alltid lika snabbe och kunnige Kjell-Anders på Mectec. Har alltid velat ha sådana här quickee-stötstänger, eftersom de kan skruvas ihop tills gängan kliver av. Överst på bilden nedan syns en av mina befintliga S&S justerbara stötstänger och nedan denna syns de nya S&S quickee-stängerna jag fått hem. Med quickee-stötstänger kan man alltså göra stötstängerna så korta att de kan tas ut utan att man måste lätta på vipparmarna. Härigenom kan jag alltså byta kam utan att ens tömma och ta bort tanken. :banana
 

Bifogat

  • IMG_2041.jpg
    IMG_2041.jpg
    248.1 KB · Visningar: 198
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Jag har även gett efter för Erik Larssons (Proservice) vilja att tefloncoata mina kolvkjolar. Så när Karling fått hem mina nya kolvar, bultar och ringar så ska kolvarna köras till Proservice för teflon-coating.

Fördelen med teflon-coating är (förutom den lägre friktionen) att teflonet fyller upp det ökade kolvspelet, men samtidigt är så poröst att det kommer rubbas bort utan skärning på de ställen där det blir ev blir trångt. Således har man fördelarna med stort kolvspel, men slipper nackdelarna (stort vick på kolven).

Så här ser en av mina "teflon-coatade" kolvar ut efter ~900 mil. Det är Erik som sprayat på och bakat teflonet. Sitter faktiskt bättre än jag förväntade. "Nycoatade" var kolvspelet ~0,05 mm (83mm kolv).

/Ingvar
 

Bifogat

  • P1020150_mini.jpg
    P1020150_mini.jpg
    189.3 KB · Visningar: 243

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så här ser en av mina "teflon-coatade" kolvar ut efter ~900 mil. Det är Erik som sprayat på och bakat teflonet. Sitter faktiskt bättre än jag förväntade. "Nycoatade" var kolvspelet ~0,05 mm (83mm kolv).

/Ingvar

Tack! Det ser ju inte så tokigt ut! I synnerhet inte mtp att det är en 9-sekundershoj :D Har gasportningen funkat bra eller sattes de igen fort pga av all gatåkning?
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Tack! Det ser ju inte så tokigt ut! I synnerhet inte mtp att det är en 9-sekundershoj :D Har gasportningen funkat bra eller sattes de igen fort pga av all gatåkning?

Inga spår efter någon igensättning. Kolven är helt orörd på bilden och har som sagt gått ~900 mil efter teflonbehandling och gasportning. Inga gaser verkar läcka förbi:tummenupp

/Ingvar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Förlåt en lekman, men blir inte dom där tyngre, mer jobb för ventilfjädrarna?

De ska enligt mina forskningar inte vara tyngre, men jag har inte vägt dom än. Bara jämfört med händerna och inte känt ngn skillnad. Måste hitta en brevåg eller ngn annan mer noggrann våg. :gnissla

Inga spår efter någon igensättning. Kolven är helt orörd på bilden och har som sagt gått ~900 mil efter teflonbehandling och gasportning. Inga gaser verkar läcka förbi:tummenupp

/Ingvar

Det är ju imponerande, jag trodde att gasportning skulle sättas igen fort på en gatmotor. Men både du och jag är ju noggranna med squishen, så det har man ju säkert igen vad gäller gasportning. Dvs våra kolvar är ju metallrena vid squishytan.
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
De ska enligt mina forskningar inte vara tyngre, men jag har inte vägt dom än. Bara jämfört med händerna och inte känt ngn skillnad. Måste hitta en brevåg eller ngn annan mer noggrann våg. :gnissla



Det är ju imponerande, jag trodde att gasportning skulle sättas igen fort på en gatmotor. Men både du och jag är ju noggranna med squishen, så det har man ju säkert igen vad gäller gasportning. Dvs våra kolvar är ju metallrena vid squishytan.

När man gasportar radiellt är det nog inga problem. Har man dessutom skapligt täta ringar (och så blir det ju när man gasportar) så passerar det ju i princip inga avgaser alls i "lufthålen", bara 1/4 (fyra gasportar) av den mängd som får plats bakom övre kolvringen

/Ingvar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När man gasportar radiellt är det nog inga problem. Har man dessutom skapligt täta ringar (och så blir det ju när man gasportar) så passerar det ju i princip inga avgaser alls i "lufthålen", bara 1/4 (fyra gasportar) av den mängd som får plats bakom övre kolvringen

/Ingvar

Ok! Vad menas med radiellt? Jag har bara sett den här varianten (Bild från Ross pistons) Dvs med axiellt borrade hål.
0308PON_Pistons14_z.jpg


Edit. Aha! Kollade noga på din bild nu, samt googlade. Nu fattar jag!
kanske ska beställa sånt på mina kolvar också, när de ändå är hos Erik. Jag har nämligen funderat på gasportning eftersom mina ringar verkar ha så svårt att sätta sig. Kan det ge ökat ringtryck så är det ju intressant!

RP1006-320x319.jpg
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kan väl inte skada att prova? Då i kombination med lite hårdare inkörning direkt i bänk eller på gata istället för att börja med snäll heat cycling och sen dra ut på vägarna. Är ju första milen som är kritiska.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kan väl inte skada att prova? Då i kombination med lite hårdare inkörning direkt i bänk eller på gata istället för att börja med snäll heat cycling och sen dra ut på vägarna. Är ju första milen som är kritiska.

Ja jag ska höra med Erik vad han tycker, kolvarna ska ju ändå förbi honom. Intressant med den radiella varianten på gasportning. Eftersom det uppenbarligen inte verkar hindra ringarnas rotation.

Jo den här gången gången ska hojen köras in i Proservice bänk och med lambdasonder inkopplade i båda krökarna. Har även köpt en IR-tempmätare så att jag löpande kan hålla koll på tempen på toppar och cylindrar under körningen.
 
Last edited:

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Hoppas verkligen att allt går vägen denna gången. Håller alla tummar jag har :tummenupp :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du har inte haft tur. Nu gäller det bara att inte tänka på kostnaden per mil... (jag ligger på en bit runt 150.- i år....).

Nä det är nog en klok princip :D Den summa jag hittills investerat bara i motorn räcker ju till en flong ny BMW 1000 rr och en hel del pengar över :3freak

vad får man hosta upp för teflonbakade kolvar per stycket?

Håller tummen för dig jügge. 150 kusar och fina cyllar efter lång inkörning och fjollstämpeln är ett minne... :p

Minns inte riktigt, men det är rätt överkomligt, tror Proservice tar under 500:- per kolv, kanske tom under 400:-. Så det är inte såå mycket pengar i förhållande till vad det nya kolvkittet plus honingen går på.
Bara det blir bra nu.

En allmän fråga. Jag står och väljer mellan Daytona Sensors logger WEGO IV Dual channel och Innovates logger LM-2 Dual Channel. Syftet är att kunna göra den tidskrävande dellastmappningen själv ute på vägen och därmed spara bänktid och därmed pengar. Med en logger skulle jag då i framtiden bara behöva mappa tändning och säg TPS 60% resp 100% i bänken Sedan kunna göra resten själv och kunna vara så noga jag vill utan att det kostar en hel dag i bänken.

Är det ngn här som har erfarenhet av dessa loggers?

WEGO IV verkar ju sakna möjlighet att bygga upp valfria TPS-rader, de verkar köra fasta TPS-rader som överensstämmer med Power Commander (9 positioner). Men jag har ju ett aftermarket sprut med öppen programvara och har 16 st TPS-positioner :confused:

I nuläget lutar det åt att köpa LM-2 Dual channel istället. Har dock bara kommit i kontakt med folk som kört LM-1 på hoj. Ännu inte hittat några erfarenheter från ngn som kört LM-2 Dual Channel. Funkar den bra på en hoj/twin? Vill logga båda cylindrarna parallellt.
Kan man bygga upp valfria TPS-positioner i LM-2? Har läst dokumentationen till både WEGO IV och LM-2 men den ger inte svar på mina frågor.
Mina 16 st TPS-lägen är (%)
0
2
4
6
8
10
15
20
30
40
50
60
70
80
90
100
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Rent empiriskt och inte särskilt seriöst har jag bestämt Dina tps-lägen till ungefär den positiva delen av en (x^2)*0.35-kurva definierad för x=0 till x=16... Inte för att det hjälper tyvärr, tyckte bara att det var kul:D Nördar och alkohol är nog ingen vidare kombo... Nu ska jag sova, g'natt!:fyllisar
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top