Byggtråd: "Jörgens Sportster"

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Det är väl några som kör lamda loggning på Triumps. Vet ej vilket fabrikat dock. Kan kolla efter lite.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Vet att Boris hade bra koll på prisvärda system och vad man bör ha och inte ha. Försök prata lite med honom är mitt tips.


Nä det är nog en klok princip :D Den summa jag hittills investerat bara i motorn räcker ju till en flong ny BMW 1000 rr och en hel del pengar över :3freak



Minns inte riktigt, men det är rätt överkomligt, tror Proservice tar under 500:- per kolv, kanske tom under 400:-. Så det är inte såå mycket pengar i förhållande till vad det nya kolvkittet plus honingen går på.
Bara det blir bra nu.

En allmän fråga. Jag står och väljer mellan Daytona Sensors logger WEGO IV Dual channel och Innovates logger LM-2 Dual Channel. Syftet är att kunna göra den tidskrävande dellastmappningen själv ute på vägen och därmed spara bänktid och därmed pengar. Med en logger skulle jag då i framtiden bara behöva mappa tändning och säg TPS 60% resp 100% i bänken Sedan kunna göra resten själv och kunna vara så noga jag vill utan att det kostar en hel dag i bänken.

Är det ngn här som har erfarenhet av dessa loggers?

WEGO IV verkar ju sakna möjlighet att bygga upp valfria TPS-rader, de verkar köra fasta TPS-rader som överensstämmer med Power Commander (9 positioner). Men jag har ju ett aftermarket sprut med öppen programvara och har 16 st TPS-positioner :confused:

I nuläget lutar det åt att köpa LM-2 Dual channel istället. Har dock bara kommit i kontakt med folk som kört LM-1 på hoj. Ännu inte hittat några erfarenheter från ngn som kört LM-2 Dual Channel. Funkar den bra på en hoj/twin? Vill logga båda cylindrarna parallellt.
Kan man bygga upp valfria TPS-positioner i LM-2? Har läst dokumentationen till både WEGO IV och LM-2 men den ger inte svar på mina frågor.
Mina 16 st TPS-lägen är (%)
0
2
4
6
8
10
15
20
30
40
50
60
70
80
90
100
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vet att Boris hade bra koll på prisvärda system och vad man bör ha och inte ha. Försök prata lite med honom är mitt tips.

Tack. Ja jag har hans inlägg i andra loggertrådar, men inte hittat ngt om dessa två system. Tror tom att Boris och jag har språkat loggrar en gång tidigare på SH, men att han inte hade kört ngt av dessa två system.:va
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tack. Ja jag har hans inlägg i andra loggertrådar, men inte hittat ngt om dessa två system. Tror tom att Boris och jag har språkat loggrar en gång tidigare på SH, men att han inte hade kört ngt av dessa två system.:va

Nope har inte kört med dem....

Jag förespråkar www.wbo2.com och deras 2j2. Den är iof enkanalig så du får köpa två om du tvunget måste logga båda samtidigt men priset på 1800kr/st är oslagbart. En WEGO IV dual channel går lös på 5kkr i USA.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nope har inte kört med dem....

Jag förespråkar www.wbo2.com och deras 2j2. Den är iof enkanalig så du får köpa två om du tvunget måste logga båda samtidigt men priset på 1800kr/st är oslagbart. En WEGO IV dual channel går lös på 5kkr i USA.

Tack för tipset. Ja vad jag sett på Ebay så går det att få hem en komplett Wego IV Dual från USA för strax under 5 kkr inklusive tull och moms

En komplett LM-2 Dual går att få hem från UK för ca 4kkr inklusive frakt. (Mest attraktiva alternativet hittills förutsatt att jag kan lägga TPS-raderna korrekt för min ECU)

2J2 är svår att se slutnotan på. Dels erfodras två st, sedan tillkommer kostnad för LED-fönster, USB-sladd samt Bosch-sond. Då blir det ca 2 X 283 Aus$ enligt deras sida. Vilket blir 2 X 1917 :- Plus frakt, moms och tull till Sverige.

Men det bängliga är ju att det då är risk för att jag måste ha tre fönster/program öppna samtidigt i datorn när jag cylinderindividuellt ska ändra mappen i ECU:n :gnissla. Det vore nice att logga båda cylindarrna i samma dosa när cylindrarna ska jämföras.

Programvaran (Winlog) till 2J2 anger ju dock på sin hemsida att den tillåter "User defineable log fields". Det kan ju tolkas just som att man kan lägga upp egna TPS-positioner i map-presentationen, bra!
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Man kan ju tycka att HD är värsta low-tech som finns men du börjar ju ha mer elektronik och gadgets än en modern sporthoj snart. :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Man kan ju tycka att HD är värsta low-tech som finns men du börjar ju ha mer elektronik och gadgets än en modern sporthoj snart. :D

Ja Skrotnisse kommer spräcka en pannven igen, sist var när jag konverterade till sprut :gnissla

Men min hoj är rätt mekanisk ändå, enda elektroniken ombord är den i ECU:n samt den elektroniska programmerbara varv- och hastighetsmätaren.

Den här mappningsutrustningen kommer bara åka med när jag bestämmer mig för att logga hojen. Ingen fast installation.

Mitt sprut-/tändsystem är ju ett Alpha/N-sprut, dvs ingen cloosed loop. Det känner bara till två saker här i världen: trottelposition (Alpha) och varvtal (N) (egentligen kamaxelposition). Dvs det har ingen aning om tex motortemp, bränsletemp, lufttemp, MAP-tryck, om stödet är uppe eller nere, vilken växel som ligger i eller om hojen har tippat eller ej osv. Det styr helt enligt principen "lagt kort ligger" :D
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Du skulle haft kugelfischer! Det är både hotrod och hade kanske klarat puritanens pannven:D

För övrigt är jag helt för 2000-tals loggning av motorn. Helt idiotiskt att bygga motorer för flera hundra k och förlita sig på tändstiftsfärg, gissningar från internetguru's o liknande.
Har du möjlighet logga även avgastemp o oljetryck
Detta gäller oavsett om motorn är en BAE 500" eller antika vintage rariteter.
att mäta är att veta. klyschigt men sant.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du skulle haft kugelfischer! Det är både hotrod och hade kanske klarat puritanens pannven:D

För övrigt är jag helt för 2000-tals loggning av motorn. Helt idiotiskt att bygga motorer för flera hundra k och förlita sig på tändstiftsfärg, gissningar från internetguru's o liknande.
Har du möjlighet logga även avgastemp o oljetryck
Detta gäller oavsett om motorn är en BAE 500" eller antika vintage rariteter.
att mäta är att veta. klyschigt men sant.

Ja Kugelfisher och Hillborn det är hotrod det! Två legendariska Alpha/N-sprut. Tack! Det ska jag dra i huvet på Skrotnisse om han håller på bjäbbar om mitt sprutsystem igen :banana

Jo jag gillar att mäta också. LM-2 har fler lågnivåingångar. Oljetryck är rätt intetsägande på en HD eftersom de är rullningslagrade. Dvs sjunker oljetrycket är det slangbrott, trasig oljepumpsdrivning eller ngt liknande. Men jag har ju båda oljetryckslampa vid varvräknaren samt glycerinfylld mätare på motorns främre ventilkåpa (som jag kan se när jag kör, orka kolla på vägen). Däremot är det intressant att logga vevhusundertrycket, det säger en hel del om hur burkar/kolvar mår på en HD eftersom de har positive crank vent/PVC. Även din HD tror jag :va

Avgastemp vore nice, det har jag ju som fast installation i mercadieseln! Mäter EGT före turboinloppet. Här är installationen
(första av 4 inlägg) http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4746975#post4746975.

Så mysigt att notera avgastemp och laddtryck när jag ikväll hämtade de nyhonade cylindrarna och nya kolvarna hos Karling och sedan for vidare på vintermörka ödsliga roslagsvägar till Proservice och lämnade kolvarna för Teflon-coating.

Håller helt med ang mätning, att mäta är att veta som sagt. Loggern blir ett bra komplement till min leak-downmätare, komp-mätare, IR-tempmätare och bororskop.

Ngt jag även längtat efter att mäta på landsvägen är just hur AFR ter sig i olika utetemperaturer eftersom jag kör A/N-sprut. Dvs mäta hur mycket marginal jag måste ha för att inte hamna för magert när det tex är kallt och fuktigt ute. Samt även ev effekter av fartvinden, dvs som jag har ngn negativ eller positiv RAM-air-effekt. Förhoppningsvis upptäcker jag att båda faktorerna är marginella. Så att jag kan lita på bänkmappningen vad avser wot.
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ja Kugelfisher och Hillborn det är hotrod det! Två legendariska Alpha/N-sprut. Tack! Det ska jag dra i huvet på Skrotnisse om han håller på bjäbbar om mitt sprutsystem igen :banana

Till detta hypotetiska Hillbornsprut skulle jag önska dubbla framtoppar på sothoran och ett par trattar på minst 3dm:yoparty
klockrent på en hotrod/flattracker wannabe

[YOUTUBE-ID]mgPkYGO_PYY&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Se bara till att den inte suger i sig nyfikna barn o förbipasserande:D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Till detta hypotetiska Hillbornsprut skulle jag önska dubbla framtoppar på sothoran och ett par trattar på minst 3dm:yoparty
klockrent på en hotrod/flattracker wannabe

[YOUTUBE-ID]mgPkYGO_PYY&feature=related[/YOUTUBE-ID]


Se bara till att den inte suger i sig nyfikna barn o förbipasserande:D

Dubbla framtoppar är hårt, men trattar skulle ge mig magsår. Tänk om jag på min färd genom lufthavet inte lyckats köra emellan några abrasiva partiklar :gnissla

Gazzern där vid 0:40 var rätt tuff! :tummenupp

Gassers är ju en helt obegriplig dragrace-disciplin, Why? :D



En uppdatering

Förra lördagen hämtade jag nya S&S-kolvar, bultar, ringar och clips samt mina cylindrar från Karling. Karling har nu för säkerhets skull honat upp dem en hundradel, för ytterligare kolvspel. Kolvspelet är nu 11/100 mm.

Samma kväll for jag vidare med kolvarna till Proservice för tefloncoating.
Eriks plan är härigenom att jag ska ha fördelarna med stort kolvspel men slippa nackdelarna, dvs att teflonet får rubbas bort där det ev blir trångt men sitta kvar där det finns plats. Det är lagt rätt tjockt med teflon, kolvarna gick precis i.

Erik vart som lovat klar med kolvarna under samma vecka, hämtade dem i torsdags.

Så i lördags kunde jag börja sätta samman motorn igen, fräste ur insugsfickorna i nya kolvarna och fotogentvättade de nyhonade cylindrarna. Filade sedan in kolvringspelet och monterade kolvar, cylindrar och toppar. Ska fortsätta med ventilmekanismen imorgon eller senare i veckan.

Blir inkörning i bänk, hoppas kunna köra innan julen utbryter.

Har även fått hem Innovate LM-2:an jag beställde, blir ett bra komplement till min tidigare analysutrustning, motorstetoskopet :D

När jag nu ändå är på väg ihop med motorn så ska jag ta tillfället i akt att löda in kontakter så att loggern enkelt kan anslutas för TPS- och varvräknarsignal samt 12V-matning. Inte kul att "logga" en hel kväll för att sedan konstatera att en krokodilklämma släppt.

/J
 

Bifogat

  • IMG_2058.jpg
    IMG_2058.jpg
    239 KB · Visningar: 575
  • IMG_2060.jpg
    IMG_2060.jpg
    238.9 KB · Visningar: 578
  • IMG_2064.jpg
    IMG_2064.jpg
    232.5 KB · Visningar: 561
  • IMG_2065.jpg
    IMG_2065.jpg
    237.9 KB · Visningar: 1,130
  • IMG_2067.jpg
    IMG_2067.jpg
    234.7 KB · Visningar: 578
  • IMG_2068.jpg
    IMG_2068.jpg
    238.4 KB · Visningar: 568
  • IMG_2070.jpg
    IMG_2070.jpg
    243.4 KB · Visningar: 592
  • IMG_2071.jpg
    IMG_2071.jpg
    243.5 KB · Visningar: 572
Last edited:

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Dubbla framtoppar är hårt, men trattar skulle ge mig magsår. Tänk om jag på min färd genom lufthavet inte lyckats köra emellan några abrasiva partiklar :gnissla



Gassers är ju en helt obegriplig dragrace-disciplin, Why? :D



En uppdatering

Förra lördagen hämtade jag nya S&S-kolvar, bultar, ringar och clips samt mina cylindrar från Karling. Karling har nu för säkerhets skull honat upp dem en hundradel, för ytterligare kolvspel. Kolvspelet är nu 11/100 mm.

Samma kväll for jag vidare med kolvarna till Proservice för tefloncoating.
Eriks plan är härigenom att jag ska ha fördelarna med stort kolvspel men slippa nackdelarna, dvs att teflonet får rubbas bort där det ev blir trångt men sitta kvar där det finns plats. Det är lagt rätt tjockt med teflon, kolvarna gick precis i.

Erik vart som lovat klar med kolvarna under samma vecka, hämtade dem i torsdags.

Så i lördags kunde jag börja sätta samman motorn igen, fräste ur insugsfickorna i nya kolvarna och fotogentvättade de nyhonade cylindrarna. Filade sedan in kolvringspelet och monterade kolvar, cylindrar och toppar. Ska fortsätta med ventilmekanismen imorgon eller senare i veckan.

Blir inkörning i bänk, hoppas kunna köra innan julen utbryter.

Har även fått hem Innovate LM-2:an jag beställde, blir ett bra komplement till min tidigare analysutrustning, motorstetoskopet :D

När jag nu ändå är på väg ihop med motorn så ska jag ta tillfället i akt att löda in kontakter så att loggern enkelt kan anslutas för TPS- och varvräknarsignal samt 12V-matning. Inte kul att "logga" en hel kväll för att sedan konstatera att en krokodilklämma släppt.

/J

Håller tummarna för att allt lirar perfekt denna gång :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Håller tummarna för att allt lirar perfekt denna gång :tummenupp

Ja jag knäpper mina oljiga tassar också. Hoppas detta recept funkar, jag sätter mest hopp till den nya inkörningstekniken jag ska prova, men vi har ju även sejfat med teflon samt större kolvspel samt ringgap.

Har nu satt gapen enligt Axtell rek för segjärnscylindrar isf S&S dito. Översta ringens gap på 0.60 isf 0.55 mm
Den andra kompringen också 5 hundradelar större. Oljeskrapringarna samma gap som tidigare.

http://www.axtellsales.com/catalog/NewCat/Rings, Wrist Pins-2006.pdf
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Håller också tummarna, men jag är rätt övertygad om att det ska gå vägen nu. Efter att ha läst en del om motorinkörning så verkar konsensus vara att det ska göras ordentligt (hårt) direkt från början.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Håller också tummarna, men jag är rätt övertygad om att det ska gå vägen nu. Efter att ha läst en del om motorinkörning så verkar konsensus vara att det ska göras ordentligt (hårt) direkt från början.

Ja iaf alternerande gas och motorbroms. Det har jag förvisso praktiserat de senaste 5 misslyckade gångerna med denna motor. Men nu ska den köras in i bänk. För att kunna exludera de första 20 minuter av låglast som det innebär att ta sig ut ur staden till fri väg. Nu blir det bara heatcycling av ringarna i gareget, sedan upp med den i bänk för att direkt kunna ta upp belastningen i form av pullar avlösta av motorbroms.

Många av mina sakkunniga i HD-lägret motsäger (i likhet med tex HD och S&S) den hårdare inkörning jag praktiserat på japanska motorer. Hävdandes att HD är andra djur med sitt längre slag etc.

Den här Shell-inkörningsinstruktionen för Lycomings luftkylda stötstångsflygmotorer är då intressant att läsa. En Lycoming är mycket lik en HD-motor i konstruktionen.

"As for engine operation, it is all about generating high cylinder pressure and maximising the engine cooling. Use full rated power and RPM for every take off and maintain these settings until at least 500 feet above the departed runway; at this point you can reduce power to 75% and continue the climb to your cruising altitude.

Maintain 65% - 75% power for all cruise operations during the break-in period. Avoid high altitude operation with non turbo- or supercharged engines as altitudes in excess of 8,000 feet will not permit sufficient cylinder pressure to be developed to overcome the spring force of the piston rings, preventing them from bedding in. Interrupt cruise power every 30 minutes or so with a smooth advance to full power for 30 seconds and then return to the original cruise settings. This allows the rings to flex and move in the piston groves."


http://www.shell.com/home/content/aviation/aeroshell/technical_talk/techart08_30071255.html
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Håller också tummarna, men jag är rätt övertygad om att det ska gå vägen nu. Efter att ha läst en del om motorinkörning så verkar konsensus vara att det ska göras ordentligt (hårt) direkt från början.

Apropå inkörning så fick jag denna länk från en medlem på Harleyportalen idag. Det är en inkörningsrekommendation för kolvringar från världens största tillverkare av kolvringar. Som synes är instruktion är ämnad för verkstäder. Inte för kunder...

http://www.hastingsmfg.com/ServiceTips/breakin_procedure.htm

Det här gör mig ännu mer övertygad om min tes att det blott är av garantiskäl, olycksrisk(Vurpa/krasch) och risk för missförstånd och härigenom alltför långa gaspullar, som just inga tillverkare av motorfordon officiellt rekommenderar detta ut till slutkund.
Därtill har ju nytillverkade fordon (till skillnad från renoverade) ofta genomgått just transient körcykel med inslag av högt gastryck när de testats i provrummet på fabriken.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sen finns även MotoMan:s guide till motorinkörning, men den ämnar sig nog mer åt högvarviga radfyror än "lågvarviga" twinnar.

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Jo den känner jag till och har debatterats flitigt här på SH, men den sidan ville jag undvika att länka till i det längsta. Den ger ett lite "lätt" intryck. Jag får rättshaverist-vibbar bara av alla typsnitt, centreringar och färger. :gnissla Sidan ser ju värre ut än direktreklamen för postkodlotteriet :D

Men jag håller med, han rekommenderar just samma taktik.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top