För en som inte förstår HUR bra din motor är då det är en värld jag inte är så bevandrad i, hur många hästar skulle motsvarande radfyra prestera?
Förstår om det är svårt att säga, men på en höft mellan foten och knäskålen då
Vet inte riktiot vad du syftar på. Men generellt så ger mångcylindriga 4-ventilade motorer med kort slag och överliggande kammar mycket högre litereffekt. En modern köpesporthoj har ju uppemot 180 hk/liter. Framförallt tack vare den större ventilarea och högre möjligt varvtal som kort slag och 4-ventilsteknik ger.
Min motor ligger ju på ca 87 hk/liter.
Dock tycker ju de som kört min hoj att den känns brutalare än en sporthoj, men det är ju för att effekten är så utpräglad redan från botten, den passerar ju tex 100 Nm redan vid 1800 rpm och ger 100 rwhp redan vid 4000 rpm.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=309630&d=1273709399 En sporthoj med sitt kortare slag och högre varvtal är mjukare att köra, ända tills det börjar varva. Ett helt annat väsen.
De starkaste S&S 100" (1640cc) bensinsportstermotorerna körs i dragracing och landspeed, då ger de runt 170-200 hk på bensin, men det är ju med håriga kamaxlar, högt varvtal (uppemot 8000-8500 rpm) och högre komp vilket gör att de måste plockas ned och servas ofta. Ska man ha så mycket effekt i en gatmotor av HD-typ är det bättre att bygga motorn större, det finns ju ändå inga kubikklasser att ta hänsyn till till skillnad från tex RR eller landspeed.
Det är ju just i den här stora modulariteten och eftermarknaden som skönheten ligger vad gäller HD-konfigurerade motorer, dvs att man alltid kan bygga motorn större.
Det var som med min -93:a HD 1200 originalsportster motorn jag hade i min cykel tom 2006, den var på ca 55 hk original, när den gav 100rwhp så gick den ju fortfarande fint. När jag vart sugen på ännu mer vrid/effekt så valde jag då att skaffa denna S&S 1640cc-sportstermotor istället för att riskera att ta 1200-motorn för högt upp vad gäller fjädertryck, lyft och varvtal. S&S-motorn passar rakt in i ramen.
Det är nog ingen slump att det inte trimmas supersport japsradfyror så mycket längre, det finns liksom inget gods kvar för bigbore, strokning, större ventiler mm som det gjorde på GSX1100/Katana-tiden, jag tror det är därför som turbo blivit så vanligt hos de motorintresserade som trots allt vill höja effekten i sina redan sjukt vassa 1000cc radfyresporthojar, det finns liksom inte så mycket annat att göra på en så optimerad konstruktion.
På HD finns alltid möjligheten att göra motorn större, bara dumt att hålla på och varva då