Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lita inte på telefonförsäljarna. Se till att få det skriftligt via mail eller liknande. Min olycksfallsförsäkring skulle enligt telefonförsäljaren även täcka om jag skadade mig på crossbanan enligt telefonförsäljaren. Men i papret var sånt tydligt undantaget.

Det var förvisso ingen telefonförsäljare, utan jag ringde upp en handläggare hos bolaget. Men du har rätt, jag ska nog ställa frågan per mail, så att jag får det "på papper". Helt rätt. Har tänkt på det tidigare men inte blivit av bara.
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Tack!


Ja jag tog upp den aspekten med försäkringsbolaget när jag började med motorbytet. Jag sa just att jag kommer att skotta in rätt mycket pengar i hojen och undrade om jag kunde få komma och få allt dokumenterat av försäkringsbolaget. Men de sade då att bara jag har bilder och kvitton så ska det vara lugnt. När jag bytte försäkringsbolag efter ett erbjudande för ngt år sedan hade jag samma dialog, påpekade då att det är rätt mycket pengar, runt 300 kkr. Men de sa att det ska inte vara några problem om jag har kvitton. Jag sparar alltid alla kvitton även till träbåten och mercan, så det är ju inget extrajobb.

Men sen får man ju se hur det låter den dagen den väl skulle bli stulen eller om det skulle bli en garagebrand.

Oavsett ersättning så skulle jag nog bli seriöst deprimerad då.:D

Man ska inte ha alla leksaker i samma garage :mattias

Står förresten en fin 1979 300TD här utanför i snön. Undrar hur den står emot saltslasket.
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Det var förvisso ingen telefonförsäljare, utan jag ringde upp en handläggare hos bolaget. Men du har rätt, jag ska nog ställa frågan per mail, så att jag får det "på papper". Helt rätt. Har tänkt på det tidigare men inte blivit av bara.

Har en fru som jobbar bla som handläggare på försäkringsbolag, tyvärr får du bara "vettig" ersättning när det är nytt, även om det kallas nyvärdesförsäkring. efter ett år åker c:a 20%/år bort i ersättning i slitage/värdeminskning osv...
Vet dock inte om det gäller en "veteranhoj", där hela grejen är att det skall vara gammalt i botten.

Men efter 300´ är du nu uppe i "rain mode" på BMWn i hkr:D:tungan

good luck med ditt bygge!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har en fru som jobbar bla som handläggare på försäkringsbolag, tyvärr får du bara "vettig" ersättning när det är nytt, även om det kallas nyvärdesförsäkring. efter ett år åker c:a 20%/år bort i ersättning i slitage/värdeminskning osv...
Vet dock inte om det gäller en "veteranhoj", där hela grejen är att det skall vara gammalt i botten.

Men efter 300´ är du nu uppe i "rain mode" på BMWn i hkr:D:tungan

good luck med ditt bygge!

142 och 182 Nm är rätt bra i en luftkyld stötsstångs tvåventilad twin, i synnerhet som det var snäll kam och modest komp, tror inte man ska jämföra det med en 1000cc-supersportradfyra.

Radfyra är ju lite mossigt tycker jag :D
adventsljusstake_1165860414_100265.jpg


Ja jag ska kolla med försäkringsbolaget skriftligt vad som gäller. De flesta delar på min hoj är rätt nya. Vad gäller tex min veteranbåt så har det inte varit några problem att höja försäkringsvärdet allteftersom jag höjt skicket. Där lejer man bara en besiktningsman som godkänner. Men på båtförsäkringar så försäkrar man ju mot ett överenskommet försäkringsvärde. Höjs detta så får man betala mer. Fordonsförsäkringar ju mer oproffsiga, efter allt missbruk.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Man ska inte ha alla leksaker i samma garage :mattias

Står förresten en fin 1979 300TD här utanför i snön. Undrar hur den står emot saltslasket.

Nej ur brandsynpunkt är det ju oklokt helt klart. Hyr garaget för Mercan en bit utanför stan, där får hon stå och vila sig vintertid.

Lyckade för ropa in 4 st av den sällsynta 15"-varianten av MB-barockfälgarna från tyskland i sommar. Tillverkade av ATS på 70-talet Skickade dem till intera för helrenovering i höstas. Sedan fick de ett set 205/65 Michelin.

Dessa fälgar har ju ET på 23 isf 30 som på mina nuvarande 14"-barocker, eftersom 15-tummarna har 7" bredd mot 6½ för 14-tummarna. Så den större diametern och djupare looken brukar se rätt maffigt ut på dessa 123:eek:r jämfört med de vanliga 14-tummarna.
Har letat länge efter just dessa barock 15-tummare, så det är lite kul att få tag på och göra iordning ett set.

Lite synd att 79-an hos er står ute i vätan :gnissla
Är den fin så lägg ett bud på den vetja. Tacksamma bilar att renovera och hålla i skick, riktigt gediget byggda.
 

Bifogat

  • IMG_2050.jpg
    IMG_2050.jpg
    227.6 KB · Visningar: 202
  • IMG_2056.jpg
    IMG_2056.jpg
    230.1 KB · Visningar: 232
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
För en som inte förstår HUR bra din motor är då det är en värld jag inte är så bevandrad i, hur många hästar skulle motsvarande radfyra prestera?
Förstår om det är svårt att säga, men på en höft mellan foten och knäskålen då :tungan
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Han vill skryta om hur mycket effekt hans hoj har, inte första tråden det händer i direkt.

Jag hatar när det där händer.
En inkompetent idiot med stor plånbok försöker pissa på en bara för han har köpt "fräckare grejer".
Speciellt på det där lekisnivå sättet.

Jag har 100 hk mer på veven i min 17år gamla honda än Tocar, andersson 200hk mer än mig, peke 100hk mer än andersson, karling 200hk mer än peke and so on.
Det är ju ändå som att jämföra äpplen o päron, helt irrelevant:huvet

Skapa nåt med dina egna händer Tocar. Men det kan du väl inte, nolla:såjaponken
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
För en som inte förstår HUR bra din motor är då det är en värld jag inte är så bevandrad i, hur många hästar skulle motsvarande radfyra prestera?
Förstår om det är svårt att säga, men på en höft mellan foten och knäskålen då :tungan

Vet inte riktiot vad du syftar på. Men generellt så ger mångcylindriga 4-ventilade motorer med kort slag och överliggande kammar mycket högre litereffekt. En modern köpesporthoj har ju uppemot 180 hk/liter. Framförallt tack vare den större ventilarea och högre möjligt varvtal som kort slag och 4-ventilsteknik ger.

Min motor ligger ju på ca 87 hk/liter.
Dock tycker ju de som kört min hoj att den känns brutalare än en sporthoj, men det är ju för att effekten är så utpräglad redan från botten, den passerar ju tex 100 Nm redan vid 1800 rpm och ger 100 rwhp redan vid 4000 rpm.http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=309630&d=1273709399 En sporthoj med sitt kortare slag och högre varvtal är mjukare att köra, ända tills det börjar varva. Ett helt annat väsen.

De starkaste S&S 100" (1640cc) bensinsportstermotorerna körs i dragracing och landspeed, då ger de runt 170-200 hk på bensin, men det är ju med håriga kamaxlar, högt varvtal (uppemot 8000-8500 rpm) och högre komp vilket gör att de måste plockas ned och servas ofta. Ska man ha så mycket effekt i en gatmotor av HD-typ är det bättre att bygga motorn större, det finns ju ändå inga kubikklasser att ta hänsyn till till skillnad från tex RR eller landspeed.

Det är ju just i den här stora modulariteten och eftermarknaden som skönheten ligger vad gäller HD-konfigurerade motorer, dvs att man alltid kan bygga motorn större.

Det var som med min -93:a HD 1200 originalsportster motorn jag hade i min cykel tom 2006, den var på ca 55 hk original, när den gav 100rwhp så gick den ju fortfarande fint. När jag vart sugen på ännu mer vrid/effekt så valde jag då att skaffa denna S&S 1640cc-sportstermotor istället för att riskera att ta 1200-motorn för högt upp vad gäller fjädertryck, lyft och varvtal. S&S-motorn passar rakt in i ramen.

Det är nog ingen slump att det inte trimmas supersport japsradfyror så mycket längre, det finns liksom inget gods kvar för bigbore, strokning, större ventiler mm som det gjorde på GSX1100/Katana-tiden, jag tror det är därför som turbo blivit så vanligt hos de motorintresserade som trots allt vill höja effekten i sina redan sjukt vassa 1000cc radfyresporthojar, det finns liksom inte så mycket annat att göra på en så optimerad konstruktion.

På HD finns alltid möjligheten att göra motorn större, bara dumt att hålla på och varva då
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
För en som inte förstår HUR bra din motor är då det är en värld jag inte är så bevandrad i, hur många hästar skulle motsvarande radfyra prestera?
Förstår om det är svårt att säga, men på en höft mellan foten och knäskålen då :tungan

Nu ska jag ge mig ut på riktigt tunn is. Den här motor har 4" i slag alltså det dubbla mot en vanlig sporthojs motor, Mao kan man varva dubbet så mycket med en SH.
Delar man vridet med cylindervolymen hamnar man på ca 110Nm/liter. Det är inte fy skam. Med tanke på krokiga insug osv.
Effekten på 1000cc och dubbla varvtalet skulle således hamna på 170hk. Låter inte helt främande från en SH.
Alltså en grov uppskattning precis lika bra som en sporthoj. Beter sig bara lite annolunda :)

Nu ser jag fram emot en uppläxning på mina felaktiga beräkningar:D


Mats
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Lägg upp en blänkare här även om det blir akutbänkning. Någon borde ju kunna släpa sig dit. Det måste filmas!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dina beräkningar var åtminstone bättre än Jörgens, jag hoppas då att han får ut lite mera än 1.4hk ;)



("någon" har gjort lite komma fel :D )

Hehe! Fort och fel! :gnissla. Ska ändra det! :D

Lägg upp en blänkare här även om det blir akutbänkning. Någon borde ju kunna släpa sig dit. Det måste filmas!

Det var ju en bra idé, Tack! Ska försöka komma ihåg det!
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
För en som inte förstår HUR bra din motor är då det är en värld jag inte är så bevandrad i, hur många hästar skulle motsvarande radfyra prestera?
Förstår om det är svårt att säga, men på en höft mellan foten och knäskålen då :tungan

En motsvarande luftkyld radfyra, typ GSX1100 med 1640cc borr, värsting portad topp och riktiga kammar skulle gissningsvis ligga på drygt 200 hästar. Alltså i princip allt mellan 200 och 250 beroende på hur extrem den är.

Pratar vi den högre siffran så är den att betrakta som en Prostock motor.

Pratar vi den lägre så är det en mer standardbetonad motor utan extremt portat topp eller bara med standardkammar.

Jag tror Jörgens Sportster står sig rätt bra "effektmässigt" mot dagens hojar. Men det blir ju lite som att jämföra äpplen och päron just på grund av fyrornas förhållandevis korta slaglängd och twinnarnas förhållandevis långa - helt annan motorkaraktär.
 
Last edited:

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Min ena hoj varvar 12000 den andra varvar 6000. Gissa vilken som lyfter lite på framhjulet vid ett litet ryck på gasen från tomgång. Det är helt olika maskiner och som att jämföra ollon och vindruvor. Men förbannat kul att äga :banana
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Dock tycker ju de som kört min hoj att den känns brutalare än en sporthoj, men det är ju för att effekten är så utpräglad redan från botten, den passerar ju tex 100 Nm redan vid 1800 rpm och ger 100 rwhp redan vid 4000 rpm.[

Det kan jag skriva under på :yoparty trots att jag inte vågade vrida ur ordentligt, går ju fan inte att klamra sig fast
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top