Det kan jag skriva under på
trots att jag inte vågade vrida ur ordentligt, går ju fan inte att klamra sig fast
Fast man sitter ju åas upprätt som på en cross
Jo då nu går den rent efter att jag gav upp Mega squirten och satte dit två CV51or i stället, förlorar kanske några ponnys men jag skall inrikta mig på enkelheten o lära mig köra först innan jag jagar extra hk.
detta året fick bli ett mellan år, all tid har gått till ny flickvän men jag kommer att köra nästa, har fått några nya sponsorer och hojen stödlagring på kopplingen då main schaften böjde så mycket att det var svårt att växla och remmen ville åka av.
Kan hålla med om att twinbike sidan är seg, medel åldern är ca 50 år så det är kanske förklaringen, men jag tror nog att den som skriver får svar, kunskaps banken bland medlemmarna vill jag nog påstå är extremt hög.
Varför inte gå med Jörgen, jag har sagt det förut, med din hoj skulle du antagligen inte ens komma sist i pro twin klassen. Du känner ju Lasse Hellman han kan ju intyga vilket gött gäng vi är på tävlingarna
som parantes kan jag säga att plocka ur strax över 100 hk ur en harley twin är väl okej men när man är över 200 då har man problem.... punkt
fast dum i huvudet som man är så kämpar man vidare
som någon sa, skall man bli miljonär i dragracing, då får man börja som miljadär
)
// Lasse
Roligt att höra att du börjat få ordning på monstret!
Javjag var inne på din sida och såg bilderna på stödlagringen som du ska vattenskära till, även den programmerbara tändinställningslampan. Har själv funderinger på att skaffa en sån, så att jag kan ha en kontrollmetod att jag ställt in min kamtrigger till sprutet exakt, känns lite osäkert att bara lita till dioderna, inte så exakt.
Stödlagring är nog klokt redan vid betydligt lägre effekter/fäste än du har. Ser inte klokt ut med tex 3"-belt utan stödlager. På din hoj skulle jag inte ens prova utan. Även motoraxeln borde ha stöd tycker jag.
Jo jag får uppmaningar från twin dragbikers, jag delar ju bla garage med Johan Y som kör PTB.
Men att börja tävla är jag inte sugen på. Sitta och köra upp till Sundsvall på ledig tid, sedan huka i regnet i 2 dygn utan att ens ha startat hojen. Sedan lasta upp, och sent på söndagkväll lasta ur alla dyngsura prylar, återlämna släp. sova 4 timmar och sedan upp och jobba. Väl på jobbet hör man av kollegorna att det var strålande väder i Stockholm där min träbåt legat redo i solglittret en hel helg medans jag bränt upp 140 liter mackdiesel med bilen. Nej tack
Men däremot skulle det vara kul med en motorbana i stockholm, där man kunde köra för tidkort, rejsa mot andra gathojskompisar osv.
Att bygga om hojen för PTB gör raskt att den inte funkar ngt vidare på tex en bankörning.
Men det är kul att kolla på dragrejsingtävlingar tycker jag, om det är inom ca 12 mil från sthlm.
Jag ska strax bänka min hoj, får se vad den ger då. Jag är mest ute efter att optimera ihop komponenterna, som det är nu så är jag övertygad om att S&S600-kammen är lite för snäll mot vad den här motorn, sprutet och avgassystemet flödesmässigt kan supporta över 6000 rpm, det är därför jag vill testa den customslipade Supertwin-kammen samt RedShift 615-kammen. Topparna flödar ju 287 cfm @ 28" på insug och 210 på avgas.
Egentligen behöver jag ju inte mer effekt än de 142 hk 182 Nm den ger nu. Det är bara så trist att se effekten sluta stiga vid 6000 rpm när det här ändå är en kvadratisk S&S-motor med reeds och supreme-rods osv, som är byggd för att kunna växlas senare.
S&S600-profilen utvecklades ju för långslagigare bigtwins
Skulle jag bara vilja ha ett maffigt bänkresultat så är det ju bara att beställa ett set RedShift 723, hårdare fjädrar, dome-kolvar ställa upp varvstoppet till 8000 ställa upp den i bänken och be en bön att den håller. Men det är ju bara dumt, roligare att hålla sig till kammar och fjädertryck som har så stora marginaler att det håller och funkar bra för gatkörning. Maskinlasse körde ju till jobbet och semestrade med RS 643 i sin gatsporster med HD-motor, det är ju betydligt värre kammar än ngn av de jag nu provar.
Så även om min motor visat sig förvånansvärt stark så är inte målet att maxa ur effekten, jag vill optimera ihop motorn så att den är stark och har fin kurva utan dräparkammar och höga varvtal och heller inte spika på 95 oktan om jag måste tanka det. Och hittills har det ju lyckats.
Visar det sig efter kamutvärderingen att S&S 600 originalkammen är bäst så kommer jag förmodligen byta tillbaks till den utan att vara sur över det. Men det känns dumt att inte prova några andra kammar än originalkammen.
/J