Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
En motor är så mycket mer än bara toppeffekt och toppmoment. Dessa siffror har de flesta bara nytta av på forum och vid taffliga försök att impa på omgivningen.

För mig handlar det om känslan motorn förmedlar (jag vet, vi jag är på ett sublimt psykologiskt plan) när jag nyttjar den.

Sedan känsla nr 2 är att veta att man skapat mycket av just denna känsla själv när man kör sin hoj. Vilket måste vara obetalbart, det är därför jag är så impad av personer som Jörgen och hans likar. Själv är jag bara en glad amatör som gör småmoddar..

Det är ju det hojar, teknik fordon etc handlar om, dvs känslan man får i relationen med dem...

mina 25 öre...
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
twinbike.se

Gå in på vår förarsida www.twinbike.se
I pro twinbike klassen är det några som plockar ut över 240 bakhjuls hästar ur 2,1 liters harlemotorer.
är det någon som har frågor runt trimning finns det flera hjälpsamma där med mycket kunskap om trimning av twinnar.

//Lasse
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Gå in på vår förarsida www.twinbike.se
I pro twinbike klassen är det några som plockar ut över 240 bakhjuls hästar ur 2,1 liters harlemotorer.
är det någon som har frågor runt trimning finns det flera hjälpsamma där med mycket kunskap om trimning av twinnar.

//Lasse

Hur går det med dragrejseriet? Det har ju gått ett par år sedan sportstern blev stulen och du skaffade dragbiken, fått motorn att gå rent? Har du skrotat den danska ramen?

Twinbikesidan är ju tyvärr lika trist som Ducati-klubbens, eftersom den inte har ett öppet forum med tekniksnack. Jag har då inte hittat ngt. Gästboken är ju bara kackel
 
Last edited:

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Jo då nu går den rent efter att jag gav upp Mega squirten och satte dit två CV51or i stället, förlorar kanske några ponnys men jag skall inrikta mig på enkelheten o lära mig köra först innan jag jagar extra hk.
detta året fick bli ett mellan år, all tid har gått till ny flickvän men jag kommer att köra nästa, har fått några nya sponsorer och hojen stödlagring på kopplingen då main schaften böjde så mycket att det var svårt att växla och remmen ville åka av.
Kan hålla med om att twinbike sidan är seg, medel åldern är ca 50 år så det är kanske förklaringen, men jag tror nog att den som skriver får svar, kunskaps banken bland medlemmarna vill jag nog påstå är extremt hög.
Varför inte gå med Jörgen, jag har sagt det förut, med din hoj skulle du antagligen inte ens komma sist i pro twin klassen. Du känner ju Lasse Hellman han kan ju intyga vilket gött gäng vi är på tävlingarna :)
som parantes kan jag säga att plocka ur strax över 100 hk ur en harley twin är väl okej men när man är över 200 då har man problem.... punkt

fast dum i huvudet som man är så kämpar man vidare :va
som någon sa, skall man bli miljonär i dragracing, då får man börja som miljadär :))
// Lasse
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det kan jag skriva under på :yoparty trots att jag inte vågade vrida ur ordentligt, går ju fan inte att klamra sig fast

Fast man sitter ju åas upprätt som på en cross :D

Jo då nu går den rent efter att jag gav upp Mega squirten och satte dit två CV51or i stället, förlorar kanske några ponnys men jag skall inrikta mig på enkelheten o lära mig köra först innan jag jagar extra hk.
detta året fick bli ett mellan år, all tid har gått till ny flickvän men jag kommer att köra nästa, har fått några nya sponsorer och hojen stödlagring på kopplingen då main schaften böjde så mycket att det var svårt att växla och remmen ville åka av.
Kan hålla med om att twinbike sidan är seg, medel åldern är ca 50 år så det är kanske förklaringen, men jag tror nog att den som skriver får svar, kunskaps banken bland medlemmarna vill jag nog påstå är extremt hög.
Varför inte gå med Jörgen, jag har sagt det förut, med din hoj skulle du antagligen inte ens komma sist i pro twin klassen. Du känner ju Lasse Hellman han kan ju intyga vilket gött gäng vi är på tävlingarna :)
som parantes kan jag säga att plocka ur strax över 100 hk ur en harley twin är väl okej men när man är över 200 då har man problem.... punkt

fast dum i huvudet som man är så kämpar man vidare :va
som någon sa, skall man bli miljonär i dragracing, då får man börja som miljadär :))
// Lasse

Roligt att höra att du börjat få ordning på monstret!
Javjag var inne på din sida och såg bilderna på stödlagringen som du ska vattenskära till, även den programmerbara tändinställningslampan. Har själv funderinger på att skaffa en sån, så att jag kan ha en kontrollmetod att jag ställt in min kamtrigger till sprutet exakt, känns lite osäkert att bara lita till dioderna, inte så exakt.
Stödlagring är nog klokt redan vid betydligt lägre effekter/fäste än du har. Ser inte klokt ut med tex 3"-belt utan stödlager. På din hoj skulle jag inte ens prova utan. Även motoraxeln borde ha stöd tycker jag.

Jo jag får uppmaningar från twin dragbikers, jag delar ju bla garage med Johan Y som kör PTB.

Men att börja tävla är jag inte sugen på. Sitta och köra upp till Sundsvall på ledig tid, sedan huka i regnet i 2 dygn utan att ens ha startat hojen. Sedan lasta upp, och sent på söndagkväll lasta ur alla dyngsura prylar, återlämna släp. sova 4 timmar och sedan upp och jobba. Väl på jobbet hör man av kollegorna att det var strålande väder i Stockholm där min träbåt legat redo i solglittret en hel helg medans jag bränt upp 140 liter mackdiesel med bilen. Nej tack :D

Men däremot skulle det vara kul med en motorbana i stockholm, där man kunde köra för tidkort, rejsa mot andra gathojskompisar osv.

Att bygga om hojen för PTB gör raskt att den inte funkar ngt vidare på tex en bankörning.

Men det är kul att kolla på dragrejsingtävlingar tycker jag, om det är inom ca 12 mil från sthlm.

Jag ska strax bänka min hoj, får se vad den ger då. Jag är mest ute efter att optimera ihop komponenterna, som det är nu så är jag övertygad om att S&S600-kammen är lite för snäll mot vad den här motorn, sprutet och avgassystemet flödesmässigt kan supporta över 6000 rpm, det är därför jag vill testa den customslipade Supertwin-kammen samt RedShift 615-kammen. Topparna flödar ju 287 cfm @ 28" på insug och 210 på avgas.

Egentligen behöver jag ju inte mer effekt än de 142 hk 182 Nm den ger nu. Det är bara så trist att se effekten sluta stiga vid 6000 rpm när det här ändå är en kvadratisk S&S-motor med reeds och supreme-rods osv, som är byggd för att kunna växlas senare.
S&S600-profilen utvecklades ju för långslagigare bigtwins

Skulle jag bara vilja ha ett maffigt bänkresultat så är det ju bara att beställa ett set RedShift 723, hårdare fjädrar, dome-kolvar ställa upp varvstoppet till 8000 ställa upp den i bänken och be en bön att den håller. Men det är ju bara dumt, roligare att hålla sig till kammar och fjädertryck som har så stora marginaler att det håller och funkar bra för gatkörning. Maskinlasse körde ju till jobbet och semestrade med RS 643 i sin gatsporster med HD-motor, det är ju betydligt värre kammar än ngn av de jag nu provar.

Så även om min motor visat sig förvånansvärt stark så är inte målet att maxa ur effekten, jag vill optimera ihop motorn så att den är stark och har fin kurva utan dräparkammar och höga varvtal och heller inte spika på 95 oktan om jag måste tanka det. Och hittills har det ju lyckats.

Visar det sig efter kamutvärderingen att S&S 600 originalkammen är bäst så kommer jag förmodligen byta tillbaks till den utan att vara sur över det. Men det känns dumt att inte prova några andra kammar än originalkammen.

/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En uppdatering,
Igårkväll så hade jag äntligen klurat klart på hur jag skulle dra om vevhusventslangarna som jag länge irriterat mig på. Skönt att ha det fixat nu.

Sedan gick det fortare, på med avgassystem, tank, koppla bränslesystem, montera tillbaks det nyladdade batteriet, fylla tanken med bensin, på med tändning, lufta av spridarna, fylla oljetanken med mineralolja. Sedan köra runt motorn några sekunder på starten med jordade urtagna stift tills oljetryckmätaren vaknade till.

Provade även att fästa LM-2-loggern på tanken mha sugproppsfästet jag köpte, verkar sitta fast stadigt. Skönt att slippa ha den i en lackrepande tankväska.
 

Bifogat

  • IMG_2103.jpg
    IMG_2103.jpg
    248.7 KB · Visningar: 169
  • IMG_2107.jpg
    IMG_2107.jpg
    236.5 KB · Visningar: 167
  • IMG_2108.jpg
    IMG_2108.jpg
    244.1 KB · Visningar: 198
  • IMG_2110.jpg
    IMG_2110.jpg
    240.9 KB · Visningar: 185
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Gott att se henne hel igen!:tummenupp

Du som har koll på ekerfälgar, är det dyrt att köpa nytt? Vad är egentligen för- och nackdelar? Finns det ekerfälgar som tål mycket vikt eller blir det instabilt? Vad finns det för dimensioner?

Funderar på att köpa ny hoj (custom) och den variant jag vill köpa har bara helgjutna fälgar, men jag gillar det lite mer klassiska stuket med snyggt trådekrade fälgar och vita däcksidor...:)
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Gott att se henne hel igen!:tummenupp

Du som har koll på ekerfälgar, är det dyrt att köpa nytt? Vad är egentligen för- och nackdelar? Finns det ekerfälgar som tål mycket vikt eller blir det instabilt? Vad finns det för dimensioner?

Funderar på att köpa ny hoj (custom) och den variant jag vill köpa har bara helgjutna fälgar, men jag gillar det lite mer klassiska stuket med snyggt trådekrade fälgar och vita däcksidor...:)

Finns ekerfälgsbanor i 17", i 18" och i 19" i alla fall. Från bredder ungefär som kotten mellan benen till 6" breda

Sedan handlar det om att välja rätt bredd på ekrarna.



Ps, TOK:va inläggen verkar ha slutat, har det blivit ordinerad tvångströja? Ds
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Finns ekerfälgsbanor i 17", i 18" och i 19" i alla fall. Från bredder ungefär som kotten mellan benen till 6" breda

Sedan handlar det om att välja rätt bredd på ekrarna.



Ps, TOK:va inläggen verkar ha slutat, har det blivit ordinerad tvångströja? Ds
Tack för infon!
Förstår. Hur gör man med nav och sådär, måste man hitta ett som passar specifikt till hojen eller hur funkar det? Finns det "One kind fits several" eller något annat multinav för olika drivningar och storlekar på bromsskivor?

Tjockare ekrar för tyngre hojar då eller? Hur mycket tål en ekerfälg jämfört med en gjuten fälg? Om hoj plus förare vägen över 400 kg, är det ett hinder eller fixar de det?

Tok-inlägg?:va
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
citat Jörgen
Stödlagring är nog klokt redan vid betydligt lägre effekter/fäste än du har. Ser inte klokt ut med tex 3"-belt utan stödlager. På din hoj skulle jag inte ens prova utan. Även motoraxeln borde ha stöd tycker jag.


Mitt block MRP är en gammal nitromotor med 1 1/4" axel som haft ca 600+ hästar. nu har jag strax över 200 hk ´så det skall inte vara några som helst problem vx lådan därimot är en jims låda med bandit lock up koppling som är lite klen och behöver stöd för att fungera.
Man vill ju inte hänga på för mycket skrot heller för tygnden skull, ligger redan på övervikt.
i å för sig har jag resonerat att jag hellre vill ha en tung hoj som fungerar än en super lätt som typ Dansk ramen som sprack så fort jag gasade lite, men det är ju vad dragracing handlar om, att veta var man skall förstärka kontra lätta utan att det går i sönder :rolleyes:

//Lasse
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
citat Jörgen
Stödlagring är nog klokt redan vid betydligt lägre effekter/fäste än du har. Ser inte klokt ut med tex 3"-belt utan stödlager. På din hoj skulle jag inte ens prova utan. Även motoraxeln borde ha stöd tycker jag.


Mitt block MRP är en gammal nitromotor med 1 1/4" axel som haft ca 600+ hästar. nu har jag strax över 200 hk ´så det skall inte vara några som helst problem vx lådan därimot är en jims låda med bandit lock up koppling som är lite klen och behöver stöd för att fungera.
Man vill ju inte hänga på för mycket skrot heller för tygnden skull, ligger redan på övervikt.
i å för sig har jag resonerat att jag hellre vill ha en tung hoj som fungerar än en super lätt som typ Dansk ramen som sprack så fort jag gasade lite, men det är ju vad dragracing handlar om, att veta var man skall förstärka kontra lätta utan att det går i sönder :rolleyes:

//Lasse

Ok, jag tänkte mest på att det bryter i lagringen och vevpartiet, men åas är ju 1 1/4 rejält. Ja det är synd att hänga på på vikt i onödan, dessutom ser det ju yxigt ut. Antar att det är bäst att snegla på framgångsrika ekipage med ungefär samma setup för att få en hint om var man utnyttja metallvikten.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack för infon!
Förstår. Hur gör man med nav och sådär, måste man hitta ett som passar specifikt till hojen eller hur funkar det? Finns det "One kind fits several" eller något annat multinav för olika drivningar och storlekar på bromsskivor?

Tjockare ekrar för tyngre hojar då eller? Hur mycket tål en ekerfälg jämfört med en gjuten fälg? Om hoj plus förare vägen över 400 kg, är det ett hinder eller fixar de det?

Tok-inlägg?:va

Som Rolle tipsar om så finns det alla möjligheter om man vill bygga ekerhjul. Är man ute efter låg vikt så är det fälgbanor i alu som gäller.
Originalfälgarna på min hoj hade fälgbanor i kromat stål.

Bak har jag 40 polerade rostfria ekrar, original sporsternav med koniska Timken-lager, sportsterekring, Akront/Morad 4.25"X18" fälg i polerad aluminium.

Fram är det ett UCC-nav (Unique Custom Cycle) med koniska Timken, 40 polerade rostfria ekrar, samt numer ett Akront/Morad 2.50" X 18" i polerad alu

Här har jag köpt ekrar och fälgar.
http://www.central-wheel.co.uk/
Sigge Ehrling har ekrat alla amina hjul.

Här är sista modden ang hjulen om du minns, det var i mars.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4661541&postcount=2456

Här kan du se den snygga ekring som blir resultatet med UCC-navet fram, alla ekrar sitter från ett håll i navet vilket ger en slät utsida.
Rätt snyggt när man kör med tex enkelskiva som jag, ty då kan man se skönheten iaf från ena sidan.

attachment.php
 
Last edited:

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Tack för infon!
Förstår. Hur gör man med nav och sådär, måste man hitta ett som passar specifikt till hojen eller hur funkar det? Finns det "One kind fits several" eller något annat multinav för olika drivningar och storlekar på bromsskivor?

Tjockare ekrar för tyngre hojar då eller? Hur mycket tål en ekerfälg jämfört med en gjuten fälg? Om hoj plus förare vägen över 400 kg, är det ett hinder eller fixar de det?

Tok-inlägg?:va

Beror på hur mycket du kan göra själv. Allt går att fixa.. Distanser mm. Jag fick dela en distans för att det skulle gå in i svingen.

Det finns även fälgar med 40, 60, 80 ekrar så hållbarheten är nog inget problem. Finns från 16bak till 21fram.

Gå in på http://www.bikeline.se/ så ser du lite joks
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Som Rolle tipsar om så finns det alla möjligheter om man vill bygga ekerhjul. Är man ute efter låg vikt så är det fälgbanor i alu som gäller.
Originalfälgarna på min hoj hade fälgbanor i kromat stål.

Bak har jag 40 polerade rostfria ekrar, original sporsternav med koniska Timken-lager, sportsterekring, Akront/Morad 4.25"X18" fälg i polerad aluminium.

Fram är det ett UCC-nav (Unique Custom Cycle) med koniska Timken, 40polerade rostfria ekrar, samt numer ett Akront/Morad 2.50" X 18" i polerad alu.

Här har jag köpt ekrar och fälgar.
Morad/Akront finns under "Classic Rims"
http://www.central-wheel.co.uk/
Sigge Ehrling har ekrat alla amina hjul.

Här är sista modden ang hjulen om du minns, det var i mars. Här kan du även se beteckningarna på mina banor.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4661541&postcount=2456

Låg vikt är väl inte direkt något som är särskilt viktigt då hojen redan original är tung som ett as... Satsar inte på någon trimning eller viktminskning i övrigt heller, så så länge det inte lägger till alldeles för många kilon är det nog lugnt:)

Förstår Var köper man nav? Måste det vara ett specifikt nav till en viss hoj eller finns det "universal"? Du råkar inte veta hur det står till med delar till japscustom i allmänhet? Kan tänka mig att allt finns till HD, men hojen jag är sugen på är en XV1900...:rodnar

Tack för svaret!

Beror på hur mycket du kan göra själv. Allt går att fixa.. Distanser mm. Jag fick dela en distans för att det skulle gå in i svingen.

Det finns även fälgar med 40, 60, 80 ekrar så hållbarheten är nog inget problem. Finns från 16bak till 21fram.

Gå in på http://www.bikeline.se/ så ser du lite joks

Tja, beror väl på... Ekring tror jag inte att jag ger mig på, men byta hjulen ska jag nog klara av. Kan eventuellt svarva distanser också om det skulle behövas.

Hur är det med fästpunkter i naven för drevning och bromsar, måste man byta alltihop eller är det någon form av standardmått som tillåter att man använder passande universaldelar?

Tack för tipset, ska kolla!

Diggar ditt nick by the way!:yoparty
Tonari no Totoro, Totoro... Totoro, Totoro...:banana:glömdet:D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Låg vikt är väl inte direkt något som är särskilt viktigt då hojen redan original är tung som ett as... Satsar inte på någon trimning eller viktminskning i övrigt heller, så så länge det inte lägger till alldeles för många kilon är det nog lugnt:)

Förstår Var köper man nav? Måste det vara ett specifikt nav till en viss hoj eller finns det "universal"? Du råkar inte veta hur det står till med delar till japscustom i allmänhet? Kan tänka mig att allt finns till HD, men hojen jag är sugen på är en XV1900...:rodnar

Tack för svaret!

Vad gäller viket så är det inga problem med trådekrade fälgar, finns ju till bilar, där är det ju inte bara vikten utan även sidkrafterna som tillkommer. Bäst är ju att konsultera ngn kunnig när man bestämmer designen.

Vad gäller nav så är det bara att börja grotta. Mäta axel och alla andra mått, ev offset, positioner för drev och skiva osv. Sedan kolla om det finns ngt färdigt eller om det finns tips från ngt märkesforem där ngn anna redan hittat ett bra ekernav osv. Det är ju möljigt att ett eftermarknadsnav från HD-världen kan anpassas, där finns det säkert 1000 alternativ, även färdiga ekerhjul. Du kan ju börja botanisera på Bikeline för att se några alternativ, sedan ge dig ut i stora internetvärlden.

Bara att plocka fram skjutmåttet. Inga genvägar.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vad gäller viket så är det inga problem med trådekrade fälgar, finns ju till bilar, där är det ju inte bara vikten utan även sidkrafterna som tillkommer. Bäst är ju att konsultera ngn kunnig när man bestämmer designen.

Vad gäller nav så är det bara att börja grotta. Mäta axel och alla andra mått, ev offset, positioner för drev och skiva osv. Sedan kolla om det finns ngt färdigt eller om det finns tips från ngt märkesforem där ngn anna redan hittat ett bra ekernav osv. Det är ju möljigt att ett eftermarknadsnav från HD-världen kan anpassas, där finns det säkert 1000 alternativ, även färdiga ekerhjul. Du kan ju börja botanisera på Bikeline för atts enågra alternativ, sedan ge dig ut i stora världen.

Bara att plocka fram skjutmåttet. Inga genvägar.

Bra tips, tack!

Låter lite småkomplicerat dock... Fixar man sånt tillräckligt bra själv eller bör man anlita någon med koll? Om man nu aldrig pysslat med sånt här innan menar jag... Man vill ju inte att det ska bli fel...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bra tips, tack!

Låter lite småkomplicerat dock... Fixar man sånt tillräckligt bra själv eller bör man anlita någon med koll? Om man nu aldrig pysslat med sånt här innan menar jag... Man vill ju inte att det ska bli fel...

Omöjligt att svara på. Vad är "sånt"? Jag har ingen svarv, ej heller kan jag ekra, ej heller så har jag ngn däckmaskin eller balanseringsmaskin. Så som du ser i min tråd så har jag lejt bort svarvning av distanser, ekring och däckbyten.

Däremot har jag ju själv bestämt vad jag vill ha, mätt och sett till att det passar ihop. Har jag varit osäker på kompatibilitet så har jag rådfrågat de som kan. Tex "Jag vill använda nav X med fälg Y men jag har mätt att jag då måste ekra över fälgen 5 mm åt vänster, kan man göra det?" Såna frågor kan man ju ventilera med en ekerhjulsguru.

Men visst kan man backa in hela hojen hos en hojbyggarfirma och be dem ta fram och montera ekerhjul på hojen.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Omöjligt att svara på. Vad är "sånt"? Jag har ingen svarv, ej heller kan jag ekra, ej heller så har jag ngn däckmaskin. Så som du ser i min tråd så har jag lejt bort svarvning av distanser, ekring och däckbyten.

Däremot har jag ju själv bestämt vad jag vill ha, mätt och sett till att det passar ihop. Har jag varit osäker på kompatibilitet så har jag rådfrågat de som kan. Tex "Jag vill använda nav X med fälg Y men jag har mätt att jag då måste ekra över fälgen 5 mm åt vänster, kan man göra det?" Såna frågor kan man ju ventilera med en ekerhjulsguru.

Men visst kan man backa in hela hojen hos en hojbyggarfirma och be dem ta fram och montera ekerhjul på hojen.

Allt, mäta upp, beställa, distansa och montera menar jag. Tror du att jag tar mig vatten över huvudet?
Svarva kan jag, men äger ingen vidare stor svarv. Ej heller funkar den bra till hårdare metaller, men alu funkar bra. Men jag tänkte mer om en glad amatör utan erfarenhet, som jag, kan mäta upp saker och ting och lyckas beställa rätt:)

Förstår, låter vettigt. Finns ju kanske någon som monterat ekerfälgar på den här hojen tidigare, vad vet jag. Får fråga någon ekerhjulsfirma om det när det blir aktuellt.

Nja, det låter både dyrt och... Dyrt:näsblod :D Lite gör jag gärna själv, om det går utan att bli fel menar jag. Men det är å andra sidan kanske inte raketforskning att mäta upp vad jag ska ha för prylar?

Ledsen för trådkapningen förresten, uppskattar hjälpen väldigt mycket:)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Allt, mäta upp, beställa, distansa och montera menar jag. Tror du att jag tar mig vatten över huvudet?
Svarva kan jag, men äger ingen vidare stor svarv. Ej heller funkar den bra till hårdare metaller, men alu funkar bra. Men jag tänkte mer om en glad amatör utan erfarenhet, som jag, kan mäta upp saker och ting och lyckas beställa rätt:)

Förstår, låter vettigt. Finns ju kanske någon som monterat ekerfälgar på den här hojen tidigare, vad vet jag. Får fråga någon ekerhjulsfirma om det när det blir aktuellt.

Nja, det låter både dyrt och... Dyrt:näsblod :D Lite gör jag gärna själv, om det går utan att bli fel menar jag. Men det är å andra sidan kanske inte raketforskning att mäta upp vad jag ska ha för prylar?

Ledsen för trådkapningen förresten, uppskattar hjälpen väldigt mycket:)

Böttre att du börjar söka, jag fick denna träff på firma som har en mass hjul till den snarlika Road Star när jag sökte på "Spoked wheels yamaha xv1900"
Road Star 60 spoke wheels sizes,
Front 16 X 3.5.....$725.00
Front 18 x 3.5.....$750.00
Front 19 x 2.15...$775.00
Front 21 x 3........$799.00

Rear 16 x 3.5.....$825.00
Rear 18 x 5.5.....$850.00
Rear 18 x 8.5.....$899.00

http://www.sscustomcycle.com/products/wheels/roadstarpg2.shtml
Så om jag hittar drösvis med färdiga ekerhjul på 30 sekunder så är det nog inte omöjligt.

Om man inte (som jag) är styrd till att man vill ha lägsta möjliga vikt, inget krom och race look finns det ju hur mycket alternativ som helst.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Böttre att du börjar söka, jag fick denna träff på firma som har en mass hjul till den snarlika Road Star när jag sökte på "Spoked wheels yamaha xv1900"
Road Star 60 spoke wheels sizes,
Front 16 X 3.5.....$725.00
Front 18 x 3.5.....$750.00
Front 19 x 2.15...$775.00
Front 21 x 3........$799.00

Rear 16 x 3.5.....$825.00
Rear 18 x 5.5.....$850.00
Rear 18 x 8.5.....$899.00

http://www.sscustomcycle.com/products/wheels/roadstarpg2.shtml
Så om jag hittar drösvis med färdiga ekerhjul på 30 sekunder så är det nog inte omöjligt.

Om man inte (som jag) är styrd till att man vill ha lägsta möjliga vikt, inget krom och race look finns det ju hur mycket alternativ som helst.

Aha, så det fanns alltså! Fett. Tack för tipset, ska kolla runt lite och se vad jag hittar!:) Läste lite på sidan du länkade till och det verkar som att man får byta fler delar om man vill byta hjulen... Jaja, det kan ju bli bra det med.

Tack för hjälpen! Ska leta runt lite mer och se vad som finns:)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top