Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Kan ju bara konstatera vad många andra redan skrivit. Du verkar inte riktigt ha turen med dig. Jag gissar att man får viss respekt för utvecklingsavdelningar, när man inser hur mycket som kan jävlas vid hojbyggen. Hoppas att du faktiskt får köra lite nästa år.

Härligt att den gamla skökan är tillbaks på banan igen! Sommaren har inte varit sig lik utan Jürgen och Sothoran på vägarna...:krama

Man har faktiskt kunnat höra fågelsången i år.:D
 
Last edited:

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Man har faktiskt kunnat höra fågelsången i år.:D

Sant! Men å andra sidan har viltfaran på onsdagskörningarna varit överhängande. Förr om åren har vi tryggt kunnat räkna med att Roslagens hela viltbestånd varit simmandes i riktning Åland så fort Jürgen passerat rödljusen vid Löwenströmska....:gnissla
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Funderar lite kring detta också. Endel morderna högprestanda maskiner har med flit lite oljegenomsläpp för att motverka friktion osv. Men hur man får till det som "hobbymek" vettefan?


Låter trist som fasen att det inte verkar vilja bli riktigt bra. :(

Finns det några andra ringar du kan tillgå istället som kanske inte ger upphov till samma slitage i cylindrarna?
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Sant! Men å andra sidan har viltfaran på onsdagskörningarna varit överhängande. Förr om åren har vi tryggt kunnat räkna med att Roslagens hela viltbestånd varit simmandes i riktning Åland så fort Jürgen passerat rödljusen vid Löwenströmska....:gnissla

Dessutom har lokalbefolkningen Mellan Lapplands Väsby och Gottröra fått för sig att bygga ut sina hästgårdar.:mad: Vi får hoppas att Sothoran kan bryta den trenden nästa år. Vi har inte visat tillräckligt tydligt vad vägnätet söder om Gottröra är till för.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Låter lockande! :tummenupp
Men jag får se vad som händer med motorn nu, måste hålla rent i almanackan så att jag använder tiden innan snön klokt. Kanske blir bänkning eller cylinderdemontering i helgen.

Tråkigt med problem, du tror inte att kolvarna kan vara boven, centrering kulvbult eller korta kjolar till motorsetup, eventuellt vevstakslängd kontra slag?

Utan offset: "Kolvslammer" som kan äta upp ringarna i förtid speciellt i dina cylindrar kan jag tänka mig då du borde köra med större kallspel, sätter även lite mer belastning på hela motorn.

Mycket offset: Ökad belastning vid btc -> tdc, andra vinklar som sänker maximalt varvtal samt ökat cylinderslitage(kolvtryck).

Gissar på att 0.5-0.8mm är vad som är tillämpligt i såpass stora cylindrar om man inte har en extra kolvring som motarbetar "piston slap" eller varvar extremt mycket för de interna förhållanden som finns i motorn.

Du kanske inte heller kan få plats med längre kjolar med bibehållen korrekt kolvbultsplacering vilket kanske för problematiken till vevstakslängd då korta belastar cylinderväggen mer?


Gissar dock på att du har beaktat detta då du verkar ha stenkoll på det mesta men det blir rörigt när man ökar VE såpass mycket som du har gjort samt att något måste ju generera dessa problem om du nu har riktigt stabila cylindrar samtidigt som du inte har varvat speciellt mycket än. :)

Fundering är hur såpass höga effektuttag på lägre varvtal påverkar motorn, alla "vedbods sanningar" brukar gälla höga varvtal vid högsta effektuttag.

Edit: Nytt inlägg

Mina lekmans gissningar.
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Inkörning i bänk är det absolut bästa för att få ringarna att täta så bra som möjligt. Det är iallafall jag övertygad om. Sedan finns det ju många andra som är övertygade om motsatsen också.
Men man bör inte köra maxvarvs-pulls från start förstås.

Men att det skulle bli problem med en motor för att man kör in den lugnt har jag aldrig hört. Det jag hade förväntat mig är lite sämre tätning för ringarna med lite högre oljeförbrukning som följd och möjligen lite sämre effekt. Så om du har problem med att dina cylinderväggar ser fula ut efter 50 mils lugn körning så tror jag att problemet inte har med inkörningen att göra...
Möjligen om du skulle ha för dåligt oljetryck vid låga varv förstås.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Nu vill jag inte påstå att din hoj är samma sak som en riktig bil, men det finns i alla fall vissa parametrar som sammanfaller med gamla vw, åtminstone luftkylt och gjutjärnscylindrar.
På de vassare vw-motorer jag byggt så var det mineralolja av god kvalitet i kombination med hög belastning från start som var receptet för att undvika glasning (naturligtvis efter inkörning av kammen).
Jag kom underfund med detta då jag upptäckte att de gånger jag påbörjade bestyckninsjobbet direkt efter uppstart så blev cylindrarna mycket bättre än på de motorer som kördes med grundsetup för senare bestyckning.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
lider med dig. Trist när du lägger ner så mkt tid och pengar och så blir det inte bättre.... Man undrar ju lite lätt om den så kallade expertis som ger råd har något vetenskapligt att tillföra. Inkörningstips verkar vara något som alla trimmare har något eget att komma med. Ofta med någon teori eller anekdot som är övertygande men likväl ovetenskaplig eller försumbar. Häng in there. Det är bara en tidsfråga innan du hittar EN "lösning".

Ja det är många aspekter och varje motortyp har ju dessutom sina egenheter, jag har ju en hel del misstankar själv, men alltid bra att rådgöra med andra.
Om inget ytterligare spår kommer värderas tyngre av mig så lär nog nästa inkörning bli radikal.

Låter trist som fasen att det inte verkar vilja bli riktigt bra. :(

Finns det några andra ringar du kan tillgå istället som kanske inte ger upphov till samma slitage i cylindrarna?

Jag tror inte det är ringmaterialet, detta är en vanlig ringkombination, de två översta ringarna är "moly faced" Den andra av dessa är konisk för skrapfunktion. Sedan kommer ett vanligt tredelat oljeskrapringsarrangemang, två kromade tunna ringar med en expander emellan. http://www.sscycle.com/uploads/instructions/510-0005_piston_rings.pdf

Det är nog mer att ringarna inte sätter/sliter in sig, när de inte tätar så bränns oljefilmen bort under ringarna och då polerar/scuffar det i loppen tror jag. Det finns många orsaker till varför det blir så här. Från tex kolvdynamik till ytfinheten på honingsytan, inkörningsteknik, oljeval osv. Dessutom kan det vara en olycklig kombination. Har man tex hög ytfinhet på honingen så tror jag att inkörningen måste vara hård, eller rättare sagt, då behöver/ska man inte köra in i motorn cylindrarna i traditionell bemärkelse. Dessa hårda cylindrar har en mycket fin honing, 400-600 grit-stenar tror jag. Men jag har läst om motorbyggare som honar så grovt som 280 grit för molyringar. Jag har dock för lite erfarenhet kring detta för att säga vad som skulle vara bäst här. Honar man för grovt så kan ringarna ta slut innan cylinderytan är inkörd.

Kan ju bara konstatera vad många andra redan skrivit. Du verkar inte riktigt ha turen med dig. Jag gissar att man får viss respekt för utvecklingsavdelningar, när man inser hur mycket som kan jävlas vid hojbyggen. Hoppas att du faktiskt får köra lite nästa år.

Man har faktiskt kunnat höra fågelsången i år.:D

Ja åka nästa sommar hoppas jag med! :D
En sak är säker, jag kommer att gå till botten med detta (förmodligen min ekonomi också :D ). Det ska lösas. När det jävlas är det bara att lägga ännu mer tid och pengar.

Sant! Men å andra sidan har viltfaran på onsdagskörningarna varit överhängande. Förr om åren har vi tryggt kunnat räkna med att Roslagens hela viltbestånd varit simmandes i riktning Åland så fort Jürgen passerat rödljusen vid Löwenströmska....:gnissla

:gnissla Min hoj som går så fint! Gracilt och obemärkt som en hind över roslagsnejderna :D

Funderar lite kring detta också. Endel morderna högprestanda maskiner har med flit lite oljegenomsläpp för att motverka friktion osv. Men hur man får till det som "hobbymek" vettefan?

Här är nog inte problemet att övre ringen går torrt pga av tex för bra skrapförmåga hos de underliggande ringarna, jag tror mer att ringarna inte förmår täta på cylinderns trycksida samt den motsatta sidan, så att förbränningsgaserna bränner av oljefilmen.

Tråkigt med problem, du tror inte att kolvarna kan vara boven, centrering kulvbult eller korta kjolar till motorsetup, eventuellt vevstakslängd kontra slag?

Utan offset: "Kolvslammer" som kan äta upp ringarna i förtid speciellt i dina cylindrar kan jag tänka mig då du borde köra med större kallspel, sätter även lite mer belastning på hela motorn.

Mycket offset: Ökad belastning vid btc -> tdc, andra vinklar som sänker maximalt varvtal samt ökat cylinderslitage(kolvtryck).

Gissar på att 0.5-0.8mm är vad som är tillämpligt i såpass stora cylindrar om man inte har en extra kolvring som motarbetar "piston slap" eller varvar extremt mycket för de interna förhållanden som finns i motorn.

Du kanske inte heller kan få plats med längre kjolar med bibehållen korrekt kolvbultsplacering vilket kanske för problematiken till vevstakslängd då korta belastar cylinderväggen mer?


Gissar dock på att du har beaktat detta då du verkar ha stenkoll på det mesta men det blir rörigt när man ökar VE såpass mycket som du har gjort samt att något måste ju generera dessa problem om du nu har riktigt stabila cylindrar samtidigt som du inte har varvat speciellt mycket än. :)

Fundering är hur såpass höga effektuttag på lägre varvtal påverkar motorn, alla "vedbods sanningar" brukar gälla höga varvtal vid högsta effektuttag.

Edit: Nytt inlägg

Mina lekmans gissningar.

Har diskuterat rodration tidigare i tråden. Mina stakar är 7.113" långa och slaget är 4" så jag har en rodratio på 1.78. Det är inte så illa. Men visst, det kan vara oroliga kolvar pga av kort kolvshirt. Men samtidigt är det ju inte som de snusdose-liknande låga kolvarna som tex sitter i sporthojar och motarder.

Kolvarna har en hel del kolbultsoffset, över en mm. Det syns tydligt med blotta ögat. Ska mäta upp det vid tillfälle

Inkörning i bänk är det absolut bästa för att få ringarna att täta så bra som möjligt. Det är iallafall jag övertygad om. Sedan finns det ju många andra som är övertygade om motsatsen också.
Men man bör inte köra maxvarvs-pulls från start förstås.

Men att det skulle bli problem med en motor för att man kör in den lugnt har jag aldrig hört. Det jag hade förväntat mig är lite sämre tätning för ringarna med lite högre oljeförbrukning som följd och möjligen lite sämre effekt. Så om du har problem med att dina cylinderväggar ser fula ut efter 50 mils lugn körning så tror jag att problemet inte har med inkörningen att göra...
Möjligen om du skulle ha för dåligt oljetryck vid låga varv förstås.

Ja det är mitt huvudspår i detta läget, att motorn måste köras in effektivt i en bänk, med pullar med succesivt ökande spjällöppning avlöst av motorbroms i bänk. Så att man får bra gastryck på ringarna innan honingsytan är förbrukad, även om priset är "hög" kolvhastighet.

Man skulle ju kunna göra detta på gatan också om man körde hojen till en öde raka, men nu är det för halt. Dessutom vill jag gärna göra nästa inkörning i bänk så att jag kan logga vevhustryck och AFR, för att se vad som egenbtligen händer.

Ang smörjningen så har jag även funderat på detta tidigare, se mitt svar till Viktor nedan. Men jag håller förstås även den möjligheten öppen och ska kolla upp även detta ännu en gång.

Nu vill jag inte påstå att din hoj är samma sak som en riktig bil, men det finns i alla fall vissa parametrar som sammanfaller med gamla vw, åtminstone luftkylt och gjutjärnscylindrar.
På de vassare vw-motorer jag byggt så var det mineralolja av god kvalitet i kombination med hög belastning från start som var receptet för att undvika glasning (naturligtvis efter inkörning av kammen).
Jag kom underfund med detta då jag upptäckte att de gånger jag påbörjade bestyckninsjobbet direkt efter uppstart så blev cylindrarna mycket bättre än på de motorer som kördes med grundsetup för senare bestyckning.

Intressant!
Ja VW-motorer är ju väldigt lika HD i många aspekter, på VW kör man ju också med svarvade billet-segjärnscylindrar när det börjar bli lite mer effekt i motorerna.


En uppdatering.

Igår tog jag ut hojen för att testa att ge på lite mer gas, väldigt halt på vägarna nu, eftersom saltet ligger kvar som en klissig hinna, så rätt läskigt. Körde en del i tunnlarna i södra länken och sedan ut på E4.an.

Innan jag rullade ut så provade jag även att koppla bort min kompletterande vevhusventanslutning från kamkåpan och använder bara original vevhusventen från topparna, detta för att utesluta att det i mina ögon för stora oljeflödet till catchtanken skulle kunna bero på oljesprut från kamdreven, det vart dock samma resultat i catchtanken. Och som väntat syntes efter ett tag spår av över tryck i vevhuset, började fukta lite från stötstångsrören.

Vi Haga norra vart det rent från bilar framför mig och jag gick ned till trean och gjorde en till pull från ca 3000-6000 där jag släppte för att motorbroms upp olja och kyla av. DEnna gång kände jag dock direkt att motorbromsen var över hövan. Så jag drog snabbt in kopplingen ocjh motorn dog, låg i vänsterfilen och ca 170 så det var tur att jag väntat tills jag hade fri väg denna gång, bilarna bakom var betryggande långt bort efter pullen. Så jag rullade snett över 4 filer och stannade på väggrenen. Efter ngn minuts koll av motorn så provade jag att starta den och tuffade hem.

Denna skärningstendens var väntad, det var vad jag misstänkte skulle ske efter att jag sett de glasade/polerade stråken i min tidigare nämda boroskopinspektion längre upp. När jag kom hem såg jag att med boroskopet att det såg ut att vara 1.ans kolv som scuffat, spår av smält alu. Jag hade misstänkt att det skulle vara den bakre cylindern som skulle gå ner sig om ngt skulle hända, ty den hade mest glasningar och lägst komp.

Gjorde även ett komprov innan jag rev motorn, och mycket riktigt hade nu kompet sjunkit på främre cylindern.

Så då var det bara att tappa ur bensin och olja och dra av cylindarna igen. De sista två bilderna är på den bakre cylindern resp kolven.

På den främre kolven ser man rejäl scuffing på trycksidans kjol. Det är dock inget värmenyp, ty det finns inga skador på motsatt sida av kolven.

Jag tror det är bristande oljefilm pga av den polerade cylinderytan och den dåliga ringtätningen. Finns det inte en stark oljefilm mellan trycksidan av kolven och fodret så kletar aluminiumet helt enkelt.

79 mil vart det! Av det feta oliga sotet på kolvtopparna syns att kolvarna bränt olja.
 

Bifogat

  • IMG_2000.jpg
    IMG_2000.jpg
    230.1 KB · Visningar: 214
  • IMG_2001.jpg
    IMG_2001.jpg
    222 KB · Visningar: 222
  • IMG_2003.jpg
    IMG_2003.jpg
    243.1 KB · Visningar: 227
  • IMG_2008.jpg
    IMG_2008.jpg
    244.9 KB · Visningar: 232
  • IMG_2009.jpg
    IMG_2009.jpg
    230.7 KB · Visningar: 342
  • IMG_2014.jpg
    IMG_2014.jpg
    205.5 KB · Visningar: 265
  • IMG_2015.jpg
    IMG_2015.jpg
    227 KB · Visningar: 295
  • IMG_2019.jpg
    IMG_2019.jpg
    125.5 KB · Visningar: 266
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Såg ju inge roligt ut det där. Nästan värre än tidigare? :va

Med alla dessa problem du har så börjar jag ju bli orolig över min uppgraderade rova, fast å andra sidan blir det ju lite skillnad i krafter på en twin med dryga 1600cc och en fyra med dryga 1200.

Men så honingsytan skulle kunna vara boven i dramat? Att du initiellt haft för slät/fin yta så att inte ringarna kunna sätta sig ordentligt och täta?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Såg ju inge roligt ut det där. Nästan värre än tidigare? :va

Med alla dessa problem du har så börjar jag ju bli orolig över min uppgraderade rova, fast å andra sidan blir det ju lite skillnad i krafter på en twin med dryga 1600cc och en fyra med dryga 1200.

Men så honingsytan skulle kunna vara boven i dramat? Att du initiellt haft för slät/fin yta så att inte ringarna kunna sätta sig ordentligt och täta?

Ja det här är ett haveri, början till en full blown kolvskärning. Det hann inte gå så långt bara. Hade jag legat kvar med gasen några sekunder till hade det blivit en helt annan histora kan jag säga.

Ja honingsytan är nog snarare en parameter, dvs fönstret för inkörning vad gäller motortid och gaspådrag är annorlunda. Jag tror inte att man ska hona så mycket grövre med molyringar, iaf inte under 280-320. honar man för grovt kan som sagt kolvringarna ta slut innan honingsytan är inkörd. Men den yta jag har ska nog köras in hårdare, som en racemotor. Men det är just detta jag ska diskutera med bla Karling, Proservice och Supertwin vid tillfälle. Jag har lastat in kolvar och cylindrar i bilen så ska vi titta på detta tillsammans. Jag vill göra en noggrann granskning med lupp och mätning av kolvringsspår osv.

Hade jag inte själv filat in kolvringarna så hade jag bla misstänkt för litet ringgap som en möjlig orsak till poleringen/glasningen. Men jag lade de båda övre ringgapet på 0.55mm. Medvetet generöst för 4"-borr, just för att jag vet att segjärnscylindrar inte utvidgar sig så mycket som alucylindrar.

Även smörjningen skulle kunna vara en orsak, men jag har en rätt exklusiv proflow oljepump och både oljetrycklampa och analog mätare på hojen. Ligger på över 20 PSi redan vid 2000 rpm med varm olja. Jag blåser ju även alla oljekanaler innan jag sätter ihop motorn, även in i veven så att jag ser att vevlagerrullarna får smörjning. Det är oljan från vevlagret som tillsammans med oljereturflödet från topparna som rinner ned på vevskivorna som stänksmörjer undersidan av kolvarna på denna motortyp.

Det var även bra med olja under kolvarna och tyvärr även på kolvtopparna.


Jag tror inte du behöver vara orolig för din motor, det här är ngn olycklig kombination, någonting konstigt händer i den här motorn helt enkelt. Måste utreda det här ordentligt. Men bla såna här frågor/utredningar håller jag ju på med på jobbet, även om det då är större motorer. Så jag är luttrad. Det gäller att ifrågasätta alla tänkbara orsaker och sedan uteslutningsmetoden. Sedan gör man en ansats som man tror på och provar detta i praktiken, och då helst inte för många ändringar på en gång. Eftersom olika motorer har sina egenheter är det då bra att konsultera de som sysslat med motorer av HD-typ på mycket högre effekt än jag har. De har ofta sett sånt här förut och vet mer vad det är kopplat till just den här motortypen.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Fan vad trist!
Klarade sig foder och cylindern i övrigt?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Oljekvalitet?
Jag har för mig att du kör in på kendalls mineral lr?

Jag har hört lika starka argument för billig mineral som för högkvalle syntet i inkörningen.

Båda sidor har argumenterats av män med stor pondus inom motorsvängen.
Båda sidor har totalt idiotförklarat den andra sidan.

Det som slutligen kommer att funka för dig kommer jag hålla för sanningen så länge jag lever. :yoparty
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Men fy fasen så trist...lider med dig Jyrgen. Det här är ju rent av löjligt, det är ju inte så att det är vedbomeck, och du använder dig av specialister? :va
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Verkligen trist. Men det ser ju ut som att cylindern inte tagit alltför mycket stryk och ska gå att rädda utan problem.
Scuffning? Med det antar jag att du menar att kolven helt enkelt slagit i cylingern där märkena är och att oljefilmen alltså är bruten?

Lite intressant att skärningstendenserna slutar tvärt vid nedre ringen och inte har fortsatt mellan ringarna. Det ser ut att vara precis i höjd med kolvbulten det är som värst, men äcven här är det intressant att det inte är området vinkelrätt mot kolvbulten. Lite uppenbara saker kanhända, men jag kan inte säga annat utifrån bilderna än att olven av sidokrafter slagit igenom oljefilmen. Vad det sedan beror på återstår att lista ut.

Jag tror med andra ord att du är inne på rätt spår :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fan vad tråkigt, stackare...:(
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
OM det varit pga det kalla vädret. Alltså att cylindern varit kall. Hade den haft skär-märken på andra sidan kolven då också?

Mats
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
OM det varit pga det kalla vädret. Alltså att cylindern varit kall. Hade den haft skär-märken på andra sidan kolven då också?

Mats

När uteluften sjunker så sjunker tempen i hela systemet. Dvs kör man vid 0C isf 20C så sjunker inloppstemp, avgastemp, kolvtemp och cylindertemp lika mycket. Iaf på en luftkyld motor utan oljetermostat.

Så det ska snarare bli mer kolvspel vid kall väderlek. Annat är det förstås om man tex skulle hälla en spann kallvatten över motorn när den är igång, då får man en temporär och onaturligt stor skillnad mellan kolvtemp och cylindertemp.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fan vad trist!
Klarade sig foder och cylindern i övrigt?

Ja otroligt nog kunde jag inte ens med nageln känna någon ojämnhet vid de värsta märkena i fodren. Jag pratade med Karling idag och han tröstade mig. Ductile Iron-cylindrar är (förutom styvheten) just kända för att vara stenhårda och robusta, dvs man kan ofta köra en kolv till sopor... och cylindern är i det närmaste opåverkad, oftast bara att hona bort alu-resterna.

Jag får hålla tummarna att jag slipper borra. Har lämnat cylindrar och kolvar till K ikväll. Så får han titta på och dem och mäta upp burkarna i lugn och ro utan att jag hänger över axeln. Så kan vi brainstorma sedan.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Skönt!

Ibland lönar det sig att satsa på ordentlig kvalitet!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Skönt att det verkar ha gått så pass bra i alla fall:)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top