Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kul att se motorn i ett stycke igen! :tummenupp

Nu fattas ju bara en fet 5" tratt på sprutet istället för det gigantiska luftfiltret. :yoparty

Tack!
Trattar ser ju snyggt ut, men på en gathoj känns det inte så kul, iaf inte här i Sthlm. Ingen alpluft här direkt, mycket partiklar i lufter från alla bilar.:gnissla
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tack!
Trattar ser ju snyggt ut, men på en gathoj känns det inte så kul, iaf inte här i Sthlm. Ingen alpluft här direkt, mycket partiklar i lufter från alla bilar.:gnissla

Dessvärre ett förståndigt val.
Jag förmodar att du skall bänka både med och utan luftfilter, eller?
Det känns inte som om det skall gå att få tillräckligt flöde med rimlig storlek.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tack!
Trattar ser ju snyggt ut, men på en gathoj känns det inte så kul, iaf inte här i Sthlm. Ingen alpluft här direkt, mycket partiklar i lufter från alla bilar.:gnissla

Ja, det är ju en kompromiss man får göra. Själv ska jag väl pilla på någon form av foam filter över mina trattar vid längre utflykter så man slipper suga in all skit som svävar runt i luften. Däremot håller jag med en bekant åt farsan lite på den punkten: "Det som åker in åker i regel ut.".

Här uppe har vi ju lyckligtvis inte samma belastning trafikmässigt och en hel del skog så luften är i regel ren och fräsch. Speciellt i slutet av augusti och fram till nu. Jäklar vilken fyllnadsgrad det blir i motorerna när det går mot höst / vinter. :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tiden går fort när man har roligt :)

:D
Fast inge roligt att vänta på cylindrar som aldrig ville komma. Hela juni, juli, augusti, september och halva oktober gick utan att jag kunnat skruva ihop hojen. Så det har varit rätt segt.

Dessvärre ett förståndigt val.
Jag förmodar att du skall bänka både med och utan luftfilter, eller?
Det känns inte som om det skall gå att få tillräckligt flöde med rimlig storlek.

Har redan provat mitt luftfilter i bänken, och som jag hade hoppats så visade det sig vara så tilltaget att det inte påverkar effekten. Ingen mätbar skillnad med eller utan luftfilter. Filtret är byggt kring en cirkulär K&N-insats som är ca 8" i diameter och 3" hög. Det var målet när jag byggde filtret, att det skulle ha så stor filterarea och volym att det inte hämmade toppeffekten. Även skönt att ha marginal för nedsmutsning.

Nackdelen är ju att det sticker ut lite. Men det är ju hotrod :D
 
Last edited:

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Väntar med spänning på bänkningsresultaten. Vill minnas att senaste kurvorna vart bra lika en Volvo D13 i formen
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja, det är ju en kompromiss man får göra. Själv ska jag väl pilla på någon form av foam filter över mina trattar vid längre utflykter så man slipper suga in all skit som svävar runt i luften. Däremot håller jag med en bekant åt farsan lite på den punkten: "Det som åker in åker i regel ut.".

Här uppe har vi ju lyckligtvis inte samma belastning trafikmässigt och en hel del skog så luften är i regel ren och fräsch. Speciellt i slutet av augusti och fram till nu. Jäklar vilken fyllnadsgrad det blir i motorerna när det går mot höst / vinter. :tummenupp

Ja bygg ngn form av luftfilter för gatåkning, det skulle iaf jag rekommendera. Ett förlupet gruskorn kan ställa till mycket.

Hoppas du når 150 kusar på baken nudå annars är det ju omanligt... Eller ja just... Det kanske är helt ok i din värld?! :arsele

Målet med burkarna är ju mest att få bra ringtätning, men det kan ju förstås ge toppeffekt det med. Men sannolikt märks det väl mest i mellan- och bottenregistret. Fast där är ju denna motor redan för stark :död

Men den nya Supertwin-kammen kan ju ge lite toppeffekt, annars får jag se vad RedShift-kammen ger. Men egentligen är jag ju inte missnöjd med de 142 hk och 182 Nm som motorn gav med originalkammen. Mest roligt att se vad man kan få ut utan att gå på mördarkammar med mycket lyft. Jag kommer att välja den av S&S600-, RS615- och Supertwinkammarna som ger bäst kombo av körbarhet, mellanregister och toppeffekt.

Väntar med spänning på bänkningsresultaten. Vill minnas att senaste kurvorna vart bra lika en Volvo D13 i formen

Tack! :D Ja ganska bottenstark. Kan ladda upp senaste bänkpapparet från i våras igen, det är med portade topparna och originalkammen, dvs S&S600 (.600" i lyft)
Ja så fort motorn är inkörd med de nya kolvarna och Axtellcylindrarna så kommer jag att bänka motorn med Supertwin-kammarna som sitter i nu, sedan skifta till RedShift615-kammarna och bänka dessa. Sedan välja den kam jag gillar bäst. Om ingen solklar vinnare står att finna så finns en tredje möjlighet om jag orkar, att börja prova kombos. Dvs Dual-pattern. Tex ta RS615 på insug och S&S600 på avgas osv. Sportster är ju en fyrkamsmotor vilket ger alla möjligheter att labba.

Här är den
 

Bifogat

  • bänkningproservice100511.jpg
    bänkningproservice100511.jpg
    79.5 KB · Visningar: 940
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En uppdatering:

Efter att motorn satts ihop så monterade jag nytt oljefilter och fyllde oljetanken med mineralolja, kollade även växellådsoljan.

Sedan körde jag i vanlig ordning opp oljetrycket med urtagna stift, mätare landade på ca 15 psi för startmotorn vid rumstemperatur. Provade ringtätningen på det ovetenskapliga sättet genom att hålla handflatan för oljepåfyllningshålet i oljetanken, handflatan sögs fast. Så det är uppenbarligen bra undertryck i vevhuset redan på det låga varvtalet, det borgar för bra ringtätning. Oljetanken är ju tryckutjämnad/avluftad mot kamaxelkåpan på sportster, så trycket i oljetanken är samma som undertrycket i registerhuset.

Sedan monterade jag den gigantiska 8.5-literstanken och fyllde upp med 99 oktan. Avluftade spridarna och startade motorn, hoppade igång direkt. Hade jämt skägg att hålla en bunt trasor över slutrören för att inte störa de boende i huset där jag håller till. Dämpar rätt bra.

Körde heat-cycling enligt S&S, Axtells och Karlings rekommendation. Först ca 60 sekunder på 1100-1750 rpm sedan avsvalning. Sedan 3-4 minuter tills toppar och cylindrar nått ca 60-70C, sedan avsvalning. osv. Just för att ringarna inte ska kunna få hotspots och ge blankningar under de första kritiska minutrarna. Körde 4 sådanan cykler. På den andra cykeln kom olja i retur i de transparenta slangarna jag monterat på returerna, dessa slangar sögs senare ihop av undertrycket i motorn vilket är lovande.

Så nu bytte jag ut dessa slangar mot tvenne rostfria mytomspunna slangar istället. Vart riktigt fräsigt tycker jag.

Det skalliga fettot på sista bilder är jag med alla kläder jag kunde få plats med innanför skinnstället, handlade även biltemas varmfodrade handskar för denna höstinkörning. For sedan ut på en 13-mila inkörningstur igårkväll. Naturligtvis regnade det när jag öppnade garageporten, men nu orkade jag inte bry mig om vädret.

Allt funkade perfekt, följde min nu smått traditionella första cylinderinkörningsrunda, en tur till färjeläget till Adelsö i kolmörkret. nInga vildsvin denna gång, bara två rådjur, men de vända tvärt på vägen och lubbade in i skogen igen när de fick syn på oss. När Adelsö-färjeläget dök upp dödade jag motorn och rullade till stopp och kollade sedan stiften, såg perfekt knäckebrödsbruna ut. Bra färg mtp den låga lasten.

Höll mig under 2500 rpm och 80 km/h de första 8 milen, sedan höll jag mig under 3000 rpm. Har följt S&S inkörningsprocedur by the book denna gång på Karlings rekommendation. Eftersom det gått troll i min cylindertätning så ska nu allt di gamle HD-uvarna säger följas preussiskt :D
 

Bifogat

  • IMG_1955.jpg
    IMG_1955.jpg
    239.3 KB · Visningar: 1,624
  • IMG_1956.jpg
    IMG_1956.jpg
    229.9 KB · Visningar: 1,618
  • IMG_1960.jpg
    IMG_1960.jpg
    254.5 KB · Visningar: 2,014
  • IMG_1963.jpg
    IMG_1963.jpg
    234.2 KB · Visningar: 1,644
  • IMG_1966.jpg
    IMG_1966.jpg
    237 KB · Visningar: 1,980
  • IMG_1967.jpg
    IMG_1967.jpg
    238.1 KB · Visningar: 1,644
  • IMG_1971.jpg
    IMG_1971.jpg
    184.4 KB · Visningar: 1,001
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Lika snygg som sist vi sågs:krama

Stort grattis till provstarten!!!:yoparty

Måste bara säga grattis till valet av cylindrar åter en gång, det blev helt sjukt mycket hotrod med svart:tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Blev kanonfint med lite riktig slang för oljereturerna. :tummenupp

Sen låter det ju jätteroligt att allt ser bra ut hittills. Vore ju hemskt om det inte skulle bli bra (eller bättre) med allt detta extrajobb och alla extraslantar. :död

Borde nog läsa på lite själv om heat-cycling och inkörning nu när jag också monterat i nya grejjer.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Äntligen! :tummenupp

Underbar tråd by the way! Tack! :Bugar

Galet snygg från vänstersidan.(Hojen alltså.:tungan)

Givet resten av projektets pedantputsordnüng,
skall du göra något mer åt avgaseriet?

Oavsett det dock, grattis!
(Å så slapp du ju svettas ihjäl i skinnstället i sommarvärmen.)

/e
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Nice!
Grattis ;)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Grattulerar!
Passande klyscha: Den som väntar på nåt gott bla bla...


Vet du om att texten 883 på tanken inte är storleksangivelsen för 1 cylinder?:D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lika snygg som sist vi sågs:krama

Stort grattis till provstarten!!!:yoparty

Måste bara säga grattis till valet av cylindrar åter en gång, det blev helt sjukt mycket hotrod med svart:tummenupp

Tack! :krama
Ja jag tycker också det vart ballt med runda svart burkar. Lite mer gangsterstuk på motorn nu!

Blev kanonfint med lite riktig slang för oljereturerna. :tummenupp

Sen låter det ju jätteroligt att allt ser bra ut hittills. Vore ju hemskt om det inte skulle bli bra (eller bättre) med allt detta extrajobb och alla extraslantar. :död

Borde nog läsa på lite själv om heat-cycling och inkörning nu när jag också monterat i nya grejjer.

Ja jag håller tummarna. Har kört 31 mil nu. Varav 10 mil igårkväll. Så jag gjorde första olje- och filterbytet igårkväll när motorn ändå var varm (till skillnad från mig) efter turen. Vart HD-mineralolja även denna gång, vill vänta med ev syntet till den är helt inkörd, eller iaf 100 mil. Bra mineralolja är ju inte kass det heller, bara man byter i tid.

Äntligen! :tummenupp

Underbar tråd by the way! Tack! :Bugar

Jag borde nästan ha hört dig dra förbi, bor 400 meter från
korsningen Drottningholmsvägen/Åkeshovsvägen.

Galet snygg från vänstersidan.(Hojen alltså.:tungan)

Givet resten av projektets pedantputsordnüng,
skall du göra något mer åt avgaseriet?

Oavsett det dock, grattis!
(Å så slapp du ju svettas ihjäl i skinnstället i sommarvärmen.)
/e

Tack! Ja kanske du hörde mig! Hon är ju rätt högljudd.

Avgaseriet hör till de saker jag byggt på hojen som är allra mest lyckade. Avgassystemets steppade krökar är ju tex specialberäknade för just min motor av Burn's. Systemet supportar den här motorn perfekt, inget backpulsområde i hela effektregistret tex. Dessutom inga barnsjukdomar som vibrationsprickor etc, dvs det vart rätt på första försöket. Ganska ovanligt när man bygger själv, jag brukar alltid betrakta första versionen som en prototyp, dvs det brukar ofta visa sig att man måste modda konstruktionen när man kört lite, speciellt på såna här hojar som skakar en del.

Men det kanske är ngt med avgassystemet som du tycker kan göras bättre?

Det enda jag skulle vilja ha är bättre ljuddämpning. Jag moddade perfrören i dämpardelen senast i förrgår, gick upp i hålstorlek, men fortfarande rätt bullrigt. Klurar på ngn form av spjäll som jag kan ha stängt när jag kör tex i innerstan eller på bana. Men inte kommit på ngn bra konstruktion än, det ska ju se snyggt ut också.



Tack! Ska bli kul att följa din trajja-tråd!

Där skiljs agnarna från vetet!

Sjukt kallt att åka nu kan jag dock erkänna :gnissla

Grattulerar!
Passande klyscha: Den som väntar på nåt gott bla bla...


Vet du om att texten 883 på tanken inte är storleksangivelsen för 1 cylinder?:D

Ja jag har ju bara 820 cc per cylinder. Men till de som tycker att min tanklogga är missvisande brukar jag ändå säga. "Jamen det står ju 883 på båda sidor av tanken, så summan är ju rätt nära :D


Snyggt :tummenupp




88,3 kubiktum stämmer nästan :tungan

Precis! :fakta


Hittade fö ett perfekt julkort för oss som gillar garagebyggda hotrod-sportsters :D

Jesus_01.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top