En uppdatering:
Efter att motorn satts ihop så monterade jag nytt oljefilter och fyllde oljetanken med mineralolja, kollade även växellådsoljan.
Sedan körde jag i vanlig ordning opp oljetrycket med urtagna stift, mätare landade på ca 15 psi för startmotorn vid rumstemperatur. Provade ringtätningen på det ovetenskapliga sättet genom att hålla handflatan för oljepåfyllningshålet i oljetanken, handflatan sögs fast. Så det är uppenbarligen bra undertryck i vevhuset redan på det låga varvtalet, det borgar för bra ringtätning. Oljetanken är ju tryckutjämnad/avluftad mot kamaxelkåpan på sportster, så trycket i oljetanken är samma som undertrycket i registerhuset.
Sedan monterade jag den gigantiska 8.5-literstanken och fyllde upp med 99 oktan. Avluftade spridarna och startade motorn, hoppade igång direkt. Hade jämt skägg att hålla en bunt trasor över slutrören för att inte störa de boende i huset där jag håller till. Dämpar rätt bra.
Körde heat-cycling enligt S&S, Axtells och Karlings rekommendation. Först ca 60 sekunder på 1100-1750 rpm sedan avsvalning. Sedan 3-4 minuter tills toppar och cylindrar nått ca 60-70C, sedan avsvalning. osv. Just för att ringarna inte ska kunna få hotspots och ge blankningar under de första kritiska minutrarna. Körde 4 sådanan cykler. På den andra cykeln kom olja i retur i de transparenta slangarna jag monterat på returerna, dessa slangar sögs senare ihop av undertrycket i motorn vilket är lovande.
Så nu bytte jag ut dessa slangar mot tvenne rostfria mytomspunna slangar istället. Vart riktigt fräsigt tycker jag.
Det skalliga fettot på sista bilder är jag med alla kläder jag kunde få plats med innanför skinnstället, handlade även biltemas varmfodrade handskar för denna höstinkörning. For sedan ut på en 13-mila inkörningstur igårkväll. Naturligtvis regnade det när jag öppnade garageporten, men nu orkade jag inte bry mig om vädret.
Allt funkade perfekt, följde min nu smått traditionella första cylinderinkörningsrunda, en tur till färjeläget till Adelsö i kolmörkret. nInga vildsvin denna gång, bara två rådjur, men de vända tvärt på vägen och lubbade in i skogen igen när de fick syn på oss. När Adelsö-färjeläget dök upp dödade jag motorn och rullade till stopp och kollade sedan stiften, såg perfekt knäckebrödsbruna ut. Bra färg mtp den låga lasten.
Höll mig under 2500 rpm och 80 km/h de första 8 milen, sedan höll jag mig under 3000 rpm. Har följt S&S inkörningsprocedur by the book denna gång på Karlings rekommendation. Eftersom det gått troll i min cylindertätning så ska nu allt di gamle HD-uvarna säger följas preussiskt